A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december 8. Somodi László stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgató Budapesti Közlekedési Központ
A Duna Európa TEN-T VII. folyosója Az Európai Unió közlekedési hálózatának(TEN-T) VII. sz. közlekedési folyosója a Duna ben a 170 km hosszú Duna-Majna-Rajna (DMR) csatornával összekötötték a Majnával és a Rajnával, ezzel Európa leghosszabb (3300 km) belvízi víziút rendszere jött létre.
A Duna – a F ő város kihasználatlan lehet ő sége
A jelenlegi Duna Partjain nagyon vegyes tulajdon- és használati viszonyok uralkodnak. Az észak-déli autóforgalom eluralja a partokat. Ezért nincs humanizált vízparti környezet. A vizén jórészt csak turisztikai célú hajóforgalom zajlik.
Jelenleg mindössze utas a napi forgalom
A rendezés f ő bb elvei (I.) A Duna, mint közlekedési pálya, legyen a közösségi tulajdon része, és a közfinanszírozás területe A dunai hajózás, mint közlekedési szolgáltatás, lehet a vállalkozói partnerség színtere is
A rendezés f ő bb elvei (II.) Ki kell aknázni a vízparti attrakciók lehetőségeit (kulturális, szórakoztató, turisztikai, vendéglátó létesítmények) Meg kell találni a Dunán horgonyzó szállodahajók és a főváros kölcsönösen előnyös együttműködését
Fejlesztési és hasznosítási ötletpályázat Dunánk Partjai Budapesten – a Főváros és a Budapesti Építész Kamara szervezésében meghirdetett ötletpályázat – eredményei 2013-ra (város-, és gazdaságfejlesztési hatások feltárása, a társadalmi és gazdaságfejlesztési igényekből következő városszerkezeti és városépítészeti alapvetések megfogalmazása, műszaki, árvízvédelmi, folyamszabályozási, hajózási kérdések felvetése) Ehhez kapcsolódik a BKK a rakpartok átfogó hasznosítási terveivel (az első munkaanyag 2011 végére készül el)
Folyó, ill. el ő készítés alatti fejlesztések Jelenlegi cél: a szolgáltatás fejlesztése (a most induló projekt révén) BKV vonaljárat indítása EU támogatással felújított hajóállomásokkal A hajóállomások környezetének utaskapcsolati és közlekedésbiztonsági fejlesztése Későbbi cél: a hajópark megújítása Aktuális agglomerációs kezdeményezés gyorsjáratú, kis merülésű katamarán hajók EU-támogatott beszerzésére
Illeszkedés a közösségi közlekedési rendszerhez Akadálymentes parti utaskapcsolatok kialakítása A meglévő Budapest bérlet elfogadásának igénye (egyeztetés alatt): –kedvezményes kiegészítő jegy vagy bérlet lehetősége a hajóra –a BB elfogadása a hajón (kompenzáció igény!) Továbblépés: elővárosi hajós kapcsolatok (döntéshozó, finanszírozó partner: NFM)
A vonzáskörzet szigetei – az el ő városi forgalomban vízi úton is kiszolgálható igények
Fejlesztési területek a Duna mentén – utasforgalmat kelt ő fejlesztések
Elbe-City-Jet Hamburg Twin City Liner Bécs - Pozsony Orosz gyorskatamarán (terv)
Köszönöm a figyelmet! Somodi László Stratégiai, fejlesztési és beruházási igazgató Budapesti Közlekedési Központ