Vontatási rendszer működtetése és a mozdonyvezetői helyzetkép Dr. Márkus Imre vezérigazgató 2010. április 29.
Külső körülmények: vasúti pálya, forgalomszervezés; Tartalom Külső körülmények: vasúti pálya, forgalomszervezés; Vontatásszolgáltatás összetevői; Koordináció-kooperáció szerepe; G4 vezérigazgatói értekezlet: 2010. 04. 16.
Állami feladat! Vasúti pálya állapota Következmények: Külső körülmények: vasúti pálya, forgalomszervezés Vasúti pálya állapota Állam által tervezett ráfordítások 2010-ben = Ø Állami feladat! Következmények: Lassú vonattovábbítás; Forgalomszervezési nehézségek; Többlet energiaigény, amit a piac nem honorál; Mozdonyok, személykocsik átlagéletkora növekszik, megbízhatóságuk, műszaki állapotuk romlik.
Vasúti pályafejlesztések indokoltsága A vasúti pálya fejlesztésére összvasúti, közlekedési érdekek miatt nagyságrenddel többet kellene ráfordítani. A forgalom és vontatásszolgáltatás sokkal pontosabb összehangolása szükséges. (Jelzők időben történő állítása, fékezés, szükségtelen gyorsítás = indokolatlan energiafelhasználás!)
Költségelemek: Vontatásszolgáltatás összetevői Eszköz Személyzet új járműbeszerzések; villamos és dízel mozdonyok karbantartása; meglévő járművek „olcsóbb” karbantartása. Személyzet vonattovábbításra fordított tényleges idő; technológiai (ún. előkészítési) idők; kényszerű veszteségidők. 3. Energia megbízhatóság
Vontatójármű sorozatok Meglévő-, legfontosabb eszközök (mozdonysorozatok) Vontatójármű sorozatok V43 M41 V46 M43 V63 M62 M44 M47 1047 M40
25 + 25 darab TRAXX mozdony Beszerzés alatt lévő eszközök Szerződés szerinti szállítási határidők /első 25 db esetén/: Első mozdony: 2011.06.05. Huszonötödik mozdony: 2012.02.05. + 25 darabos opció legkedvezőbb feltételekkel lehívható: 2010.09.05.-ig + 25 darabos opció kedvezmények nélkül legkésőbb lehívható: 2012.02.05.-ig Megtakarítás: 200 eEuro/db Dízelmozdony beszerzés napirendre tűzése!
Trakcionálás kritikus pontja: az eszközök állapota! Feladatok Trakcionálás kritikus pontja: az eszközök állapota! A meglévő eszközök karbantartási színvonalának lényeges emelése Fő problémák: 1. Ún. kisműhelyi tervszerű vizsgálatok minősége: V, V1, V2, V3; M,R, A, B, Top End. 2. valamint a kisműhelyi futójavítások minőségének lényeges javítása, átfutási idejének számottevő csökkentése. Nem megfelelő: M41 sorozat üzemkészsége tartósan az elvárt érték alatt volt, jelenleg közelíti; Szolgálatképtelenségi esetek tendenciája kedvezőtlen.
Versenyképesnek maradni!!! Célok Versenyképesnek maradni!!! Kevesebb eszközzel végezni a feladatokat, amelyek viszont sokkal megbízhatóbb műszaki állapotban vannak; Hatékony munkaerő gazdálkodással teljesíteni a megrendeléseket*. Teljesíteni a piaci- és közszolgálati elvárásokat! *2009-ben a megrendeléseink 2008-hoz képest csökkentek. A TRAKCIÓ létszámát 2009-ben összesen 774 fővel csökkentettük. 774 főből 594 fő mozdonyvezető; 142 fő egyéb fizikai munkakörben foglalkoztatott és 38 fő szellemi munkakörben foglalkoztatott munkavállaló.
Célok megvalósulása érdekében MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és MÁV-GÉPÉSZET Zrt. között egyeztetések történtek, hogy a: A MÁV-START Zrt. és Az árufuvarozó Társaságok elégedettek legyenek a vontatásszolgáltatással.
Személyzeti költségek, rugalmasság Elmúlt 20 évben: „Erős Kollektív Szerződés”, 2008.: vontatási tevékenység önállósulása, MÁV-TRAKCIÓ Zrt. megalakulása 2009.: új körülmények; új elvárások; KSZ szabályok „újra értékelése”; 2009. augusztus 13.: KSZ módosítása. 2010. január 31.: új KSZ; 2010. április 9.: új Helyi Függelékek.
Ami új a KSZ-ben és a HF-ekben Fel és lejelentkezési helyek rugalmasabb megválasztása; Új fel- és lejelentkezési helyek meghatározása; Átjárhatóság bővítése; Szolgálatba utazás és hazautazás költségeinek csökkentése.
Szolgáltatáshoz kapcsolódó műszaki fejlesztések MFB; TODO-AVR;
Technikai erőforrások biztosítása (fenntartás, infra- struktúra stb.) IVU.Plan - Vontatásszolgáltatási rendszer fejlesztése utáni folyamat (vázlat) A szolgáltatás megtervezése kulcseleme az értékláncnak és a kielégítő teljesítésnek! Megrendelés fogadása visszaigazolása (VONTAT2) Szolgáltatás megtervezése (IVU.Plan) Szolgáltatás teljesítése (IVU,MFB,EMIG) Teljesítmény nyilvántartás, elszámolás Technikai erőforrások biztosítása (fenntartás, infra- struktúra stb.) Humán erőforrás Pénzügyi erőforrás
Kihasználhatóság jelentős lehet Trakcionálás költségeinek elemzésében; Pálya-forgalom oldalán írásbeli rendelkezések gépi úton (elektronikus formátumban) való feladása (egyéb forgalmi információs kapcsolat); Személyszállításban az utastájékoztatás szélesítése, kiépítése (fedélzeti, földi).
Közlekedésszervezés szintjén: Koordináció-kooperáció szerepe 1. Közlekedésszervezés szintjén: Egyenlő elbánás és költséghatékony, környezetkímélő megoldások előtérbe helyezése (vasút – közút); Átgondolt pályavasúti és eszközfejlesztések, beszerzések; Tehervonati menetrendszerűség bevezetése.
START – TRAKCIÓ – GÉPÉSZET Koordináció-kooperáció szerepe 2. MÁV Csoport szintjén: Nemzetgazdasági érdek szem előtt tartásával összhang a START – TRAKCIÓ – GÉPÉSZET fejlesztési és üzemviteli politikájában (Railjet-ek, saját eszközök /Taurus/, minőség-előny/hátrány) TRAXX karbantartás: Minőség; Felkészültség.
Stratégiai döntések, koordináció Koordináció-kooperáció szerepe 3. Stratégiai döntések, koordináció Társasági jog és hatáskörök áttekintése, újraszabályozása; Társasági és csoportszintű hatásmechanizmusok elemzése, elemzés utáni döntések.
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. prezentációja (kivonat) G4 vezérigazgatói értekezlet: Bp., 2010.04.16. MÁV-TRAKCIÓ Zrt. prezentációja (kivonat) EU normák; Nemzeti jogszabályok; Nemzeti gyakorlatok.
Mozdonyok határátlépése az EU csatlakozás ELŐTT A mozdonyok határátlépése és a szomszédos állam területén történő közlekedése a viszonosság és a kölcsönös kiegyenlítés elve alapján történt. Járműveink kölcsönös használata kétoldalú együttműködéseink alapján harmonikusan működött. Korábban a V43, V63, M41 és M62 sorozatú mozdonyaink a Szlovák Köztársaság területén történő közlekedésnek megfeleltek, használhatták a vasúti infrastruktúrát.
Mozdonyok határátlépése az EU csatlakozás UTÁN Az EU-s csatlakozás óta eltelt idő alatt járműveinket modernizáltuk, korszerűbb hajtóművekkel, fedélzeti berendezésekkel láttuk el, nem utolsó sorban a határon átnyúló vasúti közlekedésben történő részvétel biztosítása érdekében. A környező országok mozdonyainak magyar vasúti pályahálózaton történő közlekedését engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatóság az engedélyeket a magyar mozdonyokkal szemben támasztott azonos feltételek alapján adja ki. A mozdonyok műszaki követelményeivel kapcsolatos többlet-felszereltséget nem követel meg.
Fennálló problémák A viszonosság és kölcsönös kiegyenlítés elvén alapuló korábbi együttműködés akadályokba ütközik. A korábban engedéllyel rendelkező járműveink jelenleg nem járhatnak át a Szlovák Köztársaság területére, holott azok műszaki felszereltsége a korábbi átjárás időszakához képest lényegesen javult. Az engedélyezési procedúra 2007 óta tart, mozdonyaink szlovák vasúti pályahálózaton történő közlekedése azóta sem megoldott.
Együttműködés a viszonosság és kölcsönös kiegyenlítés elve alapján: Megoldási javaslat Együttműködés a viszonosság és kölcsönös kiegyenlítés elve alapján: a szomszédos vasúti infrastruktúrán történő közlekedés; a kapcsolódó hatósági engedélyeztetés során: a közös gazdasági érdekek; egymás üzleti tevékenységének; a versenyképesség növelésének figyelembevételével.
Egyetértési nyilatkozat Javasoltuk, hogy a G4 vezérigazgatói értekezlet vitassa meg és fogadja el az alábbi Egyetértési nyilatkozatot
nyilatkozat tervezete.doc Egyetértési nyilatkozat szövegtervezete nyilatkozat tervezete.doc
G4 eredménye G4 döntése Háromoldalú (magyar, osztrák, szlovák) szakértői bizottsági ülésen napirendre kerül a téma 2010. május hónapban. UIC is napirendre tűzi, mivel több alkalommal felvetődött a probléma.
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!