MÁV-GÉPÉSZET Zrt. - a „piacközpontú” társaság Zaránd György 2009. október 6.
A Társaság 2008. évi eredményei TARTALOM A Társaság 2008. évi eredményei Hatékonyságjavítás 2009-ben folytatódik Vevői kapcsolatok kiterjesztése
2008. év eredményes volt A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. megalakulása 2008. január 1-jén; A MÁV Északi - és Szolnoki Járműjavító Kft. beolvadása 2008. június 30.-án; Országos hálózatú teljes körű javítási és karbantartási szolgáltatás 37 telephellyel (7 Körzeti Járműjavítási Központ és 2 Járműjavító); Komplex vasútijármű fenntartási tevékenység az alacsonyabb szintű javítástól a jármű korszerűsítésig. Vasúti vontató és vontatott járművek karbantartása, nagyjavítása, korszerűsítése; A Társaság 2008. év gazdálkodása eredményes volt: Mérleg szerinti eredmény: 178 M Ft Értékesítés nettó árbevétele: 39 296 M Ft Záró létszám: 4924 fő
A Társaság által elért hatékonyságjavítás eredményei A 2008. év eredményességének növelését a hatékonyságjavítási intézkedések és BPR projektek biztosították: Telephely-racionalizálási program; Karbantartási szoftver bevezetése; Rendelkezésre állás alapú karbantartás bevezetése; Anyaggazdálkodási költségek csökkentése; 2008-ban közel 400 fő létszámcsökkenés Telephelyek méretének csökkenése Ezek az intézkedések lehetővé tették a Társaság számára 2009-ben, hogy a kiemelt vevők irányába a díjemelés infláció alatti (1,8%-2,2%) legyen
A Társaság 2008. évi eredményei TARTALOM A Társaság 2008. évi eredményei Hatékonyságjavítás 2009-ben folytatódik Vevői kapcsolatok kiterjesztése
A Társaság környezete – piaci gondolkodás EU - ÁLLAM - TÁRSADALOM Az Európai Unió közösségi közlekedési politikája és vasúti közlekedéssel kapcsolatosan megfogalmazott irányelvei Az Állam vasúti közlekedéssel kapcsolatos irányelvei A társadalom elvárásai – KI A VEVŐ? MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET SZERVEZET TÁG KÖRNYEZET IPARÁGI KÖRNYEZET IPARÁGI KÖRNYEZET Más pl. járműjavítási tevékenységet végző hazai vállalatok Magán vasúttársaságok Környező országok hasonló tevékenységet végző vállalatai A beszállítói kapcsolatrendszer MŰKÖDÉSI KÖRNYEZET A MÁV-csoport tagjai
A GÉPÉSZET helye a MÁV értékláncban - jelenleg Közszolgáltatás! GÉPÉSZET beszállítók VEVŐ = UTAS Szolgáltatási pont
A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. megfelel a környezet kihívásainak ha Kulcsszavak EU – vasúti piac liberalizációja és a vasút Európai szintű interoperabilitása Változó műszaki technológia kihívásai Vasúti járműgyártás nemzetközi tendenciáiban megfigyelhető változások LCC – Life Cycle Cost – szemlélet Fenntartási folyamatok átalakulása: állapot alapú karbantartási rendszerek térnyerése, modern diagnosztikai rendszerek kialakítása A „hagyományos munkák” piaca szűkül, de európai szinten keresett sok részterület (pl. kommutátoros villamos gépek javítása) Változó gazdasági környezet kihívásai A MÁV-csoporton belüli hely, a csoport elvárásainak megfelelés A jogilag önálló MÁV-GÉPÉSZET versenyhelyzetben van: Más hazai vasúti járműjavítással foglakozó vállalatokkal Környező országok járműjavításával foglalkozó vállalatokkal A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. megfelel a környezet kihívásainak ha Felméri és racionalizálja tevékenységeit, folyamatait (pl. telephely-racionalizáció) Hosszú távon stratégiai szemlélettel gondolkodik saját jövőjéről, jövőorientált Kihasználja saját erőforrásait – tudásközpont Tevékenységének hatékonyságát folyamatosan növeli (LEAN-menedzsment)
Hatékonyabban működünk – tények számokban Egy főre jutó éves szintű árbevétel [Ft/fő]: 9.547 Ft/fő (2008) 9.612 Ft/fő (2009 várható) Egy főre jutó éves szintű bruttó termelési érték [Ft/fő]: 8.591 Ft/fő (2008) 8.826 Ft/fő (2009 várható) Egy főre jutó éves szintű hozzáadott érték [Ft/fő]: 3.950 Ft/fő (2008) 4.122 Ft/fő (2009 várható) Zárólétszám változása[Fő]: 4 924 Fő (2008) 4 734 Fő(2009. augusztus)
Telephely-racionalizálás – Északi költözik I. A járműjavító telephelyek átszervezése, erőforrások koncentrálása! A MÁV járműparkja zsugorodott, ugyanakkor a járműjavító üzemek száma az elmúlt 15 évben nem csökkent! Két járműjavító (Északi és Szolnoki Járműjavító) kihasználtsága nem érte el külön-külön az 50 - 50%-ot! Az Északi Járműjavító Telephely áttelepítésének specifikus okai: Északi Járműjavító Telephelyének munkáit 40%-ban a V43-as sorozatú mozdonyok nagyjavításai teszik ki; A megrendelések megszüntetése olyan mértékű bevétel kiesést eredményez 2010.-ben, hogy veszteségessé válik a telephely működtetése; A megmaradó megrendelés állomány nem képes megtermelni az Északi Járműjavító Telephely állandó költségeit, és ezáltal évi 800 millió Ft veszteség keletkezne! Az áttelepítés várható eredményei: Éves szinten 800 M Ft megtakarítás! A létszám 348 fővel csökken (nyugdíjazás, létszám leépítés); Fajlagos költségcsökkenés, jelenlegi feladatainál többet fog végezni a Szolnoki Járműjavító Telephely! Csökkennek a Társaság energia- és ingatlanbérleti költségei!
Telephely-racionalizálás – Északi költözik II. Az Északi Járműjavító technológiájának áttelepítése a különböző telephelyekre Szolnok Járműjavító: Forgóvázjavítás; Villamos mozdony nagyjavítás; Stb.; Északi Járműjavító budapesti telephely Békéscsaba Járműjavító Telephely: Vontatómotor javítás bővítése; Impregnáló kapacitás bővítése; KJK – Istvántelek – Ferencváros: Főmegszakító-, kontaktorjavítás feltételeinek megteremtése; Központi féktechnika bázis kialakítása; Egy telephely racionalizálása A szükséges feladatok szétosztása a telephelyek között
Karbantartási szoftver bevezetése – EAM modul Hatékonyságjavítási akció; A karbantartási folyamat javítása; A szoftver az MFG/Pro integrált vállalatirányítási rendszer modulja; Hatékonyságjavítási akció eredménye: Jobb, hatékonyabb karbantartási folyamat; Csökkenthetők a telephelyi és üzemeltetési költségek; A Megrendelő és karbantartó személyzet teljes körű műszaki és gazdasági információkhoz jut; 101 fővel csökkent az adminisztratív munkaerő!!! Olcsóbb, megbízhatóbb szolgáltatás!
Rendelkezésre állás bevezetése A rendelkezésre állás alapú karbantartási szerződés keretein belül feladat: tervszerű karbantartások, jármű tisztítás és az esedékes nagyjavítások, fővizsgák tervezése; a szerződésben rögzített járműsorozatok tervszerű karbantartásának és futójavításának elvégzése; nagyjavítások és fővizsgák lebonyolítása; JELENLEGI HELYZET LEHETSÉGES JÖVŐ Eseti megrendelés – tételes elszámolás (START) A Társaság felelőssége: Az üzemkészség előre kialkudott díjon és műszaki színvonalon való biztosítása; Saját hatáskörben dönt az eszközökhöz kapcsolódó felújításokról, karbantartások ütemezéséről, megvalósításáról; Járművek tisztítása. Rendelkezésre állás alapú mozdony karbantartás megosztott üzemeltetői felelősséggel (TRAKCIÓ) A nagyobb alkatrész cserékről, felújítás ütemezésről (túlüzemeltetésről), a leállításról Trakció dönt!
LEAN menedzsment bevezetése megkezdődött A veszteségek tudatos és folyamatos kiküszöbölése a vállalati folyamatokból Mi az a Lean? A vevői elégedettség maximalizálása, a költségek minimalizálása! Mit tudunk vele elérni? Az általános vállalati kultúra fejlesztése; Minőségi és termelékenységi fejlődés; Rugalmasabb szervezet; Miért jó ez a vevőinknek? Átfutási idő 35 napról 15 napra csökken; Normaidők csökkentése 10 – 15%-kal; Járműszállítások csökkentése pl. a forgóváz utazik, nem az egész mozdony;
A Társaság 2008. évi eredményei TARTALOM A Társaság 2008. évi eredményei Hatékonyságjavítás 2009-ben folytatódik Vevői kapcsolatok kiterjesztése
Legnagyobb vevőink A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. legfontosabb partnerei a MÁV Csoport tagjai közül kerülnek ki! Az összbevétel 95%-a a MÁV-START Zrt. és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt.-től származik! VÁRHATÓ STRATÉGIAI CÉL Csökkeni fog megrendelés-állomány; Modernizálódik a járműpark; A kieső bevételeket a Társaságnak a külső piacról kell pótolni; Növelni kell a MÁV Csoporton kívüli bevételeket!
Piaci munkák növelése Cél a MÁV Csoporton kívüli partnerektől származó bevételek folyamatos növelése! Jelentős megrendelők: PRS Vagon Kft. MMV Zrt. CER Zrt. Pultrans Kft. Gruppo Eurofer Srl. Deutsche Bahn AG. Dunavagon Kft. GySEV ÖBB Végzett munkák: Teherkocsi fővizsga Mozdony karbantartás Ipari mozdony felújítás Villamos vontatómotor javítás Egyéb vasipari munkák Tárgyalásokat folytatunk: FLIRT K4 – K5 karbantartás; Szerb motorvonatok javítása; Mozdonykorszerűsítés – cseh magánvasút; Érezhető a gazdasági válság hatása a magánszférában is, általánosan csökkenő megrendelések.
Egyedi megrendelések teljesítése – Fényeslitke, Békéscsaba A Körzeti Járműfenntartási Központok felkészültek különböző egyedi és speciális igények teljesítésére. Teherkocsi fővizsgák Békéscsaba és Fényeslitke műhelyekben. Vasútvill Kft. (speciális) MÁV Gép Kft. (Faccpps)
Jelenleg az összes magánvasúti társaságnak dolgozunk egy kivételével! Miért fontos a piaci vevő? Mert a javítja a szervezeti kultúrát, mivel versenyhelyzetben kell helyt állni; Mert rákényszeríti a Társaságot a hatékonyságjavításra; Mert a Társaság állandó árprés alatt van; Mert a megállapított díjak vevők általi elfogadása fontos mérőszám a Társaság számára. Jelenleg az összes magánvasúti társaságnak dolgozunk egy kivételével! A Társaság azáltal válik igazi piacközpontú vállalattá, hogy tevékenységét, munkáját a vevők elismerik és árait megfizetik. A megszerzett tapasztalatokat pedig a MÁV Csoport tagvállalatainak hasznára fordítja, ami által az állami költségtérítés csökkenthető, az adófizetők forintjai hatékonyabban elkölthetők.
A jövő (MÁV) járműparkja 5 év múlva? 2011 – piacnyitás: milyen területekre kell fókuszálni?
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!