Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
I. A menedzsment célja 1. A szervezet hosszú távú céljainak meghatározása 2. Rövid és hosszú távú tervezés 3. Szervezés 4. Vezetés 5. Értékelés, szabályozás
2. A menedzsment típusai Emberek vezetése (felvétel, felhatalmazás stb.) Folyamatok vezetése (szabályzatok, munkaszervezés, műveletek szervezése stb.) Pénzügyi vezetés ( költségvetés, kalkulálás stb.)
Emberek vezetése - motiváció Maslow motivációs elmélete Kielégítetlen szükséglet Belső feszültség Hajtóerő Kereső magatartás Kielégített szükséglet Belső feszültség csökkenése
Maslow szükséglet-hierarchiára alapozott motivációelmélete 1.Fiziológiai (élettani) szükségletek 2.Biztonsági szükségletek 3. A szeretet (másokhoz tartozni, befogadottnak lenni szükséglete) 4. Az elismerés, a megbecsülés szükséglete 5.Az önmegvalósítási szükséglet
A könyvtári személyzet motivációja Mikor?
A vezetés Hatásgyakorlás A befolyásolás joga és lehetősége A legális vezető A kompetens vezető A példakép vezető
Participáció (részvétel a vezetésben) Participáció: a hatalom, a munka, az ellenőrzés megosztása Előnyei Hátrányai
A participatív vezetés formái Munkacsoportok (szervezetileg rögzített, vagy ad hoc) Mátrix-, vagy projekt-menedzsment Kollektív szerződés Munkahelyi demokrácia fórumai (összdolgozói értekezlet, fogadóórák, információs fórumok, levelező listák stb.)
Irodalom: Deckers, Mark – Mikulás Gábor: Bevezetés a könyvtári menedzsmentbe. OSZK, 1995.