MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nyiri Lajos, ZINNIA Group
Advertisements

Könyvtárismeret Könyvtárak.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
FELVÉTELI tájékoztató
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
A történelem forrásai „Mélységes mély a múltnak kútja.
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Szövegminta Szövegminta szövegminta MEZŐGAZDASÁG- ÉS KÖRNYEZET- TUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ.
Tudástérkép ELTE. Felhasznált adatok Tudományos pályázatokban részt vevők nevei Intézményi egységek, amelyekhez a pályázók kötődnek Elnyert támogatások.
Az ELTE-TTK BSc szakjai, szakirányai, tervezett mesterszakok
Környezettudományi MSc A Szegedi Tudományegyetemen.
Mesterszakok (MSc): fizikatanár fizikus csillagász
Molekuláris Bionika.
Tantárgyválasztás a 11. évfolyamtól belépő emelt óraszámos képzéshez.
Tanulj Tovább Reálisan!
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Informatika.
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
Köszöntjük a TTI Kerekasztal Résztvevőit! Pécs, április
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
ÁLLATORVOSI AGRÁRGAZDASÁGTAN
Szövegminta Szövegminta szövegminta ÁLLATORVOS-TUDOMÁNYI KAR, BUDAPEST.
Biomérnök alapszak (BSc)
Környezettan alapszak (BSc)
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A terrorizmus és a terrorizmus elleni harc vizsgálata
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
NEVELÉSELMÉLET.
A társadalomtudományi tájékoztatás sajátosságai
6. téma A környezettudomány a tudományok rendszerében
A KÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNYI SZAK-TÁJÉKOZTATÁS
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
Az ELTE-TTK BSc szakjai, szakirányai, tervezett mesterszakok
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Ember és környezetének viszonya
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
MTMT adminisztrátori feladatok megoldása eltérő környezetben Egészség-Információ-Könyvtár március 27. Mátyás Melinda ELTE Egyetemi Könyvtár
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Vegyész szak.
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem Kémiai Tanszékcsoport Nyílt nap január 23. Kémiatanári szak.
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Videotanar.hu. Kezdetek Csetényi Csaba – a projekt életre hívója 2013 Nemzeti alaptantervben meghatározott tudás 12 tantárgy Szakmai partner:
A BSc-MSc rendszerű tanulmányok tapasztalatai a műszaki és a természettudományi felsőoktatásban II. MŰHELYKONFERENCIA AZ ELTE BOLYAI KOLLÉGIUMÁBAN 2008.
Szövegminta Szövegminta szövegminta. Szövegminta Az élô és élettelen természettudomány, valamint a társadalomtudomány számos területén oktató intézményünk.
BIOLÓGIA TÁRGYA, RÉSZTUDOMÁNYAI, SZERVEZŐDÉSI SZINTEK
Mire van szükségünk a kémia órán? Könyv Munkafüzet Füzet Érdeklődés Figyelem Kitartás Szorgalom.
Érettségi előkészítők GONDOLATOK AZ ÉRETTSÉGI ELŐKÉSZÍTŐKRE VALÓ JELENTKEZÉSSEL KAPCSOLATBAN.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
Bemutatkozik az EKF Természettudományi Kara Pénzesné Dr. Kónya Erika dékán.
Tudományos adatbázisok az Eszterházy Károly Főiskolán az Eszterházy Károly Főiskolán október Gál Tibor (Tittel Pál Könyvtár és Médiacentrum)
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNY I EGYETEM MŰSZAKI MENEDZSER SZAK KIG Pályaválasztási Napok Papp Gabriella (KIG )
VIZSGÁZÓK SZÁMA Tantárgy neve Közép- szinten Emelt szinten matematika magyar nyelv.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
A fizika mint természettudomány
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
magyar nyelv és irodalom
Én miért választottam a BME Villamosmérnöki szakát?!
1. A TERMÉSZET- FÖLDRAJZ TÁRGYA ÉS FELOSZTÁSA.
Tájékoztató az egyéni tanrend összeállításához a 11. évfolyamra
Tájékoztató a felsőoktatási felvételi eljárásról és az emelt szintű képzés választásról február 21.
BME VBK tájékoztató 1.
Előadás másolata:

MI A TUDOMÁNY?

1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi tevékenységet; 2.Másrészt: az e tevékenységet végző emberek csoportját, a nemzetközi tudományos közösséget; 3.Harmadrészt: a tudományos közösség által végzett tudományos kutatási tevékenység kollektív produktumát a tudományos ismeretek szigorú elvek szerint ellenőrzött, meghatározott szabályok szerint publikált, a tudományos közösség által ellenőrzött és kanonizált együttese. Fogalma

A TUDOMÁNY RENDSZEREZÉSE

I. AZ ALKALMAZÁS SZEMPONTJÁBÓL 1.Alaptudomány/kutatás: a tudományos kutatói tevékenység középpontjában a Világegyetem adott tudomány által vizsgált szegmensének megismerése áll. Pl.matematika, fizika, kémia, biológia, földrajz, történettudomány. 2. Alkalmazott tudomány/kutatás: olyan tudományágakról van szó, amely a Világegyetem egy olyan szegmensét vizsgálja, amely valamilyen gyakorlati tevékenység szempontjából kiemelkedően fontos. Pl. orvostudomány, mezőgazdaság-tudomány, műszaki tudományok. 3. A fejlesztés tudományos eredmények birtokában végzett magas szakmai színvonalú, de nem tudományos tevékenység. Célja nem a megismerés, hanem valamilyen gyakorlati tevékenység eljárásainak, módszereinek, anyagainak vagy eszközeinek javítása, a technológia vagy technika átalakítása. Pl. gyógyszerfejlesztés, növénynemesítés, információs rendszerek fejlesztése. 4. Az innováció nem tudományos és nem fejlesztési tevékenység, bár mindkettővel szoros kapcsolatban állhat. Innováció alatt a fejlesztési eredmények gyakorlatba való bevezetését értjük. Pl. új termék bevezetése, új technológia alkalmazása. 5. A tudományos ismeretterjesztés: tudományos ismeretek közvetítése, de nem valamely megbízó számára, hanem a társadalom egészének érdekében. A tudományos ismeretterjesztés oktatási rendszeren kívüli ismeret-átadási tevékenység.

II. A VIZSGÁLT SZEGMENS TARTALMA SZERINT (Tudományágak) 1. Absztrakt tudományok = matematika 2. Tapasztalati tudományok A.) Természeti tudományok Élő tudományok Élettelen tudományok B.) Társadalomtudományok C.) Bölcsészeti tudományok Humán tudományok (Humaniórák) Reál tudományok (Reáliák)

A.)Természeti tudományok Reáliák (tudományterületek) Fizika Kémia Biológia Csillagászat (Asztrofizika, Űrkutatás, Kozmológia) Földtudomány (Földrajz, Geonómia, Geológia, Geofizika, Meteorológia és Klimatológia, Oceanográfia) Környezettudomány

B.) Társadalomtudományok Szociológia Közgazdaságtudomány Politikatudomány (Politológia) Államtudomány Történettudomány (Művészettörténet, Tudománytörténet, Természettörténet, Politikatörténet, Vallástörténet, Gazdaságtörténet, Régészet) Pszichológia Nyelvtudományok

C.) Bölcsészeti tudományok Esztétika Filozófia Etika

Alkalmazott tudományok : Élettudományok (egészség, orvos, gyógyszer, testnevelés) Mezőgazdaság-tudomány (kertészet, erdészet, vadászat, növénytermesztés, állattenyésztés, állatorvos) Biotechnológia Élelmiszertudomány Természetvédelmi biológia Tájépítészet és tájokológia

Alkalmazott tudományok: Műszaki és élettelen természettudomány Számítástechnika és műszaki informatika Építészet és építőmérnöki tudományok Gépészeti tudományok Elektronika(Villamosmérnöki tudományok) Közlekedéstudomány Logisztika Térképészet és geodézia Vegyészmérnöki tudomány Környezetvédelmi tudomány

Alkalmazott társadalomtudományok Oktatástudomány (pedagógia, didaktika) Alkalmazott pszichológia (pszichiátria, munkapszichológia, reklámpszichológia, marketing, neveléslélektan, kriminalisztika) Vezetéstudomány, Alkalmazott gazdaságtudomány Jogtudomány Kommunikáció tudomány Könyvtár- és információtudomány

Interdiszciplináris tudományok Asztrobiológia, Biomatematika Biofizika, Biokémia,. Bioinformatika, Élelmiszerkémia Fizikai kémia

Multidiszciplinák Informatika Antropológia Vallástudomány

Segédtudományok Geneológia Diplomatika Heraldika Kronológia, Palográfia Szfragisztika Történeti földrajz,, Muzeológia Metrológia