MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Az első házasság felbomlása
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Vegyész és kémiatanár mesterképzések
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
MTA Regionális Kutatások Központja A vidék polgárosodása Erdei Ferenc műveiben Kovács Teréz DSc. tudományos tanácsadó, egyetemi tanár MTA Regionális Kutatások.
Az internetes ismerkedés hatása a homofíliára Lőrincz László Budapesti Corvinus Egyetem Szociológia és Társadalompolitika Intézet
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
MTA Regionális Kutatások Központja A Duna – Tisza köze problémái és jövője „ A CSATORNA VÍZIÓJA” Csatári Bálint geográfus MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Az inforadio.hu hírportál látogatottsági adatai Medián – Webaudit
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Szakmaszerzés után három évvel… Készítette: Tomasz Gábor tud. munkatárs november 5.
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
A Magyar Turizmus Zrt. MICE kutatásának 2007-es összefoglalója.
A Magyar Turizmus Zrt. MICE kutatásának 2006-os összefoglalója
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Általános iskolások pályaválasztása 2014
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek, új kihívások az ifjúságkutatásban. Tudományos konferencia. Szeged, november 28.

MTA Regionális Kutatások Központja Diákság az alföldi kisvárosokban hagyományos profil: mezőgazdasági és pedagógiai képzések Nemes Nagy (1971): alacsony presztízs, kedvezőtlen társadalmi összetétel a kisvárosi főiskolák ekkor a mobilitás jellemző csatornái és az értelmiségi létre való szocializáció színterei voltak napjainkig: diverzifikáció, tömegesedés – hogyan változott az intézmények hagyományos szerepköre?

MTA Regionális Kutatások Központja A vizsgálat helyszínek: 3 város, 4 kar minta: 227 fő módszer: survey – város, intézmény, személyes lekérdezés: tanterem és kollégium

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete A nappali tagozatos hallgatók szüleinek iskolai végzettsége Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete a legtöbb hallgató középfokú végzettségű szülők gyermeke – ez Vásárhelyen a legjellemzőbb agrár > pedagógia szarvasi agrárosok magasabb státusza a nagykőrösi minta kétpólusú < a vallásos értelmiség és a tradicionálisan vallásos családok számára egyaránt vonzó

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete A nappali tagozatos hallgatók lakóhelyének megoszlása településtípus szerint Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227). 0%10%20%30%40%50%60% SZTE-MGK KRE-TFK TSF-PFK TSF-MVK községkis-és középvárosmegyeszékhely és főváros

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete a lakóhelyre vonatkozó adatok egybehangzanak a szülők iskolai végzettségével pedagógiai karok: fontos mobilitási csatorna az alacsonyabb státuszú fiatalok számára vásárhelyi kar: mezővárosi középrétegek iskolája szarvasi agrárkar: magasabb státuszú fiatalok iskolája

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók mentális képe iskolájuk városáról A városok hallgatói megítélése Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók mentális képe iskolájuk városáról Szarvas: vonzó, modern, élhető város imázsa Nagykőrös: statikus, provinciális imázselemek túlsúlya a fönti benyomásokat a pozityv és a negatív imázselemek egyaránt erősítik Vásárhely: kiegyenlítettebb imázs – tradicionális, ám mára kissé megkopott fényű mezőváros mentális képe

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele - helyi barátok alacsony aránya - kétpólusú a minta A helyi lakosok aránya a vizsgált hallgatók baráti körében Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele A helyi barátok aránya a helyi és nem helyi hallgatók baráti körében Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).

MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele A hallgatók részvétele a helyi civil életben, lakóhely szerint Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).

MTA Regionális Kutatások Központja Összegzés az alföldi kisvárosi intézmények hagyományosan alacsony presztízse tovább él a mobilitási csatorna szerepet a pedagógiai karok erőteljesebben őrzik a városok hallgatói megítélésében jelentős különbségek mutatkoznak az értelmiségi létre jellemző társadalmi szerepek szocializációjára általában nem kerül sor

MTA Regionális Kutatások Központja Köszönöm megtisztelő figyelmüket!