MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek, új kihívások az ifjúságkutatásban. Tudományos konferencia. Szeged, november 28.
MTA Regionális Kutatások Központja Diákság az alföldi kisvárosokban hagyományos profil: mezőgazdasági és pedagógiai képzések Nemes Nagy (1971): alacsony presztízs, kedvezőtlen társadalmi összetétel a kisvárosi főiskolák ekkor a mobilitás jellemző csatornái és az értelmiségi létre való szocializáció színterei voltak napjainkig: diverzifikáció, tömegesedés – hogyan változott az intézmények hagyományos szerepköre?
MTA Regionális Kutatások Központja A vizsgálat helyszínek: 3 város, 4 kar minta: 227 fő módszer: survey – város, intézmény, személyes lekérdezés: tanterem és kollégium
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete A nappali tagozatos hallgatók szüleinek iskolai végzettsége Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete a legtöbb hallgató középfokú végzettségű szülők gyermeke – ez Vásárhelyen a legjellemzőbb agrár > pedagógia szarvasi agrárosok magasabb státusza a nagykőrösi minta kétpólusú < a vallásos értelmiség és a tradicionálisan vallásos családok számára egyaránt vonzó
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete A nappali tagozatos hallgatók lakóhelyének megoszlása településtípus szerint Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227). 0%10%20%30%40%50%60% SZTE-MGK KRE-TFK TSF-PFK TSF-MVK községkis-és középvárosmegyeszékhely és főváros
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete a lakóhelyre vonatkozó adatok egybehangzanak a szülők iskolai végzettségével pedagógiai karok: fontos mobilitási csatorna az alacsonyabb státuszú fiatalok számára vásárhelyi kar: mezővárosi középrétegek iskolája szarvasi agrárkar: magasabb státuszú fiatalok iskolája
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók mentális képe iskolájuk városáról A városok hallgatói megítélése Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók mentális képe iskolájuk városáról Szarvas: vonzó, modern, élhető város imázsa Nagykőrös: statikus, provinciális imázselemek túlsúlya a fönti benyomásokat a pozityv és a negatív imázselemek egyaránt erősítik Vásárhely: kiegyenlítettebb imázs – tradicionális, ám mára kissé megkopott fényű mezőváros mentális képe
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele - helyi barátok alacsony aránya - kétpólusú a minta A helyi lakosok aránya a vizsgált hallgatók baráti körében Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele A helyi barátok aránya a helyi és nem helyi hallgatók baráti körében Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele A hallgatók részvétele a helyi civil életben, lakóhely szerint Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
MTA Regionális Kutatások Központja Összegzés az alföldi kisvárosi intézmények hagyományosan alacsony presztízse tovább él a mobilitási csatorna szerepet a pedagógiai karok erőteljesebben őrzik a városok hallgatói megítélésében jelentős különbségek mutatkoznak az értelmiségi létre jellemző társadalmi szerepek szocializációjára általában nem kerül sor
MTA Regionális Kutatások Központja Köszönöm megtisztelő figyelmüket!