Félsziget-kutatások legújabb eredményei Ercsei Kálmán Max Weber Társadalomkutatásért Alapítvány Szeged 2011.04.22.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Sport XXI. triatlon 2010 évi közgyűlési beszámoló (2010 május 1.)
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
TÁMOP / kiemelt projekt. A büntetés-végrehajtási szervezet feladata •Munkáltatás •Oktatás •Szabadidős tevékenység Cél Reintegráció.
Nemszőtt textíliák felhasználási lehetőségei
FIATALOK AKTIVITÁSA KÖZÖSSÉGFORMÁLÓ TEVÉKENYSÉGEKBEN
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Az első házasság felbomlása
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
A Félsziget fesztivál fiataljainak társadalmi profilja, probléma- érzékelése és jövőképe Ercsei Kálmán – Kiss Zita – Plugor Réka - Szabó Júlia Max Weber.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Az időjárás és éghajlat
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Társadalmi szemléletformálás – a komplex.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Határ menti társadalmi kapcsolatok a lakossági kérdőívek alapján „A határ mentiségtől az integrált határrégióig” konferencia Liszt Ferenc Konferencia és.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
Eredmények II. • kreatív foglalkozás: 10 alkalom, 63 fő résztvevő • Police Klub: 11 alkalom, 95 fő • önismereti foglalkozások: 4 alkalom, 39 fő • partneri.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Szabadidős tevékenységek /Felmérés készült egy vidéki gimnáziumban, 2006 februárjában/ Civitas Polgár az Európai Demokráciában Csapat: Tetrarchia.
A vállalkozások képzési tevékenysége (CVTS) és a felnőttképzési adatfelvétel(AES) jellemzői Lukácsné Szabó Gerda
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
"Együttműködés, Lehetőség, Tudáshasznosítás, ELTE" Kutatási- és technológiatranszfer szolgáltatások fejlesztése az ELTE-n TÁMOP /1/KMR
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Statisztika Érettségi feladatok
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A neveltségi szint mérése
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
A bio- és funkcionális élelmiszerek fogyasztói megítélése
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Környezeti és társadalmi erőforrások megoszlása közötti kapcsolat makroszintű vizsgálata Gödör Klub május 6. Mohay Linda.
A 2012-es év eseményei. 1, Olvasás népszerűsítő program Alsomocsolád 2012-ben hét alkalommal tartottak könyvklubot, alkalmanként fő részvételével.
Előítélet a Visegrádi Négyek országaiban - Egy nemzetközi empirikus család-életmód kutatás eredményei ( ) Dr. Tarkó Klára, Dr. habil. Benkő Zsuzsanna,
Szabó-Bartha Anett Szabó-Bartha Anett A KRÓNIKUS BETEGSÉGGEL VALÓ MEGKÜZDÉS VIZSGÁLATA A BETEGSÉG-REPREZENTÁCIÓ JELENSÉGÉN KERESZTÜL Debreceni Egyetem.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
Éghajlatváltozás Környezettudatossági felmérés A Greenpeace, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a WWF Magyarország részére.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Információáramlás és kommunikáció 2010/2012. Ön szerint az információ-átadás mely formáját helyezi előtérbe az intézményvezető? (fő) (fő)
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Az olvasó hallgató Olvasásszociológiai felmérés a Debreceni Egyetemen Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem ONK 2010.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők I. A természetes szaporodás
A Magyar Turizmus Zrt. MICE kutatásának 2007-es összefoglalója.
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
HAJLÉKTALAN EMBEREK PSZICHOAKTÍV SZEREHASZNÁLATA
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
HAJLÉKTALANSÁG ÉS DROGHASZNÁLAT
NEM LÁTVÁNYOS PREZENTÁCIÓ CSÚNYA BETŰTÍPUSSAL 2010
Előadás másolata:

Félsziget-kutatások legújabb eredményei Ercsei Kálmán Max Weber Társadalomkutatásért Alapítvány Szeged

Vázlatpontok Kutatás célja és módszertana Demográfiai jellemzők Szabadidős fogyasztás Összegzés 2

A kutatás célja és módszertana

Kiindulópontok az oktatási és ezen belül a felsőoktatási expanzióval, a tudás felértékelődésével egyre többen egyre hosszabb időt töltenek az oktatásban; a fiatalok ezen szegmense egy specifikus szegmens, amely egy hosszabb ifjúsági életszakaszt, ún. az iskolai ifjúsági életszakaszt élnek meg; ennek lényege, egy korai privát-szféra önállósodás és viszonylag későn megvalósuló egzisztenciális önállósodás; ennélfogva az iskolai ifjúsági életszakaszt megélőknek viszonylag korán kiépül egy önálló gazdasági-fogyasztói-kommunikációs státusa, amellyel egy intenzívnek mondható (szabadidős) fogyasztás jellemez; a fesztiválok a szabadidős szcenáriót megélő fiatalok tipikus helyszínei, ezért igencsak alkalmasak ezen szegmens vizsgálatára; 4

Módszertani háttér Kérdőíves adatfelvétel: 1 oldalas kérdőív – ún. „kontaktlap” 3 nyelven: a főbb szocio-demográfiai ismérvek ( fős mintán); kérdőíves adatfelvétel 2 nyelven (román és magyar nyelven) ~ fős mintán különböző vonatkozó témakörökkel: szabadidős fogyasztás / élet- események és önállósodás / életstratégia és jövőkép / gazdasági, fogyasztói és kommunikációs státus; mintavétel: rétegzett, véletlenszerű mintavétel; korrekció: súlyozás szükség esetén a kontaktlapok és jegyeladás alapján. Interjúk: audio és video-interjúk.

Módszertani háttér, mintanagyság 6 ÉvKontaklapokKérdőívekKérdőívek hossza (2059) (2907) (1994) (1040) (1403) (1263)76535

Félsziget Fesztivál, Marosvásárhely 7 Félszige fesztivál: 4 napos rendezvény, zenei és nem-zenei programokkal (4 színpaddal, 15 helyszínnel, 25 sport);  2003 előtt: diáktalálkozó;  2003 óta: Félsziget fesztivál (~ résztvető);  : CokeLive Festival;  2009: ~ résztvevő;  2010: ~ résztvevő; Félsziget-vizsgálat: 2005 óta végzünk kérdőíves adatfelvételt, kiegészítve ezt audio és video interjúkkal, valamint résztvevő megfigyeléssel. Fotók: Bíró & Mănăseş

8

Demográfiai jellemzők

Életkor szerinti megoszlás 10

Iskolai szint szerinti megoszlás 11

Foglalkozás, gazdasági státus 12

Önállósodás és szabadidő

Életesemények – fiatalok életstratégája Először önállóan szórakozni menni15,415,515,215,415,515,4 Első szexuális tapasztalatra szert tenni17,517,016,816,6 16,7 Akkor jönni-menni, amikor akarok16,5 16,316,516,417,1 Eldönteni, hogy milyen szakmám, foglalkozásom lesz 17,617,717,818,217,517,8 Először komoly párkapcsolatot kialakítani19,118,8 19,1 “Saját szakállra” nyári utazást szerevezni18,618,718,519,019,219,3 Első szakmai tapasztalatot megszerezni21,621,721,3 21,822,0 Elköltözni a szülői házból, szülőktől függetlenül élni 22,321,621,221,421,522,0 Első teljes állású munkahelyen dolgozni23,623,322,622,422,822,6 Először önálló, saját lakásba költözni25,125,024,324,124,023,8 Állandó partnerrel együttélni23,9 23,823,524,5 Befejezni tanulmányaimat25,425,024,624,224,824,6 Házasságot kötni28,628,128,027,629,128,9 Először apa/anya lenni28,628,728,327,628,829,4

Szabadidős fogyasztás

Szabadidős tevékenységek 4 tevékenység-csoport: „magas-kulturális” tevékenységek: operába, hangversenyre, színházba, művészmoziba jár; kreatív-tevékenységek: vers-, vagy prózaírás, zenélés, festés/rajzolás, barkácsolád, stb.; „tömeg-kulturális” tevékenységek: plázába járás, klubokba/diszkóba járás, könnyűzenei koncertek, stb.; fitnessz-wellnessz/ egészségmegőrző tevékenységek: sport, szépségápolás, stb.;  Különböző tevékenységes gyakorisága: 5-fokú skála (1 – soha  5 – leggyakrabban); 16

„Magas-kulturális” tevékenység – Milyen gyakran jársz…? 17

Kreatív/alkotó tevékenységek – Milyen gyakran szoktál…? 18

„Tömeg”-kulturális tevékenységek – Milyen gyakran jársz …? 19

Egészségmegőrző tevékenységek – Milyen gyakran jársz…? 20

Főkomponens-vizsgálat: 4 komponens 21 Magas-kulturális tevékenységek Kreatív tevékenységek Tömeg-fogyasztói tevékenységek Fitnessz/wellnessz tevékenységek Nem Férfi-0, , , , Nő0, , , , Életkor <=170, , , , – 190, , , , – 240, , , , – 29-0, , , , <=30-0, , , , Az apa legmagasabb iskolai végzettsége Alacsony szint-0, , , , Középszint0, , , , Magas szint0, , , , Az anya legmagasabb iskolai végzettsége Alacsony szint-0, , , , Középszint0, , , , Magas szint0, , , , Összesen - 0, , , ,

K1K1K2K2K3K3K4K4K5K5K6K6 Magas-kulturális tevékenység,04959-,643241, , ,863812,72874 Kreatív tevékenység 1,959082,80010-, ,44973-,230431,98974 Tömeg-fogyaszt. tev. 2,41038-,84706-,712571, ,229561,40023 Egészségmegőrző tevékenység 3,94456-, ,46572, ,73614,45180 K1K1K2K2K3K3K4K4 Magas-kulturális tevékenység 1,02442-,97175-,18223,30791 Kreatív tevékenység 1,24698,25514-,40911-,55612 Tömeg-fogyaszt. tev. -,28941,45073-,72107,96273 Egészségmegőrző tevékenység,12959,11286-,749251,00596 K1K1K2K2K3K3K4K4K5K5 Magas-kulturális tevékenység,029361,33907-,64470-,50602-,02131 Kreatív tevékenység 1,42313,19624-,66959,58210-,78369 Tömeg-fogyaszt. tev. -,19803,776481,13387-,49814-,58429 Egészségmegőrző tevékenység 1,82025,34540-,34570,19351-, kl.modell : 5 kl. modell: 6 kl. modell: Szabadidős tevékenységek 22

Klaszterek belső tagolódása és interpretálása 23 Kl.4 klaszteres modell5 klaszteres modell 6 klaszteres modell K1K1 18,6 % Főként magas- kulturális + kreatív 9,5 % Főként kreatív, fitt & tömeg-kult.fogyasztó 8,9 % Szign. fitt, tömeg-kult. + kreatív, kevésbé magaskult. fogyasztó K2K2 19,9 % Tömeg-kulturális, kreatív + fitt 18,7 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint aktív: szign. magaskult. fogyasztó 12,3 % Szign. kreatív, más dimenziókban inkább passzív. K3K3 36,8 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint passzív 15,4 % Elsősorban szign. egészségmegőrző & Passzív a másik három dimenzió tekintetében 24,9 % Elsősorban magaskult. fogyasztó, más dimenziókban inkább passzív. K4K4 24,6 % Fitt + inkább tömeg- kult.fogyasztó, (kevésbé magaskulturális) 27,9 % Aktív-kreatív + egészség-tudatos attitűd jellemző, de nem annyira erőteljesen, mint a K1 esetén (+ a magaskult. fogy. szign. kisebb) 25,8 % Elsősorban tömegkult. fogyasztó és egészségtudatos K5K5X- 28,5 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint passzív 17,2 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint passzív K6K6X-X -10,8 % K1-hez hasonlóan minden tekintetben aktív, viszont fordított rendben. Össz,100 %- - -

Összegzés és további kérdések…

Összegzés és további kérdések - cél: képet kapni a fesztiválozó fiatalok szabadidős fogyasztásáról, fogyasztási szokásairól, mintázatairól; - a vizsgált népesség: a közép, de inkább magas státusú családokból származó, tanuló fiatalok; - elemzés: 4-féle tevékenység-csoportot vizsgáltunk a különböző szabadidős tevékenységek válfajai szerint  létrehoztunk 4 főkomponenst, majd 3 klaszter- modellt; - eredmények: - heterogenitás az egyes modelleken belül, illetve a modellek között is; - a három modell közös eleme: a minden tevékenység tekintetében passzívak szegmense; - további kérdések: a.) felülvizsgálni az elemzési módszert,újragondolni és kiegészíteni a tevékenység- csoportokat; b.) összehasonlító vizsgálatot végezni olyan mintán, amely országosan/regionálisan reprezentatív; c.) magyarázatot keresni/találni a klaszterek alakulására, eloszlására; meghatározni a fő hatásokat. 25

Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: