Félsziget-kutatások legújabb eredményei Ercsei Kálmán Max Weber Társadalomkutatásért Alapítvány Szeged
Vázlatpontok Kutatás célja és módszertana Demográfiai jellemzők Szabadidős fogyasztás Összegzés 2
A kutatás célja és módszertana
Kiindulópontok az oktatási és ezen belül a felsőoktatási expanzióval, a tudás felértékelődésével egyre többen egyre hosszabb időt töltenek az oktatásban; a fiatalok ezen szegmense egy specifikus szegmens, amely egy hosszabb ifjúsági életszakaszt, ún. az iskolai ifjúsági életszakaszt élnek meg; ennek lényege, egy korai privát-szféra önállósodás és viszonylag későn megvalósuló egzisztenciális önállósodás; ennélfogva az iskolai ifjúsági életszakaszt megélőknek viszonylag korán kiépül egy önálló gazdasági-fogyasztói-kommunikációs státusa, amellyel egy intenzívnek mondható (szabadidős) fogyasztás jellemez; a fesztiválok a szabadidős szcenáriót megélő fiatalok tipikus helyszínei, ezért igencsak alkalmasak ezen szegmens vizsgálatára; 4
Módszertani háttér Kérdőíves adatfelvétel: 1 oldalas kérdőív – ún. „kontaktlap” 3 nyelven: a főbb szocio-demográfiai ismérvek ( fős mintán); kérdőíves adatfelvétel 2 nyelven (román és magyar nyelven) ~ fős mintán különböző vonatkozó témakörökkel: szabadidős fogyasztás / élet- események és önállósodás / életstratégia és jövőkép / gazdasági, fogyasztói és kommunikációs státus; mintavétel: rétegzett, véletlenszerű mintavétel; korrekció: súlyozás szükség esetén a kontaktlapok és jegyeladás alapján. Interjúk: audio és video-interjúk.
Módszertani háttér, mintanagyság 6 ÉvKontaklapokKérdőívekKérdőívek hossza (2059) (2907) (1994) (1040) (1403) (1263)76535
Félsziget Fesztivál, Marosvásárhely 7 Félszige fesztivál: 4 napos rendezvény, zenei és nem-zenei programokkal (4 színpaddal, 15 helyszínnel, 25 sport); 2003 előtt: diáktalálkozó; 2003 óta: Félsziget fesztivál (~ résztvető); : CokeLive Festival; 2009: ~ résztvevő; 2010: ~ résztvevő; Félsziget-vizsgálat: 2005 óta végzünk kérdőíves adatfelvételt, kiegészítve ezt audio és video interjúkkal, valamint résztvevő megfigyeléssel. Fotók: Bíró & Mănăseş
8
Demográfiai jellemzők
Életkor szerinti megoszlás 10
Iskolai szint szerinti megoszlás 11
Foglalkozás, gazdasági státus 12
Önállósodás és szabadidő
Életesemények – fiatalok életstratégája Először önállóan szórakozni menni15,415,515,215,415,515,4 Első szexuális tapasztalatra szert tenni17,517,016,816,6 16,7 Akkor jönni-menni, amikor akarok16,5 16,316,516,417,1 Eldönteni, hogy milyen szakmám, foglalkozásom lesz 17,617,717,818,217,517,8 Először komoly párkapcsolatot kialakítani19,118,8 19,1 “Saját szakállra” nyári utazást szerevezni18,618,718,519,019,219,3 Első szakmai tapasztalatot megszerezni21,621,721,3 21,822,0 Elköltözni a szülői házból, szülőktől függetlenül élni 22,321,621,221,421,522,0 Első teljes állású munkahelyen dolgozni23,623,322,622,422,822,6 Először önálló, saját lakásba költözni25,125,024,324,124,023,8 Állandó partnerrel együttélni23,9 23,823,524,5 Befejezni tanulmányaimat25,425,024,624,224,824,6 Házasságot kötni28,628,128,027,629,128,9 Először apa/anya lenni28,628,728,327,628,829,4
Szabadidős fogyasztás
Szabadidős tevékenységek 4 tevékenység-csoport: „magas-kulturális” tevékenységek: operába, hangversenyre, színházba, művészmoziba jár; kreatív-tevékenységek: vers-, vagy prózaírás, zenélés, festés/rajzolás, barkácsolád, stb.; „tömeg-kulturális” tevékenységek: plázába járás, klubokba/diszkóba járás, könnyűzenei koncertek, stb.; fitnessz-wellnessz/ egészségmegőrző tevékenységek: sport, szépségápolás, stb.; Különböző tevékenységes gyakorisága: 5-fokú skála (1 – soha 5 – leggyakrabban); 16
„Magas-kulturális” tevékenység – Milyen gyakran jársz…? 17
Kreatív/alkotó tevékenységek – Milyen gyakran szoktál…? 18
„Tömeg”-kulturális tevékenységek – Milyen gyakran jársz …? 19
Egészségmegőrző tevékenységek – Milyen gyakran jársz…? 20
Főkomponens-vizsgálat: 4 komponens 21 Magas-kulturális tevékenységek Kreatív tevékenységek Tömeg-fogyasztói tevékenységek Fitnessz/wellnessz tevékenységek Nem Férfi-0, , , , Nő0, , , , Életkor <=170, , , , – 190, , , , – 240, , , , – 29-0, , , , <=30-0, , , , Az apa legmagasabb iskolai végzettsége Alacsony szint-0, , , , Középszint0, , , , Magas szint0, , , , Az anya legmagasabb iskolai végzettsége Alacsony szint-0, , , , Középszint0, , , , Magas szint0, , , , Összesen - 0, , , ,
K1K1K2K2K3K3K4K4K5K5K6K6 Magas-kulturális tevékenység,04959-,643241, , ,863812,72874 Kreatív tevékenység 1,959082,80010-, ,44973-,230431,98974 Tömeg-fogyaszt. tev. 2,41038-,84706-,712571, ,229561,40023 Egészségmegőrző tevékenység 3,94456-, ,46572, ,73614,45180 K1K1K2K2K3K3K4K4 Magas-kulturális tevékenység 1,02442-,97175-,18223,30791 Kreatív tevékenység 1,24698,25514-,40911-,55612 Tömeg-fogyaszt. tev. -,28941,45073-,72107,96273 Egészségmegőrző tevékenység,12959,11286-,749251,00596 K1K1K2K2K3K3K4K4K5K5 Magas-kulturális tevékenység,029361,33907-,64470-,50602-,02131 Kreatív tevékenység 1,42313,19624-,66959,58210-,78369 Tömeg-fogyaszt. tev. -,19803,776481,13387-,49814-,58429 Egészségmegőrző tevékenység 1,82025,34540-,34570,19351-, kl.modell : 5 kl. modell: 6 kl. modell: Szabadidős tevékenységek 22
Klaszterek belső tagolódása és interpretálása 23 Kl.4 klaszteres modell5 klaszteres modell 6 klaszteres modell K1K1 18,6 % Főként magas- kulturális + kreatív 9,5 % Főként kreatív, fitt & tömeg-kult.fogyasztó 8,9 % Szign. fitt, tömeg-kult. + kreatív, kevésbé magaskult. fogyasztó K2K2 19,9 % Tömeg-kulturális, kreatív + fitt 18,7 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint aktív: szign. magaskult. fogyasztó 12,3 % Szign. kreatív, más dimenziókban inkább passzív. K3K3 36,8 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint passzív 15,4 % Elsősorban szign. egészségmegőrző & Passzív a másik három dimenzió tekintetében 24,9 % Elsősorban magaskult. fogyasztó, más dimenziókban inkább passzív. K4K4 24,6 % Fitt + inkább tömeg- kult.fogyasztó, (kevésbé magaskulturális) 27,9 % Aktív-kreatív + egészség-tudatos attitűd jellemző, de nem annyira erőteljesen, mint a K1 esetén (+ a magaskult. fogy. szign. kisebb) 25,8 % Elsősorban tömegkult. fogyasztó és egészségtudatos K5K5X- 28,5 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint passzív 17,2 % Mindenik vizsgált dimenzió szerint passzív K6K6X-X -10,8 % K1-hez hasonlóan minden tekintetben aktív, viszont fordított rendben. Össz,100 %- - -
Összegzés és további kérdések…
Összegzés és további kérdések - cél: képet kapni a fesztiválozó fiatalok szabadidős fogyasztásáról, fogyasztási szokásairól, mintázatairól; - a vizsgált népesség: a közép, de inkább magas státusú családokból származó, tanuló fiatalok; - elemzés: 4-féle tevékenység-csoportot vizsgáltunk a különböző szabadidős tevékenységek válfajai szerint létrehoztunk 4 főkomponenst, majd 3 klaszter- modellt; - eredmények: - heterogenitás az egyes modelleken belül, illetve a modellek között is; - a három modell közös eleme: a minden tevékenység tekintetében passzívak szegmense; - további kérdések: a.) felülvizsgálni az elemzési módszert,újragondolni és kiegészíteni a tevékenység- csoportokat; b.) összehasonlító vizsgálatot végezni olyan mintán, amely országosan/regionálisan reprezentatív; c.) magyarázatot keresni/találni a klaszterek alakulására, eloszlására; meghatározni a fő hatásokat. 25
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: