„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon Prof. Dr. Holló Péter, az MTA doktora KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutató professzor Széchenyi István Egyetem, Győr egyetemi tanár
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 2/19 Vázlat 1.)A hazai közúti közlekedésbiztonsági helyzet 2.)Változások az EU-ban 3.)Még szélesebb körű kitekintés 4.)Összefoglalás, következtetések
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 3/19 1. A hazai közúti közlekedés- biztonsági helyzet A közúti gépjárművek, a személysérüléses balesetek és az ezek következtében meghaltak száma. A hazai közúti biztonság fő szakaszai
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 4/19 1. A hazai közúti közlekedés- biztonsági helyzet /2 Közúti balesetek halálos áldozatainak száma Magyarországon 1976 és 2008 között az EU és a hazai közlekedéspolitika célkitűzésének tükrében
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 5/19 1. A hazai közúti közlekedés- biztonsági helyzet / ig vagy620-ra (-50%, EU Fehér Könyv) vagy867-re (-30%, hazai közlekedés- politika) kellene csökkenteni a közúti balesetek halálos áldozatainak számát.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 6/19 1. A hazai közúti közlekedés- biztonsági helyzet / I. félévében további javulás –8,7% személysérüléses közúti balesetek –3,1% meghaltak –13,5% súlyos sérültek –9,7% könnyen sérültek –1,2% ittasan okozott személysérüléses közúti balesetek
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 7/19 2. Változások az EU-ban Halálos közúti baleseti áldozatok számának valóságos és „tervezett” alakulása 1990 és 2010 között az EU tagállamaiban
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 8/19 Az EU tagországok összességében 28%-kal ( ről re) mérséklődött a közúti balesetek halálos áldozatainak száma 2001-től 2008-ig. Magyarországon 20%-os a csökkenés (1239-ről 996-ra) 2. Változások az EU-ban /2
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 9/19 Az EU is elmarad a nagyra törő célkitűzés mögött, 2008-ban például az „elvárt” halálesettel szemben történt. 2. Változások az EU-ban /3
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 2. Változások az EU-ban /4 Közúti baleseti halottak száma az EU országaiban
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 2. Változások az EU-ban /5 A közúti baleseti halottak számának változása 2001 és 2008 között az EU tagállamaiban
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 3. Még szélesebb körű kitekintés Közúti baleseti halottak számának rövid távú alakulása ( )
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 3. Még szélesebb körű kitekintés /2 A közúti baleseti halottak számának átlagos évi változása
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 3. Még szélesebb körű kitekintés /3 Közúti halálesetek 2009 és 2008 első negyedévi száma (előzetes adatok)
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 A változást vizsgálva úgy tűnik, hogy az EU évi célkitűzése – a évi áttörés és a első félévi eredmények ellenére – elérhetetlen messzeségben van számunkra, sőt a hazai közlekedéspolitika kevésbé nagyra törő célkitűzése sem lesz teljesíthető. 4. Összefoglalás, következtetések
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 Ahhoz tehát, hogy ne szakadjunk le reménytelenül a többi országhoz képest a közúti közlekedésbiztonság területén, további, határozott és hatékony intézkedésekre van szükség. A évi adatok azt mutatják, hogy jó úton járunk, amin nem szabad megtorpanni. 4. Összefoglalás, következtetések /2
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 4. Összefoglalás, következtetések /3 A konferencia címére utalva hangsúlyozni kell, hogy a „pillérek” még nem elég erősek, sőt, nagyon is törékenyek, akár az eddig elért sikereink. Mindent meg kell tehát tennünk annak érdekében, hogy megszilárdítsuk és tovább gyarapítsuk az eddigi eredményeket.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október /19 Köszönöm figyelmüket!