JOGI ALAPISMERETEK A JOGSZABÁLY FOGALMA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Advertisements

A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
JOGI ALAPISMERETEK október 10. ESA.
Közigazgatási alapismeretek
A köztársasági elnök. 1. Alkotmányos helyzete ► 1.1. Megbízatás keletkezésének módja - prezidenciális rendszerek > végr. hatalom > közvetlen választás.
A nemzeti vámjogszabályok
Az Európai Unió intézményrendszere
Mentortanárképzés eLearning támogatása
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Jogalkalmazás ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 6. előadás vázlata.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Magyar Alkotmányjog II. Óravázlatok
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
A Magyar Köztársaság államszervezete
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
alkotmány – állam- és kormányformák
Bevezetés.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Az orvos szabálysértési felelőssége
A Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedése évi XXXI. törvény parlamenti uralom kisebbségi vétó erősítése ellensúlyok – AB erős helyzete 1990.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
AZ EURÓPAI UNIÓ INTÉZMÉNY RENDSZERE ÉS MAGYARORSZÁG
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az Alkotmánybíróság.
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 13. előadás december Az európai közigazgatás fogalma Kiindulópont: annak ellenére, hogy az EU esetében.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Közigazgatási ismeretek az országgyűlés és szervei, a köztársasági elnök, az Alkotmánybíróság, a bírósági szervezet és az igazságszolgáltatás szervei,
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
1 VÁLLALATI JOG MsC 2. Jogtan – jog fogalma, jogszabálytan.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Az Európai Unió gazdasági joga I. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Alkotmányjog 2. A köztársasági elnök.
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
Az ügyészi szervezet és feladatok
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
4. Az Alkotmány.
JOGTANI ALAPISMERETEK
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
A jogforrási rendszer II.
A magyar kormányzati rendszer
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A jogrendszer tagozódása
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

JOGI ALAPISMERETEK A JOGSZABÁLY FOGALMA

TÁRSADALMI EGYÜTTÉLÉS Feltétele és nélkülözhetetlen kerete a szabályozottság, Magatartási szabályok megjelenése, kezdeti szabályok: tabuk

NORMARENSZEREK Szokásjogi normák Erkölcsi normák Vallási normák Politikai normák Technikai normák Egyes foglalkozások szakmai szabályai

A normarendszerek egymásra hatása A normarendszerek , illetőleg a különböző normák egymás hatását erősíthetik - a foglalkozás íratlan szabályai és a jog - erkölcs és jog (az adott magatartást mindegyik elfogadja vagy tiltja)

A TÁRSADALMI NORMÁK JELLEMZŐI Általánosan követendők (mindenkire nézve) Feltételezi az adott magatartás ismételtségét Általánosít Megsértésük szankcióval jár

A társadalmi normák megoszlása hatásuk szerint Vertikális = alá-fölé rendeltségi viszonyban (Pl. ügyrend, utasítás, szervezeti,-működési szabályzat stb.) Horizontális = jogszabály (alá-fölé rendeltségtől független)

A JOG FOGALMA Magatartásszabály A jogszabályban testet öltő magatartásszabályok elvontak, azokat az állami szervek alkotják vagy a szabályhoz állami kényszert kapcsolnak Betartásuk általánosan kötelező A szabályok érvényesülését az állam végső soron kényszerrel biztosítja

A JOG A társadalom bizonyos fejlettségi fokán jött létre A társadalom irányításának legfontosabb eszköze Az állam hatalmi privillégiuma Átfogja a társadalom működésének alapvető és lényeges oldalait

AZ ÁLLAM HATALMI PRIVILLÉGIUMA AZ ÁLLAMI SZERVEK RENDSZERE Országgyűlés Köztársasági elnök Kormány (Miniszterelnök, Miniszterek) Alkotmánybíróság Legfelsőbb Bíróság elnöke (bírói szervezet) Legfőbb ügyész (ügyészi szervezet) Állami számvevőszék Országgyűlési Biztos Helyi önkormányzatok

ORSZÁGGYŰLÉS legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti szerv, az államszervezet csúcsa kizárólagos törvényhozó hatalom az állampolgárok képviselőiből áll (akiket a szavazati joggal rendelkező állampolgárok négyéves időtartamra választanak meg) működésük a szabad mandátum elvén alapul ( nem hívhatók vissza és tevékenységükben nem utasíthatók)

Az Országgyűlés Operatív hatáskörrel nem rendelkezik, irányítási eszköze - a törvényhozás és - a végrehajtó hatalom ellenőrzése

Az Országgyűlés hatásköre Törvényhozás: Alkotmány, kétharmados és feles törvények (államháztartási mérleg, költségvetés, kormányprogram elfogadása, nemzetközi szerződések megkötése, hadi állapot kinyilvánítása, békekötés) Választás (Ke., Me., Ab., Ogy. Bizt., ÁSZ.elnöke, LB. elnöke, LÜ.

Helyi államhatalom irányába A képviselő testület feloszlatása Feltétele: -az Alkotmánnyal ellentétes működés, - a Kormány javaslata, - az Ab. Előzetes véleménye

DÖNTÉSI HATÁSKÖRE Megyék területe, neve, székhelye Megyejogú várossá nyilvánítás Fővárosi kerületek kialakítása Közkegyelem

Köztársasági elnök Államfő A nemzet egységének kifejezője Az államszervezet működésének őre A fegyveres erők főparancsnoka Kiegyensúlyozó szerepe van az Ogy. és a Korm. között, de hatáskörüket nem veheti át.

A köztársasági elnök hatalmának korlátai Jogalkotói jogkörrel nem rendelkezik Intézkedései jelentős részéhez a miniszterelnök vagy az illetékes miniszter ellenjegyzése szükséges. Ez alól kivétel: - választás időpontjának kitűzése - az állam képviselete - részvételi, felszólalási és javaslattételi jog az ogy. és ogy.bizottságok ülésein - népszavazás kezdeményezése

A köztársasági elnök felelőssége és védelme Személye sérthetetlen, Politikai felelőssége nincs Jogi felelőssége csak szándékos törvénysértés esetén van Büntetőeljárás alá csak a tisztségétől való megfosztás után vonható

KORMÁNY JOGÁLLÁSA A közigazgatás csúcsszerve Végrehajtó-rendelkező hatalom Nincs az ogy. alá rendelve, de az ogy.-nak tartozik felelősséggel és tevékenységéről az ogy.-nak köteles beszámolni Az ogy. megvonhatja a bizalmat a K.-tól konstruktív bizalmatlansági indítvánnyal, de döntést nem hozhat helyette

A KORMÁNY MŰKÖDÉSE A miniszterelnök felelősségén nyugszik A miniszterelnököt a Ke. javaslatára az ogy választja.

A KORMÁNY HATÁSKÖRE Alkotmányos rend védelme, fegyveres erők, rendőrség, rendészeti szervek irányítása, működtetése Kül- és belpolitika meghatározása, a közigazgatás irányítása Állampolgárok jogainak biztosítása, védelme Társadalmi, gazdasági, szociális célkitűzések kidolgozása és megvalósítása Törvények végrehajtása – jogalkotás

ALKOTMÁNYBÍRÓSÁG FELADATA Az alkotmány egyedi értelmezése Előzetes és utólagos normakontroll Alkotmányjogi panaszok, alkotmánysértések vizsgálata Állami szervek hatásköri összeütközésének eldöntése

Alkotmánybíróság határozata Nincs fellebbezés ellene, végre kell hajtani A Magyar Közlönyben ki kell hirdetni

Bírói szervezet Legfelsőbb bíróság Táblabíróságok Fővárosi, Megyei bíróságok Helyi bíróságok

ÜGYÉSZI SZERVEZET Centrális Hierarchikus

Ügyészi hatáskör Törvényességi felügyelet Nyomozás felügyelete Vádemelés és a vád képviselete

TOVÁBBI ÁLLAMI SZERVEK Állami számvevőszék Országgyűlési Biztosok Helyi önkormányzatok

A JOG KIFEJEZÉS ÉRTELME Tételes jog = jogszabály Érvényesülő jog = jogszabály+joggyakorlat Alanyi jog = valakinek a joga valamihez

A JOGSZABÁLY JELLEMZŐI Hatalmi jelleg Akikhez szól, azoknak általánosan követendő Az adott magatartás ismételtsége vagy ismételtségre irányuló célzata Általánosítás (elvonatkoztatás) A jogszabályhoz jogkövetkezmény fűződik

A JOGSZABÁLY ELEMEI Tényállás: jogilag jelentős elemek öszessége Rendelkezés: jogalkotói akarat Jogkövetkezmény: előny vagy hátrány

Jogszabályok megoszlása jellege szerint Előíró Tiltó Engedő

Jogszabályok megoszlása tartalmuk szerint Kógens Diszpozitív

Jogszabály elemei Tényállás - történeti (objektív valóság) - jogi (törvényi) Rendelkezés Jogkövetkezmény

A jogszabály érvényessége Jogalkotói jog Hierarchia Hivatalos kihiretés

JOGALKOTÁS Az arra felhatalmazott szervek tudatos szabályozási tevékenysége hatalmi pozícióból

Jogalkotói jog Alkotmányban és A jogalkotásról szóló törvényben meghatározottak szerint

Jogalkotó szervek Az Alkotmányban vagy a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott állami szervek és személyek, amelyek jogot alkothatnak

Jogalkotásra felhatalmazott szervek és személyek hatályos jogunkban Országgyűlés Kormány Miniszterek Önkormányzatok

A jogszabály hatálya Tárgyi Területi Személyi Időbeni

A jogrendszer és tagozódása Jogrendszer: a tételes jog összessége Jogág: azonos jogi tárgyra vonatkozó normák összessége Sajátos felelősségi formát hordozó jogszabályok csoportja Jogág pl.: közjog, polgári jog, büntetőjog, munkajog stb.

JOGALKALMAZÁS A jogszabályban megnyilvánuló állami parancs teljesítése: önkéntes jogkövetés állami kényszer

A jogalkalmazás formái Laikus = önkéntes jogkövetés Hivatalos állami szervek döntése: Igazságszolgáltatási (bírói) Közigazgatási (ügyészség, közigazgatási szervek, fegyvezer erők, rendvédelmi szervek hatásköre)

A jogalkalmazás elemei Tényállás megállapítás A jogszabály értelmezése A történeti és törvényi (jogi) tényállás egybevetése A tényállás minősítése A jogkövetkezmény megállapítása és végrehajtása

A jogszabály értelmezése Logikai Nyelvtani Rendszertani Történeti

A jogszabályok hierarchiája Alkotmánytörvény (Ogy.) Törvény (Ogy.) /Törvényerejű rendelet/ (ET.) Kormányrendelet (Korm.) /Minisztertanácsi rendelet/ (MT.) Miniszteri rendelet (miniszter) /Államtitkári rendelkezés/ (államtitkár) Önkormányzati rendelet (önkormányzat)

Jogszabályok jelölése Törvény: kiadás dátuma: római sorsz.- rövid jelölés / Tövényerejű rendelet / Kormányrendelet, miniszteri rendelet, államtitkári rendelkezés arab ssz.- törve kiadás éve - zárójelben a kiadás hónapja, napja - rj.

AZ EURÓPAI UNIÓ (EU) JOGSZABÁLYAI Az EU saját, autonóm jogrendszerrel rendelkezik: közösségi jog, mely magába foglalja az Eu teljes joganyagát

A közösségi jog joganyagai Elsődlege jos Másodlagos jog Esetjog

Elsődleges jog Alapító szerződés Alapító szerződést módosító szerződések Csatlakozási egyezmények Egyesülési szerződés Költségvetési szerződés

Másodlagos jog Rendelet Irányelv Határozat

Rendelet A közösségi jog legerősebb jogforrása Kötelező erővel bír A tagállamok közvetlenül alkalmazzák, nincs szükség nemzeti jogszabályi átvételre Lényege: az államok korlátozzák szuverén jogaikat, így a rendelet hatálya nem csak az államokra, hanem azok állampolgáraira is kiterjed

Irányelv A közösségi jogalkotás legfontosabb eszköze Az elérendő célt határozza meg, a megvalósítás módját a tagállamra bízza, feladat a közösségi joghoz való közelítés A megvalósítás módjának meghatározása = a jogharmonizációval,

Az irányelvek Általános jelleggel tartalmazzák a közösségi célkitűzéseket A tagállam belső jogi aktusai által a nemzeti jog szabályaivá válnak A harmonizált jogszabály a záró rendelkezései között deklarálja az EU irányelnek való megfelelést (Mvt.: 89/391/EGK irányelv)

Határozat Konkrét ügyekre vonatkozó norma Kötelező, de csak annak kihez szól : a címzettnek

Esetjog Az Európai Bíróság joganyaga

Kötelező erővel nem bíró jogforrások Vélemény: konkrét kérdésekben ad álláspontot Célkitűzés: cselekvési, magatartási elvárás Ajánlás: segíti a közöségi jog értelmezését

KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET