TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerek innovációival kapcsolatos fogyasztói viselkedés Margrethe Hersleth,
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A direkt marketing fogalma
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Már nem csak eszme, hanem valóság
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
1 Versenyképesség alakulása a határ mentén MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Grosz András tudományos munkatárs MTA RKK Nyugat-magyarországi.
A foglalkozási rehabilitáció helye és szerepe a munka- ügyi szervezetben Harkány, október 16. Szellő János.
SIXTH FRAMEWORK PROGRAMME Budapest © Campden BRI Mo. Nonprofit Kft. A hagyományos élelmiszer fogalmának fogyasztói és ipari szemléletű meghatározása.
A határmenti együttműködés szerepe a két megye élelmiszeriparának fejlődésében Dr. Máthé Endre.
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Kapun kívüli logisztika A nagy kihívást egyre inkább az jelenti, hogy: -mely csatornákon (beszállítókon) keresztül, milyen költséggel és feltételekkel.
Stratégiai tervezés.
Közönségkapcsolat (public relations)
HACCP az élelmiszer-higiéniában
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
A GYÓGYTURIZMUS HELYZETE MAGYARORSZÁGON, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI (THE POSITION OF MEDICAL TOURISM IN HUNGARY AND ITS DEVELOPMENT OPPORTUNITIES) Készítette:
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Budapest, február 25. Kötik-e a cégek termékeikhez a fogyasztót, és ha igen hogyan?,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’ VIII.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
Az élelmiszerkutatás fő irányai: Jövőkép 2020-ig
SMEs-NET Európai szintű együttműködés az élelmiszerbiztonság és az élelmiszerek minőségének javításában érdekelt felek között KEREKASZTAL MEGBESZÉLÉS Az.
Az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) jelölés Éfosz TRUEFOOD szeminárium Budapest, október 21.
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
TRUEFOOD záró-konferencia április munkacsomag A hagyományos élelmiszerekkel és azok innovációjával kapcsolatos fogyasztói vélemények Margrethe.
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Balatoni Regionális Turizmus Szövetség 201l. 1o.21. Balatonföldvár Hoffmann Henrik Elnök Regionális TDM Szövetség -lehetőség, -kihívás, -siker? Regionális.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
A HULLADÉKGAZDÁLKODÁS FEJLESZTÉSE Farkas Endre Projekt Iroda vezető.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
1 Válság a fejekben is Nem látják át és nem veszik igénybe a fogyasztóvédelmi intézményrendszert a magyarok - Gulyás Emese - Tudatos Vásárlók Egyesülete.
Kormányszóvivői tájékoztató A fogyasztók biztonságáért Középtávú fogyasztóvédelmi politika Csizmár Gábor államtitkár Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Leonardo da Vinci projektek. Leonardo da Vinci program célkit ű zései a szakmai készségek és a szakmai tudás fejlesztése a szakmai alapképzésben résztvevők.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
2013. február Kócsújfalu 3 Coaching kutatás évi mini kutatás megismétlése Összehasonlíthatóság + néhány új kérdés 354 kitöltő 24%
Termék & Márka Kopcsay László.
EPISCON - program EPISCON - project Európai kulturális szakmérnöki PhD iskola European PhD in Science for Conservation ANNA RUGGERI Magyar Nemzeti Múzeum.
Általános lakossági ismeretek a szén-monoxid elleni védekezés vonatkozásában Honeywell Szabályozástechnikai Kft november 11.
FoodManufuture WP3 - Nemzeti Workshop Budapest, FoodManufuture Nemzeti Workshop Jövőbeli lehetséges forgatókönyvek Berczeli Attila Campden.
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
Az egészségesség, mint fejlesztési irány lehetőségei - Hogyan fejlesztenek a hazai élelmiszeripari KKV-k? Dr. Polereczki Zsolt Kaposvári Egyetem – GTK,
A CEPO projekt bemutatása a Bécsi Állatorvos-tudományi Egyetem, Baromfiklinika kutatási stratégiájának összefüggésében Michael Hess.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Vállalkozásmenedzsment I.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Gazdálkodási gyakorlat a magyar iskolai oktatásban
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
Előadás másolata:

TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA Mat, Norvégia TRUEFOOD WP1 partnerek: INRA, IRTA, Nofima Mat, PEGroup, a Genti Egyetem és a Varsói Agrártudományi Egyetem

Vázlat  Általános információk a TRUEFOOD-ról  Fogyasztói vizsgálatok a TRUEFOOD keretében  Néhány kiválasztott eredmény  A fogyasztók hogyan határozzák meg a hagyományos élelmiszereket  A fogyasztóknak milyen elképzelésük van a hagyományos élelmiszerekről  A PDO (oltalom alatt álló eredetmegjelölés), PGI (oltalom alatt álló földrajzi jelzés) és a TSG (hagyományos különleges termék) címkék ismerete és imázsa  A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos innováció elfogadása

A TRUEFOOD átfogó célja A megfelelő innovációk bevezetése a hagyományos élelmiszeripar terén, hogy fenntartsuk és növeljük az iparág versenyképességét egy egyre globálisabb európai piacon

TRUEFOOD: vezetőségi struktúra Átfogó projektkoordináció Európai Országos Élelmiszeripari Szövetségek (SPES) Tudományos Pillér irányítása - INRA Ipari Pillér irányítása - ENEA WP1: Fogyasztói aspektusok WP2a: A mikrobiológiai biztonság javítása WP2b: Kémiai veszélyek ellenőrzése WP3: Kockázatértékelések WP4: A tápérték növelése WP5: Marketing és ellátási lánc WP6: Próba skálaértékelés WP7: Környezeti, társadalmi, az egyénre és a gazdaságra gyakorolt hatások WP8: Terjesztés, képzés és technológia transzfer

„A hagyományos élelmiszerekhez kapcsolódó fogyasztói érzékelés, elvárások és attitűdök meghatározása, a velük kapcsolatos innováció elfogadtatása”. A Truefood WP1 átfogó célja:

Kutatási kérdések a WP1-ben  Mi számít hagyományos élelmiszernek?  Milyen asszociációik vannak a fogyasztóknak velük kapcsolatban?  Milyen innovációk merülhetnek fel ezen a téren?  Meddig mehetünk el a változtatást illetően (és milyen innovációk jöhetnek szóba), hogy az ne legyen hatással a hagyományos élelmiszer imázsára?

Miért fontos ezt tudnunk?  Input más WP-khez a Truefoodon belül  A hagyományos európai élelmiszeripari szektor számára  Kommunikáció  Marketing  Termékfejlesztés (innovációk)  A jó imázs fenntartása  Általánosságban  Az európai fogyasztók érdekeinek megfelelően járjunk el

Kultúraközi tanulmányok megközelítése a WP1-ben  Fókuszcsoportok  Szóasszociációs teszt  Felmérés  Kísérleti tanulmányok, beleértve a termékkóstoltatást is (ld. a II. részben)  Részt vevő országok: Belgium, Franciaország, Olaszország, Norvégia, Lengyelország, Spanyolország

A fogyasztók „hagyományossal” kapcsolatos asszociációi N = 721 – korrelációs elemzés

Felmérés  TRUEFOOD fogyasztói adatok  Saját végrehajtás  Internet alapú felmérés  TNS európai on-line hozzáférési panel  október-november  Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Belgium, Lengyelország, Norvégia  Reprezentatív  életkor, nem és régió szempontjából  n=4.828 értékelhető eset n=800 n=803 n=801 n=826 n=798 n=800

Fókuszcsoport eredmények Szövetségek (fogyasztók) Munkaközi definíció (ellátási lánc) Felmérés Konszenzuson alapuló többdimenziós definíció a hagyományos élelmiszer koncepciójához

A hagyományos élelmiszerek definíciója fogyasztói szemszögből (Belgium, Franciaország, Olaszország, Norvégia, Lengyelország, Spanyolország)

„Hagyományos élelmiszer az, amit gyakran fogyasztunk”

„vagy bizonyos ünnepekhez és/vagy évszakokhoz kapcsolódik”

„amit generációról generációra adnak át”

„ami speciálisan készül a gasztronómiai örökségnek megfelelően”

„amit megkülönböztetnek az érzékszervi tulajdonságai, azokról ismert”

„egy adott területhez, régióhoz vagy országhoz kapcsolódik”

Az európai fogyasztók elképzelése a hagyományos élelmiszerekről A felmérés eredményei

A hagyományos élelmiszer imázsa Nagyon negatív Se nem pozitív, se nem negatív Nagyon pozitív ,515,625,935,716,016,04  Általános pozitív imázs

A hagyományos élelmiszerek imázsa  Tulajdonságok, amik hozzájárulnak ehhez az imázshoz  Magas és állandó minőség  Speciális és jó íz  Biztonság  Magas tápérték  Környezetbarát  Támogatja a helyi gazdaságot  És – magas árra asszociálnak

Tájékoztatási kérdések - PDO, PGI és TSG (a felmérés eredményei)  „Hallott már a PDO-ról?”  47% (Be), 35% (N), 39% (Pl)  98% (Fr), 95% (It), 96% (Sp)  „Mennyiben jelzi a PDO, hogy egy élelmiszer jobb minőségű?”  Egy 1-7 skálán ≥ 5: 92% (Fr), 93% (It), 92% (Sp)  „Mennyire megkülönböztető jellegű a PDO?”  Egy 1-7 skálán ≥ 5: 86% (Fr), 89% (It), 92% (Sp)  „Mennyire van hatással a PDO a választására?”  Egy 1-7 skálán ≥ 5: 80% (Fr), 84% (It), 80% (Sp)

A fogyasztók szívesen fogadják az innovációkat a hagyományos élelmiszereknél?

A fogyasztók „innovációval” kapcsolatos asszociációi (hagyományos élelmiszerek esetén) N = 721 – korrelációs elemzés

Az innováció elfogadására vonatkozó felmérés eredményei  23 lehetséges innováció van a hagyományos élelmiszereknél  Szándékában áll fogyasztani (elfogadás) ?  Káros a hagyományos jelleg szempontjából? Kevéssé fogadja el Elfogadja Káros Nem káros 1)Eredetiséget igazoló címke 2)Bio nyersanyagok 3)Biztonság javítása 4)A zsírtartalom csökkentése 5)Az érzékszervi tulajdonságok megőrzése 23) Közvetlenül a gyártóktól 15) Félkész- és készétel 17) Árusítás automatákból 18) Házhozszállítás

Összefoglaló  Az európai fogyasztóknak hasonló elképzelésük van a hagyományos élelmiszerekről  A hagyományos élelmiszerről kialakult kép pozitív  Számos esetben nagy kihívást jelent megvitatni a fogyasztókkal, illetve kommunikálni feléjük a„hagyományos élelmiszerek innovációjának” koncepcióját