Információs társadalom Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál MTA SZTAKI, Dr. Inzelt Péter, Majzikné.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Advertisements

ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Elektronikus vezetési karton
Szervezeti szintű folyamatszemlélet OPF. Célja: Az OPF célja, megtervezni és végrehajtani a szervezeti folyamatok fejlesztését, mindezt arra alapozva,
1 Az „ÁROP A polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése pályázat” háttere „Helyi igényekre épülő szervezetfejlesztés a Zalakarosi Polgármesteri Hivatalban”
Közigazgatási alapismeretek
A számítógépes információs rendszerek A szervezés, tervezés gyakorlati kérdései.
Közigazgatási technológia
Közigazgatási technológia A közigazgatási technológia alapkérdései KRF © 2005.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
DoktorInfo Egészségügyi telefonos és internetes tanácsadó rendszer előkészítése (és megvalósítása) Dr. Gaál Péter, Lendvai Ferenc március 30.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Az ÚMVP intézményrendszere
Az IKTA/ számú pályázat alapján: Ügyfélbarát ügyintézést támogató informatikai rendszer prototípusának kialakítása (Elektronikus Polgármesteri.
Kormányzati portál, ügyfélkapu és az e-közszolgáltatások
ORFK PORTÁL On-line bejelentések rendszere
Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
S S A D M ELEMZÉSI ÉS TERVEZÉSI MÓDSZERTAN
Infó-kommunikációs technológia, mint kritikus infrastruktúra védelmi faktor Napjaink egyik világméretekben egységesen felismert és értelmezett jelensége.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt Önkormányzatok tájékoztatása Szerződésrendszer Csatlakozási segédletek BM információs nap Dr.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Egészség – EU Az Európai Unió közegészségügyi portálja C2 csoport – Egészségügyi tájékoztatás Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Közigazgatási technológia E-kormányzat. E-kormányzat jelentősége Kormányzási reform Közigazgatási modernizáció Közszféra fejlődése.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
IKTA-FÓRUM Fehér Éva Projektmenedzser Budapest IKTA-2000 Négyrétegű Regionális Információs Rendszer tervezése és fejlesztése DARFT Informatikai.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Az adatvédelem szabályozása
avagy a zártság dilemmái
Interoperabilitási megoldások az e-közigazgatási keretrendszerben Hirling László
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A járási rendszer megújítása
Adatvédelem – közérdekűség, átláthatóság, nyilvánosság
Erőforrástérkép egy interaktív gazdaság- és társadalom-földrajzi on-line lekérdezési rendszer Tóth István János - Németh Nándor MTA Munkatudományi.
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

Információs társadalom Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál MTA SZTAKI, Dr. Inzelt Péter, Majzikné Bausz Ágota

MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) E-közigazgatás magyarországi és nemzetközi helyzetének áttekintése, levonható tapasztalatok összegyűjtése Magyarországi áttekintés elemei: –kormányzati tervek, stratégiák és eredmények (kormányportál, e-kormányzat program, országos közigazgatási szervek eredményei – APEH, VPOP) –önkormányzatok, országos és helyi szervezetek céljai és tevékenysége (intelligens város, megye, térség programok) –a témában megvalósult projektek –e-közigazgatásban használt alapszoftverek

MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) Nemzetközi áttekintés elemei: –Az EU e-közigazgatással, e-ügyintézéssel kapcsolatos tervei, stratégiája, projektjei, stb. –E-közigazgatásban vezető államok (USA, Kanada, Hong Kong, UK, stb.), régiók lokális és állami szintű kormányzati szerveinek e-közigazgatással, e-ügyintézéssel kapcsolatos tervei, stratégiája, eredményei, projektjei, stb. –Állampolgárok körében végzett felmérések tapasztalatai –Élenjáró példák gyűjtése, tapasztalatok leszűrése (Tameside, Szingapúr, stb.)

MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) Az e-kormányzat 4 fejlődési fázisa: 1.nyilvános website felállítása 2.nagy mennyiségű információ közzététele + kapcsolat és vélemény-nyilvánító oldal 3.online tranzakció éjjel-nappal 4.belső működési folyamatok átalakítása (Gartner Group)

MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) e-kormányzat hatékonyságának három kritikus mérőszáma: –elérhetővé vált alkalmazások és szolgáltatások fontossága, –állampolgárok és vállalkozások elégedettsége, –nyilvánosság bizalmának megőrzése (átláthatóság, megnövekedett felelősség). E-kormányzati portállal szemben támasztott követelmények: –legyen jól tagolt, világos szerkezetű –a felhasználó gondolkodását és érdeklődését kövesse, ne a hivatalt (élethelyzetek, életút modell)

MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) az alapvetően egyszerű és jól átlátható, központilag adatokkal egyszerűen ellátható szolgáltatások terjednek el leggyorsabban (pl. az állásközvetítő és kereső, jövedelemadó, ÁFA, társasági adó bevallás) Hitelesítés problémaköre (központi PKI infrastruktúra előnyei) Adatvédelmi/adatbiztonsági kategóriák –egyszerű ügyek (pl. bejelentések – kidőlt fa) –közepesen fontos ügyek (pontos személyazonosítás, titkosított adatátviteli csatorna) –nagyon fontos ügyek (komoly jogkövetkezmény esete)

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. (részfeladat 2.) Kitűzött célok 1.a hozzáférhetővé, illetve interaktívvá tehető információk körének definiálása (Információhalmazok meghatározása) 2.on-line kapcsolatok modellje, kapcsolatok más közigazgatási szervekkel

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 1. Információhalmazok meghatározása Mi az, ami az e-közigazgatás kialakításakor az önkormányzatnál hozzáférhetővé illetve interaktívvá tehető Eszköz: önkormányzat megismerése, felmérése –Önkormányzat felépítése (Közgyűlés, Polgármesteri Hivatal, önkormányzat saját intézményei), működése –Önkormányzat feladat- és hatáskörei –Önkormányzat külső és belső kapcsolatrendszere –Önkormányzat működési folyamatai és döntési hierarchiája igazgatóságonként\irodánként

MTA – SZTAKI Az önkormányzat és intézményei valamint a velük kapcsolatban álló egyéb szervek, társhatóságok kapcsolatrendszerének definiálása

MTA – SZTAKI Az önkormányzattól és intézményeitől a külső kapcsolatok felé kiinduló folyamatcsoportok definiálása

MTA – SZTAKI A Polgármesteri Hivatal szerkezete

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 1. Információhalmazok meghatározása Ebben a részfeladatban hangsúly a lakossággal történő kapcsolattartáson volt Cél: működési folyamatok általános leírása, modellezése az újratervezéshez

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 1. Információhalmazok meghatározása Interjúk – hivatali ügyintézési rend mostani menetének felmérése Ügyiratok útjának követése az érkezés pillanatától az ügy lezárásának pillanatáig Érkeztetés, delegálás, szignálás, iktatás, irattározás folyamatai

MTA – SZTAKI Forrásaink saját felméréseinkben összegyűjtött anyagok a rendelkezésünkre bocsátott dokumentációk: –Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának 5/1997./I.21./ önkormányzati rendelete a Polgármesteri Hivatal Ügyrendjéről, –Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának 4/1997. /I. 21./ önkormányzati rendelete a Közgyűlés és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról, –Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának Minőségügyi rendszere

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 2. Online kapcsolati modell Önkormányzat és együttműködő partnerei közti kapcsolatrendszer Önkormányzat és az egyéb közigazgatási szervek közti kapcsolatrendszer Kapcsolatok –információtartalmának vizsgálata –irányítottságának vizsgálata

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Kapcsolatrendszert milyen önkormányzati feladatkörök működtetik, szolgálják ki Online kapcsolati modell felvázolása –Önkormányzatra háruló feladatok jellegének elemzése idő, tér, irányultság szerint –Csoportosítási szempontok Feladatok keletkezésének helye szerint Feladatok típusa szerint

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Feladatok az ügyintézés helye szerint lehetnek: –Az önkormányzaton belül Polgármesteri hivatalon belül Polgármesteri hivatal és közgyűlés között –Önkormányzat és intézményei között –Önkormányzat és társzervei között –Önkormányzat és egyéb intézmények, vállalkozások között –Önkormányzat és a lakosság között

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Feladatok az ügyintézés típusa szerint lehetnek: –Egyirányú, az önkormányzattól kiinduló információszolgáltatás (Ügyintézési iránytű) –Egyirányú, az önkormányzattól kiinduló és az ügyintézési adminisztrációt csökkentő egyéb szolgáltatások (letölthető űrlapok) –Kétoldalú, interaktív ügyintézés (időpontegyeztetés, bejelentések, panaszügyek, stb.)

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Tapasztalataink alapján felvázoltuk, melyik csoportban milyen az interneten/intraneten megvalósítható megoldásokat lehet alkalmazni milyen jellegű információkat lehet közzétenni mikor kell az ügyfeleket azonosítani, az azonosítás milyen módszereit érdemes alkalmazni

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. (részfeladat 7.) Kitűzött célok 1.az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás hatása a közigazgatás és az önkormányzat döntési mechanizmusaira 2.az információs kapcsolatok rendszere, nagyvonalú információs sémák 3.adattípusok, adatszótárak, adatbázisok, adatbázis kapcsolatok – definíciós szint

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 1. Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás hatása… Műszaki Hatósági Iroda igazgatás-szervezési, ügyvitel-szervezési szempontból történő felmérése, munkafolyamatainak átvilágítása –Ügymenet modellek készítése akta rekonstrukciós vizsgálat segítségével (BKÁE ÁIF) –Érdemi és ügyviteli mozzanatokra bontás, munkaidő becslés, jogszabályi keretek Értéknövelt információszolgáltatás hatása - elemző tanulmány (összehasonlító elemzés a jelenlegi és a tervezett elektronikus munkafolyamatok idő- és költségigényeiről)

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 1. Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás hatása… Fő tapasztalatok: –Ügyintézési idő csökkenthető, főleg a rutinfeladatokra fordított idő csökkentésével (ügykezelői feladatok átalakulnak) –Érdemi munka nem váltható ki –Megfelelő szintű számítástechnikai ismeret elengedhetetlen –Jelenlegi jogszabályi háttér erősen korlátozó jellegű

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 2. Az információs kapcsolatok rendszere… Információs modellalkotás I. kiterjesztése Hivatal egészének felmérése (interjúk) – felmérési módszertan kidolgozása –Feladatkör, működési folyamatok felmérése –Számítástechnikai infrastruktúra –Javítási, elektronikussá alakítási lehetőségek vizsgálata –Külső-belső kapcsolatrendszer

MTA – SZTAKI Az önkormányzat általános működési modellje

MTA – SZTAKI Beadványok, kérelmek fogadása

MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 3. Adattípusok, adatszótárak, adatbázisok … Önkormányzati adatnyilvántartások leírása –Jelenleg használt nyilvántartások adattartalma –Szükséges új nyilvántartások –Részlegek közti adatcsere irányultsága/tartalma –Központi adatbázisok létrehozásának lehetőségei/korlátai

MTA – SZTAKI Mesterséges intelligencia módszerek alkalmazása (részfeladat 6.) A természetes nyelvelemző és a döntéstámogató rendszer alapsémájának kidolgozása A készülő rendszer elemei: –témaspecifikus szótár –egyszerűsített nyelvtani elemző, –forgatókönyvek és megfeleltető keresők A nyelvelemző rendszerben igyekszünk szociológiai indikátorokat is elhelyezni.

MTA – SZTAKI Rendszerterv, dokumentáció, szabályzatok (részfeladat 8.) Az önkormányzat felmérése alapján elkészült a megvalósítandó rendszer hálózati rendszerterve Biztonsági szabályzatok (biztonsági kockázatok csökkentése) Jogi, adatvédelmi, minőségbiztosítási, elektronikus közhitelűségi elemzések (BKÁE)

Köszönöm a figyelmüket!