Információs társadalom Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás megvalósíthatósága az önkormányzatoknál MTA SZTAKI, Dr. Inzelt Péter, Majzikné Bausz Ágota
MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) E-közigazgatás magyarországi és nemzetközi helyzetének áttekintése, levonható tapasztalatok összegyűjtése Magyarországi áttekintés elemei: –kormányzati tervek, stratégiák és eredmények (kormányportál, e-kormányzat program, országos közigazgatási szervek eredményei – APEH, VPOP) –önkormányzatok, országos és helyi szervezetek céljai és tevékenysége (intelligens város, megye, térség programok) –a témában megvalósult projektek –e-közigazgatásban használt alapszoftverek
MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) Nemzetközi áttekintés elemei: –Az EU e-közigazgatással, e-ügyintézéssel kapcsolatos tervei, stratégiája, projektjei, stb. –E-közigazgatásban vezető államok (USA, Kanada, Hong Kong, UK, stb.), régiók lokális és állami szintű kormányzati szerveinek e-közigazgatással, e-ügyintézéssel kapcsolatos tervei, stratégiája, eredményei, projektjei, stb. –Állampolgárok körében végzett felmérések tapasztalatai –Élenjáró példák gyűjtése, tapasztalatok leszűrése (Tameside, Szingapúr, stb.)
MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) Az e-kormányzat 4 fejlődési fázisa: 1.nyilvános website felállítása 2.nagy mennyiségű információ közzététele + kapcsolat és vélemény-nyilvánító oldal 3.online tranzakció éjjel-nappal 4.belső működési folyamatok átalakítása (Gartner Group)
MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) e-kormányzat hatékonyságának három kritikus mérőszáma: –elérhetővé vált alkalmazások és szolgáltatások fontossága, –állampolgárok és vállalkozások elégedettsége, –nyilvánosság bizalmának megőrzése (átláthatóság, megnövekedett felelősség). E-kormányzati portállal szemben támasztott követelmények: –legyen jól tagolt, világos szerkezetű –a felhasználó gondolkodását és érdeklődését kövesse, ne a hivatalt (élethelyzetek, életút modell)
MTA – SZTAKI Felmérési szakasz (részfeladat 4.) az alapvetően egyszerű és jól átlátható, központilag adatokkal egyszerűen ellátható szolgáltatások terjednek el leggyorsabban (pl. az állásközvetítő és kereső, jövedelemadó, ÁFA, társasági adó bevallás) Hitelesítés problémaköre (központi PKI infrastruktúra előnyei) Adatvédelmi/adatbiztonsági kategóriák –egyszerű ügyek (pl. bejelentések – kidőlt fa) –közepesen fontos ügyek (pontos személyazonosítás, titkosított adatátviteli csatorna) –nagyon fontos ügyek (komoly jogkövetkezmény esete)
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. (részfeladat 2.) Kitűzött célok 1.a hozzáférhetővé, illetve interaktívvá tehető információk körének definiálása (Információhalmazok meghatározása) 2.on-line kapcsolatok modellje, kapcsolatok más közigazgatási szervekkel
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 1. Információhalmazok meghatározása Mi az, ami az e-közigazgatás kialakításakor az önkormányzatnál hozzáférhetővé illetve interaktívvá tehető Eszköz: önkormányzat megismerése, felmérése –Önkormányzat felépítése (Közgyűlés, Polgármesteri Hivatal, önkormányzat saját intézményei), működése –Önkormányzat feladat- és hatáskörei –Önkormányzat külső és belső kapcsolatrendszere –Önkormányzat működési folyamatai és döntési hierarchiája igazgatóságonként\irodánként
MTA – SZTAKI Az önkormányzat és intézményei valamint a velük kapcsolatban álló egyéb szervek, társhatóságok kapcsolatrendszerének definiálása
MTA – SZTAKI Az önkormányzattól és intézményeitől a külső kapcsolatok felé kiinduló folyamatcsoportok definiálása
MTA – SZTAKI A Polgármesteri Hivatal szerkezete
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 1. Információhalmazok meghatározása Ebben a részfeladatban hangsúly a lakossággal történő kapcsolattartáson volt Cél: működési folyamatok általános leírása, modellezése az újratervezéshez
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 1. Információhalmazok meghatározása Interjúk – hivatali ügyintézési rend mostani menetének felmérése Ügyiratok útjának követése az érkezés pillanatától az ügy lezárásának pillanatáig Érkeztetés, delegálás, szignálás, iktatás, irattározás folyamatai
MTA – SZTAKI Forrásaink saját felméréseinkben összegyűjtött anyagok a rendelkezésünkre bocsátott dokumentációk: –Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának 5/1997./I.21./ önkormányzati rendelete a Polgármesteri Hivatal Ügyrendjéről, –Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának 4/1997. /I. 21./ önkormányzati rendelete a Közgyűlés és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról, –Kaposvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának Minőségügyi rendszere
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. 2. Online kapcsolati modell Önkormányzat és együttműködő partnerei közti kapcsolatrendszer Önkormányzat és az egyéb közigazgatási szervek közti kapcsolatrendszer Kapcsolatok –információtartalmának vizsgálata –irányítottságának vizsgálata
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Kapcsolatrendszert milyen önkormányzati feladatkörök működtetik, szolgálják ki Online kapcsolati modell felvázolása –Önkormányzatra háruló feladatok jellegének elemzése idő, tér, irányultság szerint –Csoportosítási szempontok Feladatok keletkezésének helye szerint Feladatok típusa szerint
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Feladatok az ügyintézés helye szerint lehetnek: –Az önkormányzaton belül Polgármesteri hivatalon belül Polgármesteri hivatal és közgyűlés között –Önkormányzat és intézményei között –Önkormányzat és társzervei között –Önkormányzat és egyéb intézmények, vállalkozások között –Önkormányzat és a lakosság között
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Feladatok az ügyintézés típusa szerint lehetnek: –Egyirányú, az önkormányzattól kiinduló információszolgáltatás (Ügyintézési iránytű) –Egyirányú, az önkormányzattól kiinduló és az ügyintézési adminisztrációt csökkentő egyéb szolgáltatások (letölthető űrlapok) –Kétoldalú, interaktív ügyintézés (időpontegyeztetés, bejelentések, panaszügyek, stb.)
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás I. Online kapcsolatok (folyt.) Tapasztalataink alapján felvázoltuk, melyik csoportban milyen az interneten/intraneten megvalósítható megoldásokat lehet alkalmazni milyen jellegű információkat lehet közzétenni mikor kell az ügyfeleket azonosítani, az azonosítás milyen módszereit érdemes alkalmazni
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. (részfeladat 7.) Kitűzött célok 1.az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás hatása a közigazgatás és az önkormányzat döntési mechanizmusaira 2.az információs kapcsolatok rendszere, nagyvonalú információs sémák 3.adattípusok, adatszótárak, adatbázisok, adatbázis kapcsolatok – definíciós szint
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 1. Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás hatása… Műszaki Hatósági Iroda igazgatás-szervezési, ügyvitel-szervezési szempontból történő felmérése, munkafolyamatainak átvilágítása –Ügymenet modellek készítése akta rekonstrukciós vizsgálat segítségével (BKÁE ÁIF) –Érdemi és ügyviteli mozzanatokra bontás, munkaidő becslés, jogszabályi keretek Értéknövelt információszolgáltatás hatása - elemző tanulmány (összehasonlító elemzés a jelenlegi és a tervezett elektronikus munkafolyamatok idő- és költségigényeiről)
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 1. Az emeltszintű, értéknövelt információszolgáltatás hatása… Fő tapasztalatok: –Ügyintézési idő csökkenthető, főleg a rutinfeladatokra fordított idő csökkentésével (ügykezelői feladatok átalakulnak) –Érdemi munka nem váltható ki –Megfelelő szintű számítástechnikai ismeret elengedhetetlen –Jelenlegi jogszabályi háttér erősen korlátozó jellegű
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 2. Az információs kapcsolatok rendszere… Információs modellalkotás I. kiterjesztése Hivatal egészének felmérése (interjúk) – felmérési módszertan kidolgozása –Feladatkör, működési folyamatok felmérése –Számítástechnikai infrastruktúra –Javítási, elektronikussá alakítási lehetőségek vizsgálata –Külső-belső kapcsolatrendszer
MTA – SZTAKI Az önkormányzat általános működési modellje
MTA – SZTAKI Beadványok, kérelmek fogadása
MTA – SZTAKI Információs modellalkotás II. 3. Adattípusok, adatszótárak, adatbázisok … Önkormányzati adatnyilvántartások leírása –Jelenleg használt nyilvántartások adattartalma –Szükséges új nyilvántartások –Részlegek közti adatcsere irányultsága/tartalma –Központi adatbázisok létrehozásának lehetőségei/korlátai
MTA – SZTAKI Mesterséges intelligencia módszerek alkalmazása (részfeladat 6.) A természetes nyelvelemző és a döntéstámogató rendszer alapsémájának kidolgozása A készülő rendszer elemei: –témaspecifikus szótár –egyszerűsített nyelvtani elemző, –forgatókönyvek és megfeleltető keresők A nyelvelemző rendszerben igyekszünk szociológiai indikátorokat is elhelyezni.
MTA – SZTAKI Rendszerterv, dokumentáció, szabályzatok (részfeladat 8.) Az önkormányzat felmérése alapján elkészült a megvalósítandó rendszer hálózati rendszerterve Biztonsági szabályzatok (biztonsági kockázatok csökkentése) Jogi, adatvédelmi, minőségbiztosítási, elektronikus közhitelűségi elemzések (BKÁE)
Köszönöm a figyelmüket!