Ongjerth Richárd Budapesten Deficitek és jó példák tíz percben Kommunális szolgáltatási esélyegyenlőség
Általános megállapítás 1. A kommunális szolgáltatásokban az esélyegyenlőség terén számos tennivaló mutatkozik. De nagyon sok helyen rendelkezünk olyan jó példákkal, folyamatos kisebb-nagyobb előrelépésekkel, ami a továbblépés alapjául szolgálhat.
Általános megállapítás 2. Az esélyegyenlőség egyes részterületei abszolút részét képezik a közös értékrendnek, ezért a tudatosságnövelő akcióknak kedvező fogadtatásuk lehet Forrás: Studio Metropolitana 2004.
Általános megállapítások 3. A tudatosságnövelés hatásos! (Egy jó példa a kétkedők számára)
A közszolgáltatásokhoz kapcsolódó ügyfélszolgálatok sok helyen nem akadálymentesítettek sem fizikai, sem infokommunikációs szempontból. De: A szolgáltatások nyújtásában semmiféle egyelőtlenség nem tapasztalható Közműszolgáltatók 1.
Közműszolgáltatók 2. Egyes közműtársaságok kiterjedt ügyfélszolgálati fiókhálózattal szolgálják az egyenlő hozzáférést az információkhoz
Közműszolgáltatók 3. A közszolgáltatások igénybevételével kapcsolatos információnyújtás nem érzékeny az érzékszervi funkciócsökkenésre. Egyes társaságoknak mintaszerűen akadálymentesített honlapjuk van.
Közcélú közlekedés 1. Az összefüggően akadálymentes közösségi közlekedési hálózatrészek aránya alacsony De a 670 villamoskocsiból a 40 darab Combino akadálymentes, a mintegy autóbuszból 344 alacsonypadlós (akadálymentes fiakkerünk viszont még nincs – bezzeg Bécsben… ) Forrás:
Közcélú közlekedés 2. Elkészültek a metróállomások vakvezető sávjai és Braille-írásos tájékoztató táblák segítik a tájékozódást a forgalmasabb metróállomásokon. Forrás:
BKV alacsonypadlós hálózat Forrás:
BKV alacsonypadlós hálózat Forrás:
Közlekedés a közutakon A közterületek akadálymentessége a fővárosi úthálózat nagyobb részén (70-75 %) még nem megoldott óta minden fővárosi útfelújítás együtt jár a járda-lelépők akadálymentesítésével, jelenleg a fővárosi tulajdonú közúthálózat mintegy egynegyed része tekinthető akadálymentesnek
Hogyan tovább 2010-ig? Közműszolgáltatók: Minden társaság legalább öt területi ügyfélszolgálati irodával rendelkezik Minden társaság telefonos ügyfélszolgálatán legfeljebb két menügomb megnyomása után élő kapcsolat teremthető Minden társaság honlapja akadálymentes, vakbarát
Hogyan tovább 2010-ig? Közcélú közlekedés: a buszpark %- alacsonypadlós, a gerincvonalakon 100 %. Innovációk a metró mélyállomások akadálymentesítésére. A villamospark további akadálymentesítése Információs akadálymentesítés
Hogyan tovább 2010-ig? Közutak, közterületek: Akadálymentes közterület- hálózat, összehangolva a BKV akadálymentes járathálózatával Korlátozott járműforgalmú területek kiterjesztése Akadálymentesítés előtt álló gyalogos útvonalak Akadálymentes gyalogos útvonalak Forrás: Studio Metropolitana 2004.
Köszönöm a figyelmet! Ongjerth Richárd