Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, május 9.
CÉLOK Az ökoszociális államháztartási reform, illetve a környezetvédelmi adóreform segítse elő a környezet és lakosság egészségi állapotának javulását, a foglalkoztatottság növelését, a nemzetgazdaság szerkezetének korszerűsödését, a hazai munkaerő versenyképesebbé válását, az államháztartási hiány és az államadósság csökkenését, az ország külgazdasági mérlegének javulását, a társadalmi feszültségek mérséklődését, a nyersanyagok és energiahordozók hatékonyabb felhasználását, az oktatás, a kultúra, az egészségügy és a tudományos kutatás kiemelt fejlesztését, a fekete és szürke gazdaság visszaszorulását, a következetesebb jogalkalmazást, az államigazgatás hatékonyabbá válását, a nemzetközi együttműködésben (különösen az Európai Unión belül) való eredményesebb részvételünket.
A TEENDŐK az élőmunka terheinek csökkentése, adóegyszerűsítés, a kis- és középvállalatok terheinek csökkentése, az oktatásra, kultúrára, egészségügyre és tudományos kutatásra fordított állami hozzájárulás mértékének növelése, a fogyatékosok társadalmi lehetőségeinek javítása, a biztonság javítása az ellenőrző szervek erősítésével a lakáspolitika környezetbarát és igazságos átalakítása, a környezet és az egészség védelmét elősegítő állami hozzájárulások növelése…
HOGYAN? Konkrét javaslatok
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése Évente 100 milliárd forint bevétel
Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)
Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27
Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)
TEHERGÉPKOCSIK KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: – ≈ –2400 milliárd Ft
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!).
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége.
Results of Optimising Charges Joint ECMT-EC Research: Reforming Transport Taxes 2003
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. Vajon javítja-e az EU versenyképességét, ha kamionok olasz ásványvizet szállítanak Svédországba, és svéd ásványvizet Olaszországba?
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás.
Az üres fuvarok arányának alakulása a németországi közúti áruszállításban Megjegyzés: Az útdíjjal érintett utakon a javulás az átlagosnál nagyobb mértékű. Forrás: Statistische Mitteilungen des Bundesamtes für Güterverkehr und des Kraftfahrt-Bundesamtes, Reihe 8
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége.
A vasúti árufuvarozás aránya Németországban 2001 óta folyamatosan növekszik A vasúti teherszállítás piaci részesedése (tonnakilométerben mért aránya a teljes fuvarozási teljesítményen belül – beleértve: vasút, közút, folyami hajózás, csővezetékes szállítás)
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 13.Erősödik az innováció, növekszik a hozzáadott érték.
A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 13.Erősödik az innováció, növekszik a hozzáadott érték. 14.Javul a közúti fuvarozók társadalmi megítélése.
Az országos közvélemény-kutatás eredménye (2006. január)
A személygépkocsikkal kapcsolatos elszámolások szigorítása A magáncélú személygépkocsi- használat céges költségként történő elszámolása: évi 800 milliárd forintos adócsalás
A személygépkocsikkal kapcsolatos elszámolások szigorítása
Biztosítási adó Évi 300 milliárd Ft bevétel A biztosítási adóból származó éves államháztartási bevétel Ausztriában millió euró Adónem Biztosítási adó (2/52644 Versicherungssteuer) Gépjármű-biztosítási adó (2/52645 Motorbezogene Versicherungssteuer) Összesen
Repülőjegy-adó Évi 50 milliárd Ft bevétel Nagy-Britannia turista osztály: 10–40 font (3 800– forint) első osztály 20–80 font (7 600– forint)
A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Fotó: Kézdy Pál
Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a (magán)tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli. A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Fotó: Kézdy Pál
Az áfa-kulcsok visszaállítása 15%-ra és 25%-ra ELŐNYEI Javuló versenyképesség (a hazai termékek és szolgáltatások előnyösebb helyzetbe kerülnek az importtal szemben). Nagyobb társadalmi igazságosság. Tisztább környezet. Kisebb államháztartási hiány.
Vállalatok egyedi támogatásának felszámolása Ezeknek a támogatásoknak a következtében torzul a piaci verseny; gyakran súlyosan szennyező tevékenységek kerülnek előnybe; hivatalnokok döntenek a piac helyett; a cégek állami támogatásért versenyeznek, nem a vevőkért; terjed a korrupció; adóemelésekre kerül sor; munkahelyek szűnnek meg; megnehezül a tervezés a vállalkozások számára (kiszámíthatatlanság!).
Az államháztartásban átcsoportosításra javasolt összeg milliárd forint 2009-ben (a évi GDP 6,8-9,2%-ának felel meg)
A németországi környezetvédelmi adóreform eredményei Üzemanyag-fogyasztás (>10%) CO 2 -kibocsátás (2-2,5%) Összesített adóteher Nyugdíjköltségek (5,6 milliárd €) Az ipar költségei (1 milliárd €) Tehergépkocsik rakomány nélküli megtett útja Importált fosszilis tüzelőanyagok (14%) Munkahely (≈ új) Autó-megosztás Tömegközlekedés Energiatakarékossági technológiák Energiahatékonyság Gázüzemű személyautók (x10) Megújuló energiák Kevesebb! Több! Forrás: Német Környezetvédelmi Minisztérium
A környezetvédelmi adóreform Németországban – Tapasztalatok [minden adat %-ban az előző évhez képest] Közlekedési üzemanyag- Tömegközlekedési Autó-megosztás értékesítés utasok száma utasai 2000:-2,8+0, :-1,0+0, :-2,3+0, :-3,5+1, :-2,3+0, :-4,9 Öt egymást követő évben mindez először fordult elő – megtörve az 1950 óta tartó emelkedési (üzemanyag), illetve hanyatló (tömegközlekedés) tendenciát!
A közlekedési széndioxid-kibocsátás változása százalékban (1996=100%) Nagy-Britannia: Az ásványolaj-adó éves emelkedése Németország: üa.adó emelése EU15 Németország Nagy-Britannia Forrás: EEA
Carbon-energy taxation contributed to economic growth by Mikael Skou Andersen COMETR, 2007
„A szocializmus azért omlott össze, mert az árak nem a gazdasági valóságot mutatták. A kapitalizmus össze fog omlani, ha az árak nem mutatják az ökológiai valóságot.” Prof. Dr. Ernst Ulrich von Weizsäcker
Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!