Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, 2008. május 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zöld válságkezelés és gazdaságélénkítés Környezetgazdászok javaslatai (Szeged, Vándorgyűlés, 2010 okt.1.)
Advertisements

A kamionforgalomról Lukács András Levegő Munkacsoport Budapest, december 15.
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Javaslatok a zöld államháztartási reformra Lukács András Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és megszüntetésük.
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
15. Egészség-Gazdaságtani Szimpózium Dr. Szócska Miklós Egészségügyért felelős államtitkár EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
A FIDESZ-KDNP ÉVI ADÓEMELÉSEI. KORMÁNYZATI JAVASLATRA BEVEZETETT ADÓEMELÉSEK Dr. Matolcsy György, nemzetgazdasági miniszter NŐ A SZEMÉLYI.
Dr. Hinfner Miklós Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Budapest, december 15.
Vasúti áruszállítás a környezettudatos magatartás szolgálatában
A magyar gazdaság helyzete, fejlesztési prioritások Varju László államtitkár Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Tapasztalatok az NFT „Közlekedés, energia” munkacsoportjával kapcsolatban Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei.
A magyar gazdaság várható helyzete
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, április 3.
Környezetvédelmi szempontból káros támogatások a közlekedés terén Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „A környezetvédelmi szempontból káros támogatások és.
Az Állami Számvevőszék szerepe a környezetre káros támogatások ellenőrzésében Dr. Báger Gusztáv egyetemi tanár, főigazgató Állami Számvevőszék Fejlesztési.
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
Makrogazdasági folyamatok és versenyképesség Csillag István Budapest, március 4.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Osztalékadó. Osztalékadó A Medgyessy-Gyurcsány-kormány adóreformja I. 550 milliárd Ft elvonás évente (55 ezer Ft/fő) 22 adóemelés Áfa radikális.
Fékezés vagy lendület? Tovább nehezedik a hazai munkahelyteremtő mikro-, kis- és középes vállalkozások helyzete Varga Mihály, 2004.október 10.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Az energiapolitika és a közlekedési szektor Lukács András Levegő Munkacsoport Energia[forradalom]: A fenntartható energiagazdálkodás lehetőségei.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Vajon a környezet pusztítása helyett a környezetileg is fenntartható társadalom kialakítását támogatja-e majd az állam évi több ezer milliárd forinttal?
Lesz-e növekedés az „elrugaszkodás éve (2012)” után? március 26. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató Zrt. „2012 igazi rejtélye nem.
A hazai fiskális politika általános kérdései és kihívásai 42. Közgazdász-vándorgyűlés Eger, augusztus
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Versenyképesség MTA-MEH projekt Vértes András.
EURÓPAI AUTÓSZERVIZEK MAGYARORSZÁGI EGYESÜLETE
1 A kémiai biztonság új stratégiája. Európai Unió: Fehér Könyv. REACH. Globális Stratégia: Globális harmonizáció. SAICM. Prof. Dr. Ungváry György.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Előadás másolata:

Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, május 9.

CÉLOK Az ökoszociális államháztartási reform, illetve a környezetvédelmi adóreform segítse elő a környezet és lakosság egészségi állapotának javulását, a foglalkoztatottság növelését, a nemzetgazdaság szerkezetének korszerűsödését, a hazai munkaerő versenyképesebbé válását, az államháztartási hiány és az államadósság csökkenését, az ország külgazdasági mérlegének javulását, a társadalmi feszültségek mérséklődését, a nyersanyagok és energiahordozók hatékonyabb felhasználását, az oktatás, a kultúra, az egészségügy és a tudományos kutatás kiemelt fejlesztését, a fekete és szürke gazdaság visszaszorulását, a következetesebb jogalkalmazást, az államigazgatás hatékonyabbá válását, a nemzetközi együttműködésben (különösen az Európai Unión belül) való eredményesebb részvételünket.

A TEENDŐK az élőmunka terheinek csökkentése, adóegyszerűsítés, a kis- és középvállalatok terheinek csökkentése, az oktatásra, kultúrára, egészségügyre és tudományos kutatásra fordított állami hozzájárulás mértékének növelése, a fogyatékosok társadalmi lehetőségeinek javítása, a biztonság javítása az ellenőrző szervek erősítésével a lakáspolitika környezetbarát és igazságos átalakítása, a környezet és az egészség védelmét elősegítő állami hozzájárulások növelése…

HOGYAN? Konkrét javaslatok

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése Évente 100 milliárd forint bevétel

Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)

Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27

Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

TEHERGÉPKOCSIK KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: – ≈ –2400 milliárd Ft

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!).

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége.

Results of Optimising Charges Joint ECMT-EC Research: Reforming Transport Taxes 2003

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. Vajon javítja-e az EU versenyképességét, ha kamionok olasz ásványvizet szállítanak Svédországba, és svéd ásványvizet Olaszországba?

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás.

Az üres fuvarok arányának alakulása a németországi közúti áruszállításban Megjegyzés: Az útdíjjal érintett utakon a javulás az átlagosnál nagyobb mértékű. Forrás: Statistische Mitteilungen des Bundesamtes für Güterverkehr und des Kraftfahrt-Bundesamtes, Reihe 8

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége.

A vasúti árufuvarozás aránya Németországban 2001 óta folyamatosan növekszik A vasúti teherszállítás piaci részesedése (tonnakilométerben mért aránya a teljes fuvarozási teljesítményen belül – beleértve: vasút, közút, folyami hajózás, csővezetékes szállítás)

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 13.Erősödik az innováció, növekszik a hozzáadott érték.

A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 13.Erősödik az innováció, növekszik a hozzáadott érték. 14.Javul a közúti fuvarozók társadalmi megítélése.

Az országos közvélemény-kutatás eredménye (2006. január)

A személygépkocsikkal kapcsolatos elszámolások szigorítása A magáncélú személygépkocsi- használat céges költségként történő elszámolása: évi 800 milliárd forintos adócsalás

A személygépkocsikkal kapcsolatos elszámolások szigorítása

Biztosítási adó Évi 300 milliárd Ft bevétel A biztosítási adóból származó éves államháztartási bevétel Ausztriában millió euró Adónem Biztosítási adó (2/52644 Versicherungssteuer) Gépjármű-biztosítási adó (2/52645 Motorbezogene Versicherungssteuer) Összesen

Repülőjegy-adó Évi 50 milliárd Ft bevétel Nagy-Britannia turista osztály: 10–40 font (3 800– forint) első osztály 20–80 font (7 600– forint)

A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Fotó: Kézdy Pál

Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a (magán)tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli. A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Fotó: Kézdy Pál

Az áfa-kulcsok visszaállítása 15%-ra és 25%-ra ELŐNYEI Javuló versenyképesség (a hazai termékek és szolgáltatások előnyösebb helyzetbe kerülnek az importtal szemben). Nagyobb társadalmi igazságosság. Tisztább környezet. Kisebb államháztartási hiány.

Vállalatok egyedi támogatásának felszámolása Ezeknek a támogatásoknak a következtében torzul a piaci verseny; gyakran súlyosan szennyező tevékenységek kerülnek előnybe; hivatalnokok döntenek a piac helyett; a cégek állami támogatásért versenyeznek, nem a vevőkért; terjed a korrupció; adóemelésekre kerül sor; munkahelyek szűnnek meg; megnehezül a tervezés a vállalkozások számára (kiszámíthatatlanság!).

Az államháztartásban átcsoportosításra javasolt összeg milliárd forint 2009-ben (a évi GDP 6,8-9,2%-ának felel meg)

A németországi környezetvédelmi adóreform eredményei  Üzemanyag-fogyasztás (>10%)  CO 2 -kibocsátás (2-2,5%)  Összesített adóteher  Nyugdíjköltségek (5,6 milliárd €)  Az ipar költségei (1 milliárd €)  Tehergépkocsik rakomány nélküli megtett útja  Importált fosszilis tüzelőanyagok (14%)  Munkahely (≈ új)  Autó-megosztás  Tömegközlekedés  Energiatakarékossági technológiák  Energiahatékonyság  Gázüzemű személyautók (x10)  Megújuló energiák Kevesebb! Több! Forrás: Német Környezetvédelmi Minisztérium

A környezetvédelmi adóreform Németországban – Tapasztalatok [minden adat %-ban az előző évhez képest] Közlekedési üzemanyag- Tömegközlekedési Autó-megosztás értékesítés utasok száma utasai 2000:-2,8+0, :-1,0+0, :-2,3+0, :-3,5+1, :-2,3+0, :-4,9 Öt egymást követő évben mindez először fordult elő – megtörve az 1950 óta tartó emelkedési (üzemanyag), illetve hanyatló (tömegközlekedés) tendenciát!

A közlekedési széndioxid-kibocsátás változása százalékban (1996=100%) Nagy-Britannia: Az ásványolaj-adó éves emelkedése Németország: üa.adó emelése EU15 Németország Nagy-Britannia Forrás: EEA

Carbon-energy taxation contributed to economic growth by Mikael Skou Andersen COMETR, 2007

„A szocializmus azért omlott össze, mert az árak nem a gazdasági valóságot mutatták. A kapitalizmus össze fog omlani, ha az árak nem mutatják az ökológiai valóságot.” Prof. Dr. Ernst Ulrich von Weizsäcker

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!