A KFDT és az elektronikus tananyagkiadás jövője Előadó: Markója Szilárd könyvtárvezető
A HIK KFDT és a SuliNet együttműködése Educatio Kht. SuliNet (eLearning igazgatóság) HIK Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár SuliNet Sulinet Digitális Tudásbázis (közoktatási eLearning)
A Hallgatói Információs Központ (HIK) 2003-ban nyitott regisztrált hallgató (és oktató) 300 számítógépes tanulóhely 30 gépnélküli olvasóhely EISZ (a közeljövőben az Educatio Kht-be költözik) kiegészítő szolgáltatások: könyvtár, OFIK IP Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár
A Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár DocBook XML alapok, HTML, pdf, Word, Ms eBook kimenetek 146 kurrens cím az országos terítésű kiadóktól: Balassi, Typotex, Osiris, Kossuth, Enciklopédia, Melánia, Mundus, Tinta stb ábra az új ‘Ábratár’-ban (képletek, ábrák, térképek, fotók) szabadszavas fulltext keresés, hagyományos keresési lehetőségek (Marc és DC metaadatok)
Digitális Tankönyvtár történelem 1997-ben indult, csak nyomtatott „láb” 2004-ben indult az OM/OMAI/HIK szervezésében a „digitális láb” (cca. 180 MFt, 23 kiadó 100 címe nyert) 2005-ben OM/NKTH/HIK (100 MFt, 26 kiadó 46 címe nyert) 2007: NFT II. (TÁMOP, TIOP)
Digitális Tankönyvtár történelem II. Egyéb nem a pályázatokhoz kötődő állománygyarapítások: História folyóirat teljes 25 évfolyama, (8 000 ábrával) A Mindentudás Egyetemének három szemesztere Egyéb kiadványok, pl. az Arcanum Kiadó kézikönyvei
Statisztikák Az első hét helyezett: Növénytan: Tényeken Alapuló Orvostudomány Módszertani Ajánlások: Kortárs Magyar Művészeti Lexikon I-III.: Zöldségtermesztők kézikönyve: Környezettechnika: A háziállatok funkcionális anatómiája: Biblia:
Együttműködés a SuliNettel db tanórai foglalkozásnyi digitális tartalom db önállóan is felhasználható tananyagelem
A Sulinet Digitális Tudásbázis ÖSSZEFOGLALÁS foglalkozásnyi új tananyagtartalom db szimuláció (animáció) 2 db (interaktív) szoftver 2 db teljes adaptált interaktív tananyag db fénykép 510 db mozgókép db az új SDT követelményeinek megfelelő átdolgozott foglalkozás
A Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár és az SDT elérhetőségei
Az első ábra újra: A HIK KFDT és a SuliNet együttműködése Educatio Kht. SuliNet (eLearning igazgatóság) HIK Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár SuliNet Sulinet Digitális Tudásbázis (közoktatási eLearning)
A jövő I. az oktatási terület és a kulturális közvetítők szükséges együttműködése az oktatási és kulturális tárca összevonása (komplex programok, lobbi) a köz- és felsőoktatási digitális tananyagok szükségessége (digitális írástudás, LLL, IKT alapú oktatási rendszerek) NFT II. TÁMOP, TIOP (közgyűjteményi digitalizálás, közös felületek, kompetencia központok)
a kompetencia alapú oktatás támogatása a tanmenet teljes egészét lefedő digitális,- oktatási programcsomagokkal és az elterjesztést támogató központi szolgáltatás rendszerrel (különösen: közép- és főiskolai/egyetemi könyvtáraknál!) a könyvtárak részvétele: kulturális örökség elemeinek digitális hozzáférhetővé tétele: filmek, audio anyagok, rádió-, tv archívumok, képtárak, múzeumok, online könyvtárak
A jövő II. az oktatási terület és a kulturális közvetítők szükséges együttműködése TÁMOP (Társadalmi Megújulás Operatív Program, 3.5.8) eLearning felépítésű tananyagok közreadása, megcélozni kurrens, napi tartalomat is: dedikált hálózat kialakítása egyéb könyvtárakkal, szolgáltató intézményekkel, vpn kapcsolaton keresztül (jogdíjas művek továbbítása, autentikált tartalmak közreadása) a kiadói (egyetemi kiadói) szféra bevonása a TÁMOP- ba, mint kurrens tartalomgazdák kompetenciaközpont alapítás, a már meglévő intézmények, partnerek bevonásával
SuliNet + KFDT együttműködés: Sulinet eTanulás Módszertani és Kompetencia Központ Pályázás az NFT II-re, konzorciumi tagokkal Feladatok: Tartalomfejlesztés: köz és felsőoktatási tananyagok, eLarning tartalmak, kurrens digitális tankönyvek előállítása köz- és felsőoktatási kompetenciaközpont pedagógusképzési, továbbképzési programok közoktatás, szakképzés, a felsőoktatás és a közművelődés célterületein az IKT kompetencia fejlesztése eLearning/eTanulás módszertának, szolgáltatás rendszerének, digitális taneszközeinek, a kulturális közvagyon digitalizációja szabványosítási törekvések, a minőségbiztosítás központi és az intézményi infrastruktúra fejlesztése és elterjesztése
Köszönöm a figyelmet!