Lakos Zsanett tanácsadó projektmenedzser

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pénzügyi előrehaladás, az Akcióterv forrásai
Advertisements

Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Környezeti és Energia Operatív Program ( ) tartalmi elemei, pályázati felhívások Csanády R. András szakmai főtanácsadó Környezetvédelmi és Vízügyi.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök üzemeltetése - problémák és megoldások - Rupp Tamás 2007/04/20 Főosztályvezető Nagyprojektek Főosztály Fejlesztési.
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése – KEOP Projektmenedzsment szempontok KvVM – január 9.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Támogatási Szerződés előkészítése  az előkészítést a Közreműködő Szervezet és a kedvezményezett programmenedzserei közösen végzik  az előkészítés formanyomtatvány,
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
TÁMOP /10/1 TÁMOP /10/1/KMR Pénzügyi követelmények.
„ Tiszaalpár Nagyközség szennyvízelvezetése és tisztítása a település vonzó természeti környezetének, felszíni és felszín alatti vizeinek megóvásáért”
Pályázati lehetőségek FAÖT ülés, Törökbálint Dr. Gordos Tamás programiroda vezető – Pro Régió Ügynökség.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
KEOP / A barlangokban egykor kialakított világítási rendszerek energiatakarékos, a lámpaflóra kialakulását és terjedését minimalizáló.
Környezeti célú fejlesztések a Közép-magyarországi régióban április 5. Orosz György mb. program-irodavezető.
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A 100%-os helyszíni ellenőrzés koncepciója
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
A KEOP Akciótervei : források, kedvezményezettek, támogatható tevékenységek, támogatási intenzitások Dr. Nemes Csaba Főosztályvezető Környezetfejlesztési.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI 2007.április 5.
Európai Uniós támogatással létrejövő eszközök működtetése
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI Pécs április 17.
BAKS KÖZSÉG SZENNYVÍZCSATORNÁZÁSA ÉS SZENNYVÍZTISZTÍTÁSA
A KIKSz SZEREPE AZ EU TÁMOGATÁSSAL MEGVALÓSULÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI PROGRAMOK MEGVALÓSÍTÁSÁBAN Egyházy Zoltán igazgatói szaktanácsadó Közlekedésfejlesztési.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Ellenőrzési tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési Programok végrehajtása során Novák Csaba, ügyvezető igazgató MAG – Magyar Gazdaságfejlesztési Központ.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Heltai László referens, KEOP IH FVM VKSZI, június 17. Környezet és Energia Operatív Program.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
JEREMIE Programok módosulásai
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
KÖRNYEZET ÉS ENERGIA OPERATÍV PROGRAM KEOP Június Ádám Tamás.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Környezetvédelmi és közlekedési infrastruktúra prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
A természetvédelem lehetőségei a LIFE+ programban
EU-s források ökoiskolák számára Takács Eszter Könczey Réka Budapest, június 6. Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Az ivóvízminőség- javító projektek helyzetének bemutatása a KEOP-ban Czinege Anett június 11.
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Előadás másolata:

Az uniós környezetvédelmi pályázatok önerő számítása, üzemeltetési feltételek 2007-13 Lakos Zsanett tanácsadó projektmenedzser Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatóság 2007/10/08

Környezetvédelmi fejlesztések uniós forrásai Kohéziós Alap 429 M € ISPA 336 M € PHARE 100 M € ERFA 151 M € LIFE 19 M € KÖRNYEZETVÉDELMI FEJLESZTÉSEK ESZA 3,9 mrd Ft ERFA 114,5 mrd Ft Kohéziós Alap 1014,9 mrd Ft

FI helye az intézményrendszerben Európai Bizottság DG Regio Igazoló Hatóság (PM, KEHI) KP IH (NFÜ) KIOP IH (NFÜ) KP KSz (KvVM FI) KA KSz KEOP KSz KIOP KSz KEDVEZMÉNYEZETTEK

Közreműködő Szervezetek az FI-ben Nagyprojektek Főosztály (KA + KEOP nagyprojektek + 1 mrd Ft feletti projektek) KA KSz KEOP KSz Pályázatos Főosztály KIOP KSz Kisprojektek Főosztály (KIOP + KEOP pályázatos projektek + 1 mrd Ft alatti projektek)

FI, a KEOP megvalósításának záloga Jelentős tapasztalati tőke a korábbi ISPA, Phare, LIFE, Kohéziós Alap és KIOP projektek révén Dinamikus, rugalmas, szakmailag képzett, elkötelezett munkaerő Összesen 59 mérnök 35 közgazdász 16 jogász a KEOP szolgálatában Egyéni teljesítményértékelési rendszer 2007. jan. 1. óta Uniós közigazgatási önértékelési rendszer bevezetése 2007–től Partnerelégedettség mérés bevezetése 2007-től

KSz feladatok Projekt-előkészítés és végrehajtás komplex lebonyolítása műszaki, pénzügyi és jogi aspektusok figyelembevételével: Előzetes projektkoncepciók szakmai bírálata Pályázatkészítés koordinálása Európai Bizottsággal való folyamatos egyeztetés az értékelési és jóváhagyási periódus alatt Közbeszerzési eljárások irányítása és felügyelete Kivitelezés során helyszíni ellenőrzések; vállalkozói teljesítések igazolása, számlák jóváhagyása Projektek előrehaladásának elősegítése horizontális ügyek összefogásával (pl.: kifizetések gyorsítása, üzemeltetés)

Környezet és Energia Operatív Program 2007-13

ÚMFT forrásmegosztás 7.000 Mrd Ft

KEOP forrásallokáció Prioritási tengely (intézkedés) Mrd Ft folyó áron Egészséges, tiszta települések 707 szennyvíz kezelés 398 hulladékgazdálkodás 117 ivóvíz minőség javítás 192 Hatékonyabb energiafelhasználás 42 A megújuló energiahordozó-felhasználás növelése 68 Vizeink jó kezelése 382 árvízvédelem 165 vízgazdálkodás, VKI 83 kármentesítés rekultiváció 86 vízbázis-védelem 6 Természeti értékeink jó kezelése 37 Fenntartható életmód és fogyasztás 21 Projekt előkészítés 53 Technikai segítségnyújtás Összesen 1 332

KEOP forrásallokáció

KEOP 2007-13 – jelenlegi állás 2007. június 28. KEOP végleges verziójának benyújtása az Európai Bizottsághoz 2007. augusztus 1. KEOP jóváhagyása az Európai Bizottság által 2007. július 25. KEOP akcióterveinek jóváhagyása a Magyar Kormány által

Dokumentumok hierarchiája KEOP Stratégiai célok, horizontális keretek Akciótervek Minden prioritási tengelyre 2 éves időszakokra (2007-08; 2009-10; 2011-13) Az indítani tervezett konkrét pályázati kiírásokkal és projektekkel kapcsolatos információkat tartalmazza (célok, források, támogatás eljárásrendje, kedvezményezetti kör, támogatás mértéke stb.) Konstrukciók / Pályázati egységcsomagok Projekt adatlap és Kitöltési útmutató; Pályázati felhívás, Pályázati útmutató, Támogatási Szerződés tervezet; Elszámolható költség útmutató; CBA útmutató; Önerő-finanszírozási útmutató stb.

Projekt kiválasztási eljárások Kiemelt projekt Pályáztatás nélkül kerül kiválasztásra Kormány egyedileg hagyja jóvá Akcióterv nevesítve tartalmazza Pályázatos projekt kiválasztási eljárások 1. Egyfordulós pályázat Részletes projektjavaslat kerül benyújtásra (teljes projektdokumentáció) Értékelés és jóváhagyás: 50 – 120 nap 2. Kétfordulós pályázat Először előzetes projektjavaslat, majd amennyiben indokolt részletes projektjavaslat kerül benyújtásra Projektfejlesztési lehetőség Értékelés és jóváhagyás: 75 -120 nap

Pályázati kiírások meghirdetése 1. kör 2. kör 3. kör Pályázati kiírás megjelenése 2007/09/18 2007/11/06 2008/01/10 Pályázatok benyújtásának kezdete 2007/10/24 2007/12/12 2008/02/15

KEOP pályázati kiírások 1. kör A pályázati kiírás időpontja: 2007. szeptember 18. A pályázatok beadásának első napja: 2007. október 24. Támogatás mértéke (%) 2007-2008 keret (Mrd Ft) Szennyvíz- elvezetés és tisztítás max. 85 188,63 Ivóvíz minőség javítása max. 90 56,3 A települési szilárd hulladéklerakókat érintő térségi szintű rekultivációs rendszerek kialakítása max. 100 59,27 Élőhely és élettelen természeti értékeink megőrzése, vonalas létesítmények természetkárosító hatásának mérséklése 100 5,8 Élőhelyvédelem, élőhelyhelyreállítás, vonalas létesítmények természetkárosító hatásának mérséklése 1,7 Gyűjteményes növénykertek, védett történeti kertek megőrzése és helyreállítása 0,8 Hő és/vagy villamosenergia előállítás támogatása 10-50 13,26 Energetikai hatékonyság fokozása 8,6 Harmadik feles finanszírozás - energetikai hatékonyság fokozása 10-14,5 1,84 Környezetvédelmi célú informatikai fejlesztések a közigazgatásban 5,2

KEOP pályázati kiírások 2. kör A pályázati kiírás időpontja: 2007. november 6. A pályázatok beadásának első napja: 2007. december 12. Támogatás mértéke (%) 2007-2008 keret (Mrd Ft) Települési szilárd hulladék gazdálkodási rendszerek max. 70 73,46 Állami tulajdonú árvízvédelmi fejlesztések max. 100 62,24 Önkormányzati árvízvédelmi fejlesztések 0,4 Komplex vízvédelmi beruházások 16,67 Vízgyűjtő gazdálkodási tervek, árvíz kockázati térképezés és stratégiai kockázatkezelési terv készítés 3,5 Szennyezett területek kármentesítési feladatainak elvégzése 8,31 Erdei iskola hálózat infrastrukturális fejlesztése 1 Nagy és közepes kapacitású bioetanol üzemek létesítésének támogatása Nagy: 5-10 Közepes: max. 30 5

KEOP pályázati kiírások 3. kör Támoga-tás mértéke (%) A pályázati kiírás időpontja: 2008. január 10. A pályázatok beadásának első napja: 2008. február 15. Támoga-tás mértéke (%) 2007-2008 keret (Mrd Ft) Önkormányzati felelősségi körbe tartozó állati hulladék kezelése max. 85 0,9 A Víz Keretirányelv végrehajtásához kapcsolódó monitoring rendszerek fejlesztése max. 100 1,5 Vízbázisvédelem 2,43 Élőhelymegőrző mező- és erdőgazdálkodás infrastrukturális fejlesztés 50-100 1,90 Fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok max. 95 0,502 Fenntartható életmódot és fogyasztási lehetőségeket népszerűsítő, terjedésüket elősegítő mintaprojektek, beruházások 1,116

Pénzügyi fenntarthatóság Új CBA – KEOP 2007-13 Jövedelemtermelő projektek Tanács 1083/2006/EK rendelete: „[...] olyan infrastrukturális beruházást magában foglaló művelet, amelynek igénybevétele közvetlenül a felhasználókat terhelő díjakkal jár, [...]” Víziközmű projektek Hulladékgazdálkodási projektek Energetikai projektek

Pénzügyi fenntarthatóság Új CBA – KEOP 2007-13 Minden olyan, a közszolgáltatói díjban megképzett, bevétel, amely nincs lefedve konkrét pénzügyi pótlási kiadással a referencia időszak alatt (30 év), csökkenti az elérhető EU támogatási rátát A beruházási költségeknek csupán a díjakban meg nem térülő része kaphat támogatást az EU-tól, maximum 85%-os mértékig  Amennyiben a teljes költségmegtérülés elvét alkalmazzuk a díjakban a társ-finanszírozási ráta alacsonyabb lesz a helyi lakosság várhatóan nem lesz képes finanszírozni a megemelkedett díjtételeket A hosszú távú pénzügyi fenntarthatóság alapelvét mindenképpen alkalmaznunk kell a projektek megvalósítása/üzemeltetése során.

Pénzügyi fenntarthatóság Új CBA – KEOP 2007-13 Jövedelemtermelő projektek esetén a támogatás (EU + központi költségvetés) maximuma 70-85% saját erő mértéke: legalább 15-30% Maximális uniós támogatás esetén a projekt pénzügyi fenntarthatósága megkérdőjelezhető  A pénzügyi fenntarthatóság érdekében be kell építeni a közszolgáltatói díjakba a létrejövő eszközök amortizációjának, pótlási szükségletének ellenértékét Nő a Kedvezményezett által biztosítandó saját forrás összege

Finanszírozási probléma Kedvezményezettek (javarészt önkormányzatok) saját forrás finanszírozásának lehetséges összetevői: Önerő: kedvezményezett saját, likvid pénzeszközei Idegen forrás: hitel, kötvény, magántőke bevonása * * * Mivel a potenciális kedvezményezett önkormányzatok nagy része meglévő kötelezettségei miatt már nem, vagy csak korlátozottan hitelképes, a Társulások pedig csak a tagönkormányzatok kezességvállalásával vehetnek fel hitelt/bocsáthatnak ki kötvényt, ezért a magántőke bevonása a jövedelemtermelő KEOP projektek saját erejének finanszírozásába hosszú távon elengedhetetlennek látszik

Magántőke bevonásának feltételei Megfelelő kiválasztási eljárás lefolytatása az uniós támogatással megvalósuló eszközök potenciális üzemeltetőjére vonatkozóan Hulladékgazdálkodás 224/2004 Korm.rendelet + Kbt. alapján  közbeszerzés Víziközmű Vgtv. + Koncessziós tv. alapján  koncessziós pályázat Vagyonkezelés (bármelyikre, szabadon választható) Ötv. alapján  nyílt pályázati eljárás

Magántőke bevonásának feltételei Kivételek (közszolgáltatási jog átengedése versenyeztetés nélkül): Hulladékgazdálkodás Kbt. 2/A § Víziközmű Vgtv. 9. § (2) d) - e) Vagyonkezelés (bármelyikre, szabadon választható) Ötv. 80/A § (5), (6) Rekonstrukció, bővítés 16/2006 együttes rendelet 25. § (5)

KSz szerepe az üzemeltetés kapcsán Vonatkozó jogszabály-alkotási folyamatokban való részvétel (gyakorlati szempontok érvényesítése) 14/2004 együttes rendelet (2000-2006 időszak projektjei) 16/2006 MeHVM-PM rendelet (KEOP projektek) készülő Víziközmű törvény stb. Folyamatos szakértői tanácsadás a projektek jelenlegi és potenciális kedvezményezettjei számára Mintadokumentációk készítése: Közfeladat-ellátási szerződésminta Társulási szerződésminta Vagyonkezelői szerződésminta Önerő-finanszírozási segédlet

Magántőke bevonásának kockázatai A legdrágább finanszírozási mód Az önkormányzatok által felvehető hiteleknél jóval magasabb elvárt hozam Magánbefektető elvárt hozamának kitermelése a közszolgáltatói díjból tovább növeli a lakosság terheit adott közszolgáltatás vonatkozásában – „affordability” probléma Szerződéses (PPP) gyakorlat aszimmetriája a magántőke javára - adott esetben kiszolgáltatottá válhat a Kedvezményezett önkormányzat Pénzügyi és szakmai kontroll csökken az önkormányzat oldalán

Magántőke bevonásának előnyei Sok esetben az egyetlen megoldás adott beruházás sikeres megvalósítására (amennyiben a kedvezményezett önkormányzat és vagy Társulás nem rendelkezik elegendő önerővel és további hitelfelvételre már nem jogosult) Megfelelő szerződés és megfelelő szakmai befektető esetén biztosított lesz a létrejött eszközök költség-hatékony működtetése, a szolgáltatás magas színvonalú szakmai minősége Az üzemeltetéssel kapcsolatos kockázatok javarésze a magánbefektetőt terheli, úgy mint: a díjhátralékok és a kereslet változásának kockázata.

Összefoglalás A jelenlegi 7 éves uniós költségvetési ciklusban (2007-13) mintegy 1.500-1.600 mrd Ft értékű környezetvédelmi beruházás indul el Magyarországon A szükséges saját erő mértéke csupán a jövedelemtermelő ágazatokban eléri a 300 mrd Ft-ot A magántőke bevonása a projektek finanszírozásába hosszú távon feltétlenül szükséges A sikeres konstrukciók kialakítása mindkét szektor (köz- és magán) együttes érdeke… …ehhez kíván hozzájárulni a KvVM Fejlesztési Igazgatósága is szakmai tanácsadással, tudástranszferrel.

Köszönöm a figyelmet! www.fi.kvvm.hu www.nfu.gov.hu