Pécsi Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Workshop Június 10. Foglalkoztatási helyzetkép a Dél-dunántúli régióban Sasvári Gábor igazgató-helyettes
A FOGLALKOZTATÁSPOLITIKA KIHÍVÁSAI Kulcskérdés a gazdasági növekedés feltételeinek megteremtése a foglalkoztatás bővítéséhez Kiindulópont: az optimális és hatékony foglalkoztatáshoz, a nemzetközi versenyképesség javításához, a gazdasági növekedéshez mintegy 1 millió munkahely hiányzik Magyarországon Kihasználatlan a hazai humán-erőforrásban rejlő növekedési potenciál, ezért a foglalkoztatáspolitika legfontosabb prioritásai a következők: -Munkára ösztönzés erősítése (ellátási rendszer optimalizálása) -Gazdasági aktivitás emelése (korhatár előtti nyugdíjazás felülvizsgálata) -Képzési szerkezet átalakítása (duális szakképzés előtérbe helyezése) -Munkapiaci rugalmasság javítása (munkajogi szabályozás modernizálása) -Munkateljesítmények növelése (adórendszer átalakítása, egykulcsos SZJA) -Közfoglalkoztatás rendszerének átalakítása (Start Munkaprogramok)
A foglalkoztatási célú támogatások három pillérre épülő rendszere Az első pillér a nyílt munkaerő-piaci elhelyezkedés ösztönzése és támogatása. Ez a legfontosabb a hátrányos helyzetű munkavállalói rétegek esetében, mert célzott bér- és járuléktámogatásokkal segíti elő az elsődleges munkaerő-piacra való visszatérést. A második pillér a szociális gazdaság, ami a helyi lehetőségekre építve szervezi meg a munkanélküliek foglalkoztatását részben állami támogatásból, részben pedig saját bevételekből. Ez egy átmeneti foglalkoztatási forma, amelynek célja hosszabb távon, hogy átvezessen a versenypiaci foglalkoztatásba. A harmadik pillér a közfoglalkoztatás új rendszere, amely szorosan összefügg a szociális segélyezés rendszerének munkára ösztönző átalakításával, és amelynek keretében az állam maga szervezi meg azoknak az átmeneti foglalkoztatását, akiknek az első két pillér jelenleg nem kínál munkalehetőséget.
FOGLALKOZTATOTTSÁG
FOGLALKOZTATOTTSÁG
GDP
FOGLALKOZTATOTTSÁG
FOGLALKOZTATOTTSÁG
MUNKANÉLKÜLISÉG
MUNKANÉLKÜLISÉG Munkanélküliségi ráta április 15,4% Tolna 7,4% 5,1% 13,0% 21,1% 23,2% 16,0% Nógrád Borsod-Abaúj-Zemplén Szabolcs-Szatmár- Bereg 23,2% 19,8% 15,6% 11,8% 13,7% 7,6% 10,9% 14,3% 16,1 % 17,5% 10,0% 9,3% Komárom- Esztergom Győr-Moson- Sopron Pest Heves Jász-Nagykun- Szolnok Hajdú-Bihar Békés Csongrád Bács-Kiskun Fejér Veszprém Baranya Somogy Zala Vas Budapest 6,2%
MUNKANÉLKÜLISÉG A nyilvántartott álláskeresők megoszlása ellátásuk szerint január április
A regisztrált álláskeresők megoszlása életkor szerint Baranya megyében április
Az 50 éves és idősebb álláskeresők számának alakulása Baranya megyében január április
AZ ÁLLÁSKERESŐK MEGOSZLÁSA ISKOLAI VÉGZETTSÉG SZERINT ÁPRILIS Az összes nyilvántartott álláskereső megoszlása iskolai végzettség szerint Az 50 évesek és idősebbek iskolai végzettség szerinti megoszlása
MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV 2. A vállalkozások számára kidolgozott egyszerűbb, kedvezőbb adózási feltételek alkotják 1. A munkáltatói adóterhek célzott csökkentése 3. A vállalkozások finanszírozását illetve az egyéb számviteli elszámolást segítő intézkedések: A devizaárfolyam-veszteségek miatt nehéz helyzetbe került vállalkozások megsegítése Pénzforgalmi szemléletű általános forgalmi adózás Házipénztárra vonatkozó adminisztráció egyszerűsítés
MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV Cél: Foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókedvezmények biztosítása munkaadók részére. Jogszabályi alap: évi CXLVI. törvény négy új, a szociális hozzájárulási adóból érvényesíthető kedvezmény bevezetéséről rendelkezik. A kedvezmény alapja: A munkavállalót terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett bruttó munkabér, de legfeljebb Ft. A Munkahelyvédelmi Akcióterv részleteivel kapcsolatosan a következő honlapon informálódhatnak a munkáltatók:
MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adóból és szakképzési hozzájárulásból január 1-jétől igénybe vehető új kedvezmények az alábbiak: 25 év alatti munkavállalók utáni kedvezmény 55 év feletti munkavállalók utáni kedvezmény A nem szakképzett munkavállalók utáni kedvezmény Tartósan álláskeresők utáni kedvezmény Kisgyermekes munkavállalók utáni kedvezmény
MUNKAHELYVÉDELMI AKCIÓTERV Munkáltatót megillető adókedvezmény mértéke: 25 év alatti pályakezdő (max. 180 nap biztosítási idő)* 25 év alattiak (180 napot meghaladó biztosítási idő) 55 év felettiek Részkedvezmény mértéke27 %14,5 % Kedvezmény időtartama foglalkoztatás első 2 éve életkor eléréséig az életkor felett folyamatosan Szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatottak Tartós álláskeresők (előző 9 hónapból 6 hónapig álláskereső) Kisgyermekes anyák* Részkedvezmény mértéke 14,5 %27 %14,5 %27 %14,5 % kedvezmény időtartama időkorlát nélkül foglalkoz- tatás első 2 évében 3. évben foglalkoz- tatás első 2 évében 3. évben
TÁMOP „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása” A program átfogó célja a foglalkoztathatóság és foglalkoztatás növelése, az esélyegyenlőség biztosítása, a diszkrimináció csökkentése A komplex program közvetlen célja, hogy munkaerő-piaci szempontból releváns szolgáltatások, képzési és átképzési lehetőségek biztosításával, illetőleg a munkagyakorlat megszerzésének támogatásával hozzájáruljon a célcsoportok foglalkoztatási helyzetének javításához, az elsődleges munkaerőpiacon való tartós elhelyezkedésükhöz. A program célcsoportjai: Alacsony iskolázottságú álláskeresők Pályakezdők, 25 év alatti fiatalok 50 év felettiek Gyermekgondozásból visszatérők Foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők Tartós munkanélküliséggel veszélyeztetettek, elavult szakképesítéssel rendelkezők
TÁMOP „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása”
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Sasvári Gábor Igazgató-helyettes Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat - Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja