A felvilágosodás hatása a mezőgazdasági képzésre, különös

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Advertisements

A törvényhozó Nagy Lajos
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
FELVÉTELI tájékoztató
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nyílt napok látogatottsága
Pécsi tudományegyetem neveléstudományi Intézet
Beiskolázási tájékoztató december
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Mária Terézia
A görög történelem kezdetei
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
HAZÁNK MÁRIA TERÉZIA URALKODÁSÁNAK IDEJÉN
A felvilágosult abszolutizmus
Bevezető Az egyetemek legrégebbi kara A Bölcsészettudományi Kar egyenjogúsága Differenciálódás Az első évszázadok feladata.
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
LP3 Tanulás.
Felvilágosodás Bevezető óra.
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
EÖTVÖS LORÁND ÉLETE ÉS MUNKÁSSÁGA
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
MTA Regionális Kutatások Központja A vidék polgárosodása Erdei Ferenc műveiben Kovács Teréz DSc. tudományos tanácsadó, egyetemi tanár MTA Regionális Kutatások.
A magyar felvilágosodás
A háború és a modern fegyveres erő
A kerettantervek fejlesztése
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A felvilágosodás nevelésügye Európában
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
Urbárium Keller Martin
Mezőgazdaság a 18. Században
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
Matematika oktatás mérnök és informatikai képzésekben Ráckeve, március 2-4.; B. Szendrei Mária, SZTE Szegedi Tudományegyetem (1872, 1921, 2000) 12.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Az ősi tudomány Geodézia Készítette: Jakab Csaba Lóránd.
Szent István Egyetem. Az egyetem létrejötte Az évi LII. Törvény alapján, január 1-i hatállyal, a jogelőd intézményeiket is figyelembe véve,
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
Kultúra a török hódoltság korában
FRANCIA FORRADALOM
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
Iskolakert.
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
Az oktatásügy törvényi szabályozása
A szellem forradalma: a felvilágosodás. Az új eszmeáramlat  Angliából indul útjára a XVII. században  Az egész kontinensen elterjed  A legjelentősebb.
A felvilágosult abszolutizmus
Szent István Egyetem Készítsen diamintát a bemutatóhoz! A mintának legyen háttere, formázza meg a címsort és a tartalom sorokat! A láblécben szerepeljen.
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Török János és Balásházy János munkássága
LATIN-AMERIKA GAZDASÁGA
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

A felvilágosodás hatása a mezőgazdasági képzésre, különös tekintettel a Ratio Educationisra

A felvilágosodás: XVIII. század európai filozófia társadalomelméleti eszmeáramlat. polgári társadalmi rend kibontakozása. Gyökerei: tudományos eredmények racionalista-materialista filozófia. Kialakulásának központjai: angol klubok, francia szalonok, szabadkőműves páholyok, tudományos társaságok.

Legfontosabb gondolatok: A világ megismerhető! A természetben elrejtett társadalmi és gondolkodási törvények! Magasztos, erkölcsi nézetek hirdetése: Jóság, Igazság, Testvériség! Az emberi jellem nevelés kérdése! Az egyén és a közösség érdekének összehangolása! Tudatlanságból eredő vétek és bűn! A munka erkölcsi követelménye! Az igazság megismerését követi a megvalósítás!

A felvilágosodás filozófiájának rövid története A történészek egy része szerint a felvilágosodás magában foglalja a 17. század nagy részét, mások a megelőző korra az Értelem kora elnevezést használják. Immanuel Kant: Mi a felvilágosodás? „A felvilágosodás az, hogy az ember elhagyja én-központú fejletlenségét, ami hátráltatója az egyén önálló, más segítsége nélküli megértési folyamatának. Ennek a fejletlenségnek pedig ő a felelőse, amennyiben az nem intelligencia-hiányból származik, hanem az elhatározás vagy a bátorság hiányából, hogy a szellemi képességeit használja méghozzá más irányítása nélkül.”

A mezőgazdaság fejlődése A XVIII. század-i változások kül- és belpolitikában Márai Terézia rendeletei Egyesítési törekvés érvényesülése, Pl. politika, gazdaság, ipar, közegészségügy, iskolaügy. A felvilágosult abszolutizmus = kormányzati rendszer. Ésszerű elvek szerinti való kormányzás Oktatásügyi reformok szorgalmazása Közigazgatási központok kiépítése Ipar és mezőgazdaság fejlesztése.

I. Ratio Educationis 1775 – a magyar iskolarendszer reformjainak kidolgozása Oktatási-Nevelési Rendszer (Ratio Educationis) 1777. augusztus 22 – Mária Terézia jóváhagyása Teljes cím magyarul: Magyarország és a társországok átfogó oktatási-nevelési rendszere A protestánsok elutasították a Ratio elveinek átvételét. Mária Terézia reformjai II. Nagy Frigyes legyőzésének érdekében Szakemberek és szaktisztviselők képzése.

Mitterpacher Lajos tananyagának hat részre való tagolása: Talajtípusok és a rajtuk termelhető növények, talajjavítása és trágyázása Az emberi táplálkozásra alkalmas szántóföldi és kerti növények Rét és legelő Festőnövények Gyümölcsös Erdei fák, ipari, bútor, épület, és tűzifa fajok A tananyag minden fejezetéhez a felújítás alatt álló kert egy-egy parcelláját rendelte.

1775 március 27. – kétéves filozófiai tagozati tanterv életbe lépése: 1. kétéves tárgy a filozófia, 2. Matematika, algebra, elméleti geometria, trigonometria, gyakorlati geometria (mérésekkel), differenciál- és integrálszámítás 3. Elméleti és gyakorlati, illetve polgári és katonai építészet 4. Mechanika, híd és vízépítészet, folyamszabályozás, hidrosztatika, hidraulika és légsúlymérés, kísérleti fizika Newton szerint, horográfia, napórák készítése, hajózás, tengeri és szárazföldi térképészet 5. Természetrajz, ökonómia, mezőgazdaságtan 6. Nyelvoktatás, címertan, numizmatika, stilisztika.

Ajánlott tárgyak jogi karon: - I. évben az ásványtan, fémkohászati és festödei kémia - II. évben földműveléstan, erdészet, állattenyésztés, festőipar - III. évben mezőgazdaságtan, erdészet - IV. évben növénytan, mezőgazdaságtan A Tereziánium hat tanárának oktatása: - Mitterpacher Lajos a földművelés és állattenyésztéstan - Boujard Franz Xaver: botanika - Eder Franz Xaver: közösségi háztartástan, kémia, kézműipari festés - Denis Michael: a rovartan egyik része - Schiffermüller Ignác: a rovartan másik része - A kertész Ramet Johann volt.

A Ratio Educationis a mezőgazdasági oktatásra vonatkozó rendelkezései A Ratio Educationis kibontakozása (mezőgazdaság, okatatás fontossága) A fiatalok téli-nyári tanulása a mezőgazdasági munkavégzési kor eléréséig. Mezőgazdasági tárgyak a gimnáziumokban: Mezőgazdaság – heti 20 órából 2 óra Első év (állatvilág) – pl. négylábúak, szárnyasok, halak Második év (növénytan) - gabona-, hüvelyes-, zöldség- és takarmányfélék, dohány, kender, len, répa, szőlő stb. Harmadik év (ásványtan) – pl. sók különféle fajtái, gyanta, szén, talajtípusok. Elrendelték a gimnáziumi tankönyvek írását.

Mezőgazdaság a királyi akadémiákon Első két év: filozófiai fakultási tárgyak pl. logika, fizika, természetrajz, matematika, hazai történelem. „Sajátosan akadémiai ismeretkörök”: filozófiatörténet, matefizika, erkölcstan, mezőgazdaságtan. Mezőgazdaságtan: földművelés, dohány-, komló-, szőlőtermesztés, rétgazdálkodás, talajművelés, állattenyésztés, méhészet, termékek feldolgozás éstartósítása.

Mezőgazdasági tanszék a budai Tudományegyetemen Kiemelkedő érdeme: mezőgazdasági tanszék létesítése 1777-ben az akkor Nagyszombatból Budára helyezett Tudományegyetem bölcsészeti képzésen. A mezőgazdaságtani tanszék első professzora Mitterpacher Lajos lett. A magyar nyelvű szakirodalom első termékei, a XVI. századi fűvészkönyvek főként a gyógyítást szolgálták. Az első rendszeres, tudományos alapokon nyugvó mezőgazdasági kézikönyv, az 1791-ben kiadott „A szorgalmatos mezei gazda” szerzője, Nagyváthy János.

- Ekkoriban történt - ugyancsak az egyetemi könyvtáron belül egy másik, a mai Szent István Egyetem Állatorvostudományi Kara Könyvtára alapjainak lerakása is. - Eközben az országban több mezőgazdasági szakiskola is elkezdte működését. 1779-80-ban Tessedik Sámuel evangélikus lelkészként Szarvason mezőgazdasági „reformiskolát” indított el. - Keszthelyen 1797-ben gr. Festetics György megalapítottaa világ első mezőgazdasági főiskoláját, a Georgikont. - 1818-ban Albert Kázmér herceg, Magyaróvár földesura MáriaTerézia veje, és könyvtár felállításáról is gondoskodott. - 1818-ban, a württembergi király által alapított és fenntartott hohenheimi tanintézet

Gazdasági változások a XVIII. században - Új termények: pl. kukorica, burgonya, len, kender. - Technikák: istállózó állatartás. - Mindehhez hozzájárult Tessedik Sámuel mintagazdasága és iskolája Szarvason ésFestetics György gazdaképző főiskolája Keszthelyen (Georgicon). Mária Terézia növelte az adó- és járadéktermékeket: pl. állami tized, hadi adó (bellica), háziadó (domestica), porció, forspont, katonáskodás, földesúri kilenced (nona), ajándékok, robot, őrlési jog, italmérési jog, kocsmáltatási jog.

"Etetni kell a juhot, ha nyírni akarjuk!„ Mária Terézia mondásából is kitűnik, hogyan vélekedet alattvalóiról: "Etetni kell a juhot, ha nyírni akarjuk!„ Szpéhi Fatime, SZIE-GTK Andragógia