6. zh 1.Sorolja fel és vázlatosan ismertesse a középkori moszlim oktatás szinhelyeit! (10 pont) 2. Sorolja föl, mely helyszíneken érintkezett leginkább.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elméletek a reformáció magyarországi terjedésének okairól
Advertisements

A reformáció.
Bizánci birodalom.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Mi az Alpha?. A misszióról beszélünk, ami az európai egyház legaktuálisabb feladata. Az adatok szerint az elmúlt évtizedek leghatékonyabb módszere: 25.
A jezsuita iskola A Jézus Társaság.
RENESZÁNSZ (XIV-XVI. század)
Beiskolázási tájékoztató december
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A REFORMÁCIÓ FOGALMA A reformáció a 16. században a katolikus egyház megújítására indult mozgalom Előzményei: A nagy földrajzi felfedezések A könyvnyomtatás.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Az ellenreformáció és a barokk
A gyermek a reneszánszban és a reformáció korában szept. 26.
A reformáció hatása a gyermekfelfogásra Sola ScripturaSola Scriptura Sola gratiaSola gratia Egyetemes papságEgyetemes papság Munka: részvétel.
A pedagógia alapjai 2. előadás Neveléstörténeti adalékok, Az intézményes nevelésügy Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia és Neveléstudományok Kar.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
A reneszánsz.
A Reformáció Magyarországon
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
Az intézményes nevelés és oktatás története
A modern állam születése
A kerettantervek fejlesztése
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
Rendező: Ranódy László 96’
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
A keresztény egyház a korai középkorban
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
A jezsuita rend 21/A.
A Biblia.
Európa vallásai.
Rajczy Mária Mechtilda
DON BOSCO.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Bevezetés a neveléstudományba. Művészetpedagógia
Nevelésfilozófia 6. előadás
A tridenti zsinat 21/B.
Azért, hogy az isteni kegyelem által megtaláljuk ezt az utat, nagyon segít, ha sok módon keresünk és próbálkozunk, hogy azon az úton járjunk, amely.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Kultúra a török hódoltság korában
Isten szeretetének szabad szerető viszonzása nem lehet pusztán spekulatív vagy elméleti. Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük:,,a.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Brassó Belvárosi Református Egyházközség A magyar reformáció nagy alakjai Előadás sorozat 2011 esztendő Reformáció nagyhetében.
A reneszánsz Összeállította: Fazekas Ádám 9.n.
Az intézményes oktatás története 2.. Humanizmus kulturális és pedagógiai program kulturális és pedagógiai program antikvitás újrafelfedezése antikvitás.
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
Kialakulása, nyugati és keleti
DARUS a gyermekekért.
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
A reformáció főbb irányzatai
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Cseh- és Lengyelország
Az ókori kultúrák.
A reformáció.
A reformáció hatása Michelangelo művészetére
REFORMÁCIÓ.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
6. ÉVFOLYAM – ÁBRÁK-KÉPEK
A KÖZÉPKORI EGYHÁZ KIALAKULÁSA.
Középkori műveltség.
Előadás másolata:

6. zh 1.Sorolja fel és vázlatosan ismertesse a középkori moszlim oktatás szinhelyeit! (10 pont) 2. Sorolja föl, mely helyszíneken érintkezett leginkább a moszlim és a keresztény civilizáció! (3 pont) Elégséges: 7 pont

Reformáció és ellenreformáció Európa 4. kulturális megosztásának időszaka

Reformáció Északi népek számára 16. század: humanizmus és a reformáció együttélése humanizmus: emberközőpontú pedagógia Biblia + antik kultúra összeegyeztethető reformáció: egyéni, átélt vallásosság (pietas) ennek megfelelő pedagógia humanista eszméket némileg támogatja polgárság eszméinek elterjedése átformálódik a városi-plébániai iskola tartalma

id. Lucas Cranach: Luther Márton (1520 k., részlet)

Luther Márton ( ) Prédikáció gyakran nevelési tartalmúak Felismeri a hit terjesztése szempontjából fontos iskoláztatást Városi-plébániai iskola feladata: egyházi férfiak képzése Plébániai iskolák: mindenki számára elérhető (hit terjesztése!) Köznép – plébánosok – tudósok képzése más 1. nép anyanyelvi írás-olvasás német nyelvű Biblia (a papság szerepének átértelmezése) külön fiú és külön lányiskolák településenként nevük: kisiskola leánynevelés elveinek kidolgozása férfiakkal azonos értékűek a nő: férje és gyermeke lelki támasza és társa a családban alárendelt szerep leányiskola különösen fontos: éneklés (zsoltárok) tandíj (kivéve: legszegényebbek) új gyerekszemlélet (a gyermek érték) ehhez fontos háttér a családi élet

2. plébánosok (faluban dolgozók) görög és héber nyelv felesleges – latin nem gyerekekkel is latinul beszéljenek irás-olvasás grammatica-musica-dialectica-retorica-poética kb. a studia humanitatis alapjaival megegyezik Lutur elképzelése (ugyanúgy 3 tanulócsoport!) 3. teológusok magas nyelvi műveltség (héber, görög, latin) – vallási tárgyú olvasás

id. Lucas Cranach: Philipp Melanchton

Philip Melanchton ( ) Luther munkatársa (továbbá: Valentin Trotzendorf –iskolai önkormányzat, Johannes Sturm – a pietas kibontakoztatója) A tübingeni majad a wittenbergi egyetem professzora A devotio moderna mozgalmával rokonszenvez (miként Erasmus) Luther utmutatás nyomán ő az, aki az iskolák és egyetemek állítását elvégzi Tanrendszer kidolgozója Lutheri erkölcsi szigor és a humanizmus összebékítése Alapos klasszikus műveltséget szorgalmaz eszményképe: pietas (jámborság) és erudíció (klasszikus műveltség) kiegésziti: a hivatástudattal egyetemi tanszékeket alapít kidolgozza a három tagozatos humanista városi iskolát (=középiskola) egységes tananyag közép- és felsőfokú oktatás egymásra épül

Az ellenreformáció A déli népek számára A terjedő reformációval szemben: tridenti zsinat (1545, , ) Protestánsok elleni határozat Katolikus egyház visszásságainak megszüntetése Búcsúcédulák, pápai fényűzés, szerzetesek erkölcsi kilengései Lendületes restauráció Tradicionási neve: ellenreformáció

Juan de Roelas: Loyolai Szent Ignác (1622. k.)

Jézus Társasága (1534) = jezsuita szerzetesrend a pápai hatalom feltétlen támasza megalkotója: Loyola Ignác ( ) a rendjét a pápa 1540-ben erősíti meg hitélet átalakítása a protestáns egyszerűséggel szemben a barokk vallásosság kialakítói képzelet megragadása, érzelmek felkorbácsolása a humanista emberközpontúság lerombolása az emberi élet értelme: Isten dicsőítése jezsuita iskolaszabályzat (Ratio studiorum, 1599) a tanulmányok azért folynak, hogy a tanulók istent megszeressék s lelkük üdvözüljön első iskola: Messina, 1548 majd: Köln, Róma, Prága, Bécs

Giacomo del Duca: Il Gesu (1568-) és Vignola: Il Gesu, Róma ( )

utóbb: egységesítik a tananyagokat nemzetközi iskolaszervezet központi tanterv és tananyag közös oktatási módszerek Európán túl nyúlik Öt osztályos középiskola rögzítése (=gimnázium) 3 évig latin 2 év görög (studia humanitatis öröksége) gimnáziumra az akadémia épül a szellemi munkát kiegészítik testmozgással, játékkal

Tiziano: Mária mennybemenetele (1516)

A katolikus és a protestáns iskolák jellemzése A XVI. századtól kb. azonos szerkezetű iskolarendszer épül ki Katolikus: külön iskola a népiskola, a gimnázium, az akadémia Felnőtt (képzett) pedagógusok Képzőket állitanak a középikolai tanárok számára Teológiát (akadémián) csak a papoknak készülők tanulnak Protestáns: integrált a 3 szint Léteznek praeceptorok Nincs külön tanárképzés Akadémián mindenki tanul teológiát Mindkettőnél: kollégiumok alakulnak ki (feudális abszolutizmus idején) Középnemesség igényeit szolálják ki Itt is: barokkos műveltség (latin alapú tudás)

Filippo Neri Első oratoriuma, 1548 Oratoriánus Nem szerzetesek, világi papok – keresztény népnevelés első jelei Róma külárosában Jellemzője: szeretet (életszerű közegben)