Rendező: Ranódy László 96’

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Elméletek a reformáció magyarországi terjedésének okairól
Advertisements

Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Híres épületek a Reformkorban
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Mindenszentek temploma Pécs
Tarczy Lajos Alapiskola Hetény
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
BORDÁS ANDREA: A KOMÁROMI VÁROSI EGYETEM CHERD–H KONFERENCIA Debrecen, május 14. A teljesített küldetés.
A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
A Reformáció Magyarországon
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
Az intézményes nevelés és oktatás története
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
A kerettantervek fejlesztése
Ezeréves magyar iskola (1)
A FELNŐTTKÉPZÉS KEZDETEI MAGYARORSZÁGON
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
A KORAI FELVILÁGOSODÁS EURÓPÁBAN
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
AZ ELŐZMÉNYEK század.
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Szinkrón neveléstörténet és problématörténet
2. kérdés: Ismertesse a jezsuiták oktatási reformját.
6. zh 1.Sorolja fel és vázlatosan ismertesse a középkori moszlim oktatás szinhelyeit! (10 pont) 2. Sorolja föl, mely helyszíneken érintkezett leginkább.
Az ország 2 majd 3 részre szakadása
Iskola-forradalmak.
A XVII. SZÁZAD KIEMELKEDŐ NEVELŐI
Tehetséggondozás a Miskolci Egyetemen. „csak tanult emberek tarthatják fent a nemzetet, illeszthetik be Európába.” „csak tanult emberek tarthatják fent.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Kazinczy és Csokonai iskolája: a Debreceni Református Kollégium
Európa vallásai.
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Siketmisszió. Siketmisszió - Protestáns Teológiai Intézet Nagy hagyományokkal rendelkező 1888-ban alapított állami intézmény óvodát és iskolát valamint.
a KFRTKF Gyakorló Általános Iskolája
Kultúra a török hódoltság korában
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Brassó Belvárosi Református Egyházközség A magyar reformáció nagy alakjai Előadás sorozat 2011 esztendő Reformáció nagyhetében.
A TECHNIKA TANTÁRGY TÖRTÉNETI ELŐZMÉNYEI
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
Népek és népesség az Árpád-kori Magyarországon
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
A FELVILÁGOSODÁS PEDAGÓGIÁJA
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Nyíregyháza és a Felvidék között
Cseh- és Lengyelország
II. József uralkodása A kalapos király
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
A török előretörése és a mohácsi csata (1526)
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

Rendező: Ranódy László 96’ Légy jó mindhalálig 1960. Rendező: Ranódy László 96’

A katolikus és a protestáns iskolák jellemzése A XVI. századtól kb. azonos szerkezetű iskolarendszer épül ki Katolikus: külön iskola a népiskola, a gimnázium, az akadémia Felnőtt (képzett) pedagógusok Képzőket állitanak a középikolai tanárok számára Teológiát (akadémián) csak a papoknak készülők tanulnak Protestáns: integrált a 3 szint Léteznek praeceptorok Nincs külön tanárképzés Akadémián mindenki tanul teológiát Mindkettőnél: kollégiumok alakulnak ki (feudális abszolutizmus idején) Középnemesség igényeit szolálják ki Itt is: barokkos műveltség (latin alapú tudás)

Apáczai Csere János 1659-es halála Hazai protestáns iskolák a 17. század végén Apáczai Csere János 1659-es halála Comenius 1654-ben elhagyja Sárospatakot Keresztúri Pál 1655-ben meghal a magyar közoktatás radikális-polgári irányú átalakítása abbamarad Apáczai tanítványai továbbviszik mesterük eszmeiségét (Erdély) Comenius tankönyvei húsz kiadást is megérnek Comenius alapján Szőnyi Nagy István is elveti a silabizáló módszert olvasókönyve 1695-ben jelenik meg táblára írt betűket taníttat bokrosan együttjáró betűcsoportokat tanít a kezdeményezések többsége elszigetelt marad megindult a protestáns üldözés 17. század közepétől sokan térnek vissza a katolikus egyházba nem engedélyezik a protestáns papok és tanítók működését a katolikus-protestáns vallási ellentét politikai ellentétté válik az abszolutizmus miatt az ország irányítása a Habsburg-ház kezébe kerül 1674, Pozsony: az összes evangélikus és református lelkész vésztörvényszék elé állíttatik gályarabnak adják el azokat, akik nem rekatolizálnak földesúri birtokokon a földesurak vallása a mérvadó egyes kollégiumok bezáratnak a protestáns kollégiumok külföldre küldik a továbbtanuló hallgatókat (peregináció) a puritanizmus, a Descartes-i tanok racionalizmusa, a filantropizmus terjesztői lesznek

Nevelés a XVIII. századi Magyarországon 1686 - Buda felszabadulás, a török uralom vége egységes ország a főnemesi réteg által jutnak el a teológiai-filozófiai áramlatok janzenizmus (II. Rákóczi Ferenc által) felvilágosodás magánnevelés gyakorlata a korábbi latinos-humanisztikus-retorikus (=barokkos) képzés bővül élő idegen nyelvvel anyanyelv tanulmányozásával történelmi-földrajzi ismeretekkel közéleti-társasági ismeretekkel a köznemességből lassan kiemelkedik egy műveltebb réteg is felvilágosodást támogatja a nemzeti ismertek terjedését szorgalmazza = nemzettudat megerősödése egyre több magyar nyelvű tankönyv, segédkönyv, ismeretterjesztőp könyv jelenik meg polgárság kezdetben igen gyenge nem részesülnek magasabb iskolai oktatásban számukra a városi kisiskolák megfelelnek falusi parasztság csak a XIV. sz.-ban kezd általánossá lenni a rendszeres oktatás

Tananyagbővülés az iskolarendszerre jellemző a széttagoltság és a megosztottság: Erdély, királyság protestánsok – katolikusok népiskola - minél több gyermek legyen beiskolázva nem csak a paputánpótlást szolgálja ez az iskola műveltséganyagot is nyújt anyanyelvi betűismeret (XVIII. sz. végére általános az olvasás) paraszt-aritmetika mezőgazdasági ismeretek természettudományi ismeretek megjelenése városi iskola városi-plébániai iskolák helyén katolikus kisiskolák jönnek létre kollégium-típusú iskolák meghatározó szerepűek jezsuiták katolikus iskolái tanterv, iskolák összehangolása, azonos tananyagok a barokk képzés új elemekkel bővül (közép- s felsőfokon) szerzetesrendek a lányok nevelésével is foglalkoznak protestánsok 3 tagozat egy intézményen belül evangélikus iskolák pozsonyi líceum (Bél Mátyás igazgatásával) református kollégiumok Debrecen, Sárospatak + partikuláris hálózat

A dunai térség etnikai összetétele a 18. század végén

Debreceni református kollégium, 1802.

1867: kiegyezés éve kultuszminiszter: báró Eötvös József népoktatási törvény (1868) a magyar oktatás reformját tűzi ki célul elsőbbséget élvez a népoktatás ügye a meglévő felekezeti iskolákat érintetlenül hagyva népiskolarendszert épít fel (1848-ban még felekezetközi iskolákat akart) a községi iskolák ott jönnek létre, ahol nem volt egyházi iskola az állam ellenőrző szerepe azonban az egyházi iskolákra is kiterjed 20 állami tanítóképző létesítése tankönyvek készítése az első magyar népoktatási törvény megelőzi az angolt, olaszt is 6-12 év között iskolakötelezettség van csak a szegény szülők gyereke nem fizet tandíjat 6 osztályos elemi népiskola jön így létre a városi iskola minden osztályában külön tanítót írnak elő (falusiban nem) anyanyelvű oktatás