Az avantgárd művészeti irányzatok „A művészet nem a láthatót adja vissza, inkább láthatóvá tesz." (Paul Klee)
Az irányzatok közös vonásai A szó eredete: francia: „avant garde„ Jelentése: előörs A fogalom: az új, minden eddigi hagyománytól tudatosan eltérni akaró művészeti irányzatok összefoglaló neve a 20. század első felében. Cél: nem a látvány visszaadása, hanem a dolgok mögött rejlő gondolati tartalmak érzékeltetése
Az irányzatok közös vonásai Törekvéseik, eszközeik: Hagyománybontás: a régi értékek lerombolása vagy átértelmezése A művészi formanyelv radikális megújítása minden művészeti ágban A teljes emberi és művészi szabadság megvalósítása – a konvenciók megvetése A művészeti ágak közelednek egymáshoz (a film hatása igen erős), tiszta műfajokról már csak ritkán beszélhetünk Témaválasztás: A 20. századi ember megváltozott élete, elidegenedettsége, az embert fenyegető veszélyek, az előtte megnyíló lehetőségek. Érezhető a korabeli polgári filozófiák (pl. egzisztencializmus) és az új pszichológiai irányzatok (Freud, Jung) hatása
Az avantgárd irányzatok csoportosítása 1. Formabontó "izmusok": érzelmi alapon közelítenek az ábrázolt valósághoz indulatosak a hagyományos formák teljes lerombolása után új valóságot építenek minden művészeti ágban hatnak Expresszionizmus Futurizmus Szürrealizmus Dadaizmus
Az avantgárd irányzatok csoportosítása 2. Formaépítő "izmusok": értelmi, gondolati alapon közelítik meg a világot higgadtabbak a leghagyományosabb formákig bontják le a valóságot, majd azokból építkeznek csak képzőművészeti irányzatok Kubizmus Konstruktivizmus