Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
1 A négy kvadráns: Az emberi valóságok integrált térképe.
és a legkevésbé teljes az
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
A pozitív pszichológia
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Negyedik előadás Március 11
Szocializáció Fogalmak:
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Alfred Adler individuálpszichológiája
Erik Erikson ( ) 1902-ben született Frankfurtban
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Én-pszichológia 1930-as évektől
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Alfred Adler individuálpszichológiája
A harmadik erő elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
A modern világirodalom
A pszichológiai fejlődés
A társas viselkedés pszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Személyiség- pszichológia II
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Életközép - krízis Tóth Sándor Pécs,
Sigmund Freud Museum Bécs
CARL ROGERS
Három hagyomány a valláslélektanban
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Pedagógiai személyiségértelmezések
Egyéb dinamikus elméletek
A pszichológia mint tudomány
Éntudat – identitástudat - énkép
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Élete és munkássága Készítette: Illés Szabolcs
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Pedagógia – pszichológia
Kulturológia története III.
Ken Wilber ( ) A transzperszonális pszichológia egyik legjelentősebb képviselője Az integrál pszichológia megalkotója A nonprofit Integrál Intézet.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
A harmadik erő elméletei
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Két világ határán Az egyház és vallásosság szerepének változása egy kisközösség példáján keresztül Attila Thorday.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Egyéb dinamikus elméletek
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
Cloninger személyiségmodellje
Magyarország helye a világ értéktérképén
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A teremtő és gondviselő Atya
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Valláslélektan Chris Dykhuisen Honors 201 November 4, 2003

William James ( ) Amerikai pszichológus és filozófus Amerikai pszichológus és filozófus Varieties of Religious Experience (1903) Varieties of Religious Experience (1903) intézményes vs. Személyes vallás intézményes vs. Személyes vallás A dogmatizmussal szemben A dogmatizmussal szemben

Alfred Adler ( ) Osztrák pszichiáter, aki az individuálpszichológia megalkotásáról híres Osztrák pszichiáter, aki az individuálpszichológia megalkotásáról híres Az istenhit valakinek azon tulajdonsága, hogy tökéletességre és felsőrendűségre törekedjen Az istenhit valakinek azon tulajdonsága, hogy tökéletességre és felsőrendűségre törekedjen AZ Istenről való gondolataink fontos mutatói annak ahogyan a világról gondolkodunk AZ Istenről való gondolataink fontos mutatói annak ahogyan a világról gondolkodunk Az a szemlélet, ami megtestesíti céljainkat és a társas irányulásainkat Az a szemlélet, ami megtestesíti céljainkat és a társas irányulásainkat

Gordon Allport ( ) A személyiség vonás elmélete (trait theory) fontos hozzájárulás a személyiség pszichológiájához A személyiség vonás elmélete (trait theory) fontos hozzájárulás a személyiség pszichológiájához The Individual and His Religion című művében Allport érdeklődése az emberre mint individuumra irányul; a könyv azt tárgyalja, hogy az emberek a vallást hányféleképpen használják The Individual and His Religion című művében Allport érdeklődése az emberre mint individuumra irányul; a könyv azt tárgyalja, hogy az emberek a vallást hányféleképpen használják Érett vallásosság=azokra jellemző ez, akik a valláshoz dinamikus és nyitott elmével közelítenek Érett vallásosság=azokra jellemző ez, akik a valláshoz dinamikus és nyitott elmével közelítenek

Allport Éretlen vallásosság=önkiszolgáló és általában negatív sztereotípiákat képvisels Éretlen vallásosság=önkiszolgáló és általában negatív sztereotípiákat képvisels Vallásos irányúltság: Belső (intristic vs. extrinsic) Vallásos irányúltság: Belső (intristic vs. extrinsic) Példa: a belső elszánással rendelkező emberek vallásos célok miatt csatlakoznak az egyházhoz míg a külső motivációjú emberek inkább azért, hogy emberekkel találkozzanak vagy hogy megküzdjenek a mindennapi élet feszültségeivel Példa: a belső elszánással rendelkező emberek vallásos célok miatt csatlakoznak az egyházhoz míg a külső motivációjú emberek inkább azért, hogy emberekkel találkozzanak vagy hogy megküzdjenek a mindennapi élet feszültségeivel

Abraham Maslow ( ) Szükségletek hierarchiája: Self- aktualizáció (ön-aktualizáció) Szükségletek hierarchiája: Self- aktualizáció (ön-aktualizáció) A vallásos motiváció mind egyénre mind közösségre összpontosító célokra ösztönöz A vallásos motiváció mind egyénre mind közösségre összpontosító célokra ösztönöz Self-aktualizáció megőrzi ezt a mindennapi élet szabályain keresztül mialatt egy időben kifejti, hogy miért fontosak a szabályok Self-aktualizáció megőrzi ezt a mindennapi élet szabályain keresztül mialatt egy időben kifejti, hogy miért fontosak a szabályok

Maslow Maslow hozzájárulása ma a Transzpersonális Pszichológia, illetve az egyének spirituális jó- létének tanulmányozása volt Maslow hozzájárulása ma a Transzpersonális Pszichológia, illetve az egyének spirituális jó- létének tanulmányozása volt Transzperszonális pszichológusok mind a keleti mind a nyugati valláshoz egyaránt kötődtek,a modern pszichoterápia mellett Transzperszonális pszichológusok mind a keleti mind a nyugati valláshoz egyaránt kötődtek,a modern pszichoterápia mellett Gyakran visszautasítják a mainstream pszichológia alkalmazkodását a tudományos módszerekhez Gyakran visszautasítják a mainstream pszichológia alkalmazkodását a tudományos módszerekhez

Erik Erikson ( ) A pszichoszociális állapotok elkülönítéséről ismert melyekhez krízisek és erények tartoznak A pszichoszociális állapotok elkülönítéséről ismert melyekhez krízisek és erények tartoznak Gandhi és Martin Luther pszichohistoríája a vallás pozitív kulturális hatásának újraéledésere ösztönöz Gandhi és Martin Luther pszichohistoríája a vallás pozitív kulturális hatásának újraéledésere ösztönöz Kultúrák úgy használják a vallást mint erények tanulására ösztönző erőt, ami egészséges személyiségfejlődéshez vezet Kultúrák úgy használják a vallást mint erények tanulására ösztönző erőt, ami egészséges személyiségfejlődéshez vezet

Sigmund Freud and Carl Jung ( ) and ( ) Freud úgy szemlélete a vallást mint eredetileg a gyermek/apa kapcsolatból származik, Isten mennyei atyának tűnik Jung archetípusai, or mítikus hősök, úgy tünhetnek mint Istenszerű alakok, mióta azok az egyén egóján kívül vannak Jung volt az első akit a keleti és nyugati vallási eszmék egyesítése izgatta.

Works Cited r.htm r.htm r.htm r.htm ement/selfactualizat html ement/selfactualizat html ement/selfactualizat html ement/selfactualizat html