GÉMOSZ konferencia – november 20

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Pénzintézeti cash-flowk
Advertisements

Kedvezményes források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
KKV fejlesztés új pénzügyi eszközök bevonásával
Önkormányzatok finanszírozása
Modellezés a számvitelben
Magyar Export-Import Bank Rt.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
Lízingpiac Magyarországon Előadók: Komlós Tamás Gombás Péter.
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Hitelbírálat a Kereskedelmi és Hitelbank Rt.-nél
KKV hitelezés és kockázatkezelés pénzügyi konferencia
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A szikra Nagy Márton A szikra Nagy Márton Pénzügyi stabilitás Corvinus Egyetem, december 10. Ajánlott irodalom: Király.
Hogyan támogatják a bankok a kkv-k beruházási elképzeléseit? Budapest, november 30. dr. Tamás Gábor.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
A hazai finanszírozási piac jövője, a szükséges cselekvési program a piac kiszámíthatóbb volta érdekében Előadó: Kolossváry Ádám Merkantil Bank Zrt. elnök-vezérigazgató.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete GÉMOSZ KONFERENCIA május 21.
Együttműködés a bérleti konstrukciók gyors és rugalmas kiszolgálásában.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
MNB Statisztika A külső finanszírozási igény/képesség változása
Magyar kis-és középvállalkozások kilátásai Előadó: Kiss Ambrus.
1 Az MNB hitelezési felmérésének módszertana Fábián Gergely (Pénzügyi Stabilitás) Homolya Dániel (Pénzügyi Stabilitás) február 11.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
Tájékoztató jellegű információk!. Versenyképesség javítása külső befektetővel
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
Kinek jut az MNB Növekedési Hitelprogramból? Sebők Orsolya Főszerkesztő
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
1 Az amerikai jelzálogpiaci válság és következményei (európai és hazai kihatások) Homolya Dániel, Közgazdasági elemző, Pénzügyi Stabilitás
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
MagNet Magyar Közösségi Bank Kedvező finanszírozások a fenntarthatóbb jövőért Piac & Profit Klub Pénz de honnan konferencia május 29. Dakó Andrea.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Nemfizetési kockázatok Magyarországon és a régióban Dercze Zoltán, COFACE Hungary, november 25.
Magyar államadósság és a kötvénypiac
Az aktuális autófinanszírozási piaci folyamatok elemzése Mészáros György alelnök Magyar Lízingszövetség.
Gépjármű piac….. …..jelene és jövőképe a mostani piaci helyzetben és környezetben.
Márkakereskedői eredményesség változása (trendek)
CÉGFINANSZÍROZÁS- ENERGIAKÖLTSÉGEK Gémosz konferencia Csiki-Bege Lajos
KKV fejlesztés új pénzügyi eszközök bevonásával Bátora László vezérigazgató-helyettes Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt. Eger, szeptember 17.
1 Pénzügyi stabilitás Magyarországon és Európában Tabák Péter a Pénzügyi stabilitás vezetője Stabilitás Pénztárszövetség – Pénztárkonferencia Siófok, 2008.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
Pénzügyi stabilitási jelentés
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
Európa, a régió és Magyarország bankszektorának kilátásai – XXVIII. Vezérigazgatói találkozó Siba Ignác szeptember 12. – Röjtökmuzsaj.
2008 válság. USA USA jegybank (FED) alacsonyan tartja az alapkamatot. Ez több hitel és jelzáloghitelhez vezet. A bankok nem teszik a pénzt a FED-be, inkább.
Elérhető, támogatott hitelkonstrukciók a kkv –k számára.
Veszprém november 10.. A vállalkozásfejlesztés Célunk: elsősorban a megyében működő vállalkozások tevékenységének szellemi és pénzügyi segítése.
Mikrohitel lehetőségek mikro és kisvállalkozások részére.
MiFiN Mikrofinanszírozó Zrt. hitelezési termékei
Devizahitel  A devizahitel olyan hitel, ahol mind a hitel folyósítása, mind pedig a törlesztése az adott devizában történik.
Válság és kilábalás László Csaba adópartner
III. További finanszírozási alternatívák
Sajtótájékoztató Dr. Dunavölgyi Mária – elnök Lévai Gábor - főtitkár Magyar Lízingszövetség
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia október 14.
Beruházások banki finanszírozási lehetőségei, változó tendenciák a bankrendszer működésében az építőipar szemszögéből „Kárpát-medence Kincsei Egerben”
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Pénzügyi megoldások a válság kezelésére Kelbertné Lenthy Judit vállalati hitelüzletág vezető Szigetvári Takarékszövetkezet
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
Az új pénzügyi szabályozás hatásai az autófinanszírozás területén Lévai Gábor - főtitkár Magyar Lízingszövetség Gépjármű finanszírozás változásai Konferencia.
Lifestyle Hotel Mátra Superior,
Fizetési mérleg jelentés április
Előadás másolata:

GÉMOSZ konferencia – 2008. november 20 A „subprime” válság okán kialakult cég-, és ügyfél-finanszírozási jövőkép. Várható változások, elképzelések az együttműködésről Lévai Gábor Főtitkár – Magyar Lízingszövetség GÉMOSZ konferencia – 2008. november 20

Miről lesz szó? Subprime válság - kitekintés Magyar gépjármű finanszírozási piac jelene Várható változások Együttműködés

A másodrendű jelzálogpiaci válság A pénzügyi válság a fejlett gazdaságokból indult ki 2007 nyarán Túlfinanszírozott ingatlanok, ügyfél fizetőképesség romlása, hitelek bedőlése, ingatlan árak hirtelen esése bizalmi válság intézményi csődök piacok kiszáradása árfolyamok volatilitása A „centrum”-ból terjedt a „periféria” felé a turbulencia finanszírozási költségek növekedése exportpiacok lassulása Reálgazdasági hatások megjelenése: hitelezés visszafogása, globális visszaesés

Sérülékenység, magas kockázati prémium Folyamatos árfolyam-ingadozás a dollár és euro bankközi piacokon Fizetőképességi problémák a nagy nemzetközi bankoknál A fizetőképességi és bizalmi problémák miatt egyre erősebb állami beavatkozás, európai hatóságok erős elkötelezettsége Országok között a sérülékenység alapján továbbra is differenciálnak a befektetők Magyarország bár közvetetten, de érintett (erős pénzügyi, gazdasági integráció) Fejlett országokban és Magyarországon is erőteljes hatósági lépések

Emelkedő magyar refinanszírozási költségek 100 200 300 400 500 600 700 2007.jan. 2007.febr. 2007.márc. 2007.ápr. 2007.máj. 2007.jún. 2007.júl. 2007.aug. 2007.szept. 2007.okt. 2007.nov. 2007.dec. 2008.jan. 2008.febr. 2008.márc. 2008.ápr. 2008.máj. 2008.jún. 2008.júl. 2008.aug. 2008.szept. 2008.okt. bázispont 6 7 8 9 10 11 12 13 % 5 éves CDS felár 3 hónapos diszkontkincstárjegy-hozam (jobb skála) 5 éves államkötvény-hozam (jobb skála)

Rövidülő külföldi források

Eszköz finanszírozási piac 2008 Q3 8 százalékos piacbővülés 2007 első háromnegyed évéhez képest A finanszírozott összeg elérte a 935 Mrd forintot. Gépjármű: finanszírozott értékben 2,5%, szerződésszámban 6,5% csökkenés Jellemzően több piaci szegmensben dolgozó, banki tulajdonú cégek Felvásárlásokkal változó piaci szereplői kör közeledő részesedési arányokkal Eddig csökkenő koncentráció

Piaci szegmensek Személyautó finanszírozás részesedése az újautó-értékesítések visszaesése miatt tovább csökken Továbbra is növekszik a gépek, berendezések, illetve az ingatlanok lízingje Folyamatosan csökken a lakossági ügyfelek részesedése

Autófinanszírozás Kedvezőtlen piaci környezetben kismértékben csökkenő finanszírozás Éves szinten 6,5%-kal, a 3. negyedévben 8%-kal csökkenő szerződésszám a retail területen Finanszírozás főleg hitel formájában, CHF alapon, 5 és 10 év közötti futamidőre Valós átlagos futamidő 42 hónap

Flottafinanszírozás 2008 első háromnegyed év adatai: Közel 20.000 jármű, 53 Mrd Ft kihelyezés Összesen 120 Mrd Ft-nyi flottaállomány Csökkenő dinamika Jellemző finanszírozási eszköz az operatív lízing Szinte kizárólag új autók finanszírozása

Személy és kishaszonjármű piac 11

Lejárt állomány alakulása PSZÁF adatok a pénzügyi vállalkozások lejárt késedelmeiről Az elmúlt 4 évben folyamatos növekedés Hitel szerződések minősége rosszabb, mint a lízing szerződéseké

Gépjármű bűncselekmények A gépjárművekre elkövetett bűncselekmények száma jelentősen nem változik A lopások száma csökken A hitelsértések, csalások száma 5 év alatt megötszöröződött! Valójában a lopások egy része is finanszírozási csalás! A kár becsült értéke éves szinten 10-14 Mrd Ft között, ennek kevesebb, mint a fele vált ismertté!

Feljelentések, nyomozás eredményessége 2006-2007-ben a lízingcégek közel 3.000 feljelentést tettek gépjárművel kapcsolatban A lejárt kintlévőség több, mint 5 Mrd Ft volt ezeknél a szerződéseknél A feljelentések mintegy 20%-ában a rendőrség eleve megtagadta a nyomozás elindítását Az elindított nyomozások több mint 20%-a minden eredmény nélkül szűnt meg 2007 végéig Eredményesen a feljelentések kevesebb, mint 20%-a zárult 2007 végéig, a követelések kevesebb, mint 10%-a térült meg Lízingcégek feljelentéseinek megoszlása

Gépjármű finanszírozás a válság előtt Csökkenő új autó értékesítés, nagyon erős verseny Növekvő importőri nyomás az új autó értékesítési darabszámok szinten-tartására Extrém akciók, több milliós kedvezmények, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés Minimális árrés az autó értékesítésen, helyette finanszírozási és biztosítási jutalék Finanszírozók növekedési nyomás alatt Folyamatosan emelkedő jutalékok, sokszor jutalék-visszaírás nélkül Folyamatosan emelkedő kitettség az autós szektorban: jutalék-előfinanszírozás, készletfinanszírozás, gépjármű-kereskedések beruházásainak finanszírozása Folyamatosan lazuló hitelhez jutási feltételek: növekvő futamidő, csökkenő kezdőrészlet, LTV 100% felett Ezt észlelő szervezett bűnözés, jelentősen növekvő finanszírozási csalások Ügyfelek romló fizetőképessége, ebből fakadóan növekvő veszteségek Ezek együttes hatása Az egész gépjármű piac felélte a tartalékait már a válság előtt, felemésztette a saját jövőjét a túlerőltetett eladásokkal, ehhez illeszkedő, hitelből megvalósított beruházásokkal, extrém jutalékokkal Magyarországon 4 éve úgy működik a gépjármű finanszírozás, mint Amerikában a subprime-ot kiváltó ingatlanhitelezés – túlfinanszírozott autók, romló fizetőképesség

Azonnali változások a válság hatására Refinanszírozás szűkülése, drágulása Svájci frank várhatóan kikerül a piacról, mivel az Euro forrásokhoz könnyebb hozzájutni MNB 3%-os alapkamat emelés, ez azonnal beépül a forint betéti és hitelkamatokba Magyarország ország-besorolása miatt mind a devizák, mind a forint kamatai nőnek/nőttek 2-5%-kal! Megszűnik a növekedési nyomás a finanszírozó cégeken Sokkal óvatosabb kihelyezési politika – magasabb kezdőrészlet, alaposabb ügyfélbírálat Magasabb kockázati költség beépítése: tovább növekvő kamatok Anyabanki döntések határozzák meg a lízingcégek mozgásterét Költség-optimalizálás: létszámstop, létszámcsökkentés, egyéb költségek visszafogása Kockázatos iparágakban csökkenő kihelyezés: ilyen például az autó és építőipar Meglevő autókereskedői hitelkeretek felülvizsgálata, drágulása, keretek csökkenése Összességében: Jelentősen dráguló ügyfélhitelek, egy autóra vetítve csökkenő kihelyezések, szigorúbb hitelbírálat Jelentősen dráguló beruházási és készlet-finanszírozás, csökkenő hitelkeretek, csökkenő jutalékok

És ez még nem minden… 2009 január 5-től életbe lépő PSZÁF szabályozás - a kockázatos termékekre extra tartalékolási kötelezettség 80%-nál magasabb LTV (hitel – autóérték arány) 96 hónapnál hosszabb futamidő Több éves, kamatra és tőkére kiterjedő türelmi idő Futamidő végi egyösszegű visszafizetés 2010 január 1-től (vagy 2009. július 1-től) életbe lépő UCP direktíva Fogyasztási hitelek szerződött futamidő előtti előtörlesztési díja csak a felmerült költségekre vonatkozhat, maximum a fennálló tőketartozás 1%-áig – ez a jelenlegi jutalékstruktúra mellett jelentős veszteséget okozna a finanszírozóknak, így változni fog a jutalék struktúra Ezek alapján jelentősen csökken az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az 1-2-3 évig csak kamatfizetést kérő konstrukciók piaci részesedése

Autó finanszírozás 2009 Autópiac csökkenése – 160.000 db értékesítésére számítunk LCV-vel együtt Finanszírozási arány csökkenése várható a magasabb kezdőrészletek, szigorúbb hitelbírálat miatt A csökkenő piacon még tovább nőhet a verseny a konkurensek között. Javasolt jutalék szerkezet: a jelenlegi helyett szerződéskötési díj alapú + speratív (a finanszírozási szerződés fennállása alatt havonta fizetett) jutalék. Az új jutalékszerkezet célja: ne lehessen előre elkölteni úgy, hogy még nem folyt be ne okozzon a finanszírozóknak előre nem kalkulálható extra veszteséget ne legyen előre nem kalkulálható jutalék visszaírás a kereskedőknél javítsa a kereskedők cash flow-ját Előnyei: NEM LEHET ELŐRE ELKÖLTENI, CSAK ANNYIT, AMENNYI A HITELDÍJBAN MÁR MEGTÉRÜLT, - KISZÁMÍTHATÓ - LIKVIDITÁS JAVÍTÓ - VISSZAÍRÁSMENTES

Autós „nagykoalíció” 2008 októberében MGE, GÉMOSZ, Lízingszövetség együttműködési megállapodás Operatív munkacsoport a közös program kidolgozására, cél a gépjármű iparág helyzetének stabilizálása, a válság hatásainak kivédése Egységes, közös kommunikáció Piaci anomáliák felszámolása Kockázatos finanszírozási konstrukciók visszaszorítása: min. 20% önerő, max. 96 hónap futamidő, halasztott tőketörlesztés megszüntetése Biztonságosabb finanszírozási formák ajánlása: pénzügyi lízing, forint, Euro alapú finanszírozás, Extrém importőri, kereskedői akciók megszűntetése Listaárak közelítése a valós értékhez – ezzel reális LTV arányok elérése, használt autók avulási mutatóinak javítása Gépjármű kereskedői árrés visszaállítása jutalék struktúra átalakítása: szerződéskötési díjból fizetett jutalék (maximum 5%) + speratív jutalék, amíg a finanszírozási szerződés fennáll

Magyar Lízing és Finanszírozó Társaságok Szövetsége Köszönöm a figyelmet! Lévai Gábor Főtitkár Magyar Lízing és Finanszírozó Társaságok Szövetsége levai.gabor@lizingszovetseg.hu Tel: +36-1-270-9216 www.lizingszovetseg.hu