A jelenlegi válság hatásai a kenőanyag piacon - Lehetőségek az üzleti kapcsolatok szorosabbra fűzésére szakmai konferencia, Budapest Kisdeák Lajos, MOL-LUB.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

Adó és illeték változások 2012-ben
1 Adó és illeték változások 2012-ben. MERIVA LPG Termékismertető Opel Hungary 2.
Szélkerék-erdők a világban és hazánkban
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
Általános áruismeret Termékfelelősség
A kenőanyag igazi szerepe a márkakereskedés életében Varsányi Gyula GÉMOSZ konferencia Győr, május 16.
NOx keletkezés és kibocsátás
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Megújuló energiaforrások Napenergia hasznosítása
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Magyarországon és az Európai Unióban bevizsgált
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Energiatakarékos otthon
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
Szakdolgozat A közúti közlekedés környezetterhelése Debrecenben
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
A gépjárművekhez kifejlesztett olaj és üzemanyag technológiák fejlődési tendenciái A javítás és karbantartás jövője szakmai konferencia, Galyatető Kisdeák.
NEM MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
VIKI Konferencia, október 30. Budapest 1 AZ ENERGIAFELHASZNÁLÁS CSÖKKENTÉSE VÍZIKÖZMŰ ÜZEMELTETŐKNÉL Szücs István Előadó: Szücs István Dombóvár és.
A Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetsége szervezésében az Egri Vagyonkezelő és Távfűtő Zrt. támogatásával TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS.
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Korszerű dízel motorok
Az ÚMFT SLA rendszere - a független értékelő szemszögéből -
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Az exporthitel biztosítás megnövekedett szerepe a nemzetközi pénzügyi-gazdasági válság körülményei között A kockázat (f)el van vetve….?! Szakács Tibor.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, június 5.
Magyar Controlling Egyesület Szombathely, október MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata CONTROLLING RENDSZER A PANNONTEJ ZRT.-NÉL.
GTTSZ Hazai energiaforrásaink Vízenergia - oldal: 1.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Halmazállapot-változások
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Fúzióban a jövő.
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A légkör és a levegőszennyezés
Bioenergiák: biodiesel, alga olaj
Alkohollal a csúcsra Kaszab István Szuro-Trade cégcsoport Környezettudatos közlekedés roadshow 2012.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
HÁLÓZATRA VISSZATÁPLÁLÓ NAPELEMES RENDSZEREK MAGYARORSZÁGON
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Az az atomerőművek energiatermelése, biztonsága és környezeti hatásai
Túl magas-e Magyarország CO 2 kibocsátása? Készítette : Vályi-Nagy Lilla Gvam I. évfolyam.
LÉGSZENNYEZÉS SAVAS KOMPONENSEINEK SZABÁLYOZÁSA es Oszlói jegyzőkönv 1999-es Göteborgi jegyzőkönyv kén-dioxid kibocsátás mennyiségéről rendelkezik.
Decentralizált energiaellátás
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
Hagyományos húsvéti húságazati helyzetkép (a prezentáció az AKI és a KSH adatainak felhasználásával készült) Változatlan stagnálás? avagy Történt-e.
NAPELEM MINT ALTERNATÍV ENERGIAFORRÁS. MIRE VALÓ A NAPELEM? Hiedelem = melegvíz termelés Valódi alkalmazás = elektromos áram termelés Felhasználás: közvetett,
Miskolc város energetikai fejlesztései Geotermikus alapú hőtermelés Kókai Péter projektmenedzser.
Globális környezeti problémák
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Előadás másolata:

A jelenlegi válság hatásai a kenőanyag piacon - Lehetőségek az üzleti kapcsolatok szorosabbra fűzésére szakmai konferencia, Budapest Kisdeák Lajos, MOL-LUB Kft. 2009. május 21.

Nem mondhatjuk, hogy eseménytelenül telt el az elmúlt év Merre van az „előre”? Nem mondhatjuk, hogy eseménytelenül telt el az elmúlt év Régen volt ekkora tanácstalanság a világban

A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Tavaly, az év első felében még csak tartottunk attól, ami azóta bekövetkezett Lehet, hogy elkéstünk? Sajnos, lehet… …de lehet, hogy egy világméretű recesszió miatt időt nyerünk. Azért ez sovány vigasz Forrás: Infineum

A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Néhány kérdést át kellett értékelnünk Milyen kihívások állnak az autóipar előtt? Felvetések Időszak 2008. 2009. Limitált fosszilis üzemanyag készlet Igen Egyre rövidebb termék-élettartam Talán Az alapanyagok árának emelkedése Nem A közúti közlekedés biztonságosabbá tétele Környezetvédelmi problémák Termelési kapacitás Igen, de más előjellel Bizonytalan világgazdasági kilátások

A gépjárműipari fejlesztések irányait befolyásoló tényezők Néhány kérdést át kellett értékelnünk Milyen kihívások állnak az autóipar előtt? Felvetések Időszak 2008. 2009. Limitált fosszilis üzemanyag készlet Igen Egyre rövidebb termék-élettartam Talán Az alapanyagok árának emelkedése Nem A közúti közlekedés biztonságosabbá tétele Környezetvédelmi problémák Termelési kapacitás Igen, de más előjellel Bizonytalan világgazdasági kilátások

Aktuális témák egy kenőanyag forgalmazó szemszögéből Merre van az „előre”? Aktuális témák egy kenőanyag forgalmazó szemszögéből Az üzemanyag minőség hatása a kenőanyagokra és a karbantartásra A kipufogógáz-kezelő rendszerek továbbfejlesztése Együttműködési lehetőségek a piaci szereplők között Megint a repceföldről kell elindulnunk

új gázolaj minőséget fogadott el: FAME tartalom (legfeljebb) Merre van az „előre”? A dízel üzemanyag minőségének változása Az Európai Unió 2008. decemberben új gázolaj minőséget fogadott el: FAME tartalom (legfeljebb) 7% 2020 A megújuló erőforrásokból származó „üzemanyagok” rész- arányának növelése 10 %-ig Az üvegház hatású gázok kibocsátásának csökkentése 10 %-kal FAME: Fatty Acid Methyl Ester (észterezett repceolaj, szójaolaj, pálmaolaj, stb.)

Az első generációs biodízel Merre van az „előre”? Az első generációs biodízel Milyen problémák merültek fel a motorok B100 üzemanyaghoz történő illesztése során? A Common Rail rendszer felépítése. Nem mindegyik konstrukció alkalmas magas biokomponens tartalmú üzemanyaghoz. Erős kopás a hengerek felső részén Magas dugattyú hőmérséklet Tömítőanyag összeférhetőség Nyitott vagy eltömődött porlasztók Üzemanyagszűrő eltömődés A motorolaj hígulása Negatív hatás a motor teljesítményére, nyomatékára, és az üzemanyag fogyasztásra Hidegindítási nehézségek, füstölés A kereskedelmi biodízel minősége A biodízel kezelése, tárolása Új karbantartási útmutatók kidolgozása, a vevők tájékoztatása

Az első generációs biodízel Merre van az „előre”? Az első generációs biodízel Lényeges különbségek a hagyományos gázolajhoz viszonyítva Előnyök Alacsonyabb részecske, CO, és HC emisszió. Megújuló energiaforrás jellegéből fakadóan hozzájárul a CO2 háztartás javításához. Hátrányok Alacsonyabb energiasűrűség, alacsonyabb motorteljesítmény Rossz hidegfolyási tulajdonságok Magas forráspont tartomány, nehezebb párolgás Alacsonyabb szintű kompatibilitás a szerkezeti anyagokkal Rossz tárolási stabilitás (bakteriális fertőzés, oxidáció) Üledékképzési hajlam Rosszabb összeférhetőség a motorolajokkal Magasabb nitrogén-oxid emisszió

Első generációs biodízel Merre van az „előre”? Az ásványi eredetű gázolaj és az első generációs biodízel közötti lényeges különbségek Jellemző Dízel gázolaj Első generációs biodízel Széntartalom, % 87 77 Hidrogén tartalom, % 13 12 Oxigén tartalom, % 11 Forráspont, °C 180-tól 340-ig 315-től 350-ig Lobbanáspont , °C 60-tól 80-ig 100-tól 170-ig Zavarosodási pont , °C -15-től 5-ig -3-tól 12-ig Folyáspont , °C -35-től -15-ig -15-től 10-ig

Merre van az „előre”? Mi történik a motorban? Tisztán hagyományos gázolaj használata mellett A hidegindítások során gázolaj jut a motorolajba A gázolaj döntő része a felmelegedett motorolajból elpárolog A kismértékű hígulás és lenyíródás hatására a motorolaj viszkozitása a csereperiódus első felében kismértékben csökken Az oxidáció és elszennyeződés miatt a viszkozitás vissza növekedik Biodízel tartalmú gázolaj használata mellett A biodízel tartalom nem párolog el A jelentős mértékű hígulás és a kismértékű lenyíródás miatt a a csereperiódus első felében viszkozitás drasztikusan csökken A viszkozitás az oxidáció és elszennyeződés ellenére sem növekedik vissza

Merre van az „előre”? Mi történik a motorban? Autóbuszokból származó minták vizsgálati eredményei WearCheck mintaszám Kezdő forráspont, °C Kinematikai viszkozitás 100 °C mellett, mm2/s Gázolaj terhelés az olajcsere időpontjáig, % W567717 267 9,1 16,0 W567723 296 9,3 17,0 W567724 279 8,8 22,4 W567725 271 8,5 26,5 W567726 274 8,4 19,5 W567788 10,4 23,3 W568597 287 8,6 20,0 W568709 261 8,3 42,0 A motorolaj viszkozitási osztálya: SAE 10W-40 A 100 °C melletti névleges viszkozitási tartomány: 12,5 – 16,3 mm2/s

Elrettentő képek egy Volkswagen prezentációból Merre van az „előre”? Elrettentő képek egy Volkswagen prezentációból 2008. február 4. A biodízel hatása Forrás: Stuart Johnson, Engineering and Environmental Office Volkswagen Group of America

Merre van az „előre”? Még egy veszély! Idő h (óra) Kinematikai viszkozitás, mm2/s (cSt) 5% első generációs biodízel 5% ULSD* * ULSD: Ultra Low Sulphur Diesel (10 ppm kéntartalom alatti dízel gázolaj) 5W-30 motorolaj oxidációs degradációja 5% ULSD és 5% első generációs biodízel üzemanyaggal hígítva Forrás: Lubrizol

Merre van az „előre”? A járműipar válaszai A járműipari fejlesztések a válság hatására sem lassultak le Új motorolaj specifikációk (General Motors, Daimler) A kipufogógáz kezelő rendszerek fejlesztése, fókuszban a nitrogén-oxidok Az olajcsere előírások módosítása Volkswagen Polo BlueMotion Visszatáplálja a fékezési energiát. VW Passat CC BlueTDI SCR katalizátorral.

Mercedes-Benz E osztály Bluetec technológiával: Merre van az „előre”? Mercedes-Benz E osztály Bluetec technológiával: NOx tároló katalizátor és SCR katalizátor Az üzemeltetéséhez AdBlue® kell

SCR rendszer személygépkocsin Merre van az „előre”? SCR rendszer személygépkocsin Mazda CX-7 AdBlue® injektor SCR katalizátor Vezérlő egység AdBlue® tank

Növekvő létszámú társaság Merre van az „előre”? Növekvő létszámú társaság Emisszió-kezelő technikák Megjelennek az SCR katalizátorok Volkswagen Touareg Blue TDi Mercedes-Benz Vision GL 320 Jeep Grand Cherokee 2008

A válság és a kenőanyag piac Merre van az „előre”? A válság és a kenőanyag piac Erőteljes – 30-35%-os – fogyasztás csökkenés tapasztalható Erőteljesebb csökkenés az ipar területén van Egyes piaci szereplők bevételük kiesésének ellensúlyozására árat emeltek A közlekedési kenőanyagok fejlesztését húzzák magukkal a járműipari fejlesztések A multinacionális olajipari vállalatok jelenleg is intenzív fejlesztéseket folytatnak, elsősorban az üzemanyag-technológiák és a megújuló erőforrások hasznosítása terén Bealkonyul? Nem a nagy olajtársaságok energiavállalatokká konvertálják magukat

A személygépjármű motorolajok piaci árviszonyai Nem realizálható árrés Merre van az „előre”? A személygépjármű motorolajok piaci árviszonyai Nem realizálható árrés A szerviz árrése A forgalmazó árrése

Merre van az „előre”? A MOL-LUB Kft. kínálata A MOL Dynamic termékcsalád megfelel a legkorszerűbb járművekhez, rendelkezik a szükséges gépgyártói jóváhagyásokkal Árrés-garancia: a MOL Dynamic szerviztermékek két csatornán keresztül érhetők el: Márkaszervizek Töltőállomás hálózat Nincs tehát olyan csatorna, amely akaratunktól függetlenül letörhetné az árakat.

Merre van az „előre”? A MOL-LUB Kft. kínálata Általános üzemanyagkártya: 4 Ft/liter kedvezmény a mindenkori üzemanyag árból Szerződés kötés előtt rövid határidejű hitelminősítés A valós igényekhez igazodó, sokféle szerződéses forma Megjelenési lehetőség a MOL Csoport Stílus & lendület magazinban Autó kihelyezési lehetőség töltőállomásokon

Merre van az „előre”? A MOL-LUB Kft. kínálata Környezetvédelmi, munkavédelmi és tűzvédelmi szolgáltatások Partneri kapcsolat a Taurus-Co Bt-vel A szerződéseket a MOL-LUB Kft. köti A MOL-LUB Kft. stabil piaci szereplő Tisztességes, kölcsönös előnyökre épülő kapcsolatokra törekszünk.

Merre van az „előre”? A MOL-LUB Kft. kínálata Együttműködést ajánlunk az előrelátható műszaki problémák megoldásában Csereperiódus kérdések A garancia feltételek teljesülésének vizsgálata Tapasztalatok és magas szintű ismeretek AdBlue forgalmazásban Felkészült mérnökgárda, korszerű laboratórium

Merre van az „előre”? A MOL-LUB Kft. kínálata Felkészült mérnökgárda, korszerű laboratórium

Köszönöm megtisztelő figyelmüket