2012 Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hálózat működése 1. A DHCP és az APIPA
Advertisements

Készítette: Boros Erzsi
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
83. (1 pont) A felsorolt végeredmények, hatások közül karikázza be a mondatszerű leírással (szöveggel) megadott algoritmus eredményét jelölő betűt, ha.
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Táblázatkezelő - EXCEL Office WordPowerpointExcel.
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
É: Pali is, Pista is jól sakkozik. T: Nem igaz. É: Bizonyítsd be. Mi nem igaz? T: Nem igaz, hogy Pali jól sakkozik. Nyertem É: Pali vagy Pista.
Vektormező szinguláris pontjainak indexe
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
13.a CAD-CAM informatikus
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Mozgó Objektumok Detektálása és Követése Robotkamera Segítségével
Dominók és kombinatorika
Választási protokollok. Tartalom Hagyományos választások Elvárások A választások résztvevői Kommunikációs csatornák Elektronikus szavazás alapsémája Sématípusok.
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Tibeti személyiségteszt
2012. február 29. Paulik Áron.  Eddig: összegzés, számlálás  III. Lineáris keresés tétele  Egy bizonyos értéket keresünk egy adatsorban  Benne van-e?
Számítógépes Hálózatok GY
Programozás I. Ciklusok
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
Színes világban élünk.
Hálózati Bombermen Belicza András Konzulens: Rajacsics Tamás BME-AAIT.
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Mint a plenáris ülésen. Az Ön feladata 6 lépésben 1.A vélemény tanulmányozása 2.Módosító indítványok szerkesztése és elküldése 3.Felkészülés a csoportülésre.
Mint a plenáris ülésen. Az Ön feladata 6 lépésben 1.A vélemény tanulmányozása 2.EGSZB-csoport választása (csoportonként 1 diák), módosító indítványok.
Ciklikus, lineáris kódok megvalósítása shift-regiszterekkel
Témahét 2014 FÓKUSZBAN A DEMOKRÁCIA. Miért szervezünk témahetet minden évben? Azért,… hogy a jelen valós problémáit boncolgatva együtt tanulhassunk hogy.
A projektterv elkészítésének szakaszai
2012. február 15. Paulik Áron. i:=0 CIKLUS AMÍG i
Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2013.
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Budapest, június 28. Ontológia kezelő modul tervezése szöveges információt kezelő informatikai rendszer számára Förhécz András BME Méréstechnika.
Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2013.
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2013.
2012Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012.
10 kérdés, melyeket az Úr nem fog neked feltenni azon a napon kérdés, melyeket az Úr nem fog neked feltenni azon a napon...
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
Nem igaz, hogy a kocka vagy tetraéder. Nem igaz, hogy a kicsi és piros. a nem kocka és nem tetraéder. a nem kicsi vagy nem piros. Általában: "  (A  B)
(nyelv-családhoz képest!!!
Anytime algoritmusok az információ-átvitelben Írta Benedecsik Csaba Konzulens Dr. Várkonyiné Kóczy Annamária.
Logikai programozás 2..
       Két hadsereg probléma
A kommunikáció tényezői
Horoszkóp teszt!.
2012 Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012.
2012Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012.
1 Szélességi Bejárás Györgyi Tamás – GYTNAAI.ELTE 2007 Március 22 Algoritmusok És Adatszerkezetek 2 Gráfalgoritmus S b a d e f h g c.
Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 8. előadás.
Információ ... Számítógép: Információ:
A felvételi eljárás elemei
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Henkin-Hintikka-játék szabályai, kvantoros formulákra, még egyszer: Aki ‘  xA(x)’ igazságára fogad, annak kell mutatnia egy objektumot, amire az ‘A(x)’
Útkeresések.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
Gráf szélességi bejárása. A szélességi bejárás elmélete Célja egy véges gráf összes csúcsának bejárása a kezdőcsúcstól való távolságuk szerinti növekvő.
INFOÉRA Gráfok, gráfalgoritmusok II. (Horváth Gyula és Szlávi Péter előadásai felhasználásával) Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Kommunikáció.
Kvantifikáció:  xA: az x változó minden értékére igaz, hogy…  a: értelmetlen. (Megállapodás volt: ̒a’, ̒b’, … individuumnevek.) Annak sincs értelme,
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Tibeti személyiségteszt
Fordítás (formalizálás, interpretáció)
SZFP II Kompetenciamérés
Regisztrálás nemzetiségi szavazáshoz
Önnek egy új üzenete érkezett – Tárgy: adatigénylés
Előadás másolata:

2012 Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 1 Kooperáció és intelligencia kis HF-ok/ 2012

20122 Kis HF-1: Iteratív VH protokoll implementálása Iteratív VH protokollban menedzser ágens újszerű módon ismételten dekomponálja a feladatot és ír ki versenytárgyalást, ha nem elégedett az eddig beküldött ajánlatokkal. A protokollban 1 db MA menedzser- és 3 db SA1…3 vállalkozó ágens vesz részt. A feladat egy egységnyi hosszúságú bot átfestése 1, 2, vagy 3 színre, és a dekompozicíója egy (a%, a-szín, b%, b-szín, c%, c-szín) vektor. Minden vállalkozó rendelkezik valamilyen színű festékkel (több vállalkozó ugyanilyen festékkel is rendelkezhet), ami a bot legfeljebb 40%-nak megfestésére elég. Egy ajánlás elfogadható, ha színben egyezik és elegendő a kívánt botszakasz megfestésére. Megjegyzés: - Legyen egy-egy SA ágens „képessége”, hogy milyen színű feladattal képes elbánni. Ez el van raktározva az ágens hiedelmei között, pl. tud(Piros). tud(Kék). - Az MA ágensnek nem a feladata egy „optimális” dekompozicíót megtanulni. Elegendő csupán, hogy észrevegye, hogy a felajánlások számára nem jók és egy másik (akár random módon) feladatbontással kísérletezik. Elvárható határidő: február 15. Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT

20123 Kis HF-2: Elosztott következtetés 1 db. szervező SA és 3 db. következtető KA ágens következtet közösen együtt. KA1 azt tudja, hogy: ha nyuszi-kicsi és nyuszi-egeszseges, akkor nyuszi-ok. KA2 azt tudja, hogy: ha erkely-van és kert-van, akkor lakas-ok. KA3 azt tudja, hogy: ha nyuszi-ok ÉS lakas-ok, akkor allattartas-ok. A szervező meghirdet KA ágensek felé néhány tényt a premisszákban előforduló tényekből és vagy egy üres kérdést tesz fel, vagy valamelyik konkrét következményre rákérdez. Üres kérdés esetén az KA ágensek kötelesek előrefelé láncolva következtetni, a keletkező következményeket egymásnak átadva, amíg haladás tapasztalható. Nem üres kérdés esetén az KA ágensek kötelesek a kérdéstől hátrafelé láncolva következtetni és a kívánatos premisszákat feladatul tovább adni, amíg az ismert tényekig nem jutnak el. Ilyenkor a felismerés láncát a kérdés felé kell pörgetni, hogy a kérdést felvető ágens bebizonyosodjon a válasz helyességéről. Minden következtetési és kommunikációs lépést kiíratással kell követhetővé tenni. Ötlet: a helyes kommunikáció kialakításához legjobb a folyamatot először papíron végig követni. Elvárható határidő: február 22. Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT

20124 Kis HF-3: Alkusz (mediátor) protokoll Információkeresés problémája, hogy A CIMZETT (az információ helye) NEM ISMERT, ami elvezet a „lekérdezés címzett nélkül” mediátor protokollhoz. A protokoll az alábbi: (a tényleges címzettet és a nyelvezetét az alkusz ismeri, az ontológia szerver képes ágensek közt „tolmácsolni”) Igénylő ágens → kérés → Alkusz Alkusz → továbbítás → Ontológia-szerver Alkusz ← „lefordított kérés” ← Ontológia-szerver Alkusz → kérés → (Információforrás) ágens Alkusz ← válasz ←(Információforrás) ágens Igénylő ágens ← továbbítás ← Alkusz Legyen adva egy információigénylő, egy alkusz, egy ontológia szerver, és két információforrás. Információforrások virágok nevét és színét, ill. állatok nevét és bőrmintázatát szolgáltatják felkérésre, angolul, ill. németül (egy forrás csak a saját nyelvén érti a kérdést!). Az alkusz le tudja kérdezni az információ forrásokat, hogy azok mit és milyen nyelven tudnak. Az információigénylő egy virág/állat magyar nevével, annak színéről/mintázatáról érdeklődve fordul az alkusz felé, amely megvizsgálja, hogy ki tud erre választ adni, majd a nyelvének megfelelően a felkérést lefordíttatja az ontológia szerverrel, helyes nyelven rákérdez az információra, és a választ az ontológia szerverrel újra lefordítva, továbbítja a várakozó ágens felé. Minél egyszerűbb tudásreprezentációra törekedjenek! Elvárható határidő: február 29. Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT

Kis HF-4: Mozgó pont tanulás 2 db szimmetrikus felépítésű A és B ágens egymással kommunikál: „tell Fekete”, „tell Fehér” ütemezett üzenetekkel. Ágensenként az üzenetek (színtartalom) generálása az ágens Fekete/Fehér véletlen generátorától függ, aminek beállítása induláskor: Prob(Ág,” Fekete”) = K/N, Prob(Ág,”Fehér”) = (N-K)/N, N egy nagy szám és K A ágens esetén egy nagy, B ágens esetén egy kicsi szám (A ágens inkább “Feketét” mond, B ágens pedig “Fehéret”). 0 < K(A), K(B) < N, K(A) ~ N, K(B) ~ 0 Üzenetek vételekor az ágensek felülbírálják a saját véletlen generátoraikat: „Fehér” üzenetek vételekor: K = K - 1(0  korláttal) „Fekete” üzenetek vételekor: K = K + 1(  N korláttal) A feladathoz tartozik egy GUI is, amelyen követni kell a K/N alakulását, mindkét ágensnél. Határidő: március 7. Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 2012

Kooperáció és intelligencia, Dobrowiecki T., BME-MIT 2012 Kis HF-5: Szavazási protokollok Tervezze 4-5 ágenst, akikből mindegyike állítható létszámú szavazói csoportot képvisel, szintén állítható preferenciasorral (5 jelöltre szavazva). A szavazást lebonyolító ágens begyűjti a szavazatokat és 4-féleképpen számítja ki a szavazás eredményét: - Először meghirdeti, hogy a szavazásban megszületett-e a Condorcet-győztes, - Majd kiszámítja a Borda-győztest, - Majd a kétfordulós győztest, - Végül a virtuális többfordulós (Single Transferable Vote, STV) győztest. Megoldás beküldési határidő: április 14.