Közlekedésmodellezés Készítette: Láng Péter Konzulens: Mészáros Tamás
Feladat Szakdolgozathoz már elkészített közlekedés szimuláció kiegészítése további lehetőségekkel A feladat megtervezése a következő félévekhez A tervezésben hozott döntések indoklása Kiegészítések elkezdése:.osm térkép fájlok támogatása
Cél Valósághű autóforgalom szimuláció városi környezetben Szimulált forgalom segítségével tervezési döntések támogatása Tervezési folyamatok támogatása további MI módszerekkel: – Kereszteződési lámpák beállítása – Hálózati struktúra átalakítása
A kiegészítendő szoftver Közlekedési hálózat modellezése: – Kereszteződések – Utak – Sávok Autósok modellezése: – Útkeresés: specializált A* algoritmus – Sebesség meghatározás: megerősítéses tanulás neurális hálóval – Sávváltás
Tervek - hálózat Kereszteződések kiegészítése: – Forgalmi lámpákkal – Térbeli dimenzióval: Jelenleg pontszerű, nem képes a kereszteződésben álló autók miatti fennakadás modellezésére Térképformátumok támogatása: – Jelenleg néhány topológia generálására és saját.xml alapú formátum támogatására képes – Létező térképformátumokkal valódi városokon, városrészeken is lehet szimulációt futtatni
Tervek - autósok Paraméterezhetőség pszichológiai jellemzőkkel: – Vezetés folyamán változhassanak Szabályok megszeghetősége: – Jelenleg kötelezően betartják a KRESZ szabályait Útkeresés, sebesség meghatározás, sávváltás: – Pszichológiai jellemzők felvétele a döntéshozásba – Cél az emberekre jellemző viselkedések minél pontosabb reprezentációja! – Módszertan ennek implementálására
Tervek - optimalizálás Forgalmi lámpák optimalizálása: – Alapvető cél a lámpák olyan beállítása, mely a forgalmi viszonyok mellett a vezetők gyorsabb célbajutását biztosítja Úthálózat struktúrájának átalakítása: – Egyirányúsítás, sebességkorlát, stb. – Célfüggvény a gyorsabb forgalmon túl más is lehet, például bizonyos részek forgalmának csökkentése Ezek implementálásához megfelelő módszertant kell találni!
Módszertanok 1 Specializált A*: – A szakdolgozatban megismert algoritmus továbbra is megfelel az elvárásoknak Fuzzy: – Szabályrendszer alapú: könnyen olvasható és karbantartható – Hasonló az emberi gondolkodásmódhoz – Valós értékű paraméterekhez jól kapcsolható – Megfelelő az autósok döntéseinek leírásához
Módszertanok 2 Genetikus algoritmusok: – Csekély információt igényel az adott témakörben, csak az egyedeket és a célfüggvényt kell meghatározni – Jól optimalizál, lokális optimumokban nem akad el – Időigény nem annyira fontos a feladatok szempontjából – Gradiens alapú megoldásokkal tovább gyorsítható a konvergencia – Mind a két optimalizálási feladatra megfelelő
Térképformátumok támogatása Félév során megoldott feladat Választott formátum:.osm, OpenStreetMap Szabadon elérhető, kiterjedt és pontos térkép adatbázis Nav N Go volt technológiai tanácsadójának ajánlásával Problémák: – Eltérő felépítésű rendszer – Bizonyos információk csak hiányosan vagy implicit módon vannak jelen – Erősen hiányos dokumentáltság
Térképformátumok támogatása