Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A november 18-i workshop napirendje
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
ÁTALAKULÓ FELSŐOKTATÁS Bevezetés a szociológiába WJLF ÁSZM I. évf. nappali tagozat.
A MARKETING GYAKORLATA A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEKBEN Kuráth Gabriella Pécsi Tudományegyetem november 4.
A középfok és a felsőfok kapcsolata, lehetőségek a felsőfok előtt Ami összeköt – kompetencia építés A felsőoktatás kihívásai, lehetőségei Esélylatolgatás.
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
„Tanszéki” struktúra vs. „Department” struktúra Hoffmann Judit Turi Katalin Nevelésszociológiai doktori program 1. évf április.
Egyetem és vezetése-II Barakonyi Károly DSc Szent-Györgyi Albert díjas Jean Monnet egyetemi tanár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Controlling a gyakorlatban
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
Bologna Hungaricum - Perspektíva Hungaricum? Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Hatáskör modell 5. HAM.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Útközben A BME kutatóegyetemi pályán Útközben A BME kutatóegyetemi pályán „Minőségorientált, összehangolt oktatási és K+F+I stratégia,
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
Kapacitás akkreditáció – a számok tényleg magukért beszélnek? dr. Abonyi János Pannon Egyetem Napja február 12.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Óbudai Egyetem FENNTARTÓ Rektor Kancellár Szenátus
A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Szervezeti Felépítése
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem

EU verseny- képesség Társadalmi igények Mega- trendek Mobilmunkaerő Bolognafolyamat

Capitol market Conflicts of national policies Goods, services Integration, harmonization and protectionist regional policies Labor markets National employment, training and fiscal policies

Bolognai Nyilatkozat összehasonlítható diplomák összehasonlítható diplomák undergraduate-graduate mobilitást megalapozó kreditrendszer mobilitást megalapozó kreditrendszer mobilitás korlátainak lebontása mobilitás korlátainak lebontása összemérhetõ minõségbiztosítási rendszerekösszemérhetõ minõségbiztosítási rendszerek oktatásban EU dimenzióoktatásban EU dimenzió

Bolognafolyamat Sruktúraváltás Tartalmimegújulás

Univ PhD Post sec College Present structure in Hungary Proliferation of early specialization

Kormányzásról A kormányzás esetében a fő kérdés: hogyan lehet egy érdekközösséget úgy vezetni, hogy a résztvevők érdeke a legteljesebb módon érvényesüljön. Hatásos kormányzási rendszer nélkül az emberi ügyek zűrzavarba torkollanak: a kormányzás hoz némi rendet ebbe a káoszba. Szétválasztás: tulajdonos – megbízott – végrehajtó hatalom

Egyetemirányítás jellemzői több jelentős szereplő van jelen, akik más-más érdekeket képviselnek, ezek az érdekek gyakran ütköznek egymással, nem engedhető meg, hogy egy-egy hatalmi ág (csoport) túlzott hatalomra tegyen szert más érdekcsoportok rovására, az intézmény harmonikus, hatékony működéséhez komoly társadalmi érdekek fűződnek.az intézmény harmonikus, hatékony működéséhez komoly társadalmi érdekek fűződnek.

Átalakuló felsőoktatási kultúra: új kihívások Felmérés 5 EU országban ElszámoltatásElszámoltatás: adófizető tudni akarja, mire megy el a pénz Value for moneyValue for money: tudáspiac értéket követel Új vezetési paradigmaÚj vezetési paradigma: stratégiai menedzsment, kormányzás

Dinamikus, komplex környezet Stabil, egyszerű környezet Igény változásra, adaptációra Egyetemi kormányzás, új szervezeti formák

Bürokratikus modell (európai kontinentális) „College” modell (angolszász) Kormányok Intézmények vezetése Akadémiai oligarchia

Állam Piac Intézményi autonómia  Skandinávia  Hollandia  USA  UK

az állam visszavonul, pénzügyi támogatását csökkenti az állam visszavonul, pénzügyi támogatását csökkenti jogosítványait a board révén gyakorolja, jogosítványait a board révén gyakorolja, az egyetemnek nagyobb autonómiát biztosít, az egyetemnek nagyobb autonómiát biztosít, a rektor végrehajtói hatalma megnövekszik, a rektor végrehajtói hatalma megnövekszik, a rektor stratégiai döntési jogosítványa az igazgatóságra száll át a rektor stratégiai döntési jogosítványa az igazgatóságra száll át a rektorra stratégiai kérdésekben előkészítő szerep vár rá, a rektorra stratégiai kérdésekben előkészítő szerep vár rá, a rektor befolyása akadémiai ügyekre csökken, a rektor befolyása akadémiai ügyekre csökken, a szenátus döntési kompetenciája stratégiai és gazdasági kérdésekben javaslattételre, véleményezésre korlátozódik, a szenátus döntési kompetenciája stratégiai és gazdasági kérdésekben javaslattételre, véleményezésre korlátozódik, a szenátus döntési kompetenciája akadémiai ügyekben kiteljesedik. a szenátus döntési kompetenciája akadémiai ügyekben kiteljesedik.

Állam, társadalom elvárások, igények működési keretek Igazgatóság célok, stratégiák, alapok stratégiai döntések Akadémiai szféra oktatás, kutatás, tanulás Professzionális vezetés Cél-stratégia-akciók alapozása, realizálása

Idézetek a Grázi Deklarációból beszámoltathatóság felelösséget minöséget stratégiai menedzsmentAz egyetemek elfogadják a beszámoltathatóság követelményét, és felelösséget vállalnak a reform megvalósításáért, együttműködve a hallgatókkal, valamint az érdekháló többi tagjaival, javítva a minöséget, valamint stratégiai menedzsment képességüket.

hallgatókA hallgatók legyenek jelen a különböző - számukra releváns - bizottságokban és ott töltsék be szerepüket. külsöAz érdekháló külsö tagjai az egyetemi kormányzás testületeiben és a tanácsadó testületekben szolgálják az egyetem érdekeit.

A „végrehajtó hatalom” az intézmény „vezérigazgatója: a rektor a rektorhelyettesek az akadémiai alapegységek vezetői (dékánok, oktatási és kutatási egységvezetők) az igazgatási apparátus vezetői a gazdasági és szolgáltató egységek vezetői, az intézmény szatelit egységek vezetői

Kari szervezet elemei Oktatási programok Kutatási programok Emberi erőforrás pool: oktatók, kutatók Kiszolgáló egységek

Humboldti kari szervezet Professzor Oktatási program (szak, szakirány) Kutatási program ProfesszorProfesszor Oktatási program (szak, szakirány) Kutatási program Professzor Oktatási program (szak, szakirány) Kutatási program Dékán

Kutatási kp-ok Állami finansz. tandíj Saját stáb Department-ok Programok Megbízások, pályázatok személyek

Szenátus kompetenciája Oktatási-kutatási tevékenységgel szorosan összefüggő ügyek oktatói/tudományos felkészültséget igénylő feladatok ellátása tartalmi és minőségi kérdések, oktatói/kutatói személyi teljesítmények értékelése, hallgatói kérdések, tantervek, tantárgyak és programok kialakítása, doktori iskolák működtetése és ezekhez hasonló feladatok olyan kérdések amelyek magas fokú oktatási és tudományos felkészültséget és tárgyismeretet igényelnek Döntéseknek is összhangban kell lenniük a célrendszerrel, illeszkednie kell a stratégiai terv elgondolásaihoz. A stratégiai terv az akadémiai szféra számára is kötelező döntési keret. Board nem illetékes akadémiai ügyekben

Szétválasztások Akadémiai vezetés – stratégiai irányítás Végzettség – szakképzettség Tömegképzés - elitképzés Tömegoktatás - kutatás