Bologna folyamat - hallgatók Barakonyi Károly DSc Pécsi Tudományegyetem
EU verseny- képesség Társadalmi igények Mega- trendek Mobilmunkaerő Bolognafolyamat
Capitol market Conflicts of national policies Goods, services Integration, harmonization and protectionist regional policies Labor markets National employment, training and fiscal policies
Bolognai Nyilatkozat összehasonlítható diplomák összehasonlítható diplomák undergraduate-graduate mobilitást megalapozó kreditrendszer mobilitást megalapozó kreditrendszer mobilitás korlátainak lebontása mobilitás korlátainak lebontása összemérhetõ minõségbiztosítási rendszerekösszemérhetõ minõségbiztosítási rendszerek oktatásban EU dimenzióoktatásban EU dimenzió
Bolognafolyamat Sruktúraváltás Tartalmimegújulás
Univ PhD Post sec College Present structure in Hungary Proliferation of early specialization
Kormányzásról A kormányzás esetében a fő kérdés: hogyan lehet egy érdekközösséget úgy vezetni, hogy a résztvevők érdeke a legteljesebb módon érvényesüljön. Hatásos kormányzási rendszer nélkül az emberi ügyek zűrzavarba torkollanak: a kormányzás hoz némi rendet ebbe a káoszba. Szétválasztás: tulajdonos – megbízott – végrehajtó hatalom
Egyetemirányítás jellemzői több jelentős szereplő van jelen, akik más-más érdekeket képviselnek, ezek az érdekek gyakran ütköznek egymással, nem engedhető meg, hogy egy-egy hatalmi ág (csoport) túlzott hatalomra tegyen szert más érdekcsoportok rovására, az intézmény harmonikus, hatékony működéséhez komoly társadalmi érdekek fűződnek.az intézmény harmonikus, hatékony működéséhez komoly társadalmi érdekek fűződnek.
Átalakuló felsőoktatási kultúra: új kihívások Felmérés 5 EU országban ElszámoltatásElszámoltatás: adófizető tudni akarja, mire megy el a pénz Value for moneyValue for money: tudáspiac értéket követel Új vezetési paradigmaÚj vezetési paradigma: stratégiai menedzsment, kormányzás
Dinamikus, komplex környezet Stabil, egyszerű környezet Igény változásra, adaptációra Egyetemi kormányzás, új szervezeti formák
Bürokratikus modell (európai kontinentális) „College” modell (angolszász) Kormányok Intézmények vezetése Akadémiai oligarchia
Állam Piac Intézményi autonómia Skandinávia Hollandia USA UK
az állam visszavonul, pénzügyi támogatását csökkenti az állam visszavonul, pénzügyi támogatását csökkenti jogosítványait a board révén gyakorolja, jogosítványait a board révén gyakorolja, az egyetemnek nagyobb autonómiát biztosít, az egyetemnek nagyobb autonómiát biztosít, a rektor végrehajtói hatalma megnövekszik, a rektor végrehajtói hatalma megnövekszik, a rektor stratégiai döntési jogosítványa az igazgatóságra száll át a rektor stratégiai döntési jogosítványa az igazgatóságra száll át a rektorra stratégiai kérdésekben előkészítő szerep vár rá, a rektorra stratégiai kérdésekben előkészítő szerep vár rá, a rektor befolyása akadémiai ügyekre csökken, a rektor befolyása akadémiai ügyekre csökken, a szenátus döntési kompetenciája stratégiai és gazdasági kérdésekben javaslattételre, véleményezésre korlátozódik, a szenátus döntési kompetenciája stratégiai és gazdasági kérdésekben javaslattételre, véleményezésre korlátozódik, a szenátus döntési kompetenciája akadémiai ügyekben kiteljesedik. a szenátus döntési kompetenciája akadémiai ügyekben kiteljesedik.
Állam, társadalom elvárások, igények működési keretek Igazgatóság célok, stratégiák, alapok stratégiai döntések Akadémiai szféra oktatás, kutatás, tanulás Professzionális vezetés Cél-stratégia-akciók alapozása, realizálása
Idézetek a Grázi Deklarációból beszámoltathatóság felelösséget minöséget stratégiai menedzsmentAz egyetemek elfogadják a beszámoltathatóság követelményét, és felelösséget vállalnak a reform megvalósításáért, együttműködve a hallgatókkal, valamint az érdekháló többi tagjaival, javítva a minöséget, valamint stratégiai menedzsment képességüket.
hallgatókA hallgatók legyenek jelen a különböző - számukra releváns - bizottságokban és ott töltsék be szerepüket. külsöAz érdekháló külsö tagjai az egyetemi kormányzás testületeiben és a tanácsadó testületekben szolgálják az egyetem érdekeit.
A „végrehajtó hatalom” az intézmény „vezérigazgatója: a rektor a rektorhelyettesek az akadémiai alapegységek vezetői (dékánok, oktatási és kutatási egységvezetők) az igazgatási apparátus vezetői a gazdasági és szolgáltató egységek vezetői, az intézmény szatelit egységek vezetői
Kari szervezet elemei Oktatási programok Kutatási programok Emberi erőforrás pool: oktatók, kutatók Kiszolgáló egységek
Humboldti kari szervezet Professzor Oktatási program (szak, szakirány) Kutatási program ProfesszorProfesszor Oktatási program (szak, szakirány) Kutatási program Professzor Oktatási program (szak, szakirány) Kutatási program Dékán
Kutatási kp-ok Állami finansz. tandíj Saját stáb Department-ok Programok Megbízások, pályázatok személyek
Szenátus kompetenciája Oktatási-kutatási tevékenységgel szorosan összefüggő ügyek oktatói/tudományos felkészültséget igénylő feladatok ellátása tartalmi és minőségi kérdések, oktatói/kutatói személyi teljesítmények értékelése, hallgatói kérdések, tantervek, tantárgyak és programok kialakítása, doktori iskolák működtetése és ezekhez hasonló feladatok olyan kérdések amelyek magas fokú oktatási és tudományos felkészültséget és tárgyismeretet igényelnek Döntéseknek is összhangban kell lenniük a célrendszerrel, illeszkednie kell a stratégiai terv elgondolásaihoz. A stratégiai terv az akadémiai szféra számára is kötelező döntési keret. Board nem illetékes akadémiai ügyekben
Szétválasztások Akadémiai vezetés – stratégiai irányítás Végzettség – szakképzettség Tömegképzés - elitképzés Tömegoktatás - kutatás