Sámánizmus és népvallás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépj tovább a szolgálatban!
Advertisements

Hogyan tájékozódjunk a terepen?
SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN
Halál a néphagyományban
Az őskori vallás.
Sámánizmus és népvallás 8.
A munka, mint teremtettségünk része Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség (MET) Próbaidős tag KÁTÉ 2010/ 5. rész.
Folyamodjatok az Úrhoz,
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
Távol-keleti és belső-ázsiai vallások Sámánizmus és népvallás 2.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Kínai terméstörténet.
Maja teremtéstörténet
Kiegészítések az 1. előadáshoz. Az előadás anyagai elérhetőek: ai_mihaly/letoeltes.html.
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Japán írásjegyhálózatok vizuális ábrázolása. Első ábra.
William Wordsworth Zene: O Mio Babbino Caro From „Gianni Schicchi” igyósi Moni.
A test-lélek probléma a filozófiában
KI AZ EMBER? Erdő Péter From Darkness, the Light Borúra derü Hungarian Academy Of Sciences Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológia Kar.
Róka Horváth Alíz január 30..
Források: Birtalan Ágnes Sámánizmus órái: BBN-KOR-263 Korea vallásai 3. (2011 ősz) BBN-KOR-273 Koreai sámánizmus (2012 ősz)
A sámán öltözéke Mongólia, Korea
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
A koreai sámánista szertartsok eszközei
Koreai sámánizmus A gwishinek
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
Sámánizmus és népvallás 8.
Sámánizmus és népvallás 3.
Távol-keleti és belső-ázsiai vallások Sámánizmus és népvallás 1.
Sámánizmus és népvallás 9.
Hálát adok Neked mennyei Atyám,
Folyamodjatok az Úrhoz,
ISTEN hozott köztünk!.
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
"Folyamodjatok az Úrhoz, keressétek orcáját szüntelen!"
ISTEN hozott köztünk!.
Énekeljünk az Úrnak, mert dicsőség övezi. Énekeljünk az Úrnak, mert dicsőség övezi: A lovat és a lovasát a tengerbe vetette. Az Úr az én pajzsom, szabadítóm.
Ihlet, szellem és előadás kapcsolata a mongóliai burjátok sámánizmusában.
Az élet igéje december „Ám azoknak, akik befogadták, hatalmat adott, hogy Isten gyermekeivé legyenek.” (Jn 1,12).
Tüzed, uram, Jézus szítsd a szívemben, Lángja lobogjon elevenebben
Az ősi magyar hitvilág.
Barnett Newman: ( ) Ábrahám olaj, vászon 1949
„ Én vagyok az ÚR, aki szeretetet, jogot és igazságot teremtek a földön, mert ezekben telik kedvem – így szól az Úr ! „ Jer a.
Tüzed Uram, Jézus, szítsd a szívemben, lángja lobogjon elevenebben
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
1Mózes2,16-17; Jób1,6-22 Ter 2, Az Úristen parancsot adott az embernek: „A kert minden fájáról ehetsz. De a jó és rossz tudás fájáról ne egyél, mert.
Folyamodjatok az Úrhoz,
Sámánok: tipológia és tevékenység
Sámánizmus és népvallás: Világkép 2. Birtalan Ágnes.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (Viselet)
Az Özönvíz.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (rituális tárgyak)
Sámánizmus és népvallás: Pantheon
EGYIPTOMI ISTENEK SZERZŐ: VÖRÖS LÁSZLÓ. A természet láthatatlan erőit testesítették meg. Nem mindegyik terjedt el az egész birodalomban Néhányan már a.
Krisztus feltámadt – valóban feltámadt !. Valami véget ér, kezdődik más talán. Látod, megyünk az élet sivatagán. Gyere, mert lépni muszáj! Refr: Szinte.
A világ teremtése. Isten az első napon megteremtette az eget és a földet. Első nap.
Vallástörténet I. Kína és Japán vallásai
„Kul-TÚRA határok nélkül” HU B1-2016
Urunk megkeresztelkedése
Harmatozzatok égi magasok
„Eljön az az idő – így szól az Úr –, amikor új szövetséget kötök Izráel és Júda házával.” … „…ilyen lesz az a szövetség, amelyet Izráel házával fogok kötni,
A görög istenek.
Koreai sámánizmus A gwishinek
Erasmus + pályázat Józsa Elek 10/D.
JÓ REGGELT !.
SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
A teremtő és gondviselő Atya
Előadás másolata:

Sámánizmus és népvallás Birtalan Ágnes

Bibliográfia Voigt Vilmos, A vallási élmény története. Bevezetés a vallástudományba. Timp Kiadó 2004. Diószegi Vilmos, Sámánok nyomában Szibéria földjén. Budapest, Terebess Kiadó 1998. Diószegi Vilmos, Samanizmus. Budapest, Terebess Kiadó 1998. Hoppál Mihály, Sámánok. Lelkek és jelképek. Budapest, Helikon 1994. Hultkranz, Åke, A Definition on Shamanism. In: Temenos 9 (1973) pp. 25–37. Johansen, Ulla, Zur Geschichte des Schamanismus. In: Synkretismus in den Religionen Zentralasiens. Hrsg. W. Heissig – H. J. Klimkeit. Wiesbaden, Otto Harrassowitz 1987. pp. 8-22.

A sámánizmus A sámánizmus mint jelenség fogalma (a vallási és mágikus jelenségek összessége; vallássá alakul?) Őskultusz Helyszellemek kultusza (hegyek, vizek, növények, állatok kultusza) Lélekhit (a többes lélek képzete), halottkultusz A sámánizmus időbeli és térbeli kiterjedése idő (neolit  ) tér (tágabb értelemben vett Belső-Ázsia)

Népvallás Többnyire szinkretikus jelenség, valamely tételes vallás és az annak megjelenése előtti hiedelmek, kultuszok, vallási jelenségek keveredése. A népi hiedelmek szóbeli hagyománya keveredik a tételes vallás írott hagyományával, megjelennek az írott szakrális szövegek is.

A sámánizmus és a hozzákapcsolódó vallási és kultikus jelenségek mitológiai háttere Bibliográfia Okladnyikov, A. P. - Martinov, A. I., Szibériai sziklarajzok. Budapest, Corvina Kiadó 1983. Birtalan Ágnes, Miért jön a nyárra tél? Mongol eredetmítoszok, mondák. Budapest, Terebess Collection 1998. Birtalan, Ágnes, Die Mythologie der mongolischen Volksreligion. In: Wörterbuch der Mythologie. Stuttgart, Klett-Cotta Verlag 2001. pp. 879-1097. Harva, Uno, Die religiösen Vorstellungen der altaischen Völker. Provoo - Helsinki 1938.

A sámánizmus és a hozzákapcsolódó vallási és kultikus jelenségek mitológiai háttere Világképek, világkeletkezés, világteremtés 1. A „világ” a vadászterület, a gyakorlati hasznossággal bíró terület (Georgi feljegyzése) 2. A világ mitológiai felosztása: függőleges és vízszintes tagolás 3. A föld és az ég formája (kerek és szögletes), analógiák: például üst, jurta 4. Égtájak, jeles irányok (4, 8, 10), tájolás (K-re és D-re, az ellenkező irány a halottak birodalma)

Aitológiai mítoszok Forrás: Miért jön a nyárra a tél? A tűzisten A tűzistent a mongolok On-gal kánnak nevezik. Ő a tűz lángja fölött lakik, kovakő az anyja, kemény vas az apja. Ezért a tűzáldozat szövege így hangzik: "Amikor Hangáj kán még kis domb volt, Kánasszony tenger csak pocsolya volt, a rezgőnyárfa még csak növekedett, a kánya madár fióka volt, a tarka vadkecskebak rókarőt gida volt, Kán urunk csiholta, Kánasszonyunk élesztette, kovakő az anyja, kemény vas az apja, csiszolt kő az anyja, csengő vas az apja, felhőn áthatoló könnyű párájú, Földanyán áthatoló hevű, selyem arcú, sárga vaj arcú, tüzes tűz anyának, tiszta faggyút és zsírt áldozunk..." Így szokták mondani.

Hühedej mergen, az Égkék Íjász (3.) Azt mesélik, hogy a Gurvan maralt, vagyis Három maralszarvast és az azt körülvevő néhány csillagot Hühedej mergen vette célba, s juttatta fel az égre. A Három maralszarvas vagy Három szarvas nevű csillagkép alatt ferdén álló három csillag Hühedej mergen három kutyája. Ugyanígy csillag lett Hühedej mergen lova is. Az előbbi csillagoktól jobbra levő vörös színű csillag Hühedej mergen kilőtt nyila. Ez a nyílvessző azért lett vérvörös, mert keresztüldöfte a középső maralszarvast. Hühedej mergen tulajdonképpen a Hühe Münhe Tengri az Örök Kék Ég fia, s az Ég azért eresztette le őt a földre, hogy megmentse az emberiséget a gonosztól. Abban az időben ugyanis a gonosz az összes élőlényt felfalta, s csak hét öregember maradt meg, akik felmentek egy magas hegy tetejére, és ott sírva imádkoztak az Éghez. Eszege Malán isten, a Kopasz Atyácska leküldte Hühedej mergent, s hála neki, ettől a hét öregtől származnak a mai emberek. Egy kudai burját sámán énekében így szólt Hühedej mergenről és hitveséről, Hültej nagyasszonyról: Hühedej mergen atya! Hültej nemes anya! Ezek a rossz fiaitok, Ezek a vásott lányaitok Vég nélkül mókáznak, Fekete követ dobálnak, Kék követ hajítanak! Isigen, burját sámán magyarázata szerint akkor mennydörög és villámlik az ég, mikor Hühedej mergen atya és Hültej nagyasszony kilenc vásott fia és kilenc neveletlen lánya saját kedvére játszadozik egymással.

Alapfogalmak Rituális áldozati hely, világmodell: Obó (halha owoo) a természetben állított oltár. Világmodellek: a szállás, a ember maga, a rituális tárgyak: sámándob, sámánbot, a sámánviselet.

Állaltalakú lények a mitológiában Tipikus totemisztikus jelenségek (több népcsoportnál előfordulnak, térben és időben is nagyszámú emlék maradt fenn), etnogenetikus mítoszok Szarvas(félék) Farkas, kutya, róka, mitikus ragadozók Ragadozó madarak Vízi madarak

A Lúsz sárkány Ocsirváninak nagy volt a testi ereje, az alakja pedig így nézett ki: jobb lába térdben behajlítva, jobb kezével jogart markolva int, bal keze mellkasán, szája szóra nyitva. Réges-régen egy óriási vízikígyó, a lúsz, a világ minden táján sok bajt és kárt okozott az élőlényeknek, ezért az istenek Ocsirvánit küldték a földre, hogy megszelídítse. Ocsirváni ereje közben azonban meggyengült, így nem volt képes megbirkózni a Lússzal. Ekkor a földről felemelkedett az óriási Szümber-hegy tetejére, itt hét napon keresztül áldozatokat mutatott be, és imádkozott az istenekhez. A hetedik napra ereje óriásivá növekedett, teste Hangarid alakját vette fel, majd megragadta a Lúsz fejét, háromszor körbehúzta a Szümber-hegy körül, végül kövekkel leszorította. Így a Lúsz teste háromszor körbetekeredett a Szümber-hegy körül, a feje le volt szögezve a csúcshoz, míg a farka, mint régen, a vízben maradt. Ekkor a Lúsz azt kérdezte: - Ki vagy te? - Én Ocsirváni vagyok. - Hogy lettél ilyen soha nem látott erős? - Hét napig imádkoztam az istenekhez, s ilyen hatalmassá lettem - válaszolta, mire a Lúsz behódolt, s Ocsirvánihoz imádkozott. Ezután a Lúsz a vizek ura lett, Hangarid pedig a hegyen élt tovább.

Alapfogalmak: lélek Animizmus, lélekhit A lélekről alkotott hit, és hiedelmek jelentik a sámánizmust alkotó vallási képzeteknek alapját. Az élőlényeknek több (kettő, három vagy még több) lelkük van. A lélek típusai (népenként és területenként eltérő képzetek lehetségesek): 1. A testlélek (a halál után pl. 49 nap múlva) elenyészik, vagy újjászületik, a test másolata. 2. A szabadlélek: álomban elvándorol, alakváltó, csak a sámán tudja irányítani, megváltozott tudatállapotban ez a lélek hagyja el a testét. A lélekutazás is ehhez a típushoz kötődik. Betegség esetén ez a lélek kerül az ártó erők hatalmába. 3. Csontörző lélek: feladata a holttest őrzése az ártó démonoktól.

Szellemek és istenségek Ambivalens szellemlények, közülük csak kevés a kifejezetten démoni. Szellemlény-típusok: Az ősök szellemei: ongon. A természeti helyek és a tárgyi világ szellemei: edzen, kán, nojan, vízi lények (khtonikus lények) Ártó szellemek (ambivalens jelleg!): lidércszerű lény, vámpírszerű lény („rossz madár”), betegségdémon (ada)

Alapfogalmak Ongon: A sámánok transzcendens segítőszellemei és azok ábrázolásai a lakhelyen (a tiszteleti helyen) és a természetben. A szó etimológiája: „eredeti, tiszta”. Ábrázolástípusok: amorf, zoomorf, antropozoomorf, antropomorf. Anyaga: állati bőr, szőr, nemez, szövet, fa, kő, papír.

Terminológiai kérdések Mandzsu-tunguz šaman, saman, haman Mongol böge, iduγan, mai formája böö, udgan; jairan Török qam, kazak, kirgiz stb. baqši, jakut oyuu Koreai mudang Kínai wu Japán itako

Tipológia Fekete sámán, a fekete irány sámánjai Fehér sámán, a fehér irány sámánjai Fekete-fehér vagy fehér-fekete sámánok Sárga sámán Nappali szertartás (yawgan böölöx) Lapockacsont-jóslás (dalaar mergelex) Ongon (védőszellem)

A sámánnáválás I. Örökletes tudás II. Szellemektől kapott elhívás Születési jelek: fölös csont (több ujj, fog), szőrör hát, burok stb. Sámánbetegség: Mely életkorban? Milyen tünetek? A tanulási folymat: beavatás és mesterek

A sámán tevékenysége A sámán és közössége kapcsolata Feladatai: Nappali és éjszakai szertartások gyógyítás, jóslás, áldozatok bemutatása, halottkísérés, vadászmágia A sámán tárgyi világa

A sámán mágikus tárgyai A sámán tárgyi világa lakóhely használati tárgyak A sámán mágikus tárgyai ongonok doromb dob viselet maszk