Regionális különbségek és a támogatási programok Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár MTA RKK NYUTI, Széchenyi István Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
A régiók gazdasági kohéziója Rechnitzer János MTA RKK NyuTI, Széchenyi István Egyetem, Győr Régiók félúton Pécs, szeptember
Közép-magyarországi régió Budapest régióPest megye régió TERÜLETI STATISZTIKAI MÓDOSÍTÁS ARÁNYOSÍTÁSFORRÁSFELTÁRÁS.
Baranya Megyei Önkormányzat
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A területi politika és az új állam Egy elfeledett szakpolitika álmai
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Budapest, március HEF OP „Képződj, hogy segíthess” Foglalkoztatás és szociális.
Magyarország 2015 Intézményi Reform Munkacsoport.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Nyugat-dunántúli Régió
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzeti Fejlesztési Terv II december 15. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A területfejlesztés és területpolitika Magyarországon
A magyar gazdaság növekedésének egyes területi vonatkozásai Dr. Tétényi Tamás, VÁTI kht. Növekedés Magyarországon: Helyzetkép és kilátások Budapest, 2005.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Szektorok közötti együttműködések
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
AZ ÉSZAK - ALFÖLDI RÉGIÓRÓL Gadus István Társelnök Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A regionális fejlesztés intézményrendszere és megújítási irányok Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár, doktori iskola vezető Középszintű igazgatás,
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
A magyarországi K+F politika
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Koleszár Gábor
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Regionális különbségek és a támogatási programok Prof. Dr. Rechnitzer János egyetemi tanár MTA RKK NYUTI, Széchenyi István Egyetem

Dr. Rechnitzer János A regionális politika és a regionalizáció szakaszai Az indulás ( ) –Ágazati válság területi válsággá szélesedik, válságkezelés (Borsod, Szabolcs, Nógrád), –első területfejlesztési PHARE program (kistérségek), –két pólusú területi támogatási rendszer, –köztársasági megbízott regionalizált intézmény ( ), viták Régiók Európája Az intézményesülés ( ) –Területfejlesztési törvény (1996) és OTK (1998), –intézményrendszer kiépülése megyei szinten, –fejlesztési koncepciók, szereplők kommunikációja, –lopakodó decentralizáció forráskoordináció nélkül, –regionalizáció keretei megteremtődnek, ajánlás a regionális szerkezetre A felkészülés ( ) –Területfejlesztési törvény módosítása, régiók meghatározása, regionális intézményrendszer kiépülése elkezdődik –ágazati és területi fejlesztési elképzelések ütköztetése, –Előcsatlakozási Alapok felig sikeres működtetése, –Nemzeti Fejlesztési Terv, Regionális Operatív Program.

Európai Uniós tagság, új fejlesztési források ( ) kistérségi szinten sokszereplős fejlesztési menedzsment, nem átlátható, zavaros a helyzet kezdeményezés a területi reformra, meghiúsul, elvi keretek kialakultak, dekoncentrált szervek regionalizálásának előkészítése elkezdődött (IDEA Program) területfejlesztési törvény módosítás: kistérségi területfejlesztési tanács, mint új szereplő, nagyobb átláthatóság, de szervezeti rendszer változatlan; regionális szint pontosabb működési keretek (kvázi szimulációja a régiónak) egyetlen országos regionális operatív program, a maradékok programja, de működik és nagy aktivitás, sikeres vidékfejlesztési programok új OTK: alaposabb, európai szemléletű, nyitottabb, határozott regionalizációs igénnyel : hangsúly a kistérségen: többcélú önkormányzati társulás, önálló minisztérium végre, majd új minisztérium (ÖTM), aztán megint új (NFÜ) integrációja : újabb kísérlet a regionális önkormányzatok megteremtésére, meghiúsul, dekoncentrált szervek regionalizálása elkezdődik (APEH, munkaügyi szervezet, ÁNTSZ stb.): viták a központokról, politikai döntések : új tervezési időszak előkészítése, az álmok birodalma pl. pólus program, regionális OP-ok, ágazati harc, csökkenő, sőt elfeledhető nemzeti források, rendeződik végre a kistérségi szinten a fejlesztési intézményrendszer (összevonások), kistérségi közszolgáltatás megtemetésének támogatása Konvergencia program a nemzeti források beszűkülése

Országos Területfejlesztési Koncepció hosszú távú, átfogó céljai, 2005 Térségi versenyképesség –külső erőforrásvonzás, erőforrás megtartó képesség, szereplők versenyképességének erősítése, hatékony területi szerkezet Területi felzárkózás –társadalmi esélyegyenlőtlenség és gazdaság működőképességét gátló tényezők felszámolása Fenntartható térségfejlődés és örökségvédelem –fejlődés fenntartása, értékek megőrzése Területi integrálódás Európával –EU integráció hatékonyabb kihasználása, kedvező földrajzi helyzet aktivizálása, nemzeti érdekérvényesítése Decentralizáció és regionalizmus –regionális szerkezet, berendezkedés, fejlesztéspolitika, regionalizmus

Egy főre jutó GDP az EU15 és a csatlakozó országok (CECC) átlagához viszonyítva, 2002

A területi GDP alakulása (egy főre jutó érték alapján, változatlan áron, az országos érték százalékában) Megnevezés Főváros A leggazdagabb megyeGyőr-Moson-Sopron109Győr-Moson-Sopron122 A legszegényebb megyeNógrád60Nógrád54 A 3 leggazdagabb megye átlaga 1. Győr-Moson- Sopron 2. Vas 3. Fejér Győr-Moson- Sopron 2. Komárom 3. Vas 109 A 3 legszegényebb megye átlaga 1. Nógrád 2. Szabolcs-Szatmár 3. Pest Nógrád 2. Szabolcs-Szatmár 3. Békés 57 A 3 leggazdagabb és legszegényebb megye átlagának hányadosa 1,56 1,91 Főváros és a leggazdagabb megye hányadosa 1,64 1,77 Főváros és a legszegényebb megye hányadosa 3,00 3,79 Forrás: KSH adatai alapján saját számítás.

A munkanélküliek aránya (2005) A munkanélküliek aránya, 2005

1000 lakosra jutó vándorlási különbözet

Területfejlesztés közvetlen forrásai,

A területfejlesztés finanszírozása , kis elmozdulás a regionalizáció irányába között 152,9 mrd Ft fejlesztésre, decentralizáció regionális,megyei szintre növekedett 80,1%-ról 93,4 %-ra 2005-től növekszik a regionális fejlesztési tanácsok szerepe a döntésben (57 %-ban döntöttek), kiemelt támogatások: leghátrányosabb térségek (48 db); cél (regionális hatáskörbe került, 2005.) és címzett támogatások (Országgyűlés régió véleményének kikérése, 2005.) NFT I. Regionális Operatív Program, 75 % legfejletlenebb régióba, 112 mrd Ft allokációja, 92 %-os lekötés, célok rendszere vitás!!!! Interreg programok (határmenti, transznacionális, interregionális), 19,2 mrd Ft, 51 % lekötés

A területi folyamatok sajátosságai Regionális különbségek nem csökkentek ellenkezőleg nőttek Felismerhető az autópálya építés fejlesztő hatása (külföldi tőke terjedése: Heves, Borsod, Csongrád, Hajdú; térségi aktivizáció) A foglalkoztatási helyzet jelentősen nem változott, a szerkezet stabilizálódik Migrációs és a szuburbanizáció folytatódik; Budapest és nagyvárosok körül Kistelepülések helyzete romlik, kisvárosok funkciói hiányosak, nem képesek a kistérséget szervezni Akadozó, megtorpanó regionalizáció, törvények fogságában Változatlanok a területi szerkezet ellentmondásai, sőt erősebbek: –Északnyugat, Budapest elkülönülése a többi országrésztől –Településhálózatban elfoglalt helyzet még meghatározóbb (nagyvárosok és agglomerációjuk, izmosodó középvárosok) –Látványos leszakadása a elmaradott térségeknek és a központ hiányos (funkció szegény) térségeknek

Regionalizáció, mint kényszer? a modern (az átmenet utáni) állam szerepköreinek, funkcióinak és intézményeinek újragondolása, új erőforrások bevonása a fejlesztésbe, Európai Uniós igény az értelmezhető (partner) területi szintre, átlátható rendszer a támogatások fogadására és felhasználására, a területi önkormányzati szint rendezése, az állam- és közigazgatási rendszer megújítása.

Regionalizáció lehetséges változatai A. változat : Minden marad a régiben, azaz csendes, de határozott állami-regionalizáció (dekoncentrált szervek, regionális „kormányzás” erősítése, megyék leépítése, kistérségi funkciók élénkítése); jelenleg ez folyik, akadozó, lassan, de zajlik B. változat: Területi önkormányzati szint kiépítése =politikai decentralizáció> politika megegyezéssel lehetséges csupán (2/3) –B/1: Megyei önkormányzatok rehabilitációja –B/2: Nagymegyés önkormányzati rendszer fokozatos átmenettel (10-12 nagymegye) újra felmerült (2007 május) –B/3: Regionális önkormányzatok kiépítése mikor? Új tervezési időszak 2014-ben indul, ehhez már 2012-re tudni kell a területi határokat és a funkciókat! (variációk vannak!)

A regionális operatív programok forrásmegosztása Az OP-k aránya min. forrás milliárd Ft max. forrás milliárd Ft Nyugat-Dunántúl fejlesztése OP 10,92 % Közép-Dunántúl fejlesztése OP 11,96 % Dél-Dunántúl fejlesztése OP 15,25 % Dél-Alföld fejlesztése OP 17,63 % Észak-Alföld fejlesztése OP 22,96 % Észak-Magyarország fejlesztése OP 21,28 % Összesen 100,0 % A regionális operatív programok forrás megosztása

Kérdések és dilemmák a regionalizációban és a támogatási rendszerben azonos tartalmú ROP-ok, sablonokra épülő a régió jellegét csak áttételesen megjelenítő célok döntés nem a RFT-nél, egy IH az összes ROP-ra, RFT csak véleményez, javasol, ajánl, hol a felelősség? ágazati és területi ellentét változatlan, mit hova teszünk, mi, mibe fér be, kit hova engedünk (pl. regionális innovációs rendszer, pólus program) pályázat készítés hálózatai és a kistérségi, regionális fejlesztések kapcsolatai nem egyértelműek Ki mennyire felkészült? Mennyire ismeri a nyilvánosság a programokat? Pályázó és pályázati (nyertes) elit alakul ki? RFT-ben a Kormány pártok a vezetők, önkormányzatokban az ellenzék, milyen lesz a megegyezés a konkrét projektek ajánlásában? (regionális és lokális konszenzusok) megerősödnek-e a regionális intézményrendszerek? (az elfeledett pólus program, régió központok fejlesztése, állandó ellentmondások) milyen a regionális menedzsment stabilitása, vannak-e új mozgásterek? a politika elitnek érdeke-e a regionalizáció? (párt programok, pártok felépítése, választási rendszer, központ és régiók hatalom megosztás) Új hangsúlyok az Európai Unióban: város és térsége, versenyképesség, határ menti együttműködések (csökkenő regionális aktivitás)

Köszönöm a figyelmüket!