Az információs társadalom esélye Magyarországon, a Teleházak szerepe Molnár Szilárd „A jövő teleháza” - Szakmai konferencia és kiállítás 2008. február.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
M UNKAVÉGZÉS A XXI. SZÁZADBAN. A 21. században lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat nem a munkahelyen, hanem otthon végezzük el. Ezt röviden távmunkának.
Az e-befogadásról másképpen Gáspár Mátyás.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Közigazgatási reform és távmunka
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
Az internet elterjedése és digitális egyenlőtlenségek Romániában
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Az e-banking távlatai 1117 Budapest, Pázmány sétány 1/a / 6827
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Sulinet Expressz, Sulinet Generáció Sulinet Generáció 1998: valamennyi középiskola bekötése az Internet hálózatba a Sulinet Program keretében.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Közösségi internethasználat Magyarországon
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
Drajkó László Ügyvezető igazgató Microsoft Magyarország KFT.
44. MKT Vándorgyűlés , Nyíregyháza 1 „MAGYAR HELYTEREMTÉS EURÓPÁBAN” Informatika a modern magyar gazdaságért avagy a GKM teendői.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Az elektronikus könyvtárak hálózata Moldován István OSZK MEK Osztály Hódmezővásárhely, július 5-7. Digitalizálási konferencia.
Részmunkaidő és egyéb „atipikus” formák
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat- Magyarországon konferencia Győr, április 27–28. Az információs társadalom.
A vidéki tér sikertényezői
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Az egészségügyi informatika jövője Dr. Surján György GYEMSZI Informatikai és rendszerelemzési főigazgatóság EGVE Egészségügyi Napok 2012 Balatonfüred.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
eMagyarország Program
Miért nem működik még az okostévé modell?
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Csepeli György Az internetező ember Sajópálfala
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Digitális kompetencia-fejlesztés TÁMOP /3
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Foglalkoztatási Információs Pontok és tanító Teleházak Szeged, december 15. Országos áttekintés a Foglalkozás Információs Pontok működtetéséről,
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
„LEGYEN JOBB A GYERMEKEKNEK” NEMZETI STRATÉGIA TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Budapest, június 7.
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
Előadás másolata:

Az információs társadalom esélye Magyarországon, a Teleházak szerepe Molnár Szilárd „A jövő teleháza” - Szakmai konferencia és kiállítás február 5., Szeged

Csipkerózsika álom Az IKT 2000 és 2004 között az EU termelékenységi növekedésének közel 50 százalékához járult hozzá. A hazai tudásintenzív szolgáltatási szektorban dolgozik a munkavállalók 6 százaléka, de csak a munkavállalók 30 százaléka használt számítógépet a munkájához. A foglalkoztatottak készségeinek fele 3-5 év alatt elavul, az újonnan létrejövő szakmák 80 százaléka IKT-hoz kötött, míg a megszűnő szakmák szinte mindegyike nélkülözheti az IKT készségeket. Soha nem látott mértékű adaptációs és változtatási kényszer előtt állnak a társadalmak. Azaz: az információs társadalom integrációs képessége alapvetően befolyásolja a társadalom/gazdaság versenyképességét.

Megrekedt magyar információs társadalom fejlődés Kettős társadalom kialakulásának veszélye Forrás: NRC, 2007 Ipari társadalmi gondolkodás --- Információs társadalmi gondolkodás (Karvalics László) HOMEless --- NETless (Magyar Bálint) Hagyományos média --- Új média (sokan)

A magyar társadalom az egyik legigazságtalanabb

Rétegződés-modellek Forrás: WIP2006 (ITHAKA-TÁRKI) A digitális írástudás szerinti csoportok A magyar információs társadalom rétegződése Forrás: BME ITTK 2007

A digitális megosztottságtól az eInclusion politikáig Idő Felhasz nálók száma I. Korai adaptáció: Hozzáférési megosztottság Hozzáférési eséllyel rendelkező és nem rendelkező közötti különbség II. Nekirugaszkodás: Használati megosztottság Felhasználó és nem felhasználó közötti különbség III. Telítődés: A használat minőségéből fakadó megosztottság Felhasználó és felhasználó közötti különbséget mutatja be Hozzáférési megosztottság PC a háztartásokban49% Otthoni szélessáv29% Használati megosztottság Felnőtt lakosság használ PC-t50% Munkahelyén használ PC-t30% Felnőtt lakosság használ internetet40% Minőségi megosztottság Használ e-közig. szolgáltatást25% Online bankol18% Részt vesz távoktatásban13%

Az eszköz és technika központú probléma ma már társadalmi integrációs probléma Megosztottság típusa EszközökProgramokBeavatkozási szint I. szakaszHozzáférésiHardver Sulinet, eMagy. pontok Makro II. szakaszHasználatiOktatásSulinet II., ECDLMakro/mezo III. szakasz Minőségi (életminőségi) Minőségi, értékhozzáadott szolgáltatás Kormányportál, IT- mentor Mikro/ Kisközösségi/ célcsoport-függő

A növekvő különbség, távolság ma már életminőséget és versenyképességet befolyásoló tényező Netizen: mobil, nyitott a legújabb innovációk iránt, kapacitásnövelő tevékenység jellemzi, IKT eszközök komplementer használata, kiterjedt társadalmi kapcsolat-rendszer A kettő közötti távolság a rémisztően nagy! Netless: immobil, rekreációs tevékenység jellemzi, kizárólag a TV-ből tájékozódik, beszűkült társadalmi kapcsolatrendszerrel rendelkezik. A Netizenek: 25%-a igénybe vesz e-közigazgatási szolgáltatást 18%-a online bankol 13 %-a távoktatásban részt vett 8%-a blogot ír A Netlessek: 60%-át még senki nem biztatta személyesen, hogy használja az internetet. 50%-a még nem gondolt arra, hogy kipróbálja az internetet százaléka lakik olyan háztartásban, ahol sem internet, sem számítógép, sem internetező nincs.

Rigai célok a megosztottság csökkentésére Főbb megosztottság Mo-on internet használat terén: Mo. a lakosság kb. 45%-a használja az internetet napjainkban. Romák: 21% 2010-ig kb. 50 ezer új roma felhasználó kell. LOGIN programja: 200 millió forintba kerül és kb. 5 ezer új felhasználót generál. Nyugdíjasok (55-74 év közötti): 8% 2010-ig kb. 1 millió új felhasználó kell.

Az anyagi akadályok mellett egyre jelentősebbek a kulturális gátak Forrás: WIP, A nem internetezők több mint 40 százaléka szerint nem, vagy egyáltalában nem kerül hátrányba, aki nem használja az internetet.

Társadalmi közvetítők szerepe PC vásárlásakor kapott tanácsok forrása (azon háztartások százalékában, akik vásárlás útján jutottak otthonukba PC-hez, több válasz is lehetséges volt): Baráttól, ismerőstől40% Szakembertől35% Családtagtól16% Munkatárstól15% Más rokontól7% Nem kapott tanácsot senkitől16% Forrás: Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2005 Az internet bevezetésekor kapott tanácsok forrása (azon háztartások százalékában, akik vásárlás útján jutottak otthonukba internet- hozzáféréshez, több válasz is lehetséges volt): Szakembertől35% Baráttól, ismerőstől31% Családtagtól24% Munkatárstól14% Más rokontól4% Nem kapott tanácsot senkitől25%

Internetet nem használók elszigeteltsége Az internetet nem használók a háztartásokban élő személyek százalékában: Van a háztartásban Arányuk az internetet nem használók százalékában számítógépinternetinternet- használó van 9% vannincsvan12% nincs van2% vannincs 20% nincs 57% Forrás: Eneten 2005

Hiányzó láncszemek: IT-mentor és közösségi informatika Nem indultunk rosszul… 2001 NITS „az intézményekbe olyan szakembereknek kellenek, akik képzettségük és attitűdjeik révén interfészként képesek közvetíteni” felhasználók és nem felhasználók között. eKormányzat 2005 stratégia – 2003-ban már „IT-mentornak” nevezzük ezt a közvetítő szakembert, akinek a részvétele nélkül elképzelhetetlen az elektronikus közszolgáltatások társadalmasítása. MITS-ről már ne is beszéljünk…

IT-mentor vs. IT-tanácsadó? A. Javítani az ellátást (szolgáltatás minősége, hozzáférhetősége stb.) (20 %) B. Bemutatni a szolgáltatás előnyeit, közvetlenül az ügyfelekkel kommunikálni (9 %) C. Oktatni, felkészíteni, megfelelő támogatás biztosítani (4 %) D. Különösen az idősebb emberekre jellemző közösségekben vagy családokban és ott kell közvetítőket megnyerni (13 %) E. Hozzáférést (közösségi hozzáférést) biztosítani azok számára, akik anyagi okokból nem jutnak internethez (6 %) F. Meggyőzni a szolgáltatás előnyeiről és alternatív hozzáférést biztosítani (3 %) G. Olyan közösségi hozzáférési pontokat biztosítani, ahol megfelelő segítség áll rendelkezésre a kezdők számára (5 %) H. Ha egyik sincs – a többcsatornás elérés lehetőségeit kell biztosítani. Közvetítőkön (ügysegédeken) keresztül biztosítani az ellátást (41 %) Forrás: eUser project

Hiányzó láncszem: közösségi informatika Az IKT eszközök társadalmi haszna csak akkor maximalizálható, ha általuk sikerül egyfajta közösségi hatást elérni! A kapcsolathiányos magyar társadalomban csak a közösségi hozzáférési helyek támogatása révén lehet eredményeket elérni. Az internet-használat szempontjából nem elsősorban a kapcsolatok mennyisége, hanem azoknak minősége számít döntő befolyásoló tényezőnek: a használat elkezdése vonatkozásában elsősorban a gyenge kötések (barát, ismerős) szerepe tűnik kiemelkedőnek. Ehhez viszont elengedhetetlen a „társadalmi beruházások” támogatása: oktatás, tartalomfejlesztés, IT-mentori szolgálat

Molnár Szilárd BME-UNESCO ITTK 1111 Budapest, Stoczek u. 2-4.