Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia Budapest, augusztus 27.
Közoktatáson túl vagy innen? Szakmai tanulás = szakmatanulás ? Mi a szakma ? szakma = foglalkozás ? foglalkozás = munkakör ? Szakmai tanulás = szakképzés ? Szakmai tanulás = szakmai kompetenciafejlesztés
Kulcskérdés a munkaerő-piac által igényelt humán erőforrás rendelkezésre állása a foglalkoztathatóság, az ehhez szükséges kompetenciák megléte
Szakmai kompetenciafejlesztés megalapozása – formális képzésben megerősítése – egyéni és csoportos munkavégzés közben továbbfejlesztése – a fentiek bármelyikében és önfejlesztéssel
Az önfejlesztés feltételei tudatosság, szándék az egyén részéről fejlődési lehetőségek és a tanulási lehetőségek, a képzési kínálat rendelkezésre állása a környezet részéről
Tudatosság, szándék Az egyén karriercélokat, életpálya-tervet határoz meg keresi a lehetőségeket szakmai kompetenciái érvényesítésére ismeri a munkaszervezetében való érvényesülés perspektíváit, feltételeit felelősséget vállal saját kompetenciáinak fejlesztéséért fejleszti tanulási képességeit tájékozott a tanulási lehetőségekben elkötelezetten és aktívan részt vesz a fejlesztési programjának a megválasztásában, ill. az igényeinek megfelelő fejlesztési program kialakításában
Életpálya-tervezés feltételei foglalkozások, pályaképek ismerete, megismerhetősége önismeret, önfejlesztés tudatosság, szándék foglalkoztathatóság feltételeinek ismerete kompetenciamérések lehetősége képzési kínálat elérhetősége életpálya-tanácsadás rendelkezésre állása tanulási utak kínálata
Nemzetközi kitekintés között OECD és Európai Bizottság közös munkája: a nemzeti pályaválasztási tanácsadási politikák áttekintése 55 országban vizsgálták, hogy a pályaválasztási tanácsadó szolgáltatások szervezése, ügyvitele és átadása hogyan járul hozzá az egész életen át tartó tanulás és az aktív munkaerőpiac politikáinak megvalósításához
Egész életen át tartó pályatanácsadás végén létre jött a Karrierutat Támogató Pályaorientációs Európai Szakpolitikai Hálózat (ELGPN: European Lifelong Guidance Policy Network) az ELGPN egyik fő feladata, hogy a hálózatban résztvevő 29 EU/EGT ill. társult államban létrejöjjenek a nemzeti szintű LLG szakpolitikáért felelős koordinációs mechanizmusok Magyarországon január 29-én alakult meg a nemzeti LLG Tanács
Egész életen át tartó pályatanácsadás az új szakpolitikai feladat két kulcsszava: –szakpolitikák közötti koordináció és megvalósítás (foglalkoztatás, közoktatás, szakképzés, felsőoktatás, felnőttképzés, közművelődés, egészségpolitika és rehabilitáció) valamint, –minden életkori csoportot és élethelyzetet elérő szolgáltatásnyújtás (felnőttek és fiatalok együttese !)
Megfontolandó a közoktatási intézményi körben és a munkaügyi szolgáltatások körében létező rendszerek közötti kapcsolat erősítése, hosszabb távon egy egységes rendszerként működő életpálya-tanácsadás szolgáltatási keretrendszer kiépítése
Megfontolandó azon szakpolitikai fejlesztési irányok priorizálása, amelyeket az OECD felmérés megfontolásra ajánlott ezek: a fiatalok és a felnőttek pályaválasztási tanácsadási igényeinek betöltése, a pályaválasztási tanácsadás elérhetőségének kiszélesítése, a pályainformációs tevékenység továbbfejlesztése, a pályaválasztási tanácsadó szolgálatok személyzeti ellátása és finanszírozása, ill. a stratégiai vezetés tökéletesítése
Megfontolandó a nemzeti LLG Tanács tevékenységébe nemcsak a szociális partnerek, hanem a közoktatás, szakképzés, felsőoktatás, felnőttképzés, közművelődés, egészségpolitika és rehabilitációs szakterület képviselőinek bevonása is, hogy életkori és élethelyzetbeli csoportonként differenciált szolgáltatási csomagokat lehessen kidolgozni
LLL !!! KÖSZÖNÖM, HOGY MEGTISZTELTEK FIGYELMÜKKEL.