Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza 2007. március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Dr. Kis-Benedek József c. egyetemi tanár
Pons Danubii EGTC. Rövidítés jelentése: Pons Danubii Korlátolt Felel ő sség ű Európai Területi Együttm ű ködési Csoportosulás.
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ PROGRAMTERVEZET I.Határon átnyúló infrastrukturális természet- és környezetvédelmi fejlesztések II.A határon átnyúló gazdasági kapcsolatok.
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
MTA Regionális Kutatások Központja A HATALOM TÉRBELI MEGOSZTÁSÁNAK DILEMMÁI Regionális reform-forgatókönyvek Pálné Kovács Ilona, MTA Regionális Kutatások.
Felzárkózás, infrastruktúra fejlesztés, uniós források felhasználása március 12. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
K ÜLPOLITIKAI STRATÉGIÁNK 2010 UTÁN - Ádám Szesztay Head of Department Strategic Planning Department.
Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.)
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Az Európai civilizáció válsága
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Közigazgatási technológia
Az új Magyarország Fejlesztési Terv ( ) Dr. Aubert Antal.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Kelet- és közép-európai tudománytörténeti vázlat Horváth Gyula _______________________________ Magyar Regionális Tudományi Társaság 11. vándorgyűlése Győr,
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A vidéki tér sikertényezői
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Az EU szomszédságpolitikája A Keleti Dimenzió. A bővítés utáni helyzet május 1-je után tíz új tag (az EU eddigi legnagyobb bővítése) május.
Magyarország észak és dél között – régiós fejlesztések március 29. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Az M49-es út északi és délkeleti továbbépítésének lehetősége és jelentősége Gazda László, elnök Észak Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 2007.március.
A települési együttműködés szerepe a régiók fejlődésében Előadó: Csabai Lászlóné polgármester.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Az uniós Magyarország új kelet- európai szomszédság-politikája és a Selyemút újjáélesztése Előadó: Németh János, a Külügyminisztérium szakmai tanácsadója.
„Beszélgessünk Európáról” programsorozat MeH EU Kommunikációs Főosztály Dániel Anna Békés, március 18.
Politikai és szociálgeográfia I.
Politikai és szociálgeográfia I.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
RÉGIÓK ÉS REGIONÁLIS KÖZIGAZGATÁS EURÓPÁBAN Horváth Gyula.
Tudományos és …együttműködés Magyarország – Szerbia
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
történelmi integrációi
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Magyarország logisztikai lehetőségei Dél-Oroszországban Dr. Egri Imre – Dr. Duleba Szabolcs – Dr. Kádár András április 28. Nyíregyháza.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Az iparpolitika fejlődési pályái a volt szocialista országokban Lux Gábor PhD hallgató PTE KTK Regionális Politika és Gazdaságtan Doktori Iskola.
11. tétel: Az átmenet térszerkezete –
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
EU-s pályázati források keresése Összeállította: Dr. Juhász Erika.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
1 Globalizáció és lokalizáció a tér és a hely átértékelődő szerepe Gazdaságföldrajz I. Dr. Bernek Ágnes 2008.
DUNA-DRÁVA-SZÁVA EURORÉGIÓ DR. SÍKFŐI TAMÁS PBKIK.
Dr.Grúber Károly:Egy fontos stratégiai háromszög (EU-Kína-Oroszország) az eurázsiai geopolitikai térben SZE, Regionális és Gazdaságtudományi Doktori Iskola,
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Nemzeti Fejlesztési Terv, operatív programok és pályázati lehetőségek
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A BIZTONSÁG ÉS VÉDELEM KULTÚRÁJA
Előadás másolata:

Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár

A reváns Egykorú festmény abból az időből, amikor a francia nemzet Elszász-Lotharingia miatt elementáris erővel követelte a revánst Nemzetek Európája

A kisállami Közép-Európa ( )

A „vasfüggöny”, a NATO és a Varsói Szerződés

Magyarország az EU perifériáján

Európa geopolitikai helyzete (2007 január 1.)

Az EU kibővülési folyamata (6) (9) (10) (12) (15) (25) (27)

Az EU strukturális politikája, 2000–2006 a bővítést követően

EURÓPA FŐ PROBLÉMÁI 1. A globális versenyképesség romlása, elmaradás Amerikával és Ázsiával szemben a műszaki-tudományos fejlődésben. 6. Az iszlám-nyugati ellentétek egyik fő terepe. Nem képes kezelni a bevándorlást, különösen a moszlimokét. 2. Katonai-világpolitikai gyengeség, képtelen a válságkezelésre. 7. Csak lefojtani, ám megoldani nem képes a nemzeti-etnikai kisebbségi problémákat. 3. Nincs stratégiája az Amerikához, Oroszországhoz és Kínához fűződő erőviszonyok formálására, mindhárom ügyben megosztott, az európai hatalmak e téren rivalizálnak. 8. Az elöregedés éven belül súlyos gazdasági és társadalmi válságot okozhat, a jóléti államban létrejött középosztály felmorzsolódhat, ismét „radikalizálódhat”. 4. Tétova és gyenge a környező térségek (Földközi-tenger, Közel-Kelet, Kelet- Európa, Kaukázus) befolyásolásában. 9. A jóléti állam akut, a képviseleti demokrácia lappangó válságjelenségeket mutat. 5. Csak részlegesen képes a Balkán kezelésére és integrálására. 10. Az úgynevezett európai értékrend vonzereje belül és kívül is csökken, az ezt megtestesítő EU demokratikus legitimációja nem elegendő, népszerűsége ingatag.

A Kárpátok Eurorégió közlekedési kapcsolatainak fejlesztése, az elzárt közlekedésföldrajzi helyzet oldása Harmadik fejlesztési cél: A Kárpátok Eurorégió közlekedési kapcsolatainak fejlesztése, az elzárt közlekedésföldrajzi helyzet oldása (EU-korridorok, autópályák, autóutak, regionális repülőterek); A harmadik fejlesztési cél a Kárpátok Eurorégió közlekedési kapcsolatainak fejlesztését, az elzárt közlekedés-földrajzi helyzet oldását célozza meg. Ennek érdekében feltétlenül szükséges a meglévő határátkelőhelyek fejlesztése és újak nyitása, a főközlekedési utak fejlesztése, autópályák, autóutak építése, a régió vasúthálózatának fejlesztése, a regionális polgári repülőterek kiépítése, a légi közlekedés regionális hatásainak aktivizálása, s az Eurorégió területén mindenütt elmaradott alsóbbrendű úthálózat korszerűsítése. Meg kell honosítani az elektronikus információáramlást az élet minden területén: az önkormányzat munka területén, az oktatásban, a gazdaságban és a civil életben egyaránt. Az ide sorolható stratégiai programok: Az elérhetőség javítása; A meglévő határátkelőhelyek fejlesztése és újak nyitása, a határon átnyúló kapcsolatokat akadályozó tényezők megszüntetése; A főközlekedési utak fejlesztése, autópályák, autóutak építése; A régió vasúthálózatának fejlesztése; A regionális polgári repülőterek kiépítése, a légi közlekedés pozitív regionális hatásának aktivizálása; Az Eurorégió területén mindenütt elmaradott alsóbbrendű úthálózat korszerűsítése; Az elektronikus információáramlás az „e- közlekedés” teljes fokú kiépítése.

Tina-1

Tina-2

Balti– és Fekete–tengeri térség közlekedési kapcsolatainak fejlesztése (tervezet)

A TINA út és a Balti– és Fekete–tengeri térség közlekedési kapcsolatainak fejlesztése útvonalainak Kárpát-medencei szakaszai (tervezet)