Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár
A reváns Egykorú festmény abból az időből, amikor a francia nemzet Elszász-Lotharingia miatt elementáris erővel követelte a revánst Nemzetek Európája
A kisállami Közép-Európa ( )
A „vasfüggöny”, a NATO és a Varsói Szerződés
Magyarország az EU perifériáján
Európa geopolitikai helyzete (2007 január 1.)
Az EU kibővülési folyamata (6) (9) (10) (12) (15) (25) (27)
Az EU strukturális politikája, 2000–2006 a bővítést követően
EURÓPA FŐ PROBLÉMÁI 1. A globális versenyképesség romlása, elmaradás Amerikával és Ázsiával szemben a műszaki-tudományos fejlődésben. 6. Az iszlám-nyugati ellentétek egyik fő terepe. Nem képes kezelni a bevándorlást, különösen a moszlimokét. 2. Katonai-világpolitikai gyengeség, képtelen a válságkezelésre. 7. Csak lefojtani, ám megoldani nem képes a nemzeti-etnikai kisebbségi problémákat. 3. Nincs stratégiája az Amerikához, Oroszországhoz és Kínához fűződő erőviszonyok formálására, mindhárom ügyben megosztott, az európai hatalmak e téren rivalizálnak. 8. Az elöregedés éven belül súlyos gazdasági és társadalmi válságot okozhat, a jóléti államban létrejött középosztály felmorzsolódhat, ismét „radikalizálódhat”. 4. Tétova és gyenge a környező térségek (Földközi-tenger, Közel-Kelet, Kelet- Európa, Kaukázus) befolyásolásában. 9. A jóléti állam akut, a képviseleti demokrácia lappangó válságjelenségeket mutat. 5. Csak részlegesen képes a Balkán kezelésére és integrálására. 10. Az úgynevezett európai értékrend vonzereje belül és kívül is csökken, az ezt megtestesítő EU demokratikus legitimációja nem elegendő, népszerűsége ingatag.
A Kárpátok Eurorégió közlekedési kapcsolatainak fejlesztése, az elzárt közlekedésföldrajzi helyzet oldása Harmadik fejlesztési cél: A Kárpátok Eurorégió közlekedési kapcsolatainak fejlesztése, az elzárt közlekedésföldrajzi helyzet oldása (EU-korridorok, autópályák, autóutak, regionális repülőterek); A harmadik fejlesztési cél a Kárpátok Eurorégió közlekedési kapcsolatainak fejlesztését, az elzárt közlekedés-földrajzi helyzet oldását célozza meg. Ennek érdekében feltétlenül szükséges a meglévő határátkelőhelyek fejlesztése és újak nyitása, a főközlekedési utak fejlesztése, autópályák, autóutak építése, a régió vasúthálózatának fejlesztése, a regionális polgári repülőterek kiépítése, a légi közlekedés regionális hatásainak aktivizálása, s az Eurorégió területén mindenütt elmaradott alsóbbrendű úthálózat korszerűsítése. Meg kell honosítani az elektronikus információáramlást az élet minden területén: az önkormányzat munka területén, az oktatásban, a gazdaságban és a civil életben egyaránt. Az ide sorolható stratégiai programok: Az elérhetőség javítása; A meglévő határátkelőhelyek fejlesztése és újak nyitása, a határon átnyúló kapcsolatokat akadályozó tényezők megszüntetése; A főközlekedési utak fejlesztése, autópályák, autóutak építése; A régió vasúthálózatának fejlesztése; A regionális polgári repülőterek kiépítése, a légi közlekedés pozitív regionális hatásának aktivizálása; Az Eurorégió területén mindenütt elmaradott alsóbbrendű úthálózat korszerűsítése; Az elektronikus információáramlás az „e- közlekedés” teljes fokú kiépítése.
Tina-1
Tina-2
Balti– és Fekete–tengeri térség közlekedési kapcsolatainak fejlesztése (tervezet)
A TINA út és a Balti– és Fekete–tengeri térség közlekedési kapcsolatainak fejlesztése útvonalainak Kárpát-medencei szakaszai (tervezet)