Ezeréves magyar iskola (1)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az iskola otthonai 100 év alatt 1912 Az iskola ideiglenes elhelyezésére a Ciszterci Rend Apáca utcai házának I. emeleti helységeit bérelték ki.
Advertisements

KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Aki a lelkileg is összetört nemzetnek kiutat mutatott 77évvel ezelőtt hunyt el Klebelsberg Kuno ( ) ISTENEM ÁLD MEG A NEMZETET.
EMBERI JOGOK.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
SEGÉDANYAG Szilas László: Kis magyar egyháztörténet. TKK Róma, 1982
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Beiskolázási tájékoztató december
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
ISKOLÁK Az iskolai oktatásban 48 olyan intézmény vesz részt, ahol a komi- permják nyelvet anyanyelvként lehet tanulni. Ez 38,1%-a az iskolák összes számának.
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Református közoktatás Pécsett A Polgári Leányiskola története
Az osztályfőnöki szerep története
A német egység és a polgári állam
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
Bevezető Az egyetemek legrégebbi kara A Bölcsészettudományi Kar egyenjogúsága Differenciálódás Az első évszázadok feladata.
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
Az intézményes nevelés és oktatás története
Eötvös Loránd élete és munkássága
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
A kerettantervek fejlesztése
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
Rendező: Ranódy László 96’
A misszió Oktatás a közép- és dél-amerikai katolikus rendek misszióiban század.
Pedagógiai antropológia és etika VIII.
J. Ignaz von Felbiger: Normaiskola
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
Európa vallásai.
OKTATÁSPOLITIKA A FELVILÁGOSODÁS KORI MAGYARORSZÁGON
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség
(Gerhardinger Mária Terézia alapító anya)
Készítette: Gál Patrik (9.c)
Készítette: Bakos Vanessza, 9.a
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Eötvös Lóránd élete Készítette:Bráder Amanda 9.b.
Eötvös Lóránd: Gravitáció
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Az oktatásügy törvényi szabályozása
1000 ÉVES A MAGYAR ISKOLA Készítette: Dr. Benczéné Csorba Margit.
Kultúra és művelődés. Egyházak  Egyház helyzete megváltozott   Dualizmus - liberális eszme  állam egyház szétválasztása  Horthy-rendszer  ellenkező.
Kaposi József. Pannonhalma (Szent Márton hegy) kb Kolostori iskola, a Benedek-rend regulái szerint egyházi, állami hivatalnokok képzése új hitvilág.
Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
Középiskolai továbbtanulás 2016/17
Felvételi a középfokú iskolákba
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Wlassics Gyula a Közigazgatási Bíróság elnöke (1906–1933)
A magyar magánjogi és büntetőjogi kodifikáció története
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
PESTALOZZI Svájci pedagógus - munkásságában
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Magyar iskolaügy és pedagógia a században
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
tanév Iskolanyitogató
Nevelésügy a felvilágosodás kori Magyarországon
Előadás másolata:

Ezeréves magyar iskola (1) Kaposi József

Kezdet Pannonhalma (Szent Márton hegy) kb. 966 . Kolostori iskola , a Benedek-rend regulái szerint egyházi, állami hivatalnokok képzése új hitvilág és erkölcsi felfogás terjesztése mindennapok élete

XI-XIV. század Plébániai iskolák (műveltség terjesztése, hagyományok átörökítése) plébániai iskolákból alakuló városi iskolák (iparűzés, kereskedelem, gyakorlatias számtan) Studium generalék (pl. Veszprém, Esztergom) majd egyetemek (1367, Pécs, 1395, Óbuda, 1467, Pozsony)

Protestáns iskolák (XVI. századtól) Egyházi intézmény, melyben az egyházi közösség maga szabályozta a tartalmakat és tevékenységeket autonóm intézményként új alternatíva a centralizált és hierarhizált katolikus iskolákkal szemben új pedagógiai reformeszmék pl. anyanyelvi oktatás (Sárospatak, Debrecen) Ellenhatásként a katolikus megújhodás Pázmány Péter, (Ratio Studiorum) jezsuiták, piaristák, 1635, Nagyszombat egyetem

Állami beavatkozás kezdetei Vallási ellentétek (vallásháborúk) majd állami beavatkozás III. Károly idején az állami felügyeletet kiterjesztik a katolikus egyház intézményeire A közjó elve alapján 1777-ben megjelenik a Ratio Educationist. a nevelés és oktatásügy a királyoknak fenntartott felségjogok közé került (Helytartótanács, Tanügyi Bizottság) protestánsok (autonómia) katolikusok a királynak alárendelve

Reformkor A vármegye tanügy igazgatási befolyásának követelése Nemzeti és polgári haladást szorgalmazó javaslatok A tanító és tanármozgalmak kezdetei, a világi oktatás terjedése

Forradalom – szabadságharc Eötvös József 1848. áprilisi törvények, vallásügyet szabályozó XX. törvénycikk „a törvényesen bevett minden vallásfelekezetre nézve különbség nélkül tökéletes egyenlőség és viszonosság állapíttatik meg. Az állam és egyház szétválasztása csak részlegesen történik meg. A népiskolák fenntartása állami feladat lesz

Abszolutizmus korszaka Az Eötvösi elképzelések meghiúsulása A reformokat Bécs diktálja (Entwurf) A kötelező érettségi bevezetése

Az Eötvösi oktatáspolitika elvei A szabad egyház és szabad állam gondolatára épül A tankötelezettség kényszerével szemben a tanszabadság és a tanítás szabadságának széles körű garanciája Az iskolaállítás és fenntartás szabadsága Viták az egyház szerepéről és az állami beavatkozás mértékéről

1868 népiskolai törvény Eötvös-féle népiskolai törvény az emberi szabadságjogok biztosítása keretét a népnevelésre is kiterjesztette. bevezeti az általános tankötelezettséget 6- 12 év között, rendelkezik az iskolák állami felügyeletéről és az állami tanítóképzők felállításáról A törvény megvetette a modern tanügyigazgatás és a népiskolai hatóságok átfogó rendszerének alapjait. Viták a közösségi iskolák létesítéséről és a tanfelügyelő rendszerről

A dualizmus korszaka 1. . A népiskolai törvény megjelenésének idején a tanköteles korú gyermekeknek csupán 48%-a járt rendszeresen iskolába. 1872-re ez az arány 55%-ra emelkedett, 1896-ban a tankötelesek 79%-a, 1913-ben pedig már 93%-a látogatta az iskolát. Az eredmények mögött Trefort 1873-as rendelkezése a fenntartókkal kötött kompromisszuma áll, mely a népiskolai hatóságokat és a helyi iskolatanácsok az egyensúlyán alapul.  

A dualizmus korszaka 2. A millennium (1896) tiszteletére, Wlassics Gyula vallás- és közoktatásügyi minisztersége alatt több száz állami népiskolát létesítettek. A program eredményeképpen az 1899/1900-as tanévre az állami elemi iskolák száma 1539-re emelkedett. Az 1905 júniusában kiadott népiskolai tanterv nem törekedett tudományos igényű ismeretek nyújtására, s a tanulók gyakorlati életre való felkészítését állította előtérbe.  

Középiskolák 1. A középfokú oktatás rendezésére Trefort Ágoston minisztersége alatt, 1883-ban került sor (1883. évi XXX. tc.). A törvény kisebb módosításokkal 1924-ig volt érvényben, s az akkori két középiskola-típus, a gimnázium és az 1875- ben nyolcosztályossá vált reáliskola működését szabályozta. Míg a gimnázium a humanisztikus, mindenekelőtt a klasszikus műveltség közvetítésével készített elő bármiféle felsőfokú képzésre, addig a reáliskola a mennyiségtan, a természettan és a modern nyelvek tanítását állította az oktatás középpontjába. A reáliskolából azonban csak a műegyetemre, a tudományegyetemek természettudományi karára, a bányászati, erdészeti és a gazdasági akadémiákra lehetett továbblépni.

Középiskolák 2. 1867-ben az egyházak tartották fenn a középiskolák 90%-át. 1914-ben viszont már csak 55%-ukat. 1895-ben 184 középiskola működött 3345 tanárral és 53 048 tanulóval. 1914-re a középiskolák száma 195-re, a tanárok száma 4794-re, a középiskolás tanulók száma 74 457-re emelkedett.

Polgáriskolák, tanonciskolák A négyéves képzési idejű polgáriba az elemi népiskola négy osztályának elvégzése után iratkozhattak be a tanulók. (tisztviselői, ipari, kereskedői pályák) A polgári iskolai hálózat: 1880/81-es tanévben 57 fiú és 53 leány polgári iskola működött, 1913-ra ez a szám már 201-re, illetve 325-re emelkedett. Az iparoktatás feltételeit az 1884. évi XVII. tc. teremtette meg. 1884-ben 49, 1889-ben 215, 1893-ban már 535 tanonciskola működött.