Toldi Teréz HSI tanácsadó Szolnok, Október 29.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A profitmaximalizálás és a Superbrands november 4. Kempinski Hotel Corvinus dr. Serényi János – Superbrands Bizottság, elnök.
Advertisements

AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Szervezetfejlesztési Program
Humán rendszerek, közszféra
A tanári munka értékelése
Csoport munka.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
1. előadás.
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Karakterisztikák mérése 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás V
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
HUMÁNKONTROLLING Készítette: Buránszki Szilvia – MRDA9O, KGKIEG I.ÉVF.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Soft skills.
szakmérnök hallgatók számára
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
MTA Tudásmenedzsment workshop Szemelvények, érdekes eredmények „A női munkavállalás és a lifelong learning kapcsolata” c. kutatásból
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Minőségdíjak.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Fogyasztóbarát biztosítói gyakorlatok. Bizalom A pénzügyi szolgáltatók iránti fogyasztói bizalom számos mérés alapján igen alacsony más szolgáltatásokkal.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Motiváció.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
E GYEDÜL VAGY HÁLÓZATBAN ? VI. Országos Tanácsadási Konferencia, BKIK Budapest, március 21. ISBN száma: HR + K ONZORCIUM.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
SEEM alapok.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Toldi Teréz HSI tanácsadó Szolnok, 2009. Október 29. A mérhető szervezeti kultúra – segítség a vezetőknek a változások humán tényezőinek kézbentartásában Toldi Teréz HSI tanácsadó Szolnok, 2009. Október 29.

A szervezeti kultúra megközelítések dilemmái Kultúra – megfoghatatlan, felsővezetői szinteken sokszor értelmezhetetlen ügy Nehéz bizonyítani, hogy miért érdemes kultúrával foglalkozni (beszédes számok hiányoznak) Van-e „jó” kultúra - alkalmazható-e benchmark? Kultúra és klíma fogalma sokszor keveredik Hogyan foglalkozzunk a kultúrával, mivel változtatható a kultúra? – ahány tanácsadó, annyi jótanács

Kultúra és klíma kapcsolata A figyelem sokszor csak a klímára irányul KLÍMA Hogyan érzékelik a munkatársak a szervezet hatását Percepciók (érzékelhetők) „Ahogyan a dolgok történnek nálunk” „Az eljárások és folyamatok az én csoportomban tisztázottak” KULTÚRA Azon viselkedések együttese, amit a munkatársaktól elvárnak annak érdekében, hogy „beilleszkedjen” és „túléljen” a szervezetben Kognitív (hiedelmek, értékek és feltételezések) „Amilyen hozzáállást elvárnak az emberektől” Mennyire várják el az emberektől, hogy kövessék az előírt eljárásokat és folyamatokat?” Rövid táv Hosszú táv

Szervezeti kultúra ...melyek azok a viselkedések, amelyeket a tagoktól elvárnak ahhoz, hogy úgy érezzék, „beilleszkedtek és megfelelnek az elvárásoknak.” Ezek a normák és elvárások szoros kapcsolatban vannak a szervezet tagjai által közösen osztott nézetekkel, hiedelmekkel. A kultúra a szervezet tagjai által elfogadott, közös, természetesnek tekintett feltételezések, értékek, normák, érzések, attitüdök összessége, amit egy csoport a történelme folyamán megtanult és megőrzött.

Miért pont ezeket az eszközöket választottuk A Human Synergistics International világelső olyan mérőeszközök kifejlesztésében, amelyek statisztikailag magas szintű érvényességgel és megbízhatósággal rendelkeznek, és alkalmasak egyének, csoportok, valamint szervezetek eredményességének a mérésére. Sok év kutatómunka a háttérben – kifinomult és kipróbált felmérő eszközök ( a kérdőívek) Van jól alkalmazható benchmark a konstruktív kultúrájú cégekről - szektor/ ágazat specifikus összehasonlító adatok is lekérhetők Benchmark Útmutatót ad a hogyan továbbra/fejlesztésre Egy keretrendszerben segíti az egyéni és szervezeti fejlesztést

A Human Synergistics International (HSI) modelljéről… A circumplex: Ugyanazon fogalomrendszerben vizsgálja az egyén, a vezető, a csoport, és a teljes szervezetben megjelenő viselkedési mintákat

Az eszköz: OCI – Szervezeti kultúra leltár 120 kijelentés (1-től 5-ig terjedő értékelési skála) 12 stílus 3 klaszter: konstruktív passzív-védekező agresszív-védekező Circumplex alapú ábrázolás OCI Ideal: ideális kultúra meghatározása - milyen viselkedéseket kellene elvárni és ösztönözni a szervezetekben ahhoz, hogy azok maximális hatékonysággal működhessenek

Elégedettség vs. biztonsági szükségletek Magasabb rendű szükségletek Elégedettség Alacsonyabb rendű szükségletek Biztonság

Feladat orientált Ember orientált Feladat vs. ember orientáció Feladat orientált Ember orientált

Konstruktív kultúra A munkatársak úgy alakítják a többiekkel való kapcsolatukat és foglalkoznak feladataikkal, hogy azzal magasabb motivációs szükségleteiket elégítik ki. Teljesítmény Önmegvalósítás Bevonás-támogatás Együttműködés

Passzív/defenzív kultúra A munkatársak úgy alakítják a többiekkel való kapcsolatukat, hogy azzal semmiképp sem veszélyeztetik saját biztonságukat Megfelelés Alkalmazkodás Függés Elkerülés

Agresszív/defenzív kultúra A munkatársak erőszakosan közelítik meg feladataikat annak érdekében, hogy saját státuszukat és biztonságukat megőrizzék. Ellenállás Hatalom Versengés Perfekcionizmus

Szervezeti kultúra jellemzők a stílusok arányának tükrében Hangsúly az emberi értékeken Rugalmas Kitűnő ügyfél központúság Innováció Lojalitás, elégedettség Csoportközi kooperáció Csoporton belüli jó kooperáció Piac alakító Titokzatos Büntető Reaktív Kritikus Ötleteket ellenez Arrogáns Kötözködő Hierarchikus Passzív, nem reagál Piac alakítja Formális Meghatalmazások Bürokratikus Konzervatív Inaktív Félénk

Hogyan készül egy Circumplex A Circumplex alapú ábrázolás lehetővé teszi, hogy a Szervezet adatait további 921 szervezeti alegység 5685 dolgozójának válaszaihoz hasonlítsuk. . A Circumplex közepén húzódó vastagított vonal az ötvenedik százalékpont helyét ábrázolja. A középpont és a vastagított vonal közötti eredményeket alacsonynak, az e fölé esőket magasaknak tekintjük.

A circumplex értelmezése Klaszterek nagysága és aránya Biztonság, vagy magasabb rendű szükségletek Ember, vagy feladatorientált Egyes stílusok: magas-közepes-alacsony Elsődleges, másodlagos stílus Csokornyakkendő(k)

Gyakorlat: jellemezzék ezeket a szervezeteket Szempontok: döntések hatékonysága, ügyfélkapcsolat, légkör

Mit tudhatunk meg a felmérésekkel? Szervezeti kultúra kérdőív IDEÁLIS Szervezeti hatékonyság kérdőív Szervezeti kultúra kérdőív VALÓS Szervezeti hatékonyság kérdőív

Részletes benchmark – szervezeti tényezőkre

A „számszerüsített légkör”

Okozó faktorok „tornasorban”

A klímaelemek hatása egy adott szervezetben Büntetések alkalmazása - magas (Top 15%) Büntetések alkalmazása – alacsony (Bottom 15%) Példa

A klímaelemek hatása egy adott szervezetben Szerep konfliktus - magas (Top 15%) Szerep konfliktus - alacsony (Bottom 15%) Példa

Kultúra okozók jelentése - példa Empowerment és Alkalmazotti bevonódás Ebben a kérdéscsoportban azt vizsgáljuk, hogy a jelenlegi szervezeti strukturális elemek (felépítés, koordináció és folyamatok szintjén egyaránt) mennyire ösztönzik vagy gátolják a tagok befolyását, személyes hatékonyság érzését és bevonódását a szervezet munkájába. Az itt kapott magas értékek azt jelentik, hogy: Empowerment A munkatársak rendelkeznek a kellő hatáskörrel Alkalmazotti bevonódás figyelembe veszik a munkatársak javaslatait, a dolgozók aktívan tesznek a szervezet hatékonyságának javítása érdekében

Eredmények megjelenítése Empowerment – Alkalmazotti bevonódás

Alkalmazotti bevonódás korrelációja a kultúrával ++ ++ ++ -- ++ - -- -- --

Az értékelési rendszerek Igazságos értékelés Az értékelési rendszerek mennyire igazságos és ösztönző formában követik és erősítik meg a munkatársak teljesítményét; Mennyire valós teljesítménymutatókon alapulnak

A HR rendszerek pl. TÉR korrelációja a kultúrával ++ ++ ++ -- ++ -- -- --

Mi lesz a konstruktív kultúra eredménye? Szolgáltatás orientált szervezet - hangsúly van az ügyfeleken! Magas minőséggel dolgoznak A munkatársak büszkék a cégre Gyors piaci alkalmazkodást tesz lehetővé Munkatársak értik, hogy mit vár el tőlük a szervezet Munkahelyüket ajánlják másnak is A munkatársak a vállalat hatékonyságának növelésére törekednek A munkatársak összhangba tudják hozni a szervezet céljait a saját egyéniségükkel

Szép-szép… de…Mi a haszna egy ilyen felmérésnek? Azonosítjuk az ideális kultúra kialakításához, a szervezet eredményes működéséhez szükséges fejlesztési területeket, feladatokat A kultúrafejlesztésben szerepet vállaló menedzsment tagok körében egységes értelmezés alakul ki a beavatkozási pontokról és lehetőségekről Az eredmények értékelése nemzetközi adatokkal összevetve, szervezetre összesítve és alcsoportonkénti megosztásban készül. Változások támogatása: Értelmezzük a jelenleg működő kultúra hatását egyéni, csoportos és szervezeti szinten Faktorokat azonosítunk, amelyek az egyes alcsoportok és az egész szervezet kultúráját meghatározzák és meghatározásra kerülnek azok a „váltók”, (stratégiai HR rendszerek) amelyekkel a kultúra tervezett irányba változtatható - a küldetés és a stratégia elemeinek megfelelően A feldolgozási folyamat bevonáson alapul, ezért erősíti a szervezeti kohéziót, ezáltal a vezetés támogatottságát a kultúraváltási folyamat során

Szervezeti kultúra és pénzügyi eredményesség Kotter és Heskett kutatása alapján 1992-ben publikált eredmények 11 év kutatómunka: több, mint 200 különböző méretű szervezetek bevonásával Komoly statisztikai korrelációt mutatott ki a szervezeti kultúra és a pénzügyi eredmények között Konstruktív kultúra Defenzív kultúra Bevétel 682% 166% Részvény árfolyam 901% 74% Nettó bevétel 756% 1%

Beavatkozás és visszamérés: Pénzügyi eredmények és kultúra (Lion Nathan- Ausztrália) Ügyfél kapcsolatok July 99 Jan 00 July 00 Jan 01 Feb 02 Munkaerő fluktuáció Termelékenység Jan 99

Magyar szervezeti kultúra felmérés -eddigi eredmények

Jelenlegi összesített eredmények: Jelenlegi kultúra 16 szervezet N = 5.195

Eddigi összesített eredmények: Ideális kultúra 10 szervezet N = 900

Eddigi összesített eredmények: Összehasonlítás Ideális kultúra Jelenlegi kultúra

Eddigi összesített eredmények: Összehasonlítás Ideális vezetői hatás Jelenlegi vezetői hatás

Köszönöm a figyelmüket! Toldi Teréz toldi.terez@szinergia.hu Human Synergistics International által akkreditált tanácsadó Szakmai háttér: www.humansynergistics.hu