Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling MCE Konferencia 2008 A controlling gyakorlata A GYSEV KONTROLLING ELŐTT ÁLLÓ KIHÍVÁSOK Készítette: Tóth Barnabás GYSEV Kontrolling
GYSEV Zrt. bemutatása 1872-es alapítás, Rt-ként a Győr – Sopron - Ebenfurth vasútvonal üzemeltetésére 1920-as békeszerződések után a vasútvonal két ország területére került A GYSEV Magyarországon bejegyzett két ország területén működő társaság (osztrák fiókteleppel) Mindkét üzem önelszámoló egység
Néhány kuriózum az ezredfordulóig: Villamosítás Fertővidéki vasút üzemeltetése Sopron Rendező-pályaudvar szerepe Vámolási tevékenység RO-LA Logisztikai tevékenység
Vonalátvételek 2001-ben (3 lépésben) a Sopron-Szombathely vonal átvétele 2006-ban a Szombathely-Szentgotthárd vonal átvétele
Volumenadatok Pozitív eredmény 4 éve 2001 2007 4 006 5 609 27 066 Jegyzett tőke (m Ft) 4 006 5 609 Üzemi bevételek (m Ft) 27 066 37 192 Mérlegfőösszeg (m Ft) 21 706 37 262 Létszám (fő) 1 973 1 976 Pozitív eredmény 4 éve
SAP bevezetés Kiváltva a korábbi szigetrendszereket, melyek a magyar és az osztrák üzemnél sem egyeztek meg Két lépcsőben 1: Pénzügyi (FI), Eszköz (AA), Kontrolling (CO), Anyaggazdálkodási (MM) modulok 2: Karbantartási (PM) modul Üzletági bontás kezelése
Üzletági bontás kialakítása Integrált vasúttársaság fogalma
Üzletági bontás EU-s jogszabályokból levezetve Tevékenységi alapon
Magyar üzemnél 6 üzletág Pályavasút Áruszállítás Személyszállítás Vontatás Egyéb nem vasúti tevékenységek Háttérszolgáltatás, központi irányítás
Osztrák üzemnél 5 üzletág Pályavasút Áruszállítás Személyszállítás Vontatás Háttérszolgáltatás, központi irányítás
SLA-rendszer (Service Level Agreement) Az üzletágak közti elszámolások belső megállapodások alapján történnek HÜSZ (Hálózati Üzletszabályzat) magasabb rendű jogszabálynak minősül Folyamatos finomítása a rendszernek
Szervezeti változások Szervezet leképezése az üzletágak szerint Központ Sopronba kerülése
Kontrolling tevékenység bemutatása általánosságban Üzleti tervezés Beszámolókészítés Eltéréselemzés Költségkalkulációk
Beszámolórendszer bemutatása Gyorsjelentés a havi teljesítményekről Konszolidálás (magyar-osztrák üzemrész) Külön beszámoló a közszolgáltatási személyszállítás tevékenységre Felügyeleti jelentés a tevékenységekről (magyar üzem üzletágai)
Üzleti éven belüli sajátosság Speciális vasúti leszámolási szabályok Elhatárolási rendszer bemutatása
Üzleti területek bemutatása Pályavasút Áruszállítás Logisztika Személyszállítás
Pályavasút
Pályahálózat (infrastruktúra) üzemeltetése I. Saját tulajdonú vonalon (Győr- Sopron – Ebenfurth) Kincstári tulajdonú vonalon Sopron – Szombathely Szombathely – Szentgotthárd Fertőszentmiklós – Neusiedl am See vonalon, üzemviteli szerződés alapján
Pályahálózat (infrastruktúra) üzemeltetése II. Kontrolling kihívás: Pályahasználati díjak kalkulációja 10 szolgáltatásra, erős hatósági kontroll mellett
Áruszállítás Áruszállítás, irányvonatok képzése Kontrolling kihívás Havi tervezés Árfolyamkérdés Leszámolási nehézségek Vonatáras/kocsirakományos szállításhoz költségkalkulációk
Logisztika Raktárlogisztika, kapcsolódó szolgáltatások 2005-ben, 2006-ban átadott új raktárak, igény szerint további kapacitásbővítés Kontrolling kihívás Vevőnkénti fedezet
Személyszállítás Kontrolling kihívás: Személyszállítási tevékenység 2008-ban (először) megkötöttük a közszolgáltatói szerződést Kontrolling kihívás: Vonalankénti/ vonattípusonkénti/ járatonkénti elszámolás
Sopron – Szombathely - Szentgotthárd nagyprojekt bemutatása I. Közel 50 milliárdos EU-s projekt Vasúti pálya felújítása, motorvonat-beszerzés, szintbeni kereszteződések kiváltása (Sopron aluljáró, Szombathely felüljáró) Projekt állása
Sopron – Szombathely - Szentgotthárd nagyprojekt bemutatása II. Kontrolling kihívás Monitoring EU-s pénzekkel való elszámolás CBA elemzés támogatása
MÁV Cargo privatizációban való részvétel szerepe, állása
Informatikai fejlesztések Üzleti intelligencia rendszer bevezetése
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!