Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után."— Előadás másolata:

1 A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után.
Varga Gábor PTE-BTK PhD-hallgató Témavezető: Dr. Majdán János Az előadás a GYSEV Zrt. támogatásával valósult meg.

2 Előzmények - Bécs-Gloggnitz Vasúttársaság (Wien-Gloggnitzer Bahn):
1847. augusztus 20: Bécsújhely-Sopron - Cs. Kir. Szab. Osztrák Államvasút (k. k. priv. Staatseisenbahn-Gesellschaft) 1856: Győr-Újszőny; 1857: Pécs-Mohács - Cs. Kir. Szab. Déli Vaspálya Társaság (k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft) 1860: Újszőny-Székesfehérvár; 1861: Buda-Nagykanizsa; 1865:Sopron-Szombathely-Nagykanizsa; 1868: Pécs-Barcs

3

4 A vállalat alapítása Több előengedély közül báró Erlanger Viktor előmunkálati engedélye valósult meg a Győr-Csorna-Kapuvár-Nagycenk-Sopron-Ebenfurt vonalon (1872. XXVII. Tc.) Állami kamatgaranciát nem, de 30 évig jövedelemadó,- bélyeg és illetékmentességet kapott. Részvénytársaság megalakulása: február 1. Budapest Győr-Sopron pályaszakasz megnyitása: november 1. Sopron-Ebenfurt pályaszakasz megnyitása: október 28.

5 III. Szervezeti és Működési Szabályzat
Fontos dokumentumok I. Engedély okmány 1872 október 15. XXVII. Tc. II. Alapszabályok 1876. július 28. III. Szervezeti és Működési Szabályzat

6 Az ekkor kialakult vezetőségi szerkezet a mai napig megmaradt.
Indoklás Szerkezeti változások - Ausztria-Magyarország – dualizmus - Ausztria és Magyarország – két ország Az ekkor kialakult vezetőségi szerkezet a mai napig megmaradt.

7 Társasági szervezet a dualizmus idején
Vezérigazgatóság – Budapest Közgyűlés (általában az évente – múlt évi mérleg) Igazgatóság (8-25 tagból áll, 3 évre, magyar többségű) Felügyelő bizottság (4 tag, évente választják) Bevételellenőrség ( : Győrben) Főfelügyelőség (1880-tól: Sopron) Üzletigazgatóság – Sopron Általános igazgatási osztály Pénzügyi Osztály Forgalmi – Kereskedelmi Osztály Műszaki Osztály → Pályafenntartási és Vontatási Osztály Gépészeti (vontatási és műhelyi) Osztály Kereskedelmi Osztály Bevételellenőrség

8 1918 után… 1919. Szeptember 10. Saint-German-en-Laye-i béke
1920. Június 4. Trianoni béke Nyugat-magyarország: Sopron, Moson, Vas vármegyék nyugati, németek által lakott területei az Osztrák Köztársasághoz kerülnek.

9 Kronológia 1921. Október 11-13: Velencei jegyzék
1921. Augusztus 28 és szeptember 8: 1 és 2. ágfalvi csata 1921. Október 4. Prónay Pál – Lajtabánság kikiáltása 1921. Október 11-13: Velencei jegyzék → Soproni népszavazás 1921. Október 20: „2. királypuccs” – IV. Károly „…amennyiben Sopron, Magyarországhoz kerülne, minden vasúti előnyt biztosítani kell Ausztriának.” 1921. December Soproni népszavazás

10 Társasági szervezet változásai 1923 után
Vezérigazgatóság – Budapest Üzletigazgatóság – Sopron Üzletvezetőség Bécsi fióktelep Eisenstadt-i Fióktelep március 1. (1933-tól Wulkaprodersdorf-ban) Előbb mint az osztrák koncessziós belépés (1923. július 7.)

11 „A Társaság engedélyokiratába a felségterületéhez tartozó vonalrészekre
vonatkozóan az Osztrák Köztársaság az július 7. napján kelt, 387. számú hirdetményével - az eredeti engedélyokirat rendelkezéseit változatlanul hagyva - belépett.” (GYSEV-SZMSZ )

12 1923. július 7: az osztrák Szövetségi Kereskedelmi és Közlekedési Minisztérium 387/1923 sz. rendelete a GYSEV osztrák üzemének koncessziójáról Ebenfurt és Baumgarten között (386/1923 sz. rendelet: A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút által üzemeltetett Fertővidéki Helyi Érdekű Vasút osztrák üzemének koncessziójáról Pamhagen és Neusiedler am See között)

13 Bécsi Fióktelep az Osztrák Köztársaság jogszabályainak a hatálya alatt álló intézmény vezetője felel a fióktelepek teljes üzletmenetéért, Ausztriában állandó ausztriai tartózkodási hellyel kell rendelkeznie A Közgyűlés nevezi ki, és az osztrák üzemrészt érintő ügyekben általános utasítási joggal rendelkezik - Bécsi Fióktelep vezetőjének akadályoztatása esetén feladatait a Wulkaprodersdorfi Fióktelep vezető látja el. A Wulkaprodersdorfi Fióktelep vezetője az üzemvezető feladatait is ellátja. A Bécsi Fióktelep által kezelt vagyonnal kapcsolatos döntésekhez a Bécsi Fióktelep vezetőjének egyetértése szükséges. - Jogi és szervezeti formája is fióktelep, a társaság osztrák székhelyének minősül.

14 az Ausztria területén működő fióktelepek osztrák jognak és biztonsági követelményeknek megfelelő működnek A Bécsi Fióktelepvezető irányítása alatt működik a Wulkaprodersdorfi fióktelep - A bécsi Fióktelep vezetője alá tartozik minden, az osztrák üzemben dolgozó munkavállaló.

15 A Wulkaprodersdori Fióktelep vezetője a Bécsi Fióktelep vezetőjének helyettese. A Wulkaprodersdorfi Fióktelepvezetőnek együttdöntési joga van az üzletágvezetőkkel az Ausztria területén végzett üzleti tevékenységekkel kapcsolatban. - A wulkaprodersdorfi és bécsi fióktelep vezetője általános utasítási joggal rendelkezik kizárólagosan az osztrák üzemrészt érintő vasúti ügyekben A Wulkaprodersdorfi Fióktelepvezető és a felelős üzemvezető (Betriebsleiter) székhelye. - Az osztrák jog hatálya alatt működik.

16 2. Betriebsarchiv – Wulkaprodersdorf
Kutatási nehézségek A kutatáshoz szükséges források döntő többsége Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. kezelésében lévő ún. nem nyilvános levéltárakban található: 1. Üzemtörténeti Gyűjtemény – Sopron 2. Betriebsarchiv – Wulkaprodersdorf Ezen archívumok nem hivatalosan működnek, az anyagok rendszerezése minimális, azok is kezdetlegesek Sok forrás itt sem található, így a személyes kapcsolatokon keresztül lehet azokat előhívni a társaság jelenlegi vezetőségén keresztül (Vezérigazgatósági Titkárság - SZMSZ)

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút újjászervezése az első világháború után."

Hasonló előadás


Google Hirdetések