Foglalkoztatási kihívások(2), a szakképzési rendszer fejlesztése mint az egyik lehetőség LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA
A szakképzési rendszer átalakítása OKJ kompetencia moduláris „TISZK” Térségi Integrált Szakképző Központ Szakképzés Fejlesztési Társaság Szakképzés Fejlesztési Társulás RFKB MKIK szakképzési konzorcium/projekt a szakszervezetek/a LIGA szerepe
A közoktatásban résztvevők számának alakulása
Az OKJ jellemzői: jobban felépített, átláthatóbb szakmastruktúra, egymással szorosabb és jobban kihasználható kapcsolatban levő szakképesítések(424) a szakképesítések közötti átjárhatóság javítása, a korábban megszerzett tudás beszámíthatóságának megteremtése a mai munkaerő-piac igényeinek megfelelő szakmakínálat megalkotása. szakképesítések rész-szakképesítések elágazások ráépülések
Kompetencia- profil Tulajdonságprofil Összegző bejegyzések kategóriánként Feladatprofil 1. feladat 2. feladat 3. feladat 4. feladat 5. feladat 6. feladat 7. feladat 8. feladat 9. feladat 10. feladat 11. feladat 12. feladat
szakképesítés csoport Fémipari anyagvizsgáló Géplakatos Szerkezetlakatos Felvonószerelő Építő- és szállítógép szerelő ÉpületlakatosHegesztő 5 csak az alap-modulcsoportban van közös a kiegészítő modul- csoportban is van közös alap-modulcsoportjaik azonosak a kiegészítő modulcsoportban is van közös van legalább egy közös moduljuk
Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés követelménymoduljai Géplakatos szakképesítés követelménymoduljai Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés elágazásai Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő szakképesítés rész-szakképesítései Géplakatos szakképesítés Gépbeállító rész-szakképesítés
OKJ
Másolat eredetijeOKJ_133_2010_IV_22_Kr.xls Másolat eredetijeOKJ_133_2010_IV_22_Kr.xls
Az azonosító számú, Vasútépítő és – fenntartó technikus megnevezésű elágazás szakmai követelménymoduljaihoz rendelt tananyagegységek /1.0/ Általános közlekedésépítő munka -, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok (126 ó + 54 ó elméletigényes gyakorlat) /2.0/ Általános építőipari és közlekedésépítési munkaeszközök (72 ó elmélet + 44 ó gyakorlat) /3.0/ Műszaki dokumentációk értelmezése, készítése (72 ó elmélet ) /1.0/ Építőanyagok ismerete (36 ó elmélet + 36 ó elméletigényes gyakorlat) /2.0/ Tartók erőjátéka, méretezése (157 ó elmélet )
/3.0/ Talajmechanikai ismeretek, alapozások (72 ó elmélet + 36 ó elméletigényes gyakorlat) /4.0/ Geodéziai mérések és kitűzések (72 ó elmélet + 50 ó elméletigényes gyakorlat) /1.0/ Vasútépítési alapfogalmak ( 23 ó elmélet ) /2.0/ Általános vasútépítési feladatok ( 121 ó elmélet + 56 ó gyakorlat) /3.0/ Speciális vasútépítési feladatok I. ( 269 ó elmélet + 49 ó gyakorlat) /4.0/ Kiegészítő vasútépítési feladatok I. ( 32 ó elmélet + 63 ó gyakorlat) /5.0/ Speciális vasútépítő feladatok II. ( 28 ó gyakorlat)
/6.0/ Kiegészítő vasútépítési feladatok II. ( 94 ó elmélet) /1.0/ Munkaszervezés feladatai ( 90 ó elmélet + 42 ó gyakorlat) ) /2.0/ Mérés és kitűzés ( 110 ó elmélet + 32 ó elméletigényes gyakorlat) Összesen:1346 óra elmélet 208 elméletigényes gyakorlat 282 óra gyakorlat 1836 óra + szabad sáv órái Első szakképző évfolyam után 90 óra nyári összefüggő gyakorlat teljesítése kötelező.
tananyagelem A tananyagelem azonosítója: 248/2.1/ A tananyagelem megnevezése: Vasútépítési munkák előkészítése, tervezése, hatósági előírások Hozzárendelt feladatkompetenciák: Heti, havi munkatervjavaslatot készít Tervfelbontást végez Hozzárendelt szakmai ismeretalkalmazások: C típus Vasútépítés (alépítmények, felépítményi szerkezetek, kitérők és vágánykapcsolások) Hozzárendelt szakmai készségek: 3. Szint Talajmechanikai, labortechnikai eszközök használata 3. Szint Földméréstan mérőeszközök használata
Hozzárendelt módszerkompetenciák: Kontroll (ellenőrző képesség) Hozzárendelt személyes kompetenciák: Felelősségtudat Megbízhatóság Hozzárendelt társas kompetenciák: Irányítási készség Kapcsolatteremtő készség Tanulói tevékenységformák: Információk önálló rendszerezése 25 % Információk feladattal vezetett rendszerezése 25 % Vasútépítési rajz elemzése, hibakeresés 40 % Csoportos helyzetgyakorlat 10 %
2010.évi LIGA felmérés A LIGA Szakszervezetek a évben a "Szakiskolai férőhelyek meghatározása a regionális fejlesztési és képzési bizottságok (RFKB-k) részére" című projekten belül a munkaerőpiacra belépő végzős, illetve a szakképzésben még résztvevő iskolai tanulók munkaerő-piaci helyzetéről végzett felmérést. Arra kerestük a választ, hogy az iskolarendszerű szakképzés mennyire képes megfelelni a gazdaság igényeinek, a végzős szakmunkások milyen eséllyel, milyen használható tudással és milyen ismeretekkel lépnek ki a munkaerőpiacra, kiemelten a pályaelhagyás, a lemorzsolódás, és a továbbtanulás arányaira. Tekintettel a hazai munkaerő-piac egyéb sajátosságaira (informális, azaz be nem jelentett, illetve a csak részben legális foglalkoztatás elterjedtsége) arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen elképzeléseik vannak a tanulóknak erre vonatkozóan, illetve milyen ismeretanyaggal lépnek ki a munkaerőpiacra. A projektben végzett munkán keresztül lehetőség nyílt arra, hogy segítséget nyújtsunk a 2011/2012-es szakképzési beiskolázási keretszámok meghatározásához - a rendelkezésre álló elemzési és becslési lehetőségek mellett.