Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel
A CCT programok célja a jelenlegi és jövőbeni szegénység csökkentése A CCT programok segítenek az ellátások, szolgáltatások igénybevételének növekedésében és a szegénység csökkentésében A CCT programok segítenek az iskolai beiratkozás – részvétel – és a megelőző egészségügyi ellátás igénybevételében A szolgáltatások igénybevétele nem jelenti automatikusan a jobb, fokozottabb igénybevétel mérhető hatását
A CCT Magyarországon Ösztönzés vagy büntetés? Politika, társadalompolitika és/vagy szakpolitika? Önálló program vagy egy stratégia része? Tervezett, átgondolt vagy ad hoc? Monitorozott, értékelt? Következtetések és kimenetek
Iskoláztatási támogatás Családi pótlék átalakítása iskoláztatási támogatássá Cél: a sokat hiányzó, rendszeresen iskolába nem járó gyerekek beterelése az iskolába Eszköz: gyermekjóléti szolgálat bevonása, családgondozás Szankció: univerzális, meg nem vonható ellátás felhasználásának korlátozása: családi pótlék felének számlával igazolt felhasználása
Iskoláztatási támogatás Bevezetés előkészítetlen Nincsen szakmai egyeztetés, konzultáció Nincs felkészítés a családok, az adminisztráció, iskolák, gyermekjóléti szolgálatok számára Nincs költség tervezés, elemzés, többlet költség biztosítás (megnövekedett adminisztráció, posta költség, gondozási igény) Érdekkonfliktusok feltáratlanok (iskolák érdekeltsége, ellenérdekeltsége, jelentési, együttműködési kultúra és protokoll hiánya, gyermekjóléti kapacitások felhasználása, következménynélküliség az intézményrendszer számára Szisztematikus hatáselemzés a komponensek és összeadódó hatások figyelembevételével (miért nem jár iskolába, elfogadó, befogadó-e az iskola, mi az iskola érdeke, motiváció-e a csp. elszámoltatás, ettől értékké válik-e a tanulás, megoldódnak-e az iskolarendszer problémái, stb.
Óvodáztatási támogatás Cél: korai hátrányok megelőzése, kezelése iskolaérettség elősegítése, szülők munkavállalásának elősegítése Eszköz: korai óvodába kerülés HHH-s gyerekek számára Feltétel: rendszeres óvodába járás
Óvodáztatási támogatás Bevezetés előzmények nélkül: Információk megosztása, tájékoztatás, felkészítés, népszerűsítés elmaradt: -az érintettekkel -a jogalkalmazókkal (helyi önkormányzat dolgozói, képviselőtestületek) -óvodai szakemberekkel -odajáró, várakozó gyerekek szüleivel -a közösséggel - média
Óvodáztatási támogatás Következmények: -Tájékozatlanság a célokról, lebonyolításról -Elégedetlenség a célcsoporttal, előítéletek és harag növekedése („Megint azok kapnak, akiknek nem kell dolgozni, teljesíteni”, „Nekem nem ad senki, pedig alacsony a fizetésem óvónőként”) -Túlzsúfolt óvodák és férőhelyhiánytól való félelem – „Az nem jut helyhez, akinek a szülője dolgozik” -Természetbeni juttatás preferálása – óvodához szükséges felszerelés vásárlása – ez volt a cél? -Szülők rendszeresen viszik a gyereket, ha jó neki, ha nem – ez a feltétele a támogatásnak és nem több! -Szülők bevonása, szülői készségek erősítése, együttműködés nem része a programnak
CCT programok céljának teljesülése A CCT program önmagában biztosan nem elégséges, és nem oldja meg a szegénység csökkentését, motiválást, életminőség javítást, az ösztönzött tevékenységek elérésével, csak ha komplex programok részeként alkalmazzák Megfelelő előkészítés, stratégiai tervezés és gondos alkalmazás a siker alapfeltétele