(Labor)információs rendszer előnyei az anyagvizsgáló laboratóriumokban Bocz András, Várady Tamás
A QUALITEST LAB. Kft. bemutatása A DUNAFERR vállalatcsoporthoz kapcsolódik 1999. I. 1-én alapították Fő tevékenységeink: Anyagvizsgálati szolgáltatások (kémiai, mechanikai, roncsolásmentes anyagvizsgálatok, környezetvédelmi vizsgálatok) Minőségfejlesztési szolgáltatások Éves árbevétel: ~1 Mrd Ft Alkalmazottak létszáma: ~170 fő
A QUALITEST LAB. Kft. bemutatása Főbb piacaink: A DUNAFERR vállalatcsoport kohászati alapvertikumának technológiai, alapanyag-, gyártásközi, félkész- és késztermék vizsgálati igényét elégítjük ki Vállalatcsoporton kívüli piaci megrendelők részére nyújtunk különféle anyag- és környezetvédelmi vizsgálati szolgáltatást További információ: www.qualitest-lab.hu
Információtechnológia a laboratóriumban A laboratórium terméke az információ. Az információ kezelését, feldolgozását megfelelő rendszerben végezzük. Laboratórium + információ + menedzsment + rendszer Laboratory Information Management System (LIMS)
Információtechnológia a laboratóriumban Általános piaci elvárás: a laboratórium korrekt, pártatlan, független működése Akkreditált vizsgáló laboratórium – MSZ EN ISO/IEC 17025:2001 szabvány követelményei Tanúsított minőségirányítási rendszer – MSZ EN ISO 9001:2001 szabvány követelményei Kiemelt követelmény: előírt dokumentációs rendszer működtetése
Miért pont mi beszélünk róla? LIMS rendszer: a QUALITEST LAB. Kft. laboratóriumai naponta ~15.000 db vizsgálati eredményt szolgáltatnak 1995 óta működő (vásárolt) LIMS rendszert üzemeltetünk Minőségügyi rendszer: 1994 óta ISO 9001 szerint tanúsított minőségirányítási rendszerünk van 1996 óta NAT és DAP által akkreditált vizsgáló laboratórium 1998 óta működő CAQ rendszert üzemeltetünk
LIMS rendszer a gyakorlatban Vásárolt szoftver: Applied Biosystems (Perkin-Elmer) SQL*LIMS laboratóriumi információkezelő rendszere Kiszolgáló-ügyfél technológia (SUN szerver + UNIX OS; Intel alapú kliens PC + Microsoft Windows OS; vállalati intranet) ORACLE relációs adatbáziskezelőre fejlesztett szerver alkalmazás Windows grafikus felületen futó (Oracle Developer 2000 fejlesztőeszközzel készült) kliens alkalmazás
LIMS rendszer a gyakorlatban A rendszer használatba vétele: A megvásárolt LIMS keretszoftver implementációja: saját vizsgálati módszereink, illetve mintafeldolgozási rendszerünk rögzítésével a rendszer testreszabása Alapvető mintakezelési módszerek: Ismeretlen, nem rendszeres, egyedi minták (pl. külső megrendelők mintái) Rendszeres minták – előre tervezhető mintafeldolgozás (pl. gyártásközi ellenőrző minták)
LIMS rendszer a gyakorlatban LIMS funkciója: A folyamat során keletkező információk rögzítésére, tárolására, hatékony kikeresésére és a vizsgálati eredmények elektronikus formában történő közlésére szolgáló eszköz. Adatrögzítés: Munkaállomásokon (grafikus, magyar nyelvű felületen) kézi úton: űrlapok (form-ok) kitöltése Műszerről érkező adatsor/adatfájl feldolgozásával automatikus úton: ARE modul
LIMS rendszer a gyakorlatban Adatok tárolása: A rendszerben előre definiált adatbázis táblákban Bonyolult, de teljes mértékben dokumentált struktúra Adatok kikeresése, feldolgozása: Munkaállomásokon futó kliens szoftverrel (képernyőre) Saját készítésű jelentésekkel (képernyőre, papírra) Táblázatkezelő, adatbáziskezelő programokkal (MS Excel, MS Acces, Lotus 1-2-3, Lotus Approach – ODBC kapcsolat)
LIMS rendszer a gyakorlatban Elektronikus adatszolgáltatás: DUNAFERR vállalatok kiszolgálására „Önkiszolgáló” rendszerű adatáruház: a vevők saját adataikat vihetik el további feldolgozásra, tárolásra
A LIMS rendszer előnyei SQL*LIMS rendszer alkalmazásának előnyei: Gyorsan alkalmazásba vehető, „félkész” rendszer Folyamatosan fejlesztett, nagy példányszámban eladott, validált szoftvertermék Korszerű, nyílt architektúrával megvalósított, szabványos elektronikus adatszolgáltatási felület Nagy tömegű adatmennyiség kezelésére kiváló Megfelelő hardver és szoftver háttérrel megbízható, magas rendelkezésre állással működtethető rendszer
Minőségirányítási rendszer támogatása Minőségirányítási rendszer működtetése: Szabályozó dokumentáció (minőségpolitika, kézikönyv, eljárások, munkautasítások) kezelése: tárolás, naprakész állapotban tartás, szabályozott hozzáférés biztosítása Egyéb dokumentumok (ajánlatok, szerződések), feljegyzések (jelentések, kalibrálási dokumentumok, jegyzőkönyvek) kezelése Folyamatok szervezése, kezelése (nemmegfelelőségek, helyesbítő tevékenységek, auditok, értekezletek, feladatok) Nyilvántartások vezetése (partnerek, személyzet, oktatás-képzés, berendezések adatai)
Minőségirányítási rendszer támogatása Jelentős adminisztrációs többletmunka! A szabványok lehetőséget adnak a dokumentáció elektronikus formában való kezelésére Informatikai támogatás: Az IBM Lotus Notes/Domino dokumentumkezelő, csoportmunka szoftverrendszere CAQ szoftver megoldások Lotus Notes alapokon
Lotus Notes/Domino rendszer Elektronikus levelezésre és dokumentáció kezelésére fejlesztett keretrendszer: Dokumentumok kezelése elektronikus formában: Űrlap -> Dokumentum (információ egysége) Dokumentumok -> Nézetek (tartalomjegyzékek) -> Adatbázisok (dokumentumtárolók) a szerveren Folyamatok támogatása: dokumentumok mozgatása felhasználók között a belső levelezőrendszer segítségével, automatizmusok beépítésének lehetősége Információ szabályozott elérése szervezeten belül (Lotus Notes kliens: azonosítás és biztonság ID fájllal)
Lotus Notes/Domino rendszer
Számítógéppel támogatott minőségirányítási rendszer ISO Achiever Plus szoftver (Lotus Notes rendszerre fejlesztett, magyar nyelvű termék): Dokumentumok kezelése Nemmegfelelőségek, javító intézkedések Auditok, helyesbítő tevékenységek Vezetőségi értekezletek, feladat kiadások Beszállítói és vevői nyilvántartás Személyi nyilvántartások (oktatás-képzés) Berendezés/mérőeszköz nyilvántartás
Számítógéppel támogatott minőségirányítási rendszer Lotus Notes alapú saját fejlesztéseink: Jegyzőkönyv nyilvántartó adatbázisok Beszerzési folyamatot támogató adatbázis Módosított berendezés nyilvántartás: karbantartás és berendezés kalibrálás tervezése és nyomon követése Kezelési utasítások, szabványok nyilvántartása Ügyviteli adatbázisok (munkaügyi adatok) Teljesítés elszámolási adatbázisok Társasági honlap fejlesztése és üzemeltetése
Számítógéppel támogatott minőségirányítási rendszer előnyei A rendszer előnyei: Áttekinthetőbb, könnyebben kezelhető, jóval kevesebb papírt termelő minőségügyi rendszer Tanúsítók (NAT, DAP, DNV) által is elismert rendszer (1998 óta sikeres auditok) Nyíltabb, demokratikusabb vállalati kultúrát alapoz meg Megfelelő technikai háttérrel megbízható működés Folyamatos fejlesztésre/fejlődésre ad lehetőséget pl. társasági honlapon keresztüli „táv-audit”
Köszönöm figyelmüket!