Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 2-4. St ép 108. Telefon: 06-1 463-2526 Telefax: 06-1 463-2547 Web: www.ittk.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Történeti episztemológia
A design szerepe Végvári Imre, kreatív igazgató Online Marketing - Keresőmarketing, Linkmarketing és Egyéb technikák.
2009. szeptember 21. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 3. előadás.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
Hogy keressünk pénzt azzal, amit ingyen adunk?
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Az információs forradalom
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Bemutatkozik a Premier Kommunikációs Iroda A kommunikáció világában minden nap egy új Premier!
DPR kommunikáció alapelvei
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
A lokális szint és a könyvtári hálózat összjátéka, kulturális találkozási lehetőségek Németh Márton MKE Baja 2010 július 16. Hálózati Könyvtári Szolgáltatások.
2002. február 6. Mobil marketing a hirdetők szemszögéből.
Európai Uniós távmunka programok és tredek Wesselényi Andrea
2009. november 30. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 12. előadás.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
Rab Árpád Űrhódító videojáték konferencia 2010 október 15., Budapest Tetszőleges kép A virtuális világok kutatásának megközelítési lehetőségei.
2009. október 12. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 6. előadás.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
2009. szeptember 14. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 2. előadás.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Műszaki tudományok az interneten
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
e-Learning a tanárképzésben
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
SZEMÉLYZETI MARKETING
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
A számítógép jelentősége a hétköznapokban
Digitális világ – interaktív táblán
Copyright © 2012, SAS Institute Inc. All rights reserved. STATISZTIKA ÉS VIZUALIZÁCIÓ - ÚJ LEHETŐSÉGEK A STATISZTIKAI ADATOK MEGJELENÍTÉSÉRE ÉS FELTÁRÁSÁRA.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Prószéky Gábor MorphoLogic DAT-2006, november 21. Prószéky Gábor MorphoLogic
A Neumann Kht. a kreatív iparágak szolgálatában Mátrai Julianna Pályázati szakértő Neumann János Digitális Könyvtár és Multimédia Központ Kht november.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. okt. 19.-nov.2. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7-8. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
2009. október 19. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 7. előadás.
2009. október 5. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 5. előadás.
DISSZEMINÁCIÓ A projektek eredményeinek terjesztése május 2. Tordai Péter, Tempus Közalapítvány.
Information Society Research Institute 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u. 3. St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
1.Témakör TÁJÉKOZTATÓ ÉS TARTALOM- SZOLGÁLTATÓ TEVÉKENYSÉGEK.
IKT struktúra.
Miért nem működik még az okostévé modell?
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Utazás a digitális állampolgár koponyája körül Rab Árpád BME-ITTK.
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
4 Tender Hungary Kft. (Sziklai Zoltán)
A székely kulturális örökség digitalizálásának szakmai problématérképe Rab Árpád BME-UNESCO ITTK Székelyföld – Jövőképünk Európa küszöbén május 13.,
A szerzői jogi iparágak magyarországi helyzete DAT 2006 a Magyar Tartalomipari Szövetség XVI. Konferenciája november 21. Dr. Bendzsel Miklós Dr.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
2009. szeptember 7. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK.
Térinformatika Domján Ádám.
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Rádió - a kihagyhatatlan médium - „ Bárkit, bárhol elér és bármilyen tevékenység mellett jó hallgatni!”
Honlap készítés és az ehhez szükséges informatikai alapismeretek A világháló jelentősége a KKV-k piachoz jutásában Forgács István (X-Meditor Kft.) Tel.:
Előadás másolata:

Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web: Rab Árpád A digitális tartalomipar Magyarországon és a fejlődési irányok DAT 2006 konferencia, november 21.

Fejes Az idei év végére 35 százalékkal emelkedik a magyar piac webes reklámbevétele a tavalyi évhez képest Régiónkban a magyar mobilpiac nagyon erős: 40%-os növekedés, évente átlagosan 15 euró személyenként A nem internetezők több mint 60 százalékát soha senki nem akarta személyesen meggyőzni arról, hogy a világháló egy hasznos dolog A magyar lakosság 57 százaléka soha nem használt még számítógépet

Információs társadalom

Dilemma Kiemelkedően fontos, de könnyen parttalanná válik A tartalomipar fogalmának nem létezik nemzetközileg elfogadott, általános, minden szempontot figyelmébe vevő meghatározása.

Fogalomfelhő

Talán… Kanadai Statisztikai Hivatal definíciója: A tartalom alapú termékekkel és szolgáltatásokkal összefüggő alkotás, fejlesztés, valamint disztribúció

A tartalomipar 3 fő iránya nyomtatott kiadványok (pl. újság, könyv, üzleti publikációk) audiovizuális ipar (televízió, rádió, audio, és film) elektronikus publikációk (pl. online adatbázisok, fax és CD alapú szolgáltatások, videojátékok)

A tartalomipar dimenziói Öt dimenzió mentén tekintjük át a tartalomipart: 1.Termékek 2.Aktorok 3.Csatornák 4.Finanszírozás 5.Copyright

A tartalomipar dimenziói 1/5 Termékek Közel két tucat tevékenységből 4 „műfaji csoport” képezhető Animációs komplex (Animáció, Rajzfilmkészítés, Videojáték-készítés, Web-design, Grafikai tervezés, Ipari formatervezés, Divattervezés, Építészeti tervezés, Illusztrálás) Sajtó-komplex (Újságírás, Televízióprodukciók, Kritika, Reklámszöveg-írás, Kiadói tevékenység) Műalkotás-komplex (Film, Költészet, Szépművészetek, Fényképezés, Zeneszerzés, Írásmesterségek) Performatív komplex (Előadóművészet, Dramatizálás, Zenei előadás)

A tartalomipar dimenziói 2/5 Aktorok Előállító és fogyasztó Határvonalak, szerepcserék, tudatosság

A tartalomipar dimenziói 3/5 Csatornák Miles Fidelman: „tények” (hírek, média, statisztikák, kutatási eredmények) „gondolatok” (kritika, írásmesterségek) kreatív munkák (művészet, irodalom, tervezés – az „art”, a „fiction” és a „design” világa) a meggyőzés műfaji fegyvertára (a hirdetési termékek és felületek) egyéb (pl. az előadások)

A tartalomipar dimenziói 4/5 Finanszírozás A tartalomszolgáltatást nyújtó site-ok 80%-a nem termel jövedelmet. A fogyasztók nem szívesen adnak ki pénzt a tartalomért, és van egy olyan előítéletük, hogy az online tartalom alacsonyabb minőségű. Ám az a fogyasztó, aki meggyőződik az online tartalom minőségéről, háromszor szívesebben fizet érte, mint offline társáért. Bevételre három lehetőség létezik: ha előfizetéses rendszerben kínálják a tartalmat ha ingyenes tartalomszolgáltatás mellett hirdetésből tesznek szert bevételre ha nemzeti vagy nemzetközi konstrukcióban támogatást kapnak a tartalomszolgáltatás létrehozásához és fenntartásához

A tartalomipar dimenziói 5/5 Copyright Szabadon hozzáférhető, letölthető, használható tartalom (free content). Kötelezően hivatkozandó, szabad terjesztésű és felhasználású tartalom (free content with exact reference to the source). Jogosultság alapján elsajátítható tartalom (titled content). Klasszikus szerzői jog

Kísérletek a tartalomipar mérésére a legtöbb országban nem állnak rendelkezésre megbízható adatok részterületeket mérnek, de ezek összege nem adja ki az egészt

Online tartalomipar – Nyugat-Európa

Online tartalomipar – Nyugat-Európa 2.

Lakossági tartalomfogyasztás 1.

Lakossági tartalomfogyasztás 2.

Lakossági tartalomfogyasztás 3.

A magyar lakosság és az internet

Használta-e az internetet tanulmányai során tanuláshoz?

Elégedettség  Elégedettségi skálák  Tartalom: 50% körüli 4-5-re értékeli  Hozzáférhetőség: közel 80% 4-5-re értékeli  Kommunikáció: hasonló

Az internet hatása a szülők szemszögéből

Az internet hatása a szülők szemszögéből 2.

Magyarország kihasználható tényezők Képi, vizuális kultúra fejlettsége Magas mobil penetráció, mobil ismeret (kulturális támogatás, ki is mutatható). Magasan kutatott területek, pl. matematika, számítástechnika, biológia tudásműhelyei Az ország méretéből következő előnyök, pl. –Átlátható tudományos és szakmai élet; interdiszciplináris kutatás könnyebb lehet, mivel kisebbek a tematikus tudásközösségek, ezért átláthatóbbak egymás számára –nem szokványos együttműködések könnyebben jöhetnek létre, például szektorok közötti együttműködések –Központosított oktatási rendszer –Központosított programok közepes erőforrás-befektetéssel is látható eredményeket tudnak elérni. Repülőrajt lehetősége: a későn jövők előnyének kihasználása. Még mindig relatíve olcsóbb humán és tárgyi költségek, mint Nyugat-Európában

Magyarország akadályozó tényezők Nyelvi korlátok, a magyar nyelv és a nyelvtudás hiánya mint korlátozó tényezők Alacsony internet penetráció Tőkehiány és tőkekivonás, ami csökkentheti az iparág méretét Előállítási költségekben nem tudunk a legtöbb ázsiai országgal versenyezni Az intra-indusztriális kapcsolatok egy részének elvesztése a tartalomiparon belül, amely akadályozhatja a digitális tartalmak terjedését és a jövőbeli innovációt és minőséget. Az inter-indusztriális kapcsolatok egy részének elvesztése (pl. digitális tartalomiparban dolgozók és a pénzügyi vagy termelési szférák dolgozói között), ami finanszírozási problémákhoz és az üzleti lehetőségek beszűküléséhez vezethet. Szinergiák elvesztése a termelési, támogatási és szétosztó iparágak között Harc a szaktudásért és az emberi erőforrásokért az iparágak között A magyar piac kicsi – „idegen nyelven”, vagy vizuális téren

Magyarország fejlesztési lehetőségek Kulcspontok: játékok, vizualizáció, szoftverfejlesztés. online játékpiac mobil játékpiac térképek, földrajzi információs rendszerek (GIS) adatvizualizációs programok, keretrendszerek fejlesztése bér-adatvizualizációs projektek felvállalása digitális animációs filmek videoklipp gyártó stúdiók vizualizációs oktatási szoftverek fejlesztése természettudományok ipari alkalmazásához (biológiai, szerves kémiai) vizualizációs szoftverek, termékek fejlesztése

Összegzés Az információs társadalommal együtt járó kikerülhetetlen elem Káosz: határvonalak, szereplők, funkciók, valódi haszon mértéke és formája Magyarországnak stratégiai lehetőség és kényszerűség Mérésekre van szükség

Köszönöm a figyelmet! Rab Árpád, kutató BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Stoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: Fax: