Ország összehasonlítás Kína-India Ország összehasonlítás
Általános adatok India Kína Újdelhi Főváros: Peking 1.1 milliárd 3.1 millió km2 +91 Kína Főváros: Peking Népesség: 1,3 milliárd A Föld lakosságának 13,8% - a Terület: 9,6 millió km2 Hívószám: +86
Történelem Kína Csang-, Csou-, Csing-, Han-, Tang-, Juan-, Ming-dinasztia Polgárháború: kommunisták-köztársaság pártiak közt 1949. győztek: kommunisták Mao-Ce-Tung: ”nagy kormányos”, 1954-ig: vezető, ’54-től: államfő, ’54: Genf béketárgyalás 1989. Tienanmen téri diáklázadás India I. e. 180.: Maurja birodalom 1500-as évek gyarmatosítás (Portugália, Hollandia, Nagy- Britannia, Franciao.) 1857. forradalom a függetlenségért (Mahatma Gandhi), erőszakmentes tüntetések 1947. India független Első elnöke: Dzsaváharlál Néhrú
Politika Kína India Államforma: Szocialista Közt. (kommunizmus) Miniszterelnök: Wen Jiabao (45. életévtől!) Közigazgatás: 3 szint (tartományok, megyék, járások) 1954. ONGY Alkotmány: jelenlegi az 1982-es (ez az 5.) India Szövetségi Közt. Manmohan Singh 28 állam, 7 szövetségi tartomány Pártok: Bhratija Dzsanata párt (hindu nacionalista), Kongresszus Párt
Gazdaság Kína India „a nagy ugrás”(1961-1965) Évente 6%-kal nő a GDP Reformok a gazdaságban évente 8 – 11%-kal nő a GDP a megművelhető terület 94.97 millió hektár rizs-, burgonya-, köles-, földmogyoró-, árpa- és teatermesztésben,sertéstenyésztés. Kínáé a világ legnagyobb vízenergia kapacitása. Renminbi=jüan (= 10 jiao = 100 fen). India Évente 6%-kal nő a GDP hatalmas piac, olcsó, jól képzett, kreatív munkaerő. Külföldi befektetők kávé, gyapot, szén, urán, vasérc, cink, Pénznem: Rúpia (INR)
Oktatás Kína A kínai kormány oktatáspolitikája serkenti a fejlődést. A szellemi tőke növekedését fogja elősegíteni hosszú távon. innovációs rendszert, tudásgazdaság fejlődését. Mérnöki tudományok támogatása és népszerűsítése. kétszer annyi mérnök diplomázik minden évben, mint az USA-ban Internetkávézó min. 200m India Buddhista, Brahmanista, Dzsájnista iskolák, kolostorok Tanítás 7 éves kortól 1835. Memorandum: angol hatás indiai oktatásra 1854. Londoni Egyetem: Calcutta, Bombay, Madras általános iskolák első négy osztályát elvégzett tanulók 38%-a nem tud értelmesen elolvasni egy bekezdésnyi szöveget
Dalai Láma miatt konfliktus Vallás, hiedelmek Kína Taoizmus Jing - jang: A kínai sárkány, gyönggyel ábrázolják (erő) konfucionizmus (Han-Vu-ti: I.e. II. században államvallássá tette) Buddhizmus India hindu(81%) muzulmán(12%), Bindi (homlok-pötty): házasság jele Szent tehén: állati lét szentsége, mezőgazdasági szerepe Dalai Láma miatt konfliktus
Kultúra Kína India Kultúra, életmód Kalligráfia, festészet Szobrászat Kézművesség Építészet India Maurja-kor művészete Brahmanista kultúra Sztúpák Barlangtemplomok Gandharai művészet A Gupta-kor művészete A hindu művészet Dzsainista építészet Mogul-korszak A 19. és 20. század
Himnusz Kínai himnusz Jijongdzsun Dzsinhszingku 1949 – 1982 között más szöveggel szöveg: Tian Han Az indiai himnusz Jana Gana Mana Zenéjét és szövegét Rabindranath Tagore (1816-1941) szerezte. 1950-ben fogadták el hivatalosan.
Források Wikipedia.hu Google.co.hu India.lap.hu Kína.lap.hu
László Lalek (Lajoska) Készítők Pásztor Sárika Kis Viktorka Szabó Pannuska Kőrösi Lilek László Lalek (Lajoska)