Békefenntartás Alapozó előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dr. Kis-Benedek József c. egyetemi tanár
Advertisements

A változó NATO  2009-ben volt 60 éves  Hogyan tudott fennmaradni ennyi ideig?
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Az arab változások és Izrael terrorfenyegetettsége
Magyarország nemzeti katonai stratégiája Készítette: Faludi Miklós
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A NATO és a Varsói Szerződés
A NATO létrejötte, bővítésének állomásai
 A közös vámpolitika  Külkereskedelem  Segélypolitika  Szankciópolitika  Stb.  Egyre fontosabbá tette a külpolitikai együttműködést.
Elkülönített állami pénzalapok
2011. március Emberi jogok regionális védelme az amerikai kontinensen II. Emberi és polgári jogok nemzetközi rendszere.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
A projektmenedzsment fogalma
Szervezeti formák.
Európai Biztonság- és Védelempolitika Miniszterelnöki Hivatal október 6.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
ÖSSZEFOGLALÓ FELADATOK
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A délszláv válság.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
Izrael.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
BÁCS-KISKUN MEGYEI KORMÁNYHIVATAL FOGYASZTÓVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGE Közösen a fogyasztókért: a békéltető testületek és a fogyasztóvédelmi hatóság együttműködésének.
Államkudarcok.
NATO. NATO védelmi miniszteri konferencia Mire kell válaszolni új kihívások Afganisztán új stratégiai koncepció 2010 során.
Az EU kül- és biztonságpolitikája
Polgárháború, ütközet Mogadishu-nál
ENSZ és békefenntartás
A terrorizmus elleni küzdelem, avagy a 22-es csapdája 7.
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A háború és a modern fegyveres erő
Szövetség. A NATO fontosabb szervei és működésének jellemzői Készítette: Faludi Miklós.
A béketámogató műveletek alapjai
A Magyar Honvédség részvétele NATO missziókban
Mekkora a „biztonságunk árnyéka” globalizált világunkban
Izrael születése -britek elleni terrorista akciók(Dávid Károly Hotel felrobbantása) novemberében az ENSZ döntése értelmében Palesztinát két részre.
Az EEM helye a menedzsmentben
A KISEBBSÉGEK VÉDELME A NEMZETKÖZI JOGBAN – ELŐADÁS – NOVEMBER BCE T-KAR NEMZETKÖZI TANULMÁNYOK INTÉZET.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
A Mediáció.
Válságkezelő rendszere
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK 2. sz. oktatási kérdés anyagából Nem Háborús Műveletek 1. Emlékszik még a világháboruk megdöbbető adataira, melyik a helyes a, - 1.
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK 1. sz. oktatási kérdés anyagából Nem Háborús Műveletek 1. A katonai műveleteket az alábbiak szerint osztjuk fel: a, -Háborús szint alatti.
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
Az EU katonai szervezetei (EUMC, EUMS, Rapid Reaction Forse) Persa Virág Földrajz BSc
Az ENSZ békefenntartó missziói Gansperger Gábor. A sikersztori Az ENSZ a világ legnagyobb támogatója a konfliktusok utáni stabilizációnak. Az ENSZ Biztonsági.
Fogyasztói jogérvényesítési lehetőségek készítette: dr. Tulipán Péter.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
ISO/IEC Software Asset Management szabvány
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Európai Uniós ismeretek
Lisszaboni Szerződés tükrében
Előadás másolata:

Békefenntartás Alapozó előadás

I. A békefenntartás fogalma: - ENSZ Ao.- ban a fogalom nem szerepel - kettős értelmezés (Tisovszky): tágabb értelemben: az ENSZ minden beavatkozása állam, államok területén, amikor missziókat hoz létre, vagy erre felhatalmazást ad, egyéb módon elismer szűkebb értelemben: missziók létrehozása az államok közötti békeszerződések, fegyverszünetek ellenőrzésére, semleges ütköző zóna létesítése (van már béke; 1. generációs békefenntartás) - kapcsolat a humanitárius intervencióval (BT felhatalmazásával történő egyes 2. generációs békefenntartó missziók) ‘ahány misszió, annyi szokás’ ; VI. és VII. fejezetes BF a Békeprogram definíciója

II. Békefenntartás történelmi háttere: -ENSZ 1945-ös alapítása, cél a kollektív biztonság létrehozása -BT megbénul, a kollektív biztonsági rendszer nem működik -közös hadsereg nem jön létre (Ao. 43.cikk) - partikuláris védelmi rendszerek jönnek létre (NATO, Varsói Szerződés) - nukleáris elrettentésen alapuló kényes egyensúly - helyi konfliktusok szuperhatalmi játéktérré válnak

III. A békefenntartás kialakulása: - BT inaktivitása eredményezi a KGY aktivitását - Ao 11(2) szerint a KGY minden olyan kérdést, ami nk-i béke és biztonság fenntartására vonatkozik, megvitathat, ajánlásokat tehet; minden olyan kérdést, amelyben cselekvésre van szükség a KGY a vita előtt vagy után a BT elé kell terjesztenie - 1950. évi 377. sz. határozat: Uniting for Peace (Egyesülve a Békéért) KGY másodlagos felelőssége a nk-i béke és biztonság fenntartásában (1956- ban UNEF I. misszió létrehozása) - 1962: „Bizonyos kiadások” ügyben az NB megállapítja: BT elsődleges felelőssége nem jelent kizárólagosságot csak a kényszerítő és nem a biztosító akciókat kell jelenteni a BT-nek

IV. A békefenntartás lehetséges jogalapja: nincs egyértelmű, kifejezetten erre szánt jogalapja az Alapokmányban, gyakorlatilag egy szokásjogi úton létrejött intézményről van szó lehetséges jogalap lehet az Alapokmány 7. cikkének (2) bekezdése és a 29. cikk, melyek értelmében segédszervek létesíthetők a 40. cikk, mely alapján a helyzet súlyosbodásának megakadályozása végett ideiglenes rendszabályok foganatosíthatók. mivel lehetséges jogalapokat lehet találni mind a VI. (viták békés rendezése), mind a VII. (kényszerrendszabályok nk-i béke és biztonság fenyegetés vagy megszegése és támadó cselekmények esetén) fejezetben, hat és feledik (6½) fejezetnek szokták hívni. (Dag Hammarskjöld) - a gyakorlatban a békefenntartó missziók jogalapját nem tüntetik fel

V. A békefenntartás története, generációi: I. generáció (1945- ): a ‘béke fenntartása’: 48-56: születő korszak 56-67: ambiciózus korszak 67-73: alvó 77-87: újjászülető II. generáció (1988- ): aktív beavatkozás - III. generáció (1999- ): ENSZ- közigazgatás

VI.A.) A békefenntartás I. generációja: - Összesen 15 misszió (1988- 98→ 25) - tűzszünetek ellenőrzése és betartatása, ütközőzónák létesítése; általános megfigyelői célok - Esetek döntő többségében államok közötti konfliktus - BF általános alapelvei: - csak a felek hozzájárulásával - pártatlanság - erőszak alkalmazása kizárólag önvédelemből

B.) további jellemzők: - Kisebb csapatok; alapvetően katonai, rendfenntartó feladatok - Egyszerű és világos hatáskör, cél; könnyen teljesíthető→ sikerélmény - a tagállamok szívesen hozzájárulnak - Eljárás: a Főtitkár a Titkárság segítségével végzi a tervezést, a misszió a KGY, a Főtitkár ajánlásával vagy a BT határozattal jön létre. A költségeket a KGY szavazza meg. - Hátrány: nem alkalmas átfogó konfliktuskezelésre

az első megfigyelő missziót (UNTSO) a BT 1948-ban hozta létre az akkor létrejött Izrael és az arab országok közötti tűzszünet felügyelete céljából 1949-ben állt fel az UNMOGIP, melynek feladata a BT megbízása alapján az India és Pakisztán közötti, Kasmír statusával kapcsolatos konfliktust átmenetileg rendező megállapodás megfigyelése volt. Mindkét megfigyelő misszió máig működik. az első, kifejezett békefenntartó küldetésre 1956-ban került sor, amikor a Közgyűlés a BT bénultsága miatt létrehozta az UNEF I. missziót a szuezi válság megoldása érdekében. Az UNEF I. 1967 májusáig működött, mivel Egyiptom a Hatnapos háború előtt nem sokkal visszavonta hozzájárulását. a kongói UNOC missziót a BT felhatalmazása alapján a Főtitkár hozta létre 1960-1964 között.

VII.A) A békefenntartás II. generációja: - (1988- ) - Hidegháború és a bipoláris világrend vége BT aktív lesz Megnő a polgárháborúk és a belső konfliktusok száma - Lehetőség a VII. fejezet alkalmazására

B.) Boutros Boutros-Ghali 1992-es Békeprogramja: a megváltozott körülményekre tekintettel a klasszikus békefenntartás határain túllépve öt olyan tevékenységi területet vázol fel, melyek együttvéve képesek hatékonyan hozzájárulni a béke biztosításához, egyfajta válságkezelési eszközrendszerként:  - preventív diplomácia - béketeremtés - békefenntartás - békekikényszerítés - békeépítés

C.) általános jellemzők - Államon belüli konfliktusok - Újszerű nehézségek: menekültek, humanitárius vészhelyzet, állami intézményrendszer összeomlása - Katonai mellett humanitárius igények - Katonák mellett civil szakértők - Komlexebb, költségesebb - Aktívabb, beavatkozik

D.) problémák: - Nem világos mandátum, sokszori mandátum kiterjesztés, összemosódik a békefenntartás és a békekikényszerítés fogalma -Túl költséges -A klasszikus elvek elhalványulása - semlegesség elvének megszegése - kérés nélküli beavatkozás (humanitárius intervenció Szomáliába), bár a Ao. 2.(7) szerint lehet, ha VII. fejezetes kényszerintézkedést kell foganatosítani - erőszak alkalmazásának kiterjedése (békekikényszerítés): polgári lakosság védelme, humanitárius ellátó vonalak védelme, biztonsági zónák felügyelete - Az optimizmust Jugoszlávia és Szomália kudarca veri le

E.) Jugoszlávia: 1991- ben az UNPROFOR- t hagyományos BF missziónak létesítik; a VII. fejezet alapján mandátumát kiszélesítik A csapatot 93’- ban Boszniába küldik Probléma: 30 ezer fő helyett csak 7000 és ez is leszükül 400-ra 95’- ben - Információhiány és koordinációhiány - 1995.július: 8000 bosnyák lemészárlása Srebrenicában

F.) Szomália: Nem volt fegyverszünet vagy béke, amit fenn lehetett volna tartani, a konfliktus közepébe utalták a csapatokat, humanitárius katasztrófa veszélye Tagállamok vonakodása 1993. UNOSOM II.-ben egyesítik az UNOSOM I.-et és az UNITAF-t; első békekikényszerítő misszió Először hasznáják a VII. fejezetet humanitárius célokkal polgárháborúban Belekeveredik a konfliktusba (Aidid tábornok üldözése során 19 amerikai meghal) 1995-ben visszavonják; első eset, hogy egy missziót anélkül vonnak vissza, hogy teljesítette volna a feladatát

G.) Ruanda: Az uti possidetis alkalmazása konfliktusokat szül (belga gyarmat) 94’ Tuszi lázadók (RPF) Ugandából támadják a Hutu kormányt 94’ áprilisában Ruanda és Burundi elnöke repülőgép balesetben meghal 3 hónap alatt 500 ezer- 1 millió Tuszi lemészárlása 94’ júliusa az RPF szilárdítja meg a hatalmat A 93’- ban létesített UNAMIR nem tudja megakadályozni - 95’-ben a ruandai kormány kijelenti, hogy nincs szükség rá, így 96’-ban megszűntetik

H.) a kudarcok hatásai: - Tisztázni kell a missziók mandátumát - Előzetes felméréseket kell végezni bevetés előtt „Resposibility to Protect” (R2P): - a humanitárius beavatkozás nem jog, hanem kötelezettség (korábban még a jogszerűsége is vitatott) - az államok felelőssége a területükön történő népírtás, etnikai tisztogatás és más masszív emeberi jogsértések megakadályozása - ha az állam nem látja el, az ENSZ maga is felelősséggel tartozik

VIII.A.) a békefenntartás III. generáció-ja (1999- ) Függetlenül a kényszerintézkedésektől és a kudarcoktól, az erőszak alkalmazásától eltekintve a missziók mandátuma tovább nő a missziók ennek értelmében részben átveszik: a központi igazgatási funkciókat és felvállalják a klasszikus állami feladatok ellátását is 1999-től mind Koszovóban (UNMIK), mind Kelet-Timorban (UNTAET) a békefenntartók minőségileg más missziót teljesítettek; ENSZ- közigazgatás létrejötte

B.) újszerű feladatok: a mindennapok igazgatási tevékenységeibe is belefolytak, a pénzügyi menedzsment igazságügyi feladatok szervezése adminisztráció vezetése (helyi szintig) Infrastruktúrafejlesztés Rendőri feladatok Koszóvóban a politikai eljárást is segítette a státuszrendezésben

IX.A.) Problémák az ezredfordulón: Missziók kudarca, mert ellenséges környezetben nehéz működni Bizonytalan mandátumok Hatékonyság és pártatlanság összeütközése - A tagállamok hozzájárulási kedve csökken

B.) Brahimi- jelentés pontjai: Jobb koordináció Főtitkár, BT, missziók között Biztos létszám és pü-i háttér esetén állítsanak fel missziókat Világos mandátum „Robosztus BF”: legyen elrettentő képesség Gyors és hatékony telepítés Tényfeltáró missziók, konfliktus megelőzése a cél - a mandátum álljon arányban a rendelkezésre álló pénzügyi és egyéb eszközökkel, ne legyen ellentmondás a résztvevők ambíciója és elkötelezettsége között

X.A). Az elmúlt évek folyamatai: - 2006-ban 31 tagú Békeépítő Bizottság, valamint a Békeépítő Alap létesítése (Sierra Leona, Burundi és Elefántcsontpart segítése) - Peace Operations 2010 projekt (2007) célja a professzionalizmus és a hatékonyság elősegítése Capstone- Dokumentum (2008) a BF-ben irányadó alapelvekről: hozzájárulás és pártatlanság visszaemelése; erőszak alkalmazása viszont a civilek védelme érdekében is 2010-ben 116 ezer személy teljesít 15 misszióban szolgálatot (ez csak az ENSZ), évi 7.8 milliárd dolláros költséggel a túlzott költségeket az államok a gazdasági válság miatt nem tudják állni, így újabb javaslatok kellenek, melyben az egész partnerséget újragondolják és közép-és hosszútávú célokat fogalmaznak meg→ Új- Horizont jelentés

B.) Új- Horizont jelentés (2010): - Tiszta politikai stratégia és vezetés - Egységes missziótervezés és menedzsment - Gyorsabb telepítés - Tisztázott szerep - Krízismenedzsment - Jövőbeli erőforrások elemzése - Növelni az együttműködést a regionális szervezetekkel - Növelni kell a hozzájáruló (anyagilag, katonailag) országok számát

XI.A.) Regionális békefenntartás: - a helyi, regionális szintre kiterjedő konfliktusok száma kezdett el meredeken emelkedni; a regionális szervezetek ambíciói és mozgástere is megnőtt - az ENSZ-nek egyre nagyobb szüksége lett arra, hogy más, helyi szinten ismeretekkel, legitimációval, és nem utolsó sorban cselekvési hajlandósággal rendelkező szervezetekkel ossza meg a növekvő terheket.

B.) A regionális szervezetek jogköre: - Ao. 52. cikk: regionális megállapodások és szervezetek létrehozásának lehetősége, melyen a nk-i béke és biztonság regionális jellegű kérdéseivel foglalkoznak az ENSZ alapelveivel összhangban - eljárhatnak a fogadó állam kérésére és a részes felek által kötött békemegállapodás alapján is, de a BT beavatkozhat a VI. fejezet alapján - kényszerítő intézkedéseket csak a BT hozzájárulásával alkalmazhatnak (melyre gyakran csak utólagosan, vagy hallgatólagosan kerül sor) - NATO új stratégiai szerepe (korábban kollektív önvédelmi szerv)

C.) Az ENSZ és a regionális szervezetek együttműködésének lehetséges formái többek között a következők lehetnek: konzultáció: formális (pl. jelentések a Közgyűlésnek) diplomáciai támogatás (egymásnak) hadműveleti támogatás: pl. a NATO légi támogatása együttes telepítés: mind a regionális szervezet, mind az ENSZ telepít egységeket, - közös műveletek: ezek során a művelet személyzeti, irányítási és pénzügyi terheit az ENSZ és a regionális szervezet közösen viseli, vegyes, vagy elkülönült egységek felállítása mellett.

Köszönöm a figyelmet!