dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bevezetés a pénzügyi fogyasztóvédelembe
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Karcag, november.
TŐKEPIACI ÜGYLETEK.
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
Dr. Markovich Réka főtitkár Magyar Reklámszövetség Változások szerkezetben és érdemben Az új reklámtörvényről 1.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Hatósági és Jogi Főosztály UCP és Közérdekű Keresetek Osztálya
Az Európai Unió és a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok 2010.július 30. Eger Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium Fogyasztóvédelmi Osztály.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a évi XLVII. törvény alapján dr. Nagy Andrea Magdolna ügyvéd május 30.
E-KERESKEDELEM SZABÁLYOSAN
Wittich Tamás főigazgató Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság október 21. „Fogyasztóvédelem – tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat” A fogyasztóvédelmi.
Verseny Versenyfelügyelet az egészségügyben és a kapcsolódó piacokon Torjákné Amberger Teréz Gazdasági Versenyhivatal – Versenypolitikai Iroda január.
CLV Partners Ügyvédi Iroda
Az UCP irányelv rendelkezéseinek hatása a GVH gyakorlatára (Fttv) október 21. dr. Nagy Márta.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
KÉSZ ÁTVERÉS AVAGYFOGYASZTÓAPÁCBAN?. ÁRUBEMUTATÓK SAJÁTOSSÁGA Kiállítás Kiállítás Vállalat Vállalat Termék Termék Gyakorlati bemutató Gyakorlati bemutató.
Különös tekintettel a gyógyszerekre
A fogyasztóvédelmi szabályozás rendszere Fogyasztóvédelmi törvény (1997. évi CLV. törvény) 10 fejezetből áll: pl.: -fogyasztók életének, egészségének,
Versenyjog és fogyasztóvédelem
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok
A versenytörvény alkalmazásának gyakorlata
1 A NEMZETI MINŐSÉGÜGYI SZABÁLYOZÁSI RENDSZER Dr. Veress Gábor egyetemi tanár 2003.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot érintő vállalati önszabályozás perspektívái Verseny és Szabályozás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Fogyasztóvédelmi hatósági tevékenység a megyei kormányhivatalban
Fogyasztói igényérvényesítés – közérdekű keresetek
A VÁLLALKOZÁSOK SZEREPE A FOGYASZTÓVÉDELEMBEN Dr. Kohuth Viktor
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköző magatartásokkal kapcsolatban Dr. Nagy Márta Budapest, 2010.szeptember
UCP Irányelvek végrehajtása Ausztriában Conference « Consumer protection - Unfair commercial practices » Budapest, 21 st /22 nd of October 2008 Ulrike.
Magyarország IV. középtávú ( ) Fogyasztóvédelmi Politikája Vitaanyag június.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Tipikus fogyasztói panaszok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tükrében április 3.
MUTATVÁNYOS BERENDEZÉSEK PIACFELÜGYELETI ELLENŐRZÉSE
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Mezőtúr, november.
Vállalkozói - szakhatósági fórum üzleti partnerkeresés Tóth Katinka fogyasztóvédelmi felügyelő Kunszentmárton, december.
Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Egészségügyi panaszok az Európai Fogyasztói Központ gyakorlatában „Egészségügyi szolgáltatások – békéltető testületek szerepe és jövője a fogyasztóvédelemben”
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A DIGITÁLIS MARKETING JOGI VONATKOZÁSAI
Gyógyít, megelőz és fogyaszt? Étrend-kiegészítők reklámjainak versenyhatósági megítélése Dr. Udvardi Anita október 1.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Üzleti Jog I. Versenyjog I. Dr. Pázmándi Kinga Tanszékvezető e.doc. Üzleti Jog Tanszék.
Kereskedelmi gyakorlatok megítélése a hatóságok joggyakorlatában dr. Dobó-Kocsis Veronika Veszprém Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztály 2016.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A fogyasztóvédelmi felügyelőségek feladat-és hatásköreit megállapító legfontosabb jogszabályok -Fogyasztóvédelemről szóló törvény -Nemzeti Fogyasztóvédelmi.
Középpontban a fogyasztó Készítette:Farkasné Bálint Rózsa.
1 Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége Horváthné Szendrei Szilvia felügyelőségvezető Miskolc, Május 22.
1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A PSZÁF tapasztalatai a UCP irányelvvel kapcsolatban
Fogyasztói jogok és a fogyasztók magánjogi védelme
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
Aranyi Péter Nemzetgazdasági Minisztérium
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok, fogyasztóvédelmi eljárások
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Az Fttv. alkalmazásának tapasztalatai
A Versenyjogi szabályozás rendszere Dr. Pázmándi Kinga
A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
Előadás másolata:

dr. Szöllősy András UCP Osztály 2010. július 29. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény alkalmazása az NFH gyakorlatában dr. Szöllősy András UCP Osztály 2010. július 29.

Hatásköri rendszer GVH PSZÁF NFH 1. Versenyt nem érintő esetek 2. Elhatárolás alapja: 1. versenyérintettség (NFH – GVH, PSZÁF – GVH) 2. tevékenység, mellyel összefügg a tanúsított tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat (pénzügyi szolgáltatások, biztosítási tevékenységek stb.)

Versenyjog és fogyasztóvédelem KLASSZIKUS FOGYASZTÓVÉDELEM VERSENYJOGI FOGYASZTÓVÉDELEM Védelem tárgya: fogyasztó 1. versenytársak 2. gazdasági verseny szabadságának és tisztaságának védelmére (hosszútávon: fogyasztói jólét) 3. közvetlen fv. Cél: információs hátrány kiküszöbölése Eszköz (szabályozás módszere): Pozitív tájékoztatási köt. (a tájékoztatás kötelező formai + tartalmi elemei – részletes feltételek) Fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma (meghatározott magatartásoktól való tartózkodásra kötelezés). Követelmény: Teljes körűség A reklám feleljen meg a valóságnak, és ne tartalmazzon félrevezető információkat. Hatóság: NFH GVH

Témavizsgálatok (2010.) Fogyasztói forgalomban kapható termékek árfeltüntetése Csecsemő- és kisgyermek ruházati termékek Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói jogok Étcsokoládék Gazdasági reklámtevékenység átfogó ellenőrzése Árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység Elektronikus kereskedelem Ásványi anyaggal dúsított fitnesz termékek és probiotikus étrend-kiegészítők

Együttműködési kötelezettség Fttv. sajátos hatásköri rendszere -> együttműködési kötelezettség Az együttműködés célja: anyagi és eljárásjogi szabályok egységes alkalmazása jogalkalmazási gyakorlat kölcsönös megismerése hatásköri összeütközések elkerülése, az esetleges hatásköri viták hatékony rendezésének megkönnyítése Az együttműködési kötelezettség teljesítésével elérni kívánt eredmény: a törvény által megteremtett fogyasztói jogok védelme a törvény által kötelezettségekkel terhelt vállalkozások számára kiszámítható jogi környezet teremtése

Együttműködési garanciák Értesítési rendszer Állandó Munkacsoport Egymás joggyakorlatának kölcsönös figyelemmel kísérése → egységes jogalkalmazás

2005/29/EK irányelv (UCP) Célok: tagállami tájékoztatási szabályok egységesítése (áruk szabad áramlása) magas szintű fogyasztóvédelem tisztességes piaci magatartás előmozdítása Implementáció: A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) Elsősorban gazdasági közösség – egységes jogszabályok Az irányelv preambulumából két fő cél rajzolódik ki. Mint minden közösségi jogforrásnak, ezen irányelvnek is célja az eltérő tagállami szabályok közelítése, előmozdítván az egységes belső piac megfelelő működése érdekében az áruk és szolgáltatások szabad áramlása elvének érvényesülését. Emellett az irányelvnek a nemzeti jogrendekbe illesztése által az Európai Közösségen belül egy magasabb szintű fogyasztóvédelem megvalósulása várható.

kereskedelmi gyakorlat ésszerűen tájékozott fogyasztó Fttv. – Kulcsfogalmak ügyleti döntés fogyasztó (B2C) kereskedelmi gyakorlat tisztességtelenség valóság igazolása ésszerűen tájékozott fogyasztó versenyérintettség

Ügyleti döntés - fogalom A fogyasztó arra vonatkozó döntése, hogy kössön-e, hogyan és milyen feltételek mellett kössön szerződést, hogy gyakorolja-e valamely jogát az áruval kapcsolatban.

„Átlagfogyasztó” – 4. § „ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el” a fogyasztók egy meghatározott fogyasztói csoport tagjaira általánosan jellemző magatartás 2.1. koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozásuk miatt különösen kiszolgáltatott fogyasztók = érzékeny fogyasztói kör

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok GENERÁLKLAUZULA – 3. § (1)-(2) bek. MEGTÉVESZTÉS AGRESSZÍV GYAKORLATOK Tevékenység Mulasztás FEKETELISTA (melléklet)

Köszönöm a figyelmet! a.szollosy@nfh.hu