dr. Szöllősy András UCP Osztály 2010. július 29. A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény alkalmazása az NFH gyakorlatában dr. Szöllősy András UCP Osztály 2010. július 29.
Hatásköri rendszer GVH PSZÁF NFH 1. Versenyt nem érintő esetek 2. Elhatárolás alapja: 1. versenyérintettség (NFH – GVH, PSZÁF – GVH) 2. tevékenység, mellyel összefügg a tanúsított tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat (pénzügyi szolgáltatások, biztosítási tevékenységek stb.)
Versenyjog és fogyasztóvédelem KLASSZIKUS FOGYASZTÓVÉDELEM VERSENYJOGI FOGYASZTÓVÉDELEM Védelem tárgya: fogyasztó 1. versenytársak 2. gazdasági verseny szabadságának és tisztaságának védelmére (hosszútávon: fogyasztói jólét) 3. közvetlen fv. Cél: információs hátrány kiküszöbölése Eszköz (szabályozás módszere): Pozitív tájékoztatási köt. (a tájékoztatás kötelező formai + tartalmi elemei – részletes feltételek) Fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma (meghatározott magatartásoktól való tartózkodásra kötelezés). Követelmény: Teljes körűség A reklám feleljen meg a valóságnak, és ne tartalmazzon félrevezető információkat. Hatóság: NFH GVH
Témavizsgálatok (2010.) Fogyasztói forgalomban kapható termékek árfeltüntetése Csecsemő- és kisgyermek ruházati termékek Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói jogok Étcsokoládék Gazdasági reklámtevékenység átfogó ellenőrzése Árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység Elektronikus kereskedelem Ásványi anyaggal dúsított fitnesz termékek és probiotikus étrend-kiegészítők
Együttműködési kötelezettség Fttv. sajátos hatásköri rendszere -> együttműködési kötelezettség Az együttműködés célja: anyagi és eljárásjogi szabályok egységes alkalmazása jogalkalmazási gyakorlat kölcsönös megismerése hatásköri összeütközések elkerülése, az esetleges hatásköri viták hatékony rendezésének megkönnyítése Az együttműködési kötelezettség teljesítésével elérni kívánt eredmény: a törvény által megteremtett fogyasztói jogok védelme a törvény által kötelezettségekkel terhelt vállalkozások számára kiszámítható jogi környezet teremtése
Együttműködési garanciák Értesítési rendszer Állandó Munkacsoport Egymás joggyakorlatának kölcsönös figyelemmel kísérése → egységes jogalkalmazás
2005/29/EK irányelv (UCP) Célok: tagállami tájékoztatási szabályok egységesítése (áruk szabad áramlása) magas szintű fogyasztóvédelem tisztességes piaci magatartás előmozdítása Implementáció: A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) Elsősorban gazdasági közösség – egységes jogszabályok Az irányelv preambulumából két fő cél rajzolódik ki. Mint minden közösségi jogforrásnak, ezen irányelvnek is célja az eltérő tagállami szabályok közelítése, előmozdítván az egységes belső piac megfelelő működése érdekében az áruk és szolgáltatások szabad áramlása elvének érvényesülését. Emellett az irányelvnek a nemzeti jogrendekbe illesztése által az Európai Közösségen belül egy magasabb szintű fogyasztóvédelem megvalósulása várható.
kereskedelmi gyakorlat ésszerűen tájékozott fogyasztó Fttv. – Kulcsfogalmak ügyleti döntés fogyasztó (B2C) kereskedelmi gyakorlat tisztességtelenség valóság igazolása ésszerűen tájékozott fogyasztó versenyérintettség
Ügyleti döntés - fogalom A fogyasztó arra vonatkozó döntése, hogy kössön-e, hogyan és milyen feltételek mellett kössön szerződést, hogy gyakorolja-e valamely jogát az áruval kapcsolatban.
„Átlagfogyasztó” – 4. § „ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el” a fogyasztók egy meghatározott fogyasztói csoport tagjaira általánosan jellemző magatartás 2.1. koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatkozásuk miatt különösen kiszolgáltatott fogyasztók = érzékeny fogyasztói kör
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok GENERÁLKLAUZULA – 3. § (1)-(2) bek. MEGTÉVESZTÉS AGRESSZÍV GYAKORLATOK Tevékenység Mulasztás FEKETELISTA (melléklet)
Köszönöm a figyelmet! a.szollosy@nfh.hu