Önsértés és erőszak gyermek- és serdülőkorban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
10. Erőszak a családban, válás
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Az iskolai szociálismunka
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Szociális munka az onkológiában
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Az agresszió és a problémás viselkedés előre jelezhetősége a koragyermekkor alapján Herczog Mária Budapest, november 11.
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
Alkoholizmus.
A nevelés stílusa.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Dr. Kovács Zsuzsanna, Dr. Scheiber Dóra, Toma Andrea
IV. kerületi v édőnők munkamegbeszélése május 26. Budapest Toma Andrea OGYEI.
Dr. Békefi Dezső Programtanács Seregélyes
OR A gyermekbántalmazás és elhanyagolás megelőzése: Népegészségügyi megközelítés Prof. Kevin D. Browne A Birminghami Egyetemen.
Az objektív tápláltsági állapot, a szubjektív testkép és a kortárs bántalmazásban való érintettség vizsgálata országosan reprezentatív adatokon Várnai.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
Mi segít az erőszakkal szemben?
Máténé Pusztai Annamária* Gődény Anna**
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A lelki egészség védelme az iskolában
DEVIANCIÁK ÉS BŰNÖZÉS.
A kriminálpszichológia
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A befogadó kisgyerekkori fejlesztés szakpolitikai kihívásai és megoldásai A Biztos Kezdettől a gyermekvédelmi gondoskodásig 25 éves az ENSZ Gyermekjogi.
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
(Erőszak és elhanyagolás a családban)
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Öngyilkosság és időjárás összefüggése Magyarországon
Speciális gyermekvédelem
Speciális életmódjellemzők gyermekkori elhízásban Papp Gabriella 1, Lengyel Dénes 1, Józsa Lajos 2, Gönczi Ferenc 3, Degrell István 1 DEOEC Pszichiátriai.
A borderline személyiségzavar
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
Erőszak a családban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Önsértés és erőszak gyermek- és serdülőkorban Várnai Dóra Országos Gyermekegészségügyi Intézet Kaesz Gyula Faipari Szakközépiskola és Szakiskola 2008. november 24.

Sérülések Nem szándékos: balesetek Szándékos: Öngyilkosság,öngyilkossági kísérlet Önsértés Kortárs bántalmazás Verekedés Gyermekbántalmazás, abúzus Elhanyagolás Balesetekhez hasonlóan népegészségügyi problémák, magas betegségteher, vezető halálok a serdülőkorban és a fiatal felnőttkorban

Öngyilkosság és öngyilkossági kísérlet Öngyilkosság: komplex, soktényezős jelenség (biológiai, pszichológiai, genetikai, környezeti, kulturális, társas faktorokkal) Öngyilkos viselkedés: fantázia, megkísérelt vagy befejezett öngyilkosság Egyén szubjektív fájdalma meghaladja a megküzdési kapacitásait Sok esetben nem halállal, hanem tartós sérüléssel végződik Ha nem végződik halállal, akkor is segítségért való vészjelzésként értékelendő A kísérletezők egy része újra megpróbálja Bizonyos pszichiátirai kórképekben (pl. schizofrénia) gyakrabban bekövetkezik Változatos belső érzelmek kísérik: szégyen, reménytelenség, félelem, feszültség, magányosság stb.

Öngyilkosság gyakorisága Lányok (nők) esetében gyakoribb a kísérletezés, fiúk (férfiak) esetében pedig a befejezett öngyilkosság 15-16 évesek körében végzett vizsgálat (Fekete, 2005): 7,8% számolt be kísérletezésről Öngyilkos gondolatok: 25% KSH (2005-2007) 15-24 éves Fiúk: 319 eset, halálozás 29% Lányok: 42 eset, halálozás:11% HBSC (2005/2006) Gyermekdepresszió Kérdőív (7., 9., 11. osztályosok, N=3870) Sohasem gondolok arra, hogy megöljem magam: 64,6% Gondoltam rá, hogy megöljem magam, de nem tenném meg: 31,1% A legszívesebben megölném magam: 4,4% Leggyakrabban 15-17 éves lányok kísérleteznek Öngyilkossági kísérletek aránya nagyságrenddel nagyobb, mint a befejezett öngyilkosságoké Kísérletek kis része kerül ellátásra, nincsenek megfelelő adatok

Rizikótényezők és védőfaktorok Pszichiátriai kórképek, különösen bipoláris depresszió, illetve schizofrénia, egyes személyiségzavarok Pszichiátriai betegségek a családban Szerhasználat Krónikus betegség Éretlen személyiség Szociális izoláció Megélhetési problémák Bántalmazás Negatív életesemények: pl. családi problémák, szülők válása, szeretett személy elvesztése Iskolai kudarcok Komoly háttértényezők nélküli akut stresszállapot: pl. szakítás Gyermekotthoni környezet Serdülővizsgálatok: magasabb szorongás, depresszió, impulzivitás értékek, alacsonyabb önbizalom, inadekvát megküzdési kapacitás Családtagok közötti jó kapcsolat Családi támogatás Jó társas készségek Nyitottság Segítségkérés Megfelelő önbizalom Fizikai aktivitás

Önsértés Halálvágy nem jellemző, de erős, impulzív késztetés az öncsonkításra, önkárosításra Lányok esetében gyakoribb Súlyosságban különbséget kell tenni Bizonyos pszichiátriai betegségekben (pl. autizmus spektrum betegség) sztereotíp, bizarr önsértés (pl. fej falba ütése), gyermekotthonban nevelt pszichiátriai beteg gyermekeknél 40% a gyakoriság Falcolás, vágások, ütések, éheztetés, szúrások, önhánytatás Sok esetben nem élnek meg fizikai fájdalmat, testük mintha „idegen lenne, levált volna”, „egyszerre összeszed és széthúz” Önsértő aktus feszültségoldó szerepe, rituális cselekedet Hormonális-biológia faktorok: endogén opiát peptidek szerepe, önsértés célja: abszolút vagy relatív opiát hiány pótlása Szubkulturához tartozás jele is lehet

Prevenció és intervenció Sikeres stratégiák: ellátórendszer és népegészségügyi szempontok ötvözése Pszichoterápia fontos szerepet játszik az öngyilkos magatartás kezelésében Megelőzésben: pszichoedukáció, személyiségfejlesztő csoportok, pedagógusképzés, kortárs segítők képzése, veszélyeztettek korai felismerése Sürgősségi pszichiátriai szolgáltatások, megfelelő diagnosztikus eljárások, ellátószemélyzet képzése, öngyilkosságot megkísérlők rehabilitációja, visszaesés megelőzése Média szerepe és társadalmi tudatformálás

A kortárs bántalmazás (bulliyng) EGYENLŐTLEN ERŐVISZONY Egy tanuló hosszabb időn át, ismétlődőn van kitéve egy vagy több másik tanuló negatív tevékenységének vagyis szándékosan bántják Sokféle oka lehetséges: egyéni, családi, csoportdinamikai, társadalmi Direkt és indirekt bántalmazás Következményei: mentális betegségek, iskolai teljesítményromlás, oktatás hatékonysága, a tanárok megbecsültsége csökken, növekszik a szerhasználat, a hiányzás, a tanárok fluktuációja SZÓBELI FIZIKAI EGYÉB EGYENLŐTLEN ERŐVISZONY

A kortárs bántalmazás gyakorisága (HBSC, 2006) A tanulók 20,3%-a egyszer-kétszer bántalmazott másokat az utóbbi hónapokban, rendszeres elkövető a tanulók 5,1%-a. A tanulók 16,7%-át egyszer-kétszer bántalmazták mások az iskolában, rendszeres áldozatnak tekinthető a diákok 6,1%-a. A tanulók 12,9%-ával fordult elő, hogy bántott másokat legalább 1-2- alkalommal és őt is bántották mások legalább egyszer-kétszer. A hetente több alkalommal előforduló bántalmazás ritka, a tanulók 2,0%-a heti többszöri elkövető, 2,3% heti többszöri áldozat. A fiúk nagyobb része vett részt elkövetőként bántalmazásban, mint a lányok. Az életkor előrehaladtával csökken az áldozattá válás gyakorisága. Az iskolai bántalmazás gyakorisága nem változott jelentősen 2001/2002 és 2005/2006 között. Nemzetközi összehasonlításban hazánk a kortárs bántalmazás arányait tekintve igen kedvező helyzetben van

Rizikótényezők és védőfaktorok Elhanyagoló vagy korlátozó-elnyomó nevelési stílus Áldozatok esetében szülői túlvédés Bántalmazók esetében a szülői kontroll alacsony foka Áldozatok esetében túlsúlyosság, testtel való elégedetlenség Áldozatok esetében népszerűtlenség, magányosság, kevés barát, nem megfelelő társas készségek, szomorúság, a szülők vagy a tanárok is áldozatok voltak Elkövetők esetében szerhasználat, élmény-éhség, egyéb normaszegő viselkedés, rossz tanulmányi eredmény, fizikai erő agresszióval párosulva Iskolához való kötődés Jó osztályközösség Családon belüli problémamegbeszélés Fizikai aktvitás Jó társas készségek Önbizalom optimális szintje Testtel való elégedettség

A verekedés Fizikai agresszió, de nem feltétlen bántalmazás – csak részleges az átfedés Olyan egyénre is utalhat, akire általában jellemző a kockázatos életmód Egyenlő fizikai erőviszonyok mellett értelmezendő és lehet egyszeri viselkedés 2005/2006 HBSC adat: legalább három alkalommal verekedett a tanulók 15,9%-a. A fiúknak sokkal nagyobb része vett részt verekedésben Az életkorral mindkét nemnél csökken: az 5. osztályban még a tanulók 22,4%-a verekedett legalább háromszor, 11. osztályra ez az arány már csak 8,1%. Nemzetközi összehasonlításban hazánkban sok verekedés történik – ez Kelet-Európában jellemző

Prevenció és intervenció Bizonyos oktatási folyamatok racionalizálása Iskolaegészségügyi, illetve iskolai mentálhigiénés hálózat fejlesztése (iskolaorvos, iskolavédőnő, ifjúságvédelmi felelős, iskolapszichológus) Komplex egészségfejlesztési stratégia részeként: személyiség-fejlesztés-önismeret, konfliktuskezelés, fizikai aktivitás elterjesztése Fokozottabb felügyelet a szünetek alatt Vonzóbb iskolai környezet, szabadidő eltöltési lehetőségek Tanári kompetenciák és az iskola társas miliőjének fejlesztése Szülő-iskola kapcsolattartás Együttműködési készség fejlesztése társadalmi szinten Szükséges esetben pszichoterápia

Gyermekbántalmazás Családtag okoz sérülést, fájdalmat a gyermeknek, biztonságát, testi-lelki épségét veszélyezteti, önrendelkezésében korlátozza Fizikai, érzelmi, szexuális bántalmazás Rossz bánásmód különböző formái gyakran együtt járhatnak Nem elegendő azt tudni egy gyermekről, hogy bántalmazták-e vagy sem, a család működésmódjának és egyéb jellemzőinek az ismerete is fontos lehet Eltérően hat fiúkra és lányokra: fiúknál alexithímia és antiszociális zavar valószínűbb, lányoknál érzelmi instabilitás és hasítás, ami borderline kialakulásához vezethet Krónikusan emelkedett kortizol szint hat a fejlődő agyra és testi funkciókra Gyermek mozgásos tevékenységét büntető, nem támogató légkör kedvezőtlenné alakíthatja az énképet, mivel az önindította mozgáshoz társuló pozitív agyi aktivitást és a kompetencia, valamint kontroll érzést minimalizálhatja Bántalmazott gyerekek énképe és anya-képe is negatív, mely rosszabb érzelemszabályozáshoz és a társak általi visszautasításhoz vezethet Betegségteher: esetleges halálozás, fogyatékosság, pszichiátriai, pszichológiai zavarok Nincsenek pontos számadatok, leggyakoribbak a fejsérülések, hasi sérülések, fulladás

Elhanyagolás Korai gondozói-gyermek közötti interakciók ill. a kötődési kapcsolat minősége meghatározó a fejlődés és a kialakuló pszichés funkciók szempontjából - a kötődési rendszer és a stressz rendszer szorosan összefonódik, mivel a gondozó biztosítja a stressz hatásaival szembeni védelmet Fizikai, érzelmi, oktatási-nevelési Az érzelmi ráhangolódásban bekövetkező hibák és a szenzoros információk hiánya (érintés, illat, hangok, íz, látvány) az érzelemszabályozás és az önkontroll zavaraihoz vezethetnek Elhanyagolás hatása: visszahúzódás, passzivitás, a random ingerlés nem tud szervező keretként működni, ami abnormális fejlődést indíthat el szegényebb érzelemkifejezés, esetleg növekedési problémák, kognitív károsodás

Rizikófaktorok Ha az anya 18 évesnél fiatalabb Egyedülálló szülő Családi konfliktusok Nem kívánt terhesség Alacsony szintű gyermekgondozási készségek Szerhasználat Anya vagy gondozó testi vagy mentális betegsége Ha 2 gyermek születése között kevés idő telik el Ha a szülő maga is bántalmazott vagy elhanyagolt Ha már előfordult agresszió a családtörténetben Egyedülálló szülő Mostohaszülő vagy bizonytalan kötődésű partner jelenléte Szülő közömbös, intoleráns a gyermekkel, vagy fokozott túlvédés Koraszülöttség Testi vagy értelmi fogyatékosság Nehezen kezelhető csecsemő Anya-csecsemő hosszú időt külön töltenek Társas izoláció Hajléktalanság, munkanélküliség Akut stresszorok

Prevenció és intervenció Interdiszciplináris feladat: egészségügyi, szociális, oktatási, bűnmegelőzési-rendészeti Védőnői és házi gyermekorvosi hálózat kiemelkedő szerepe – bizalmi viszony fontos a felismerésben Képzés, szupervízió biztosítása Oktatási-nevelési intézményben dolgozók támogatása (ifjúságvédelmi felelős) Korai fejlesztő ellátóhálózat kiépítése Szakemberek kiégés elleni védelme Sürgősségi pszichiátriai szolgáltatások Távoltartási törvény: erőszak áldozatainak támogatása Elkövető-rehabilitáció Szülői szerepre felkészítés, nem-kívánt terhességek megelőzése Nyilvánosság ismeretszintjének emelése

Köszönöm a figyelmet! varnai@ogyei.hu