1 Partnerség a vidékfejlesztésben, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat koordináló szerepe Pásztohy András miniszteri biztos, az MNVH főtitkára Budapest 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Budapest, március 5. Az MNVH és a NAKVI szerepe az IKSZT program lebonyolításában Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató.
Leader subcommittee – 28/04/2009 Az Európai Vidékfejlesztési Hálózat (EVH) első évi tevékenységének áttekintése [2008. július – június] AGRI/G.3.
1 A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat működése - az MNVH célja és szerepe – Tisza Gabriella igazgató MNVH Állandó Titkárság augusztus 5. Mezőszentgyörgy.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) támogatott kérelmekhez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség oktatása február 2.-5.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
1 Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról (MNVH) Pásztohy András, miniszteri biztos az MNVH főtitkára Monitoring Bizottság ülése Szarvas, 2008.
Az ÚMVP intézményrendszere
1 A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat szerepe a magyar vidékpolitikában Pásztohy András miniszteri biztos, az MNVH főtitkára január 29.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
C2ENET: Közép-Európai Környezetvédelmi Hálózat ERFA, Interreg III.B. Cadses, európai uniós támogatással (2007. január – március) Dr. Zongor Gábor,
Az ÚMVP szerepe és lehetőségei a vidékfejlesztésben Előadó: Enyedi Gábor FVM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Vép,
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Ceglédi kistérség bemutatása, civil szervezetek lehetőségei a területfejlesztésben Cegléd, október 20.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
„New Hungary” Rural Development Programme „A nemzetközi gazdasági válság hatásainak a vidéki térségekben történő kommunikációja” című Komárom-Esztergom.
Integrált közösségi szolgáltató terek
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Civilek a területfejlesztésben Dr.G.Fekete Éva MTA RKK, Miskolc.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
2003. november 25.FVM e-agrárium1 Magyar Információs Társadalom Stratégia e-agrárium Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium Informatikai Főosztály.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja Egyesület Nyilvántartásba.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
1 Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról (MNVH) Pásztohy András Miniszteri Biztos Az MNVH főtitkára.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
1 Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról (MNVH) Mihályi Mónika Jászberényi kistérség HVI irodavezető.
Előadás másolata:

1 Partnerség a vidékfejlesztésben, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat koordináló szerepe Pásztohy András miniszteri biztos, az MNVH főtitkára Budapest December 08.

Agrárpolitika között Az Európai Unióban az agrár (vidék-) politika egységes elveken nyugszik. A nemzeti stratégia- és programalkotás a 1698/2005 EK Tanácsi rendelet alapján történt (ÚVMP). E rendelet 68. cikke rögzíti, hogy minden tagállam „nemzeti vidéki hálózatot” hoz létre.

 Fejlesztésre mintegy 1300 Mrd Ft (5 Mrd Euro)forrás, illetve  közvetlen kifizetés formájában mintegy 1500 Mrd Ft (terület- állatalap; EMGA ) áll rendelkezésre. Cél: a versenyképes, fenntartható, környezettudatos gazdálkodást megalapozó agrárium kialakításának elősegítése, a vidéki életminőség javítása Vállalkozások sokszínűségének fenntartása, Életképes birtokszerkezet és racionális földhasználat ösztönzése Piaci szemlélet erősítése és a képzettségi szint emelése Az ÚMVP lehetőségei

 I. Mezőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és az erdészeti ágazat versenyképességének javítása (48 %)  II. A környezet és a vidék állapotának javítása, fejlesztése (35 %)  III. Az életminőség javítása vidéki területeken, és a diverzifikáció ösztönzése és a LEADER (összesen 17%) Stratégiai célkitűzések

 A vidékfejlesztésben érintett kormányzati-, önkormányzati-, gazdasági és civil szereplők, illetve azok szervezeteinek információs és együttműködési hálózatba szervezése, a vidék társadalmi-gazdasági fejlődése, a felzárkóztatás, valamint a támogatási források hatékony felhasználása, összehangolása érdekében. Az MNVH célja

 1698/2005/EK Tanácsi rendelet  A 1974/2006/EK és a 1975/2006/EK Bizottsági rendeletek.  évi XVII. Törvény  ÚMVP  1060/2008. (IX.19.) Korm. Határozat  A 131/2008. (X. 1.) FVM rendelet  2/2009 (FVÉ.2.) FVM utasítása Az MNVH Európai Uniós és hazai háttere

 2007 I. negyedévtől szakmai előkészítő egyeztetések az MNVH- val kapcsolatosan  2007 május:  Helyi Vidékfejlesztési Irodák kialakítása; Cél: a Helyi Vidékfejlesztési Közösségek szervezésének elősegítése.  2008 folyamán: a 96 Leader Helyi Akciócsoport stratégiai tervezésének segítése.  2008 október - november:  Október 2.: Az MNVH Állandó Titkárságának kialakítása;  Konzultáció sorozat a HVI vezetőkkel régiónként az MNVH jogszabályi hátteréről, céljáról, feladatairól;  A regisztráció elindítása, a célok megismertetése a vidékfejlesztés kedvezményezettjeivel.  december 2:  Az MNVH szervezeti keretek kialakítása (Tanács, Elnökség, Elnök). A hálózatépítés folyamata

Elnök Főtitkár Regisztráltak Szakterületek (11) MNVH Állandó Titkársága Helyi Vidékfejlesztési Irodák Az MNVH felépítése Tanács fő (96 Leader csoport, FÖVÉT, Monitoring Bizottság, társtárcák és intézmények) Elnökség - 31 fő

 Előkészítése a vonatkozó jogszabályok-, helyi igények és elvárások, és az Uniós ajánlások, tapasztalatok alapján történt. Az ÚMVP által biztosított lehetőségek megismertetése a vidékfejlesztés kedvezményezettjeivel, melynek érdekében: I. A szolgáltató, információs feladatokat lát el (tapasztalatcsere, jó gyakorlatok, igényfelmérés, képzés), II. A kommunikációs feladatokat teljesít (kapcsolattartás, tájékoztatás, adatbázis, összehangolás), III. Hazai-, nemzetközi és térségközi kapcsolatokat ösztönöz (segítségnyújtás, tájékoztatás, képzés). A cselekvési- és feladatterv

A hálózat legfontosabb eszközei, „tervezett” szolgáltatásai A cselekvési terv szerint:  Interaktív, online szolgáltatások (  Képzési- és szaktanácsadási rendszer (animáció, szemináriumok);  Nemzetközi és térségközi együttműködések adatbázisa;  Tapasztalat-, tudás- és kutatás tár;  Véleményalkotás lehetőségének biztosítása;  Szakértelem, tapasztalatcsere biztosítása;  Legjobb/ jó gyakorlatok azonosítása, hálózatának kiépítése;  Igényfelmérések,elemzések;  Publikációk, hírlevelek.

 MNVH működési feltételeinek előkészítése;  Elnökségi ülések, vezetői kollégiumi ülések;  MNVH Tájékoztató kiadvány: Kézfogás a magyar vidék fejlődéséért;  Vidéki szakmai szervezetek rendezvényein való aktív részvétel, párbeszéd folytatása, az MNVH népszerűsítése;  Részvétel a Foglalkoztatási Programiroda munkájában (Válságkezelés és bizalom erősítés);  Részvétel a válságkezelő országos rendezvénysorozaton;  Szociális földprogram;  Helyi termékek hálózat, előállítása. A hálózat 2009 évi főbb tevékenységei

Jogszabályban nevesített tárcákkal, regionális fejlesztési tanácsokkal, megyei közgyűlésekkel egyeztetések folytatása (SZMM, OKM, ÖM, NFGM, KVVM) a szakmai hálózataik és a közös, az MNVH-ba integrálható témák feltárása érdekében (OKM-es együttműködésen belül pl. IKSZT). 1. Falugondnoki Hálózat 2. Falugazdász Hálózat 3. Helyi Vidékfejlesztési Iroda 4. Kamarai Tanácsadó Hálózat 5. Agrár Szakatanácsadói Hálózat 6. LEADER Helyi Akciócsoportok 7. Kistérségi Koordinációs Hálózat 8. Többcélú Kistérségi Társulás 9. Roma Integrációs Tanács (RIT) 10. Országos Területfejlesztési Tanács (OTT) 11. Idősügyi Tanács 12. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács 13. Nemzeti Sporttanács 14. Országos Környezetvédelmi Tanács 15. Országos Tudományos és Diákköri Tanács 16. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács 17. Pályaorientációs Tanács Az együttműködés gyakorlata

 Regisztrálni lehet a honlapon és a területileg illetékes Helyi Vidékfejlesztési Irodában (HVI).  A regisztrációs adatlap papír alapon és aláírva postán, vagy személyesen juttatható el az illetékes HVI vezetőnek.  A regisztrálásról az ügyfelet az MNVH Állandó Titkársága írásban értesíti.  Előnyök: Interaktív, online szolgáltatások- naprakész információk, hírlevél, éves cselekvési terv eseményei, továbbképzések, nemzetközi és térségközi tapasztalatcsere programok, jó gyakorlatok megismertetése. Kik regisztráltak? Kapcsolódás a hálózathoz

14

15

16

Szakterületi tevékenységek 1. A fenntartható energia szakterülete: a megújuló energiaforrások (nem csupán biomassza) alkalmazása iránt érdeklődők számára; 2. Állattenyésztési, állattartási szakterület; 3. A szántóföldi növénytermesztés szakterülete; 4. Élelmiszer-feldolgozási szakterület: magában foglalja az elsődleges feldolgozást, az élelmiszeripari vállalatoktól a helyi termékek előállítójáig (gyümölcs, zöldség, tej, hús, gomba); 5. A vidéki örökség szakterülete: a vidék kulturális és természeti örökségének megőrzésében érdekelt tagok; 6. A kertgazdaságok és természet-közeli gazdálkodás szakterülete: a gyümölcs-zöldségtermelés, a bio-, öko- és egyéb alternatív termelési módok iránt érdeklődők számára;

Szakterületek 7. A LEADER szakterülete: minden LEADER együttműködésben érintett tag számára; 8. Erdészeti és vadgazdálkodási szakterület; 9. Turizmus és vállalkozásfejlesztési szakterület; 10. Társadalmi integráció, humánerőforrás- és szolgáltatásfejlesztési szakterület: magában foglalja a vidéki közösségi és közszolgáltatások, társadalmi felzárkóztatás témáit; 11. A tudás, innováció, kutatás-fejlesztés, informatika szakterülete.

Szakterületek munkája június 26-án indult. Cél: az érintettek szakterületenkénti elvárásainak megfogalmazása, melyeket az MNVH minden fórumon érvényesít.  Szakterületi munkaértekezletek;  Képviselők kijelölése;  Szakmai programok tervezése (kiadványok, tanácskozások, konferenciák, stb.). Szakterületek

Az Európai Vidékfejlesztési Hálózat A Nemzeti Vidéki Hálózatok Európai Vidékfejlesztési Hálózatba tömörülnek. Működés: a 2008/168/EK Bizottsági határozat szerint.  Az EVH Koordinációs Bizottsága, mely segítséget nyújt a végrehajtásában, koordinációt biztosít az EVH, a nemzeti hálózatok és a közösségi szinten aktív vidékfejlesztési szervezetek között.  A Leader albizottság javaslatot tesz a Bizottságnak az EVH Leader tengellyel kapcsolatos éves munkaprogramjához, és ezen a területen hozzájárul az EVH által kialakítandó tematikus munkák kiválasztásához és koordinációjához.  A Bizottság Tematikus Munkacsoportokat hozhat létre a Koordinációs Bizottság javaslatára, meghatározott mandátummal. Rendszeres jelentést tesz a Koordinációs Bizottságnak, a küldetésüknek megfelelő területekkel kapcsolatban.  Nemzetközi együttműködések (  Európai Vidékfejlesztési Hálózat szemináriuma ( )

Melyek a kapcsolódási pontok ? Mint látható, az MNVH tevékenysége komplex partnerségen nyugszik:  MNVH tárcaközi szerepe (6 tárca, azok vidéki intézményei);  MNVH Elnöki Munkacsoport- Vidékfejlesztési és kormányzati szervezetek párhuzamosságai témakörű elnöki munkabizottság (FVM, SzMM, OKM, KVVM, NFGM, ÖTM);  MNVH testületeinek szerepe (Tanács, Elnökség);  Civil együttműködés, szakmai érdekképviseletek (pl. köztestületek, Agrárkamara, Hegyközség, Nemzeti Tanácsok, Termékpálya bizottságok);  HVI, HACS munkaszervezetek, Kistérségi munkaszervezetek; „Vertikális és horizontális partnerség”

A hálózat hozzáadott értéke A hálózat tevékenységével segíti:  a vidék térségeiben a közösségfejlesztést, az információáramlást és a tudáskapacitás bővítést;  a társadalmi-, gazdasági-, kulturális együttműködést;  az ágazatok érdekérvényesítő, árbefolyásoló képességüket segíti a piacokon;  a közjavak előállításának fölértékelődését;  a vidék térségeiben a szemléletváltozást, a vidékfejlesztés újszerű megközelítésében (térségi, integrált, komplex);  a nemzetközi együttműködés lehetőségeit.

Kihívások  Hogyan tudunk megfelelni a hálózatba csatlakozó regisztráltak sokféle elvárásainak?  Hogyan és milyen eredményekkel tudjuk közvetíteni az alulról – pl. a szakterületekről - kiinduló kezdeményezéseket, igényeket a politikai döntéshozók felé?  Hogyan, miben mérjük eredményeinket egy-egy szakterületen és hol határoljuk be a közvetítendő információk körét?  Hitelesen tudjuk-e megmutatni hazai valós eredményeinket, értékeinket itthon és Európában?

24 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Pásztohy András miniszteri biztos, az MNVH főtitkára FVM Budapest, Kossuth tér Tel.: , Fax: