Munkakörök kialakítása és elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

Szervezetfejlesztési Program
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
1. előadás.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
2. előadás Munkakörelemzés.
Munkakörelemés és -tervezés
Karrier és tudásmenedzsment a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Pepper Rendszerház Zrt.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Rendészeti vezető-kiválasztás
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Foglalkoztass okosan Foglalkoztass okosan A civilek foglalkoztatási lehetőségeiről Tóth István.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör-értékelés EEM.4.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Vezetői konfliktuskezelés (fegyelmi ügyek)
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Munkaszervezés Az emberi tevékenységek megszervezése vállalati szinten
Munkaköri leírás, Markov analízis
A munkával való elégedettség
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Motiváció.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
A MUNKAKÖRI LEÍRÁS.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, kialakítása, leírása
Krajcsák Zoltán – egyetemi tanársegéd BME MVT
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az üzletek operatív működtetése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
Stratégiai szemléletű munkakörlemezés és kompetencia-modellezés
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Munkakörök kialakítása és elemzése 4. előadás

A munkakör A szervezet elemi egysége. Szűkebb értelmezésben - a munkakör azon feladatok összessége, amelyeket egy embernek kell elvégeznie. Tágabb értelemben – a szervezet azon szabályozási egysége, amelyhez nem csak a feladatot, de a munkavégzés helyét, a munkavégzés rendjét, kapcsolatait és a felelősségi kört is hozzárendeljük.

Munkakör tervezés Munkakör tervezés fogalma 26-27 Munkakör tervezés fogalma Specializáció, rotáció, munkakör bővítés Munkakör gazdagítás Új irányzatok a munkakörök tervezésében

Munkakör tervezés fogalma 26 A munkakör tervezés az a folyamat, amelyben egy munkakör feladatait, funkcióit határozzuk meg. Ennek célja, hogy biztosítsa a magas szintű szervezeti teljesítményt, valamint a dolgozók elégedettségét és motivációját.

A munkakörtervezés módszerei 26 Specializáció a feladatok lebontása kis, hatékonyan végezhető, speciális tudást nem igénylő egységekre - (tudományos vezetés) Munkakör bővítés azonos szintű feladatokkal történő bővítés, változatosság Rotáció azonos szintű munkakörök közötti váltás

A munkakör központi dimenziói 30 A munkakör központi dimenziói A feladatok és igényelt készségek változatossága A feladat meghatározottsága A feladat fontossága Autonómia Visszajelzés

Kritikus pszichológiai állapotok 31 Kritikus pszichológiai állapotok A munka átélt jelentősége A munka eredményességéért vállalt felelősség A munka eredményeinek konkrét ismerete

Munkaköri jellemzők modellje 27 Munka átélt jelentősége A munka eredményességéért vállalt felelősség A munka eredményeinek konkrét ismerete Belső motiváció Növekedési igény kielégítése A munkával való elégedettség Hatékony munkavégzés  Befolyásoló tényezők: 1. Tudás és képesség 2. A növekedési szükséglet erőssége 3. A munkával való elégedettség  Autonómia Visszajelzés A munkakör központi dimenziói Kritikus pszichológiai állapotok Eredmények változatossága meghatározottsága fontossága A feladat 

Munkakör gazdagítás 27 Olyan technika, amely különböző szintű feladatok kombinációjára épül, megnöveli a munkakör mélységét. Tervezési, döntési ellenőrzési feladatokat is integrál. Megvalósítás: feladatok kombinálása, természetes munkaegységegek kialakítása, ügyfélkapcsolatok, felelősség delegálása, visszajelzések biztosítása.

A munkakör gazdagítás eszközei 28 Feladatok kombinációja Természetes munkaegységek („egész”) kialakítása Kapcsolatok biztosítása a vevőkkel (belső, külső) Felelősség delegálása Visszacsatolási lehetőségek biztosítása Nem mindenki igényli, némelyeknek stresszt okoz, egyes komplex munkakörök már nem gazdagíthatók tovább!

A munkakör gazdagítás eredménye 29-30 A munkakör gazdagítás eredménye Magas szintű motiváció Magas minőség és teljesítmény Elégedettség Alacsony fluktuáció és hiányzás

A szocio-technikai irányzat (Volvo modell) * A csoportok önirányításán alapuló (csoportos) munkakör tervezési módszer. Az autonóm munkacsoport tervezi meg a tevékenységeket, osztja le a feladatokat, dönt, ellenőriz és jutalmaz. Feltétele: széleskörű képzettség, pozitív munkamorál, részvétel és elkötelezettség a dolgozók részéről.

A szociális információk hatása a munkakör motivációs erejére * Salanic és Pfeffer szerint az egyének adaptív módon viselkednek. Beállítódásukat, magatartásukat és hiedelmeiket a közösség nyomása, valamint saját múltbéli és jelenlegi viselkedésük, továbbá a szituáció jellemzői befolyásolják. A munkával kapcsolatos magatartásukat, teljesítményüket a szociális hatások jobban befolyásolják, mint a munkakör kialakítása.

A munkakörelemzés fogalma 17 A munkakörelemzés fogalma A munkakörelemzés a munkakörök tanulmányozásából, az azokra vonatkozó adatok gyűjtéséből, valamint a munkakörök leírásához és követelményeinek meghatározásához szükséges véleményalkotásból álló, rendszerezett folyamat.

Munkakör elemzés *

A munkakör elemzés felhasználása 18-19 Az alkalmazottakkal való kapcsolatok toborzás, kiválasztás, teljesítményértékelés, ösztönzés, karriertervezés, feladatelemzésen alapuló létszám meghatározás A szervezeti igények Fejlődési lehetőségek, belső mobilitás, utánpótlási tervek, szervezet korszerűsítés Jogi követelmények munkakörülmények, munkabiztonság A munkaügyi kapcsolatok Egyeztető tárgyalások alapja

Módszertani alapok A résztvevők köre Az információk forrása 19-20 A résztvevők köre HRM osztály munkatársai szakértők, külső - belső munkakört betöltő személyek vezetők Az információk forrása a munkakör betöltője közvetlen felettese munkatársak dokumentumok

Milyen információkat gyűjtünk? 20 jellemző feladatok, résztevékenységek a fentiek gyakorisága nehézségi foka kapcsolatok más munkakörökkel felelősségek munkakörülmények

A munkakörelemzés folyamata 21 Döntés a munkakör elemzés céljáról Munkakörelemző csoport létrehozása Háttérvizsgálatok - etalon munkakörök Alkalmas módszer megválasztása, tréning

A munkakörelemzés módszerei 21-22 Kérdőíves módszerek nem kvantifikálható jellemzők megítélésére kérdőív készítést igényel (Position Analisys Q) Feladat leltár -előkészített listát igényel műveleti szintig lebontva (Task –Inventory) Funkció elemzés a személy tevékenységének megfigyelésére irányul (lépései: célok, feladatok meghatározása és elemzése célja a szükséges ismeretek, készségek és gyakorlat meghatározása

A munkakörelemzés módszerei 2. 22-23 Munkanap felvétel teljes körű vagy mintavételes művelet, műveletelem, mozdulatok gyakoriságának vizsgálata csak ismétlődő feladatok esetén alkalmas Önfelmérés - napló vagy feljegyzés Interjú módszerek strukturált kérdések, visszacsatolással

Munkaköri specifikáció 24 Specifikáció Képzettség Képesség szellemi fizikai ügyességi pszichikai Készségek, magatartási követelmények, kompetenciák

A munkakörelemzés akadályai 25 Idő- és költségigényes Alkalmazottak ellenállása Vezetők hozzáállása, ellenállása Eredménye gyorsan elavul Eredménye nem fordítható közvetlen üzleti haszonra Adatgyűjtés és elemzés gyakorlatot és jártasságot igényel

Kérdések a munkakörök kapcsán * Hogyan lehet egy jól magyarázható sorrendet kialakítani a szervezetben fellelhető munkakörök között? Mérhető e a munkakörök nagysága, értéke? A munkakörök „értéke, nagysága” és a bérpiaci adatok között lehet e kapcsolatot teremteni?

Szervezeti igény: rend * A hasonló jellegű munkaköröket célszerű munkakör-családokba foglalni: azonos alapú tudás azonos cél érdekben azonos természetű munkavégzés A különböző szintek között az alábbi szempontok alapján tehetünk különbséget: elvárt hozzájárulás az eredményhez (output) szükséges tudás, ismeretek és tapasztalat (input) szükséges kompetenciák (a teljesítményt befolyásoló személyes jellemzők) Szakértő Senior ... Pályakezdő

Munkakör családok egy szervezetben *