MTA Regionális Kutatások Központja A fejlesztéspolitika területi hatásai Kovács Katalin VITAÜLÉS az MSZT Tér-Település-Társadalom Szakosztálya rendezésében.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Tudományos Akadémia
Advertisements

Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kiegyenlítés: fejleszteni vagy fejlődni. Pécs, szeptember 14. Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter.
általános főig. helyettes
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
A z LHH program aktuális kérdései Kullmann Ádám, LHH Fejlesztési Programiroda Szentendre, május 27.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A területi politika koncepcionális eszközei Dr. Aubert Antal tanszékvezető, egyetemi docens.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
Közszolgáltatás-szervezés és regionalizmus Budapest térségében Készítette: dr. Kovács Róbert Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
MTA Regionális Kutatások Központja APARADIGMAVÁLTÁS SZÜKSÉGESSÉGE A TERÜLETFEJLESZTÉSBEN HORVÁTH GYULA ________________________________ MTA Regionális.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
A regionális fejlődés perspektívái a ROP-ok tükrében Dr. Kolber István államtitkárFIT „Régiók félúton” konferencia.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
MTA Regionális Kutatások Központja A területi, települési hátrányok és támogatási gyakorlat Magyarországon Területfejlesztők napja Balatonkenese, 2009.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
MTA Regionális Kutatások Központja A hazai és uniós fejlesztési források abszorpciójának tapasztalatai A magyar uniós elnökség és a régiók jövője.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Eurobarometer, %-os jövedelemnövekedés 2,1%-os sportkiadás- növekedés.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Jász-Nagykun-Szolnok megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési.
Régió, megye, járás (kistérség): múlt- jelen- jövő Pálné Kovács Ilona MTA KRTK, Regionális Kutatások Intézete Pécs,
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
MTA Regionális Kutatások Központja Remények és realitások az aprófalvas perifériákon Kovács Katalin MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Központja Budapest,
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A határ menti együttműködések lehetőségei és korlátai Rechnitzer János, egyetemi tanár MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézete, Széchenyi Egyetem.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
LEADER, Identitás, Sport
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja A fejlesztéspolitika területi hatásai Kovács Katalin VITAÜLÉS az MSZT Tér-Település-Társadalom Szakosztálya rendezésében május h. MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya 1067 Budapest, Teréz krt e. Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 2 Tartalom 1.Polarizálódás = a térformáló erők hatásainak eredője 2.A támogatási rendszerek „ kedvezményezési preferenciái ” 3.Következtetések, javaslatok Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 3 I. Diagnózisok Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 4 Nagymértékű polarizálódás folyik, szétszakadóban van Magyarország, mert –a fejlettebb régiókban (Közép-Magyarország, Közép- és Nyugat- Dunántúl) a jó helyzetű, ezért kedvező társadalmi összetételű települések száma és népesség-aránya gyarapszik nagyobb ütemben –a fejletlen régiókban fordítva A széleken elhelyezkedők száma és aránya nő a középmezőny rovására Az északi-, északkeleti, dél-dunántúli régió veszélyeztetett zónáiban (társadalmi válságövezetek) a leszakadás mértéke ijesztő „Széthúzás” Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 5 Régiók A szegénységbe süllyedt A nagyon kedvező társadalom-szerkezetű települések részesedése a régiók településállományában (%) Dél-Alföld 0,45,14,02,8 Dél-Dunántúl 9,024,15,55,8 Észak-Alföld 9,630,71,32,1 Észak- Magyarország 5,322,31,53,0 Közép-Dunántúl 0,01,811,329,0 Közép-Magyarország Bp. nélkül 00 22,841,8 Nyugat-Dunántúl 0,21,911,725,0 Elszegényedő és gazdagodó települési társadalmak Forrás: saját szerkesztés Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 6 „U” alakzat: középről a pólusok felé A települések társadalmi összetétel szerinti csoportjainak változása 2005/1995 (%) 1.Minden középkategória csökken, leginkább az átlagos helyzetű települések csoportja 2.Ugyanakkor pólusokon lévő települések száma nő 3.A szegénységbe süllyedt települések száma majdnem 3,5-szeresére nőtt, a nagyon kedvező társadalmi összetételűeké „csak” megduplázódott. Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 7 Az 500 lelkesnél kisebb népességszámú falvak társadalomszerkezete régiónként (Településkategóriák részesedése %) 1.Az Alföldön csak elszegényedő vagy szegénységbe süllyedt aprófalvak találhatók (ÉA 44+ DA 15) 2.A nagyon elaprózott településszerkezetű Nyugat-dunántúli Régió példázza a leginkább, hogy az elhelyezkedés és nem a település mérete a döntő. A régió 334 aprófalujának mintegy 55 %-a kedvező, vagy nagyon kedvező társadalomszerkezetű. Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 8 A települési szinten mért szegénység területi dimenziói © Koós Bálint, MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 9 Fejlődés és hanyatlás a térben Javuló társadalmi összetétel a szuburb övezetekben, Közép és ÉNY-Magyarországon mutatható ki, másutt romlott a lakosság szociális helyzete © Koós Bálint, MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 10 II. A támogatási rendszerek kedvezményezési preferenciái Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 11 Erőviszonyok Fejlődés vs. hanyatlás Térbeli pozíció Magterületek, nagyvárosok Városhálózat Közlekedési csatornák Elérhetőségi viszonyok Beavatkozási politikák és csatornák Fejlesztéspolitika Intézmény és eszközrendszer, témakörök Összes támogatás : Hazai: 318 Mrd Ft (2,4%), NFT I: 636 Mrd Ft(5,2%)=1.006 Mrd Ft (7,6%) Gazdasági, piaci folyamatok Nemzetgazdasági beruházások Mrd Ft (100%) Demográfiai, társadalmi folyamatok öregedés gettósodás szuburbanizáció Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 12 A régiók támogatottsága Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 13 A területfejlesztés kedvezményezett térségeinek támogatottsága Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 14 A községek és városok támogatottsága Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 15 A kistelepülések támogatottsága Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 16 A kedvezőtlen társadalmi összetételű települések támogatottsága Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 17 A decentralizált területfejlesztési források „kedvezményezési preferenciái” © Koós Bálint, MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 18 Az NFT I. „kedvezményezési preferenciái” © Koós Bálint, MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 19 Nyertesek és vesztesek: a hazai és uniós támogatásokhoz való hozzáférés © Koós Bálint, MTA RKK Térségfejlesztési Kutatások Osztálya © Koós Bálint, MTA RKK

MTA Regionális Kutatások Központja 20 A támogatási rendszerek „kedvezményezési preferenciái” : összegzés Térségfejlesztési Kutatások Osztálya Kedvezményezési preferenciák Hazai decentralizált források NFT I. támogatások Konvergencia régiók LHH kistérségek Nem LHH kistérségek Községek Városok „Szegények-lakta” települések „Gazdagok-lakta” települések

MTA Regionális Kutatások Központja 21 III. Következtetések és javaslatok Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 22 Következtetések az erőviszonyokról és a „kedvezményezési preferenciákról” A települési-társadalmi kohézió gyengülése, az elszabaduló polarizálódás, elszegényedés annak ellenére következett be, hogy a hazai területfejlesztési források a konvergencia célok teljesülését szolgálták és elosztásuk kompenzációs jellegű volt. Mindez nem, legalábbis nem egyöntetűen mondható el az uniós támogatásokról. A támogatások már csak volumenük miatt sem képesek a piaci folyamatok térformáló erejének ellensúlyozására (a nemzetgazdasági beruházások 7,6%-át teszik ki!) Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 23 Realitások: a területi egyenlőtlenségeket növelő tényezők Hazai támogatások esetében –a decentralizált támogatásokhoz való hozzáférés „egyirányú” és egyféle logikát követő racionalizálása allokálási szint feljebb csúsztatása (megye helyett régió) –támogatási rendszeren belüli arányának volumen- csökkentése, majd eltűnése 2010-ben –Az uniós támogatások térnyerése, amelyek a magas abszorpciós kapacitású téregységeket kedvezményezik (nagy)városokat, kedvező társadalmi összetételű településeket Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 24 Javaslatok I. új fókuszok, területi alapú ágazati politikák A társadalmi válságövezetekben a legfontosabb problémák célzott kezelésére van szükség (pl. területi fókuszú, komplex szegénység-ellenes politikák) –A problémák enyhítését területileg érzékeny, összehangolt ágazati politikáknak kell vállalniuk Akadályok: Az uniós támogatások (szinte) kizárólagossága legalább 2013-ig –Demarkációs és kereszt-finanszírozási szabályok –A szakmapolitikák és a fejlesztéspolitikák tulajdonképpeni elválasztása –Túlbiztosítás és túlzott bürokrácia A területi szemlélet nagymértékű hiánya az ágazati politikákban Feladatok: Eljárásrendek egyszerűsítése, szakmai kontrollja A beavatkozási területek meghatározása az ágazati politikákban Beavatkozási eszközök meghatározása A „területi alapú” ágazati politikák hatásfokának ellenőrzését szolgáló indikátorok kidolgozása Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 25 Javaslatok II. Az allokációs szintek megváltoztatása A talapzat, vagyis az önkormányzati szint megerősítésére, a fejlesztési források további decentralizációjára és szintek közötti átrendezésére van szükség – Települési vagy kistérségi szint: kisléptékű infrastrukturális fejlesztések A területfejlesztési források egy részének (HÖF CÉDE, TEKI) alsó középszintre (jelenleg kistérség) vagy települési szintre helyezése (község/városfejlesztési normatíva?) – Regionális szint : gazdasági, infrastrukturális és környezeti fejlesztések [A regionális szinten elosztható hazai decentralizált fejlesztési források TRFC, LEKI) volumen-növelése és probléma-orientált felhasználása] Uniós gazdaság- és infrastruktúra-fejlesztési források nagyobb mértékű decentralizációja – Megyei szint: közszolgáltatás-szervezés és fejlesztés A közszolgáltatások működtetésével kapcsolatos autoritások és fejlesztési kapacitások visszaállítása A fejlesztési források elosztási szintjeinek megváltoztatása nem lehetséges a település(hálózat)i / térségi feladatmegosztás újragondolása és újrakottázása nélkül. Ez egyaránt érinti az önkormányzati, a területfejlesztési és a kistérségi törvényt. Térségfejlesztési Kutatások Osztálya

MTA Regionális Kutatások Központja 26 Köszönöm a figyelmet! Térségfejlesztési Kutatások Osztálya