Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Számítógépi (-gépes) grafika: képek kezelése számítógéppel képek bevitele a sz.gépbe kódolt képek! Képek tárolása a sz.gépben kódolt képek!! adatszerkezetekben a gépben és adathordozókon Képekkel műveletek (a sz.gépben) Képek előállítása a sz.géppel kódolás! ___________ KÓDOLÁS !!!
„(Analóg) fényképes kódolás”
Képek kódolása A fénykép: „folytonos” kép Raszteres kódolás rendezett mintavétel: sorokba (pásztákba) és oszlopokba rendezett képpontok (pixel), minden képpontban: képpont-érték (szín-kód) Geometrikus kódolás: képelemek fölsorolása: szakasz, ív, szöveg, stb a műszaki rajz: vonalas kép (line-drawing) Vegyes kódolás: lapleíró nyelvek (PS, PDF); szöveg + kép +…
Képek geometrikus kódolása Geometrikus képek: geometrikus elemekből állnak (vonalak, feliratok, stb.) Például: műszaki rajzok Geometrikus kódolás: a képelemek fölsorolása (ez mi?)
Képek kódolása A fénykép: „folytonos” kép Raszteres kódolás rendezett mintavétel: sorokba (pásztákba) és oszlopokba rendezett képpontok (pixel), minden képpontban: képpont-érték (szín-kód) Geometrikus kódolás: képelemek fölsorolása: szakasz, ív, szöveg, stb a műszaki rajz: vonalas kép (line-drawing) Vegyes kódolás: lapleíró nyelvek (PS, PDF); szöveg + kép +…
Képek raszteres kódolása téglalap alakú kép Diszkrét, rendezett mintavétel (sampling) Sorokba és oszlopokba rendezett képpontok (pixel) képpont-érték (pixel-value) Felbontás: sorok oszlopok Metrikus felbontás: a képpontok távolsága Színfelbontás: a lehetséges színek száma
Pointilista fetészet
A színek kódolása (Majdnem) minden szín érzete (!) előidézhető 3 alapszín együttes hatásával Sugárzó színeknél: R,G,B bizonyult jónak Festékszíneknél: C,M,Y (és a blacK)
HLS: színérzet kódolás: · színezet (Hue), a színkörön r,g,b egymástól 120 fokra, közöttük: C,M,Y · világosság (Lightness), függőlegesen (fekete=0, fehér=100, közte: szürkék) · telítettség (saturation), sugárirányban a peremén: élénk színek, középen: szürke, · átszámítási képletek: RGB – CMY – HLS - … Néhol: HSV; Hue – Saturation - Value
Megjelenítés a (ks) képernyőn (t.i.) KPP: képpont-puffer (frame buffer): KEVE: képernyő-vezérlő egység ( DCU) Képfrissítés: /mp; fölvillan és elhalványodik (CRT) KPP és KEVE a csatolón (vagy az alaplapon) nyomtatóknál: szoftverben A képernyőn r, g, b festékréteg; képpont = r-g-b pöttyök
Grafikus alkalmazás, grafikus szoftver (Minden, ami képekkel foglalkozik: grafikus.) Alkalmazási PROgram Geometriai Modell GRafikus AlapSzoftver APRO: a GM építése, elemzése és változtatása GRASZ: képek előállítása az APRO által kiválasztott elemekből API: Application Programming Interface API
Irodalom 1.Szirmay-Kalos László: Számítógépes grafika, Informatikai algoritmusok fejezet. Számítógépes grafika ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, Szirmay-Kalos László, Antal György, Csonka Ferenc: Háromdimenziós grafika, animáció és játékkészítés Computer Books, Budapest, OpenGL; „Red Book”, „Blue Book” 4.Sok más, pl.: Budai Attila: A számítógépes grafika, LSI Oktatóközpont, Budapest, Az előadáshoz készített jegyzet: *.html, *.rtf, *.ppt, *.pdf