2009.081 1.Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
Advertisements

OpenGL 2. gyakorlat Hapák József
Kimeneti periféria A monitor
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
Grafikus Hardver Alapok
INFORMATIKAI ESZKÖZÖK: A MONITOR
Számítógép grafika.
Jelátalakítás és kódolás
Színformátumok és színmodellek
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Az emberi látás Segédanyag a Villamosmérnöki Szak
Képfeldolgozás - esettanulmányok
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Digitális képanalízis
Készítette: Kecskés Imre
A digitális fényképezés alapjai
Monitorok Amit látunk.. Amit eddig is tudtunk Régebben fekete-fehér monitorok voltak. (monokróm) A kép pixelekből áll. (Picture Element) A pixelek alkotják.
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
Grafika a programban Készítette: Pető László. Bevezetés Valójában nem a célobjektumra rajzolunk, hanem annak festővászon területére (canvas). Csak olyan.
Térinformatika Bornemisza Imre egyetemi adjunktus PTE TTK Informatika és Általános Technika Tanszék  Térinformatika 2007.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, D képszintézis 4. előadás.
A számítógépes grafika céljai és feladatai
Rögvest kezdünk gsz_08.
A HTML alapjai Havlik Barnabás Készítette:
Mesterséges intelligencia
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Bevezetés a Számítógépi grafikába - előadás
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
A színek számítógépes ábrázolásának elve
A grafikus megjelenítés elvei
Monitorok.
Rögvest kezdünk ÁMI_08.
Térképészet Színmodellek.
Grafikus alaphardver Szirmay-Kalos László. Jelfeldolgozási megközelítés modellezés modell képszintézis Digitális kép megjelenítés Analog Digitál Képinformáció.
Számítógépes grafika Bevezetés
Hyper Text Markup Language
Hyper Text Markup Language
3. óra. Emlékeztető Oldal címe Sortörés, vízszintes vonal, címsor Betűtípus, betűméret, betűszín.
Képek feldolgozása 7. osztály.
Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Grafika alapfogalmak.
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
A színek szerepe a térképészetben
Szélességi bejárás Gráf-algoritmusok Algoritmusok és adatszerkezetek II. Gergály Gábor WZBNCH1.
A számítógépes grafika alapjai, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Tanagyag forrás © Szirmay-Kalos László, BME A számítógépes grafika céljai és feladatai 1.
Számítógépes grafika és képfeldolgozás
1 A digitális képfeldolgozás alapjai A digitális képfeldolgozás alapjai.
A szg-es grafika alapjai Juhász Tamás.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
Digitális fényképek javítása. Nyissuk meg a ferde.jpg képet! 1.Válasszuk a forgatás eszközt! 2.Irány: javítás 3.Előnézet: kép+rács 4.A képre kattintva.
Egy kis SZÍNtan elsősorban a vizuális megismerés tantárgyhoz Sándor Zsuzsa A tanuláshoz szükséges animációkat tartalmaz, töltse le a PPt fájlt is!
3D grafika összefoglalás
Monitorok Készítette: Orosz Kristóf 6/b.
Web-Grafika Linuxon?!? Gödöny Péter.
Adat- tárolás.
Az információ.
A számítógép feladatai és felépítése
C/C++, hobbi játékprogramozás
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
2. A számító- gépes grafika eszközei
Bevezetés a szoftver-ergonómiába
A számítógép működésének alapjai
Előadás másolata:

Bevezetés: a Számítógépi grafika tárgya (Szemelvények: amit tudni illik)

Számítógépi (-gépes) grafika: képek kezelése számítógéppel képek bevitele a sz.gépbe kódolt képek! Képek tárolása a sz.gépben kódolt képek!! adatszerkezetekben a gépben és adathordozókon Képekkel műveletek (a sz.gépben) Képek előállítása a sz.géppel kódolás! ___________ KÓDOLÁS !!!

„(Analóg) fényképes kódolás”

Képek kódolása A fénykép: „folytonos” kép Raszteres kódolás rendezett mintavétel: sorokba (pásztákba) és oszlopokba rendezett képpontok (pixel), minden képpontban: képpont-érték (szín-kód) Geometrikus kódolás: képelemek fölsorolása: szakasz, ív, szöveg, stb a műszaki rajz: vonalas kép (line-drawing) Vegyes kódolás: lapleíró nyelvek (PS, PDF); szöveg + kép +…

Képek geometrikus kódolása Geometrikus képek: geometrikus elemekből állnak (vonalak, feliratok, stb.) Például: műszaki rajzok Geometrikus kódolás: a képelemek fölsorolása (ez mi?)

Képek kódolása A fénykép: „folytonos” kép Raszteres kódolás rendezett mintavétel: sorokba (pásztákba) és oszlopokba rendezett képpontok (pixel), minden képpontban: képpont-érték (szín-kód) Geometrikus kódolás: képelemek fölsorolása: szakasz, ív, szöveg, stb a műszaki rajz: vonalas kép (line-drawing) Vegyes kódolás: lapleíró nyelvek (PS, PDF); szöveg + kép +…

Képek raszteres kódolása téglalap alakú kép Diszkrét, rendezett mintavétel (sampling) Sorokba és oszlopokba rendezett képpontok (pixel) képpont-érték (pixel-value) Felbontás: sorok  oszlopok Metrikus felbontás: a képpontok távolsága Színfelbontás: a lehetséges színek száma

Pointilista fetészet

A színek kódolása (Majdnem) minden szín érzete (!) előidézhető 3 alapszín együttes hatásával Sugárzó színeknél: R,G,B bizonyult jónak Festékszíneknél: C,M,Y (és a blacK)

HLS: színérzet kódolás: · színezet (Hue), a színkörön r,g,b egymástól 120 fokra, közöttük: C,M,Y · világosság (Lightness), függőlegesen (fekete=0, fehér=100, közte: szürkék) · telítettség (saturation), sugárirányban a peremén: élénk színek, középen: szürke, · átszámítási képletek: RGB – CMY – HLS - … Néhol: HSV; Hue – Saturation - Value

Megjelenítés a (ks) képernyőn (t.i.) KPP: képpont-puffer (frame buffer): KEVE: képernyő-vezérlő egység ( DCU) Képfrissítés: /mp; fölvillan és elhalványodik (CRT) KPP és KEVE a csatolón (vagy az alaplapon) nyomtatóknál: szoftverben A képernyőn r, g, b festékréteg; képpont = r-g-b pöttyök

Grafikus alkalmazás, grafikus szoftver (Minden, ami képekkel foglalkozik: grafikus.) Alkalmazási PROgram Geometriai Modell GRafikus AlapSzoftver APRO: a GM építése, elemzése és változtatása GRASZ: képek előállítása az APRO által kiválasztott elemekből API: Application Programming Interface API

Irodalom 1.Szirmay-Kalos László: Számítógépes grafika, Informatikai algoritmusok fejezet. Számítógépes grafika ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, Szirmay-Kalos László, Antal György, Csonka Ferenc: Háromdimenziós grafika, animáció és játékkészítés Computer Books, Budapest, OpenGL; „Red Book”, „Blue Book” 4.Sok más, pl.: Budai Attila: A számítógépes grafika, LSI Oktatóközpont, Budapest, Az előadáshoz készített jegyzet: *.html, *.rtf, *.ppt, *.pdf