Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Független Pedagógiai Intézetben Az internet: miért, hogyan?
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Önszabályozó tanulás Rozgonyi Tiborné
Online gazdasági informatika szótár fejlesztése OGIL Dr. Pitlik László, Pásztor Márta, Popovics Attila, Bunkóczi László, Pető István Szent István Egyetem,
MFFLT Kongresszus, június 28.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
EMLÉKEZÉS.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember.
A jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert.
Algoritmizálás Göncziné Kapros Katalin humaninformatika.ektf.hu.
Központi feldolgozó egység (CPU)
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Banki termékek értékesítése elektronikus csatornákon keresztül Dr
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az emberi tanulás.
Change blindness Változás -vakság.
Operációs Rendszerek II.
Speciális tanulási nehézségek
TERVEZET.
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Konfliktusfeloldó működések a lexikális előhívás során
AZ ÍRÁS Ókori Hellász írása.
Az emlékezés torzításai
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Yazix fordítás-segítő alkalmazás burgermeister zsolt varga koppány.
2. óra Kognitív folyamatok
Az m-kormányzat lehetőségeinek átértékelése, perspektívák 2005 végén Budai Balázs Benjámin Budapesti Corvinus Egyetem – Államigazgatási Kar – Közigazgatás-Szervezési.
Az együttgondolkodás ereje A horizontális tanulás szerepe az intézményfejlesztésben Arató Ferenc, PTE BTK Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék Barcs,
Információ, adat, jel, kód
Rövidtávú memória Munkamemória.
Hosszútávú memória HTM.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Nyelvi visszacsatolás karakter-, kézírás- és beszédfelismerő rendszerek számára OM, november 21.
Az emlékezeti folyamatok
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Az emlékezet szerkezete
Pszichológia előadás /2007. tanév őszi szemeszter
Rendelkezésre álló sávszélesség mérések alkalmazása az OTP-ben vitaindító előadás Hága Péter és a többiek az ELTE- ről HeHOK meeting ápr.13.
Chapter 2 Human Information Processing
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Életvezetési kompetenciák fejlesztését célzó programok megvalósítása.
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
Laborgyakorlat Emlékezet Szőllősi Ágnes. Amiről szó lesz… A verbális tanulási kísérletekről úgy általában - röviden Három konkrét paradigma: –Az.
Patológia EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes.
Papíron túl… Szűcs Roland. E-könyv jelenség képlete 2 E-könyv Üzleti modell Nagyobb kiadói árrés Kockázatmentes Olcsó terjesztés Kultúra Értékek megőrzése.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Explicit (deklaratív) emlékezet Önéletrajzi emlékezet Emberi emlékezet félév Szőllősi Ágnes BME TTK Kognitív Tudományi.
EMBERI EMLÉKEZET ősz Szőllősi Ágnes
Dinamikus adatszerkezetek
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Örömteli és eredményes matematikatanulás
Kognitív Profil Teszt.
Készítette: Pethő Eszter, Rácz Viktória, Tóth Anna Eszter
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Előadás másolata:

Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória Atkinson és Shiffrin kéttáras modellje Szenzoros tár RTM HTM

Brown - Peterson paradigma

Szeriális pozíció görbe Előbbségi hatás Recencia - csak azonnali felidézéskor

Konszolidáció Ebbinghaus 1885 13 értelmetlen szótagból álló lista megtanulása után a teljesítmény az első órában folyamatosan romlott, ezután viszont 24 órán belül nem változott lényegesen, azaz a konszolidációhoz szükséges időtartam egy óra. Más kísérlet

Korszakov szindróma

Interferencia hatások: proaktív retroaktív

Nehézségek a tárakkal Conrad ‘64, 6 betűs listák fehérzajban, azonnali felidézés

Alternatív modellek

Craik és Lockhart 1972, feldolgozási szintek Problémák a tárakkal A feldolgozás folyamatos, a mélység számít A mélyebben feldolgozott anyagra jobb az emlékezeti teljesítmény, mint a felszínesen feldolgozottra. Craik és Tulving ‘75 Craik, 2002 - noha 30 év múltán többet tudunk a perceptuális, figyelmi és gondolkodási folyamatokról, az nem kérdőjelezhető meg, hogy a jelentéstelibb feldolgozás jobb memória hozzáférhetőséggel jár együtt.

Baddeley munkamemória környezeti változások követése (fluid rendszer) meglévő tudásunk - háttérinfo - (kikristályosodott) Központi végrehajtó Fonológiai hurok Téri-vizuális vázlattömb Nyelv  Epizódikus  Vizuális szemantika

A fonológiai hurok Korábbi neve: artikulációs hurok A beszéd alapú információk átmeneti tárolása - szavak, mondatok, szövegek fonológiai hasonlósági hatás szóhosszúsági hatás

Téri - vizuális vázlattömb Irányok, útvonalak, térképek Vizuális képek Különbség a téri és a vizuális között (Brooks)